Jump to content

Kan systemrens i sjøvannsdelen med fordel pumpes motsatt strømnings-vei??? Gjelder TAMD7x


Hekri

Recommended Posts

Et par spørsmål til dere:

Gjelder 25 år gamle VP TAMD72 motorer.

1: Jeg leser at noen har brukt separat pumpe, tatt av slangen mot eksosbendet, og pumpet rens fra ei balje, inn mot gearoljekjøler, (impeller og sink ute), og ut gjennom inntaket mot sjøvannsfilteret.

- Gir dette bedre renseeffekt, eller kan noe ta skade i kretsen?

-  ( 1b: kanskje lettere å erstatte inntaks-slangen med en slange som kan levere returen oppi balja - kjøre rensen "feil vei" også gjennom sjøvannsfilteret? - disse slangene sitter jo ofte godt fast....))

2: Hvilket middel gir best resultat - systemrens eller sitronsyre? Eller annet? 

3: Noen som har erfaringer med å stoppe pumpingen noen timer, for deretter å sette igang igjen noen timer? 

4: Hvor mange liter sjøvann ligger det normalt i en TAMD7x -motor? Kan ikke finne dette i noen manualer. 

 

36_1933330962.jpg.2ea13d8c289493226665947aca8dd292.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget meg et system der jeg tar av slanger både på sjøvannspumpe og eksosbend, overganger til 1/2" slanger, videre en 5 liter gryte, termostatstyrt kokeplate og sirkulasjonspumpe med intervallstyring, pumper 5 min per halvtime. Begynner med halvvarme motorer og setter temp på ca 50 grader. Både systemrens og sitronsyre funker bra, uten at jeg har gjort direkte sammenligninger. Begge deler er jo syre, så vil tro effekt er proposjonal med konsentrasjon. Så lenge du ikke går gjennom impeller, kan jeg ikke se noe problem med å kjøre baklengs, kanskje best å alternere ?

 

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 1 time siden:

1: Jeg leser at noen har brukt separat pumpe, tatt av slangen mot eksosbendet, og pumpet rens fra ei balje, inn mot gearoljekjøler, (impeller og sink ute), og ut gjennom inntaket mot sjøvannsfilteret.

- Gir dette bedre renseeffekt, eller kan noe ta skade i kretsen?

Høy veskehastighet vil ganske sikkert statistisk ha en positiv effekt.

Motstrøms, vil det være bedre? Tja... Trolig vil "frem-og-tilbake" være det beste.

 

Viktigst vil være at du IKKE overskrider virketiden og at du heller skyller dobbelt så lenge, enn litt for lite...

Husk - det mange beskriver som et vidundermiddel, egentlig er et skadelig kjemikalie for motoren. Det trekker inn i pakninger og spalter, hvor det tærer og korroderer.

De som bruker slik syrevasking hver sesong, uten en meget god jobb med skylling, gjør mer vondt enn godt etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Lykke R skrev 10 minutter siden:

Enig at det er viktig å skylle ut, jeg kobler sammen og kjører en tur like etter jeg er ferdig,

Det er nok en veldig god oppskrift.

På mine trakter, ft rundt Arendal er dette noe som ofte blir gjort på land. Og da er en mer utsatt for dårlig skylling.

 

Hvor mange timer hadde den intercooleren og hvor lang sesong ?

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 2 timer siden:

Hvilket middel gir best resultat - systemrens

System rens virker best med sirkulasjon og ca 60 grader.

 

""Med systemrens kan du løse problemer som før var umulig, og der det eneste alternativet var kostbare utskiftinger eller reparasjoner. Motorrens er et biologisk produkt som løser opp salter, kalk, humus, magnetitt og rust. Systemrens angriper ikke pakningsdeler og metaller.""

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her pumpes vann og systemrens i motsatt retning, inn i gearoljekjøler og retur ut av inntaket fra sjøvannsfilteret.

Litt "bondemekk" med slanger og koblinger...... men det ble tett, og det funker....

 

20230930_211645.jpg.2670e5e3d243e8b237f8e841dbd2b45c.jpg

 

....og det som startet med rent vann og systemrens (og en ekstra dash med sitronsyre), har blitt mørkegrått etter 4 timer.....

 

20230930_211658.jpg.359aa6a2a04c4da8ec55c38de31b92fc.jpg

 

.....impeller og zink etter nøyaktig ett år og maks 50 motortimer i Oslofjorden....

 

20230930_212415.jpg.494fc1c8a2895799cceee62c9045252e.jpg

 

...at zink har en misjon er det ingen tvil om (TAMD72P har kun 1 - en - liten zinkanode i gearoljekjøler).

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...