Jump to content

Ta inn storseilet alene ?


dennrick

Recommended Posts

Som dere vet er jeg en fersk seiler. Idag seilte jeg single-handed fra Tjøme til vinteropplaget på Bokerøya, Svelvik.

 

Alt gikk fint i snill vind. Men det jeg lurer på er hvordan man best tar inn storseilet alene. Holde igjen uthalet, samtidig som man vinsjer det inn med det enedeløse tauet (elektrisk) som slurrer med mindre man holder den andre enden litt igjen. Jeg savner en tredje arm her. Hvordan gjør der erfarne dette ? 

 

Bildet er faktisk fra dag. Tatt av en venn med motorbåt.

381020940_10161232767337812_8231069221506210248_n.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sørg for rett hals, på Seldén er det gjerne styrbord. Da rulles seilet mer rett inn på rulla inni masta, uten å måtte brettes rundt mastesporet. Jeg ruller inn manuelt (mot vinden er kreftene borte og det går greit uten vinsj), men antar det blir enklere med elektrisk vinsj, da holder du bare lett igjen på uthal. Sørg for at akterstag er løst og bommen ca 90 grader (dvs god stramming på kick, ellers blir det folder på seilet. 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 10 timer siden:

Som dere vet er jeg en fersk seiler. Idag seilte jeg single-handed fra Tjøme til vinteropplaget på Bokerøya, Svelvik.

 

Alt gikk fint i snill vind. Men det jeg lurer på er hvordan man best tar inn storseilet alene. Holde igjen uthalet, samtidig som man vinsjer det inn med det enedeløse tauet (elektrisk) som slurrer med mindre man holder den andre enden litt igjen. Jeg savner en tredje arm her. Hvordan gjør der erfarne dette ? 

 

Bildet er faktisk fra dag. Tatt av en venn med motorbåt.

 

Erfarne seilere velger ikke rullestorseil:cheers:

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 21 minutter siden:

Erfarne seilere velger ikke rullestorseil:cheers:

Nyttig og hyggelig innlegg til en som er fersk med båten sin og spør om råd 😳
 

Dette med at rullelina slurer er vanlig og ikke en feil. Det krever litt motstand på begge sider, men får du kreftene ut av seilet skal det gå med bare én ende stram. Ihvertfall slik på min (mindre) Bavaria. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Erfarne seilere velger ikke rullestorseil:cheers:

Jeg er erfaren seiler og har rulleseil. Tror jeg kan si at vi bruker båten aktivt.

 

Opplever kanksje en gang hvert annet år at seilet kiler seg- senest etter god kuling Vest for Biscaya der vi seilte med reva seil og rulla det rett inn uten å rulle ut hele seilet først - fordi været ikke tillot det. Så jeg måtte en liten tur opp i masta en morgen. Tok et par minutter å få løs brettene som gjorde at seilet ikke rulla seg helt ut

 

Jeg har manuell rullemast. opp på dekk - full kontroll på innrulling. Om jeg er alene bruker jeg autopiloten på å holde båten opp i vinden.

 

til trådstarter - om du kan rulle inn manuelt på masta og du har autopilot så tenker jeg det er en bedre løsning enn å bruke en elektrisk løsning som ikke fungerer optimalt. 

Link to post
Share on other sites

Takk for input, alle sammen. Jeg får finne ut av forskjellene på rulleseil og vanlige seil etterhvert :smiley: Vindretning og vinkel på bommen har jeg noenlunde kontroll på.

 

Men altså: Jeg har hørt at det er lurt å holde igjen litt på uthalet når man ruller inn slik at det går noenlunde stramt inn. Så en hånd blir brukt til dette. Var kanskje litt upresis i trådstart, men det er det endeløse tauet som slurer i winsjen i masta. Holder jeg igjen litt på den enden som mates ut av cocpit, så går det bedre - det er jo logisk, siden det da strammer seg bedre rundt i vinsjen der. På den elektriske vinsjen i cockpit er ting som det skal - slurer ikke der. Men den andre hånden skal jo da trykke på vinsjknappen, så da blir det vanskelig å holde igjen det endeløse tauet for å få det stramt. Så jeg lurte derfor på hvordan dette best kan håndteres. Det fungerer å ikke holde igjen det enedløse tauet, men seilet går veldig sakte inn.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

De bryterene er veldig like de som står montert ved vinsjen. Jeg tror det blir et stort prosjekt å gjøre det.

