Jump to content

MS Lofoten's motor gått 330 000 timer


Per-Arne

Recommended Posts

Hurtigruten MS Lofoten  sin Burmeister & Wain (Burre) på 3325 hk har gått 330 000 timer. Trøst for de som nærmer seg 1000 timer på motoren og bekymret for fremtiden:

 

 https://www.nrk.no/nordland/hurtigrute-motor-er-trolig-verdens-lengstgaende-1.12459010

 

https://www.nordlys.no/motoren-til-ms-lofoten/x/5-34-207198

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da hadde vi nok hørt om de også :smiley:

De 3 andre "klassiske" skipene som fortsatt er på vannet er jo eldre enn Lofoten, av disse så er det nok Nordstjernen som har logget flest mil.   Den fikk ny MaK hovedmotor i 83 iflg wikipedia.     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg var så heldig og fikk være med på byggingen av motoren til hurtigruteskipet "Kong Olav" på Akers Mekaniske Verksted høsten 1963. Jeg tror motoren var identisk med motoren til "Lofoten". Det ser ut som om "skallet" til maskinverkstedet fremdeles står nogenlunde intakt på nåværende Aker Brygge.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

46 minutes ago, ivar said:

Da hadde vi nok hørt om de også :smiley:

De 3 andre "klassiske" skipene som fortsatt er på vannet er jo eldre enn Lofoten, av disse så er det nok Nordstjernen som har logget flest mil.   Den fikk ny MaK hovedmotor i 83 iflg wikipedia.     

Ex Harald Jarl er jo fortsatt flott, artig lesning:

http://www.captainsvoyage.com/hurtigruten/serenissima---harald-jarl.html

Link to post
Share on other sites

Jepp, leste nettopp den der :flag_bp:   

Var på ferie nede i Montenegro for 5-6 år siden, og da lå Serenissima til kai i Kotor, artig å se.    
Den må nå ha noen timer på hovedmotor den også 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har hytte midt i Trondheimsleia og de gamle hurtigrutene var staselige fartøy med skjel som gikk langt ut på 80 og 90 tallet!  møtte Nordstjernen på en av de siste turene på tur sørover da jeg var i Marinen. Så EX Harald Jarl på Cruisekaia i Trondheim da jeg hadde kontor på piren for noen år siden. Hurtigruta tok et tørn borttom og de hilste på hverandre!

Motorene er jo laga for å vare lenge og det er jo enkelt å bytte komponenter. rekner med det er bytta stempel og sikkert foringer en del ganger!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Et annet eksempel på motorer som tåler juling over tid er Detroit Dieselene i Di3 og Di4-lokomotivene. De blir riktig nok regelmessig plukket ned og får nye stempler, foringer og lagre - så litt vanskelig å definere hva som utgjør levetid. Men en interessant liten greie jeg plukka opp på Marienborg på et besøk der på 90-tallet var at glaserte sylindere og oljeforbruk var assosiert med for lav belastning. Meldinga var at når en Di3 brukte mye olje var løsningen å sende den til Bodø med 800 tonn på kroken, da var den gjerne på plass igjen da den kom fram...

Link to post
Share on other sites

Ikke så lenge siden jeg ble kontaktet av en med lekkert slips som skulle overbevise meg om at 488 timer på en Volvo Penta KAD300 2005 modell var ca halvparten av hva man kan forvente av en slik "fritidsmotor"....  lurer på hva den dåra ypperlige jappen hadde sagt om han hadde fått høre om 330 000 timer.. yeehaaa :crazy:

Link to post
Share on other sites

Nå er jo de to sakene lenket til av TS fra 2015 og skipet er nå skoleskip ved Sørlandets maritime videregående skole.

Ifølge Wikipedia ble skipet overlevert i 2021, og skal per 2023 fortsatt ha den originale motoren.

 

Ville jo vært morsomt å høre hvor mange motortimer den er oppe i nå.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Ikke så lenge siden jeg ble kontaktet av en med lekkert slips som skulle overbevise meg om at 488 timer på en Volvo Penta KAD300 2005 modell var ca halvparten av hva man kan forvente av en slik "fritidsmotor"....  lurer på hva den dåra ypperlige jappen hadde sagt om han hadde fått høre om 330 000 timer.. yeehaaa :crazy:

 

Motorfolk med slips må passe seg så de ikke setter slipset fast i veiva :giggle:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 5 timer siden:

Nå er jo de to sakene lenket til av TS fra 2015 og skipet er nå skoleskip ved Sørlandets maritime videregående skole.

Ifølge Wikipedia ble skipet overlevert i 2021, og skal per 2023 fortsatt ha den originale motoren.

 

Ville jo vært morsomt å høre hvor mange motortimer den er oppe i nå.

 

Jeg var om bord i skipet for et par uker siden. Den har nok ikke vesentlig flere timer nå, da skipet stort sett ligger til kai i Kristiansand. Men den går som en klokke og de hadde ingen planer om å skifte ut motoren på lang lang tid. 

