El barco de Sol Startet 28.September.2023 Link til dette innlegget Startet 28.September.2023 Jeg har antatt at det er kompressor på motorer med drev,mens motor for strak aksling ikke har det. Stemmer det? Tenker D4-240 -260 -300 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 Vet ikke, men det stemmer for D6370 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.September.2023 Link til dette innlegget Svart 28.September.2023 D4-260/300 DP har kompressor, mens versjoner med gir ikke har kompressor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Dette er ikke rett fram slik enkelte later til å tro. Jeg hadde D6/435 med kompressorer i forrige båt på strake aksler, har D6 med kompressor på drevversjon på dagens båt. Det er altså ikke drev vs strak aksel som avgjør om det er kompressorer eller ikke på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Har Windy 8000 med D4-260. Visste egentlig ikke at den hadde kompressor før jeg hadde kjøpt den. Uten putene på motorkassa høres den godt.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Dette er ikke rett fram slik enkelte later til å tro. Jeg hadde D6/435 med kompressorer i forrige båt på strake aksler, har D6 med kompressor på drevversjon på dagens båt. Det er altså ikke drev vs strak aksel som avgjør om det er kompressorer eller ikke på motoren. Hva er det som avgjør dette da tro? Type båt motoren blir installert i? At båtprodusentene selv avgjør om det er nødvendig med kompr. eller ikke avhengig av båtens design og planingskarakteristikk(i mangel av ett bedre ord🙄) I min Saga 315 med D4 260 er det ikke kompressor, heldigvis. Eting mindre å bekymre seg over. Synes det er nok bekymringer med denne motoren, har nok lest litt for mye om den på internett😬 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
El barco de Sol Svart 29.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 nomen skrev 51 minutter siden: Hva er det som avgjør dette da tro? Type båt motoren blir installert i? At båtprodusentene selv avgjør om det er nødvendig med kompr. eller ikke avhengig av båtens design og planingskarakteristikk(i mangel av ett bedre ord🙄) I min Saga 315 med D4 260 er det ikke kompressor, heldigvis. Eting mindre å bekymre seg over. Synes det er nok bekymringer med denne motoren, har nok lest litt for mye om den på internett😬 Vi hadde Yanmar 4lh-dte. Alt var billig på en fantastisk motor. Ble nå en VP D4-300. Selv om vi ikke har kjørt så mange timer så er jeg imponert. Jeg bytter alt av olje og filtre,impeller osv.da jeg vil ha kontroll på brukstid på dette. Kostet ca 8000 og da gjør jeg alt selv. Jeg tror man kunne tillate seg å være litt uforsiktig med Yanmaren,men VP er mer avansert og krever nok å bli stelt med slik instruksjonene sier. Mangelfult vedlikehold tror jeg ikke D4 ønsker! Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 29.September.2023 Link til dette innlegget Svart 29.September.2023 Det er vel strengt tatt ingen båtmotorer som har godt av mangelfullt vedlikehold. Og 4lh dte som jeg selv har, har godt av vedlikehold selv om den bare har gått 6000 t og er fra året før Ol på Lillehammer. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 El barco de Sol skrev On 29.9.2023 at 15.20: Vi hadde Yanmar 4lh-dte. Alt var billig på en fantastisk motor. Ble nå en VP D4-300. Selv om vi ikke har kjørt så mange timer så er jeg imponert. Jeg bytter alt av olje og filtre,impeller osv.da jeg vil ha kontroll på brukstid på dette. Kostet ca 8000 og da gjør jeg alt selv. Jeg tror man kunne tillate seg å være litt uforsiktig med Yanmaren,men VP er mer avansert og krever nok å bli stelt med slik instruksjonene sier. Mangelfult vedlikehold tror jeg ikke D4 ønsker! Er det noe eget servicepunkt for komressoren? Har den egen olje eller smøres den fra motorolja? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 On 9/29/2023 at 2:29 PM, nomen said: Hva er det som avgjør dette da tro? VP eksperimenterte litt i en periode for endel år siden med kompressor på de motorene i serien med høyest ytelse på aksling, feks D6 435. Så forsvant kompressoren på 435 i mange år for å så komme tilbake på 440 og 480 for et par år siden. I hovedsak er det pr i dag slik. Drev. D4 DPI 150/ 230 - Turbo D4 DPI 270/ 300/ 320 - Turbo og kompressor D6 DPI 300/ 340 - Turbo D6 DPI 380/ 400 (DPH)/ 440 - Turbo og kompressor Aksling D4 175/ 230/ 270/ 300/ 320 Turbo D6 300/ 340/ 380 - Turbo D6 440/ 480 - Turbo og kompressor IPS IPS 400, 450 (D6 300/ 340) - Turbo IPS 500/ 600/ 650 (D6 380/ 440/ 480) Turbo og Kompressor Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 1 hour ago, Torsen67 said: Er det noe eget servicepunkt for komressoren? Har den egen olje eller smøres den fra motorolja? Egen olje. Svinedyr kompressorolje i 0,2 liters flasker fra VP. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
