Jungman Startet 26.September.2023 Link til dette innlegget Startet 26.September.2023 Vurderte kjøp av en White Shark 225 med 225 hk Yamaha. Ble litt skremt av en 3-4 cm liten sprekk på innsiden av akterspeil i overgang til motorbrønn (se bilde). Eier hevdet å ha fått det sjekket ut og det ble montert en stålplate over kanten på akterspeilet. Dette vil vel ikke avhjelpe en allerede etablert svakhet? Stor grunn til bekymring? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Det bildet der er ikke nok til å si noe sikkert om saken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jungman Svart 27.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2023 Noen forslag til hvordan sjekke om det er fare på ferde, eller bare en overfladisk sprekk i gelcoat? Båten står på land. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 Vanskelig å se om dette er en strukturell skade eller om det er overfladisk! er det på sidene av motorbrakett? hvordan ser det ut inni under brønn? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jannmar Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 For meg ser det på bildet ut som motoren henger på. Ta tak i motoren langt nede på stammen og rugg på den det du klarer. Følg samtidig med på hvordan sprekken oppfører seg. Mulig du da får et bedre bilde av tilstanden til denne sprekken. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 Jungman skrev for 10 timer siden: Noen forslag til hvordan sjekke om det er fare på ferde, eller bare en overfladisk sprekk i gelcoat? Båten står på land. Ja. Hvis du sliper vekk all gelcoat i et stort område rundt sprekken, så skal det være mulig å se om det er skader i laminatet, eller om det kun er gelcoaten som har sprekt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 Jeg har noen slike sprekker i min også, uten at det bekymrer meg veldig. Gelcoat er hardere enn laminatet under, så den kan sprekke uten at det er strukturelle skader under. Men selvsagt, det kan være råtten innstøpt finer eller svekket laminat. Da blir det straks mer arbeid eller utgifter av det. Så: Alvorlig? Ja/nei, ikke godt å si... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jungman Svart 28.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 Takker for gode innspill. Det med å rugge på motoren var en ide jeg også tenkte på. Det prøvde jeg i dag uten at jeg så noe bevegelser. Fikk tatt bilder på innsiden. Som dere ser er det en tynn sprekk langs hele overgangen mellom motorbrønn og akterspeil, samt videre mot høyre ut mot skrogsiden. Bak feste til badestige ser man at det har falt av en lite bit slik at man ser glassfiberen. Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Jungman Svart 4.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 -morten- skrev On 28.9.2023 at 7.45: Vanskelig å se om dette er en strukturell skade eller om det er overfladisk! er det på sidene av motorbrakett? hvordan ser det ut inni under brønn? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Første jeg ville ha sjekket er om du har forsikring som dekker dette. Hvis du har det ville jeg ikke rørt det, bare overlatt til takstmann og fagfolk å få dette reparert korrekt. Hvis du ikke har forsikringsdekning, da kan du begynne å rote rundt på egenhånd for å avdekke feilen. En mulighet er å sparkle sprekken fint igjen. Er den tilbake etter et par dager på vannet neste år, da er det mest sannsynlig en svakhet i laminatet under. Men start med forsikringen og hva den dekker. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Jungman Svart 5.