 

Men dersom jeg kan kjøre inn mesteparten av seilet uten å holde igjen uthalet, slik jeg tolker innlegget til Bitteliten, så er det jo greit. Kan jo stamme opp litt underveis dersom det blir antydning til at det kiler seg?

 

Seilet er fra Elvstrøm. Dokumentasjonen ligger i båten, men i FINN annonsen jeg har en kopi av så står det at det er et EPEX membranseil - fullspilet. Det er noen som går i hele seilets høyde, samt noen kortere spiler i toppen langs akterliket.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt flere båter med rullestor og nøyde meg med å holde igjen på uthalet når jeg rullet seilet inn. Det hendte at tauet glapp ut av rulla på masta og da var det frem på dekk og tre det inn igjen. Kan ikke huske at jeg praktiserte å holde den slakke delen av furlinglina stram og det var kanskje derfor det hendte at det glapp ut av rulla. Som @Bitteliten så hendte det også meg et par ganger at seilet satte seg fast men om du passer på å slakke akterstag og holde igjen på uthalet så går det som oftest bra.
Likte i grunnen rullestor godt da terskelen for å "heise seil" og stoppe motor ble lavere, spesielt på kortere turer. I dag har jeg konvensjonelt storseil i min 28 fot pensjonistbåt men savner rulle :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, @Lazyjack:smiley: Jeg satte faktisk pris på det første også. Det er litt av hvert å sette seg inn i med seilbåt, og stor takk til dere som deler av kunnskapen dere har ervervet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har også rullemast som rulles horisontalt inn i masta, og med vertikalgående spiler.  Ikke idéelt seilmessig, og det har vært mye tull med denne, men når man seiler mye alene og i en såpass stor båt med såpass stort storseil som det jeg har, er det stort sett veldig greit å slippe å måtte gå ut på dekk i rufsevær og heise/reve/fire seil.  Bare det å få opp seilet krever såpass mye strev og energi at jeg garantert omtrent aldri ville brukt storseil uten rullemuligheten.

 

I min båt har jeg to tau å forholde meg til, begge er strukket til cockpit (og utilgjengelig ute på dekk - jeg har imidlertid fortsatt mulighet til å ta ned seilet ved å løsne falltauet på masta).  Utdraget er festet til seilets hals og går via en blokk ytterst på bommen, og en del andre blokker før det havner i cockpit, samt innrullingstauet som går i spiral rundt rullemekanismen før det havner i cockpit.  Begge tauene er terminert i en taubremse av den typen hvor tauet kan strammes, men hvor man er nødt til å ta opp et håndtak for å slippe løs tau.  Jeg har også en håndvinsj tilgjengelig, hvor jeg kan velge mellom hvilket tau jeg skal ha på vinsjen.  Med litt fantasi og tilstrekkelig med blokker kan jeg også føre tauene bort til en elektrisk vinsj.

 

Under innrulling så vinsjer jeg på innrullingstauet til det blir ganske så stramt, så slipper jeg ut litt av uthalingstauet med taubremsen, og gjentar.  Dvs, jeg lar taubremsen "holde igjen" på uthalstauet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 11 timer siden:

Jeg er erfaren seiler og har rulleseil. Tror jeg kan si at vi bruker båten aktivt.

 

Opplever kanksje en gang hvert annet år at seilet kiler seg- senest etter god kuling Vest for Biscaya der vi seilte med reva seil og rulla det rett inn uten å rulle ut hele seilet først - fordi været ikke tillot det. Så jeg måtte en liten tur opp i masta en morgen. Tok et par minutter å få løs brettene som gjorde at seilet ikke rulla seg helt ut

 

Jeg har manuell rullemast. opp på dekk - full kontroll på innrulling. Om jeg er alene bruker jeg autopiloten på å holde båten opp i vinden.

 

til trådstarter - om du kan rulle inn manuelt på masta og du har autopilot så tenker jeg det er en bedre løsning enn å bruke en elektrisk løsning som ikke fungerer optimalt. 