Link to post
Share on other sites

Hvor mye av foringer og lagre som er byttet  på denne motoren vet jeg ikke, men har jobbet med  B&W K- 90 motorer som har gått over 100 000 timer, her var originale foringer og lagre godt innenfor mål. Stempelfjærer ble byttet innimellom og  topper / eksosventiler overhalt. Motorene var på langt nær mekaninsk utslitt selv om dem gikk på dårlig tungolje ( noe som gir økt slitasje  i brennkammer ) 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, MajorAndy said:

Jeg har skrevet det før, men de to D6-310 i vores redningsbåd i Helsingør har nu gået 3500 timer siden 2006 og maler stadig med begrænset olieforbrug. Det er værre med drevene. Det ene er skiftet, men over 3000 timer på DPH-drev er nok også mere end mange forventer …

På en Marinemotor er det rating og en D6 lystbåtmotor er jo mere for et leketøy å regne, men med det rette vedlikeholdet og jevn bruk kan jo og en ren lystbåtmotor holde veldig lenge! Gjorde litt reaserch på Suzuki DF300APX, Fant noen fiskere i USA som hadde kjørt 7500 timer med to DF300

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Med vanlig/ riktig bruk og vedlikehold sliter man ikke ut noen motor i en fritidsbåt. 

Mange har jo en vrangforestilling at tusen timer i båt er mye. Vår  6LP har passert 3000 timer,  i Bil ( Landcruicer )går den lett  15000 timer uten at noen finner det utrolig.

Svoger har en påhengs, Suzuki 140 den nærmer seg 5000 timer.

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 1 minutt siden:

Mange har jo en vrangforestilling at tusen timer i båt er mye. Vår  6LP har passert 3000 timer,  i Bil ( Landcruicer )går den lett  15000 timer uten at noen finner det utrolig.

 

Motoren får ikke like stor belastning i bil som i båt. I båten er det konstant oppoverbakke. Men likevel, båtmotorer holder noen tusen timer de også. 

 

Min båtmotor hadde først 211000 km i bil før jeg monterte den i båten for rundt 15 år siden. Siden dette har den vel fått en 12-1300 timer til. Fortsatt lettstartet og røykfri, så jeg tipper/håper den vil klare 1000 timer til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index, Landcruicer  4,2 L drar jo store hengere/ last og ofte  i glovarme og ugunstige forhold i utlandet.

I båt i Norge har vi jo gunstige forhold mht kald luft og rikelig med kaldt vann til kjøling. Kjøres motoren på 80% belastning/ marsjturtall så har man gunstig forbruk og forbrenning. Mao at en går i "oppoverbakke" i båt er ikke nøvendigvis ugunstig for  motoren ( om den er i god stand)

 

Link to post
Share on other sites

Så lenge det ikke er hentet ut for mye av den i utgangspunktet. Om jeg ikke husker veldig feil er slitasje ca. proporsjonal med sylindertrykk^3. Så når man henter ut dobbelt så mye effekt av en gitt motor reduseres levetid til ca 1/8. En gammel sugediesel på 35hk/l har en helt annen levetid enn den nymotens 100hk/l-klumpen som leveres i disse dager - om de er bygd på samme måte med samme materialer, her har det jo skjedd ting de siste 50 åra. Men i bil ser man ikke det så godt, siden det sjelden hentes ut mye effekt over lang tid. Motorveicruising krever gjerne ikke mer enn 20-30hk kontinuerlig.

Link to post
Share on other sites

På disse motorene med konvensjonell innsprøytning er det vel helst effektuttak, sylindervolum og turtall som gir levetiden. 

 

F.eks Detroit Diesel 6-71 med 165 hk har en levetid på flere/mange titusen timer men på det verste ble der tatt ut oppimot 1000 hk av denne og levetiden ble også da oppimot 1000 timer... 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, SveinHa said:

 

 

F.eks Detroit Diesel 6-71 med 165 hk har en levetid på flere/mange titusen timer men på det verste ble der tatt ut oppimot 1000 hk av denne og levetiden ble også da oppimot 1000 timer... 

Skulle gjerne hatt stor nok båt til å ha Detroit 12V twin turbo! fineste lyden på en lett marinemotor!  I marinen hadde vi MTU 16V. grunnmotor NA 1000hk men de hadde doble turboer og oppjustert til 3600hk hver! heftig lyd og dreiemoment

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 20 timer siden:

Nå er jo de to sakene lenket til av TS fra 2015 og skipet er nå skoleskip ved Sørlandets maritime videregående skole.

 

Leste en plass at forrige "Sjøkurs" (ex Gann / Ragnvald Jarl) ble avhendet i 2019 pga at den var i behov for endel kostbare  oppgraderinger. Og at den nå er på verft i Polen. Overtatt av samme rederi som eier Nordsjernen

https://hurtigrutene.stormposten.no/?page_id=384

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...