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Honduras skrev for 3 timer siden: Første jeg ville ha sjekket er om du har forsikring som dekker dette. Hvis du har det ville jeg ikke rørt det, bare overlatt til takstmann og fagfolk å få dette reparert korrekt. Hvis du ikke har forsikringsdekning, da kan du begynne å rote rundt på egenhånd for å avdekke feilen. En mulighet er å sparkle sprekken fint igjen. Er den tilbake etter et par dager på vannet neste år, da er det mest sannsynlig en svakhet i laminatet under. Men start med forsikringen og hva den dekker. Det er ikke min båt, en jeg vurderer å kjøpe men hvor jeg ble skeptisk når jeg oppdaget den sprekken fra akterspeil mot motorbrønn… Har langt på vei slått det fra meg, men blir ikke helt enig med meg selv om jeg er for skeptisk eller ei🙄 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Den sprekken der ser ut til å være i plastringen fra når skrog og overdel ble satt sammen. Jeg ville ikke ha bekymret meg veldig over dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jungman Svart 6.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 index skrev for 4 timer siden: Den sprekken der ser ut til å være i plastringen fra når skrog og overdel ble satt sammen. Jeg ville ikke ha bekymret meg veldig over dette. Index, er det bildene fra innsiden du kommenterer? Utgangspunktet var sprekken på utsiden jeg reagerte på. Bildet ligger først i tråden… Honduras skrev for 14 timer siden: Første jeg ville ha sjekket er om du har forsikring som dekker dette. Hvis du har det ville jeg ikke rørt det, bare overlatt til takstmann og fagfolk å få dette reparert korrekt. Hvis du ikke har forsikringsdekning, da kan du begynne å rote rundt på egenhånd for å avdekke feilen. En mulighet er å sparkle sprekken fint igjen. Er den tilbake etter et par dager på vannet neste år, da er det mest sannsynlig en svakhet i laminatet under. Men start med forsikringen og hva den dekker. Det er ikke min båt, en jeg vurderer å kjøpe men hvor jeg ble skeptisk når jeg oppdaget den sprekken fra akterspeil mot motorbrønn… Har langt på vei slått det fra meg, men blir ikke helt enig med meg selv om jeg er for skeptisk eller ei🙄 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Jungman skrev 2 minutter siden: Index, er det bildene fra innsiden du kommenterer? Utgangspunktet var sprekken på utsiden jeg reagerte på. Bildet ligger først i tråden… Den på innsiden ja. Sprekken på utsiden har jeg kommentert tidligere. Jeg har et par slike selv, uten at det tar nattesøvnen fra meg. Heldigvis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Jungman skrev 45 minutter siden: Det er ikke min båt, en jeg vurderer å kjøpe men hvor jeg ble skeptisk når jeg oppdaget den sprekken fra akterspeil mot motorbrønn… Har langt på vei slått det fra meg, men blir ikke helt enig med meg selv om jeg er for skeptisk eller ei🙄 Du må finne ut hvorvidt denne sprekken er av strukturell betydning eller ikke. Jeg har gitt deg et tips lenger opp, det har du ikke respondert på. I tillegg finnes det metoder med f.eks. banking på laminatet for å høre etter delaminering. Men det er en metode som krever erfaring. En annen metode er ultralydundersøkelse av laminatet. Krever også både spesialutstyr og erfaring. Så må du vurdere hvorvidt dette er et område som belastes mye under bruk, og om en sprekk kan være alvorlig eller ikke. Hvis du ikke finner ut av dette så blir det jo ren synsing, og et kjøp blir litt som å kjøpe et lodd. Er skaden alvorlig, men selger klarer å bagatellisere det, kan det bli katta i sekken. Hvis sprekkene ikke har noen styrkemessig betydning så er det jo greit. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jungman Svart 6.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 Komodo skrev for 8 timer siden: Du må finne ut hvorvidt denne sprekken er av strukturell betydning eller ikke. Jeg har gitt deg et tips lenger opp, det har du ikke respondert på. I tillegg finnes det metoder med f.eks. banking på laminatet for å høre etter delaminering. Men det er en metode som krever erfaring. En annen metode er ultralydundersøkelse av laminatet. Krever også både spesialutstyr og erfaring. Så må du vurdere hvorvidt dette er et område som belastes mye under bruk, og om en sprekk kan være alvorlig eller ikke. Hvis du ikke finner ut av dette så blir det jo ren synsing, og et kjøp blir litt som å kjøpe et lodd. Er skaden alvorlig, men selger klarer å bagatellisere det, kan det bli katta i sekken. Hvis sprekkene ikke har noen styrkemessig betydning så er det jo greit. Tror ikke det å begynne å slipe på annen manns båt er aktuelt her Har forsøkt å rugge på motor for å registrere bevegelser uten noe resultat. Forsøkt å banke med en hammer for å lytte meg frem, men uten erfaring på hva slags lyd jeg skal høre var det verdiløst. Det blir litt bingo ja. 50/50. Synd å skrinlegge da båt og motor ellers var ok, samt overkommelig pris🙄 Men det går nok den veien… Sitér dette innlegget Link to post