 

Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Erfarne seilere velger ikke rullestorseil:cheers:

 

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Jeg har hatt flere båter med rullestor og nøyde meg med å holde igjen på uthalet når jeg rullet seilet inn. Det hendte at tauet glapp ut av rulla på masta og da var det frem på dekk og tre det inn igjen. Kan ikke huske at jeg praktiserte å holde den slakke delen av furlinglina stram og det var kanskje derfor det hendte at det glapp ut av rulla. Som @Bitteliten så hendte det også meg et par ganger at seilet satte seg fast men om du passer på å slakke akterstag og holde igjen på uthalet så går det som oftest bra. 

 

tobixen skrev for 1 time siden:

 Ikke idéelt seilmessig, og det har vært mye tull med denne, men når man seiler mye alene og i en såpass stor båt med såpass stort storseil som det jeg har, er det stort sett veldig greit å slippe å måtte gå ut på dekk i rufsevær og heise/reve/fire seil.  Bare det å få opp seilet krever såpass mye strev og energi at jeg garantert omtrent aldri ville brukt storseil uten rullemuligheten.

 

dennrick skrev for 6 timer siden:

Takk for input, alle sammen. Jeg får finne ut av forskjellene på rulleseil og vanlige seil etterhvert :smiley: 

Nå som du har fått en del svar på spørsmålet, så vil du kanskje ha litt innspill/erfaringer til "senere bruk"?

Nå har jeg aldri eid båt med rullestor, men skjønner ikke hva som skal være så lettvint med dette systemet. For meg ville usikkerheten ved systemet lagt en demper på gleden ved å seile, hva gjør man en dag med kuling, man seiler kanskje alene, og seilet kiler seg halvveis utrullet? (Seiler veldig mye alene) Hadde blitt litt stressa av hele opplegget. Når en såpass erfaren seiler som Bitteliten opplever dette så ofte som annenhvert år, er jo risikoen relativt stor? Leser mange innlegg hvert år, både på denne siden, og seilere på Facebook osv. Kan ikke huske å ha lest om noen som har hatt problem med konvensjonelt storseil noen gang.

Koster jo litt ekstra med rullestor, hva med å legge disse kronene i en elektrisk fallvinsj?

Selv om rullestorseila har blitt bra senere tiden, er jo konvensjonelle seil fortsatt litt bedre/mer effektive. Spesielt ved reving vil jeg tro.

Med de siste 30 åras rigger, er det unødvendig å gå på dekk ved reving som noen nevner over.

 

Nå har ikke jeg seilt i mer enn 15 år, men har aldri opplevd problemer med konvensjonelt storseil. 

 

Klarer fint å dra opp seilet for hånd, men må vinsje siste meteren. Ned så bare styrer jeg opp i vindøyet, så raser seilet ned av seg selv.

Nå er ikke storseilet mitt større enn ca 43 kvadratmeter tror jeg du har kanskje litt mer duk?

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Lars Hansen said:

Nå har jeg aldri eid båt med rullestor, men skjønner ikke hva som skal være så lettvint med dette systemet. For meg ville usikkerheten ved systemet lagt en demper på gleden ved å seile, hva gjør man en dag med kuling, man seiler kanskje alene, og seilet kiler seg halvveis utrullet? (Seiler veldig mye alene)

 

Jeg har opplevd at seilet har kilt seg fast på en slik måte at jeg har hatt store problemer med å rulle det ut.  Jeg har aldri opplevd å ikke få til å rulle det inn.  Jeg har foreløbig aldri hatt så store problemer med storseilet at jeg har vært nødt til å klatre opp i masta, men har på lista å gjøre det - det er "noe tull" der oppe et sted, falltauet til storseilet har kilt seg fast.

 

Beslutningen om rullestorseil vs opp/ned-storseil er på sett og vis ikke noe jeg har gjort - det har blitt gjort av han som bygde båten, og blir stående slik det er frem til masta må byttes.  Jeg fikk faktisk et inntrykk av at han angret på at det ble rulleseil.