El barco de Sol Svart 4.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 sap_2000 skrev 27 minutter siden: VP eksperimenterte litt i en periode for endel år siden med kompressor på de motorene i serien med høyest ytelse på aksling, feks D6 435. Så forsvant kompressoren på 435 i mange år for å så komme tilbake på 440 og 480 for et par år siden. I hovedsak er det pr i dag slik. Drev. D4 DPI 150/ 230 - Turbo D4 DPI 270/ 300/ 320 - Turbo og kompressor D6 DPI 300/ 340 - Turbo D6 DPI 380/ 400 (DPH)/ 440 - Turbo og kompressor Aksling D4 175/ 230/ 270/ 300/ 320 Turbo D6 300/ 340/ 380 - Turbo D6 440/ 480 - Turbo og kompressor IPS IPS 400, 450 (D6 300/ 340) - Turbo IPS 500/ 600/ 650 (D6 380/ 440/ 480) Turbo og Kompressor Takk. Jeg er nybegynner med VP. D4-300. En "Volvomann" påsto at det er kompressor på denne motoren. Da jeg ikke kan se kompressor her så inviterte jeg han ombord. Dessverre hadde han ikke tid. Da konkluderer jeg med at synet mitt fortsatt er brukbart!! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 El barco de Sol skrev 46 minutter siden: Takk. Jeg er nybegynner med VP. D4-300. En "Volvomann" påsto at det er kompressor på denne motoren. Da jeg ikke kan se kompressor her så inviterte jeg han ombord. Dessverre hadde han ikke tid. Da konkluderer jeg med at synet mitt fortsatt er brukbart!! Er vel fordi du har strak aksel? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 sap_2000 skrev 1 time siden: Egen olje. Svinedyr kompressorolje i 0,2 liters flasker fra VP. Ok, regner med at denne kan peiles? Jeg trenger en manual for D4-260, men er usikker på hvilke manual jeg skal ha, da D4 har kommet i oppgraderte utgaver. Min er 2006. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 43 minutes ago, Torsen67 said: Ok, regner med at denne kan peiles? Jeg trenger en manual for D4-260, men er usikker på hvilke manual jeg skal ha, da D4 har kommet i oppgraderte utgaver. Min er 2006. Peiles årlig og har skiftinterval hvert 5. år/ 1200 timer. Bolt på siden fremme med pinne påsveiset. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Torsen67 Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 sap_2000 skrev 1 time siden: Peiles årlig og har skiftinterval hvert 5. år/ 1200 timer. Bolt på siden fremme med pinne påsveiset. Takker! Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 4.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 Torsen67 skrev for 3 timer siden: Er vel fordi du har strak aksel? Riktig Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2023 Torsen67 skrev for 3 timer siden: Jeg trenger en manual for D4-260, men er usikker på hvilke manual jeg skal ha, Du kan søke på motornr på VP sine hjemmesider og finne dokumentasjonen som gjelder for din motor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Torsen67 Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Brigg skrev for 17 timer siden: Du kan søke på motornr på VP sine hjemmesider og finne dokumentasjonen som gjelder for din motor. Flott! Er det en manual der som kan lastes ned også? Liker å ha det i papirformat i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 @Torsen67 Instruksjonsbok m.v. ligger i pdf-format og kan printes hvis ønskelig. Om du er ute etter verksted-/reperasjonshånbok tror jeg denne må kjøpes fra VP. Men mulig det går å finne den på nett ett eller annet sted. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Honduras Svart 5.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 sap_2000 skrev On 4.10.2023 at 12.06: Egen olje. Svinedyr kompressorolje i 0,2 liters flasker fra VP. Det skulle ikke forundre meg om VP bare kjøper denne fra en annen produsent, og heller den over på veldig dyr emballasje. Alternativt kommer det fra VPs eget oljefelt i Gøteborg-skjærgården. Da forstår jeg at den blir dyr 😊 som all annen olje går det vel å finne olje med samme spec til noe mer ublu pris hvis man vil. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sap_2000 Svart 6.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2023 11 hours ago, Honduras said: Det skulle ikke forundre meg om VP bare kjøper denne fra en annen produsent, og heller den over på veldig dyr emballasje Garantert. Alt den gjør er å smøre drevene som forbinder de to skovlene i ene enden av kompressoren. Kompressorene er forøvrig heller ikke VP produkt. Så en link til en produsent av kompressorer . Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Torsen67 Svart 24.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2023 Er det stempel eller lamellkomressor på en D4? Edit: Ser nå at det er Roots-type. Hva kaller man dette på norsk? Skru-kompressor? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2023 23 minutes ago, Torsen67 said: Er det stempel eller lamellkomressor på en D4? Er type skruekompressor/ roots compressor. Holdbare greier egentlig. En liten mengde olje i ene enden av kompressor som smører tannhjulene som forbinder de to skovlene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Torsen67 Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 sap_2000 skrev for 23 timer siden: Er type skruekompressor/ roots compressor. Holdbare greier egentlig. En liten mengde olje i ene enden av kompressor som smører tannhjulene som forbinder de to skovlene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.