Jungman Svart 7.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Komodo skrev On 6.10.2023 at 11.47: Du må finne ut hvorvidt denne sprekken er av strukturell betydning eller ikke. Jeg har gitt deg et tips lenger opp, det har du ikke respondert på. I tillegg finnes det metoder med f.eks. banking på laminatet for å høre etter delaminering. Men det er en metode som krever erfaring. En annen metode er ultralydundersøkelse av laminatet. Krever også både spesialutstyr og erfaring. Så må du vurdere hvorvidt dette er et område som belastes mye under bruk, og om en sprekk kan være alvorlig eller ikke. Hvis du ikke finner ut av dette så blir det jo ren synsing, og et kjøp blir litt som å kjøpe et lodd. Er skaden alvorlig, men selger klarer å bagatellisere det, kan det bli katta i sekken. Hvis sprekkene ikke har noen styrkemessig betydning så er det jo greit. Tror ikke det å begynne å slipe på annen manns båt er aktuelt her Har forsøkt å rugge på motor for å registrere bevegelser uten noe resultat. Forsøkt å banke med en hammer for å lytte meg frem, men uten erfaring på hva slags lyd jeg skal høre var det verdiløst. Det blir litt bingo ja. 50/50. Synd å skrinlegge da båt og motor ellers var ok, samt overkommelig pris🙄 Men det går nok den veien… Kom over dette montert på en identisk båt som ligger for salg i Frankrike. Ser ut som en god løsning for å forsterke motorfestet. Denne båten har en 225 hk Mercury verado 2015 mod som har blitt ettermontert. Sikkert montert denne plata som forsterkning i den sammenheng. Har etterspurt de som selger båten om hvor denne platen ble kjøpt, evt om den er spesiallaget for båten. Ikke fått svar enda. Noen synspunkter rundt denne løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 8.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Jungman skrev for 16 timer siden: Kom over dette montert på en identisk båt som ligger for salg i Frankrike. Ser ut som en god løsning for å forsterke motorfestet. Denne båten har en 225 hk Mercury verado 2015 mod som har blitt ettermontert. Sikkert montert denne plata som forsterkning i den sammenheng. Har etterspurt de som selger båten om hvor denne platen ble kjøpt, evt om den er spesiallaget for båten. Ikke fått svar enda. Noen synspunkter rundt denne løsningen? Jeg synes det ser ut som en solid forsterkning festet i noen som tåler lite og som dermed ikke vil gi særlig nytteverdi. På mine båter hvertfall ser jeg bevegelse om jeg trykker ned i midten av bunnen av motorbrønnen, og det er jo ikke så rart, for den skal tåle vekten av litt vann og det er det, den er nok ikke bygget for å være motorfeste. Tipper den er laget spesielt for denne båten i et eksemplar. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 8.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Jungman skrev On 28.9.2023 at 15.42: Det med å rugge på motoren var en ide jeg også tenkte på. Det prøvde jeg i dag uten at jeg så noe bevegelser. Å rugge på motoren kan avsløre ting som er veldig svake. Men husk at kreftene du kan stilles opp med er bare en bitteliten brøkdel av belastningen når 225 hk trykker fremover nederst på motoren. Du har sikkert prøvd å holde tauet når noe slepes, og selv med liten motor og minimalt gasspådrag blir det lett altfor tungt hvis det som slepes ikke er helt strømlinjeformet og lett. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Tror jeg ville sett på en annen 225. De er ikke så sjeldne… Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.