 

Mine erfaringer med opp/ned-storseil begrenser seg til mindre båter.  På min første båt (24 fot) minnes jeg at reving under heftige vindforhold var vanskelig.  Min andre båt (29 fot) hadde rullemekanisme for vertikal innrulling rundt bommen, det gjorde reving (og nedtaging av seil) en god del enklere (men jeg måtte fortsatt ut på dekk og sette reveliner - formen på seilet etter å ha rullet det inn var så suboptimal at jeg knapt kom meg mot vinden).  Hvordan man får til en god reving av seil uten å klatre ut på dekk og surre reveliner, det skjønner jeg ikke helt.  Jeg tror jeg trenger litt seilpraksis på andre båter enn min egen :-)

 

Seil som tas ned må jo også stues unna på noe vis - og nå som jeg har båten i Middelhavet er det særlig viktig å sørge for UV-beskyttelse.

 

Dacron er tungt, hvor mange kvadratmeter det er snakk om vet jeg ikke, og jeg tar det ikke opp og ned så veldig ofte - men jeg forestiller meg at jeg ikke vil være i stand til å få det noe særlig høyt opp på en forblåst dag uten å bruke vinsj.  Ja, til og med baby-jib'en min er jeg avhengig av vinsj for den siste meteren hvis det er mye vind (og siste cm'ere dersom det er lite vind - men det seilet der er meningsløst å bruke hvis det er lite vind).

 

Alt i alt, til tross for at jeg har hatt mye problemer med rullingen, så tror jeg fortsatt at rullemekanikken gjør det enklere for meg å håndtere båten alene enn hva det ville vært dersom seilet måtte opp og ned.  Ettersom jeg har ikke har erfaring med opp/ned-storseil på større båt blir det med troa - og siden jeg uansett ikke har planer med å endre noe med det første, så spiller det egentlig ingen rolle for min del :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 4 minutter siden:

Hvordan man får til en god reving av seil uten å klatre ut på dekk og surre reveliner, det skjønner jeg ikke helt.  Jeg tror jeg trenger litt seilpraksis på andre båter enn min egen :-)

 

Seil som tas ned må jo også stues unna på noe vis - og nå som jeg har båten i Middelhavet er det særlig viktig å sørge for UV-beskyttelse.

Single line reefing system har vært bortimot standard siste tretti åra, fungerer veldig bra.

Med sailpack, lazybag eller hva man velger å kalle det, så er seilet pakket og beskyttet mot sola på noen minutter. Standard på stort sett alle turbåter det også...

Se bilder stjålet fra internettet under, håper jeg tilgis 🙏😅

 

SSRS.jpg

IMG_2308.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg holder meg også til lazyjacks og lazybag, men jeg har seilt charterbåter med rulleseil. Så lenge alt er i god stand synes jeg rulleseil  fungerer veldig bra, og jeg savner av og til på egen båt muligheten for å rulle ut storseilet, uten å gå opp i vindøyet. På en charterbåt med lappede seil opplevde vi at en lapp løsnet inne i masten. Det gav endel plunder, men vi fikk fortsatt rullet seilet inn. Det jeg ville hatt som nødutstyr ved havkryssing med rulleseil,  er en V formet kniv som kan festes i et annet fall, og kutte seilet oppover langs masten. Og så et eget spor for et tryseil, og et eget forstag for stormfokk.. 

 

Når det gjelder "single line" reefing, synes jeg det er en kvasiløsning. Jeg bruker av og til vinsj/line for å dra ned seilet langs masten under reving, men da bruker jeg en separat line der. Det er mye lettere når en skal ha revene ut igjen. Det er gjerne greit med det første revet, men med to eller tre nedtrekte "single line reefings" blir det veldig mye motstand med alle de blokkene, når seilet skal heises i topp igjen.  Dessuten skal større seil under reving helst strammes godt opp i forliket før de strammes i skjøtehjørnet. Ellers kan det bli for stor belastning ved de nederste aktive sleidene. Og ved profil for forseil.  

 

Link to post
Share on other sites

Nå sporer det av her. Som vanlig, og jeg kan bidra :-)

På Hulda er det lagt opp slik at alt foregår fra rormannens posisjon. Seilet heises ved  hjelp av en Andersen El 56. 60 kg storseil går opp i løpet av noen sekunder. Jeg har rigget til en ekstra line i toppen av seilet der jeg kan trekke det ned og låse seilet. Jeg har et hat/elsk-forhold til den snora. Storseilet reves og forbannes opp og ned fra samme posisjon. Genoaen brukes ofte alene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...