Jump to content

Er det kompressor på Volvo Penta D4


El barco de Sol

Recommended Posts

D4-260/300 DP har kompressor, mens versjoner med gir ikke har kompressor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Dette er ikke rett fram slik enkelte later til å tro. Jeg hadde D6/435 med kompressorer i forrige båt på strake aksler, har D6 med kompressor på drevversjon på dagens båt.

 

Det er altså ikke drev vs strak aksel som avgjør om det er kompressorer eller ikke på motoren.

Hva er det som avgjør dette da tro?

 

Type båt motoren blir installert i?

 

At båtprodusentene selv avgjør om det er nødvendig med kompr. eller ikke avhengig av båtens design og planingskarakteristikk(i mangel av ett bedre ord🙄)

 

I min Saga 315 med D4 260 er det ikke kompressor, heldigvis.

Eting mindre å bekymre seg over.

 

Synes det er nok bekymringer med denne motoren, har nok lest litt for mye om den på internett😬

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 51 minutter siden:

Hva er det som avgjør dette da tro?

 

Type båt motoren blir installert i?

 

At båtprodusentene selv avgjør om det er nødvendig med kompr. eller ikke avhengig av båtens design og planingskarakteristikk(i mangel av ett bedre ord🙄)

 

I min Saga 315 med D4 260 er det ikke kompressor, heldigvis.

Eting mindre å bekymre seg over.

 

Synes det er nok bekymringer med denne motoren, har nok lest litt for mye om den på internett😬

 

 

Vi hadde Yanmar 4lh-dte. Alt var billig på en fantastisk motor.

Ble nå en VP D4-300.

Selv om vi ikke har kjørt så mange timer så er jeg imponert.  Jeg bytter alt av olje og filtre,impeller osv.da jeg vil ha kontroll på brukstid på dette. Kostet ca 8000 og da gjør jeg alt selv. Jeg tror man kunne tillate seg å være litt uforsiktig med Yanmaren,men VP er mer avansert og krever nok å bli stelt med slik instruksjonene sier.

Mangelfult vedlikehold tror jeg ikke D4 ønsker!

 

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev On 29.9.2023 at 15.20:

Vi hadde Yanmar 4lh-dte. Alt var billig på en fantastisk motor.

Ble nå en VP D4-300.

Selv om vi ikke har kjørt så mange timer så er jeg imponert.  Jeg bytter alt av olje og filtre,impeller osv.da jeg vil ha kontroll på brukstid på dette. Kostet ca 8000 og da gjør jeg alt selv. Jeg tror man kunne tillate seg å være litt uforsiktig med Yanmaren,men VP er mer avansert og krever nok å bli stelt med slik instruksjonene sier.

Mangelfult vedlikehold tror jeg ikke D4 ønsker!

 

 

Er det noe eget servicepunkt for komressoren? Har den egen olje eller smøres den fra motorolja?

Link to post
Share on other sites

On 9/29/2023 at 2:29 PM, nomen said:

Hva er det som avgjør dette da tro?

 

VP eksperimenterte litt i en periode for endel år siden med kompressor på de motorene i serien med høyest ytelse på aksling, feks D6 435. Så forsvant kompressoren på 435 i mange år for å så komme tilbake på 440 og 480 for et par år siden.

 

I hovedsak er det pr i dag slik.

Drev.

D4 DPI 150/ 230 - Turbo

D4 DPI  270/ 300/ 320 - Turbo og kompressor

D6 DPI 300/ 340 - Turbo

D6 DPI 380/ 400 (DPH)/ 440 - Turbo og kompressor

 

Aksling

D4 175/ 230/ 270/ 300/ 320 Turbo

D6 300/ 340/ 380 - Turbo

D6 440/ 480 - Turbo og kompressor

 

IPS

IPS 400, 450 (D6 300/ 340) - Turbo

IPS 500/ 600/ 650 (D6 380/ 440/ 480) Turbo og Kompressor

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 27 minutter siden:

 

VP eksperimenterte litt i en periode for endel år siden med kompressor på de motorene i serien med høyest ytelse på aksling, feks D6 435. Så forsvant kompressoren på 435 i mange år for å så komme tilbake på 440 og 480 for et par år siden.

 

I hovedsak er det pr i dag slik.

Drev.

D4 DPI 150/ 230 - Turbo

D4 DPI  270/ 300/ 320 - Turbo og kompressor

D6 DPI 300/ 340 - Turbo

D6 DPI 380/ 400 (DPH)/ 440 - Turbo og kompressor

 

Aksling

D4 175/ 230/ 270/ 300/ 320 Turbo

D6 300/ 340/ 380 - Turbo

D6 440/ 480 - Turbo og kompressor

 

IPS

IPS 400, 450 (D6 300/ 340) - Turbo

IPS 500/ 600/ 650 (D6 380/ 440/ 480) Turbo og Kompressor

Takk. Jeg er nybegynner med VP. D4-300.

En "Volvomann" påsto at det er kompressor på denne motoren. Da jeg ikke kan se kompressor her så inviterte jeg han ombord. Dessverre hadde han ikke tid. Da konkluderer jeg med at synet mitt fortsatt er brukbart!!

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev 46 minutter siden:

Takk. Jeg er nybegynner med VP. D4-300.

En "Volvomann" påsto at det er kompressor på denne motoren. Da jeg ikke kan se kompressor her så inviterte jeg han ombord. Dessverre hadde han ikke tid. Da konkluderer jeg med at synet mitt fortsatt er brukbart!!

 

Er vel fordi du har strak aksel?

Link to post
Share on other sites

43 minutes ago, Torsen67 said:

Ok, regner med at denne kan peiles? Jeg trenger en manual for D4-260, men er usikker på hvilke manual jeg skal ha, da D4 har kommet i oppgraderte utgaver. Min er 2006. 

 

Peiles årlig og har skiftinterval hvert 5. år/ 1200 timer.

Bolt på siden fremme med pinne påsveiset.

 

IMG_1254.jpeg

IMG_1256.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 3 timer siden:

Jeg trenger en manual for D4-260, men er usikker på hvilke manual jeg skal ha,


Du kan søke på motornr på VP sine hjemmesider og finne dokumentasjonen som gjelder for din motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Torsen67 Instruksjonsbok m.v. ligger i pdf-format og kan printes hvis ønskelig. Om du er ute etter verksted-/reperasjonshånbok tror jeg denne må kjøpes fra VP.  Men mulig det går å finne den på nett ett eller annet sted. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 4.10.2023 at 12.06:

 

Egen olje. Svinedyr kompressorolje i 0,2 liters flasker fra VP.

Det skulle ikke forundre meg om VP bare kjøper denne fra en annen produsent, og heller den over på veldig dyr emballasje. Alternativt kommer det fra VPs eget oljefelt i Gøteborg-skjærgården. Da forstår jeg at den blir dyr 😊

som all annen olje går det vel å finne olje med samme spec til noe mer ublu pris hvis man vil. 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Honduras said:

Det skulle ikke forundre meg om VP bare kjøper denne fra en annen produsent, og heller den over på veldig dyr emballasje

 

Garantert. Alt den gjør er å smøre drevene som forbinder de to skovlene i ene enden av kompressoren. Kompressorene er forøvrig heller ikke VP produkt. Så en link til en produsent av kompressorer . 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...