Jump to content

Sjark - ombygning til utenbordsmotor/påhengsmotor


Grimsøy

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg har ett noe kanskje utradisjonelt spørsmål og ønske. Jeg kjøpte meg en sjark nå i høst. Har blitt fortalt at det er en Malo 22, men sliter med å finne dokumentasjon eller bilder som bekrefter dette. Båten står idag uten motor og jeg har lyst til å montere en utenbordsmotor på denne. Ser det er gjort på noen båter, men kjenner ikke til hva som er fordeler og ulemper med denne løsningen. 

For meg så er fordelene at jeg har motor og feste for ombygningen og liten kunnskap om å sette inn en innenbordsmotor. 
 

Båten skal brukes til hobbyfiske hele året, men mest i hummersesongen. Båten skal gå rundt i skjærgården på hvaler i Østfold. 

Jeg vil gjerne høre hva dere tenker om denne løsningen både positivt og negativt. Laster opp noen bilder av båten samt noen bilder av løsningene som jeg har vurdert for å bygge om til utenbordsmotor. 

 

Takk for alle innspill 🙂

IMG_006511.jpeg

IMG_5859.jpeg

IMG_5956.jpeg

IMG_5959.jpeg

IMG_5961.jpeg

IMG_5964.jpeg

Link to post
Share on other sites

I den der får du fint skvist inn en 22/30 Sabb, enkel og slitesterk motor, som du kan få tak i til samme pris som en utenbordsmotor, kanskje rimeligere også. Tosylindrede Sabber er gjerne ikke de stilleste motorene  i verden, men med litt gjennomtenkt demping av motorkassen hjelper det betraktelig😊

Link to post
Share on other sites

Hadde villet tatt meg bryet med å montert en innenbords diesel ja. Litt vanskelig å se men er det propell og aksling idag?

 

fordeler:

- diesel er billigere i drift

- større dynamo 

- kjølevann til defroster

- reimdrevet hydraulikk

- bevarer hekken ren for setting av bruk

 

det blir jo uansett et inngrep hvis du skal montere utenbords så hadde heller satt meg inn i hvordan få nedi en innenbords. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt liten (27 fot) seilbåt med påhenger. I sjøgang så vippet propellen mye ut av vannet når båten duppet i bølgene. Og vanskelig å få tiltet / trukket opp motoren. Å skjære ut et hakk i hekken, det vil vel øke sjansen for at bølger bakfra vil fylle dekket, hvor store er selvlenserene, og kan sjøvann fortsette ned i båten?

Link to post
Share on other sites

Grimsøy skrev for 10 timer siden:

Båten står idag uten motor og jeg har lyst til å montere en utenbordsmotor på denne. Ser det er gjort på noen båter, men kjenner ikke til hva som er fordeler og ulemper med denne løsningen. 

De tankene synes jeg du skal slå fra deg, og det er en rekke årsaker til det. Noen er nevnt, og det er flere.

 

Bildene du viser av ombygging til påhenger er dårlig egnet for deg. Den første der ser ut som ei snekke som har blitt bygd om til tverr hekk og fått påhenger. Denne løsningen vil jeg i alle fall sterkt fraråde. Her har du ingen motorbrønn som tar opp sjøer som skyller inn bakfra. 

Det siste bildet viser en påhenger på brakett. Hvis du monterer motoren så nærme akterspeilet vil du ikke ha muligheten til å tilte motoren ut av vannet.

 

Dessuten. Maloen er beregnet for innenbords diesel, og gjerne en motor med lavt turtall og stor propell. Den har dyp kjøl. Har du tenkt på hvor langt ned du må montere en påhenger for at propellen skal få vann? Dette er rett og slett en båt som ikke egner seg for påhenger. De båtene som egner seg for ombygging til påhenger er typisk planende båter som tidligere har hatt innenbords og drev. 

 

Og så er det dette med driftsøkonomi. Med påhenger på denne vil du antagelig erfare at du vil bruke mye bensin. Den kommer ikke til å bli billig i bruk. Disse båtene passer mye bedre med en diesel med godt dreiemoment. Og siden båten har hytte vil du som en annen nevner ha fordel av en ferskvannskjølt diesel hvor du kan ta ut varmt vann til defroster, da kan du holde hytta varm og tørr på fuktige dager. Hvis ikke måtte du installert en ekstra dieselvarmer og egen tank til den for å holde rutene duggfrie. 

Link to post
Share on other sites

Grimsøy skrev On 30.9.2023 at 0.13:

Båten skal brukes til hobbyfiske hele året, men mest i hummersesongen. Båten skal gå rundt i skjærgården på hvaler i Østfold. 

Jeg vil gjerne høre hva dere tenker om denne løsningen både positivt og negativt. Laster opp noen bilder av båten samt noen bilder av løsningene som jeg har vurdert for å bygge om til utenbordsmotor.

Opplever at du har brettet opp ermene og er positiv og kjempeklar for å gyve løs på prosjekt så jeg må være klar på at det er ikke noe morro å si dette, men; du har et skrog som er omtrent så langt unna et skrog som passer til påhenger, som det er mulig å komme.

Påhengere er nesten uten unntak bygget for planende båter.

Påhengere har ikke girutveksling, propelldiameter, bladareal eller noe annet av betydning som passer med det et skrog som din Malo 22.

Setter du en brakett på den båten tror jeg også du vil få en utfordring med "motordypping" når du får krapp sjø rett i baugen, og godt løft. Tøff sjø rundt Hvaler.

 

Vet ikke hvilken motor du sikter på men se på det Yamaha sier som veiledende, de andre produsentene skiller ikke mye...

Yamahamontasjehyde.JPG.a388afa3688f62548b35610fab54d411.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Nye mercury v10 har 17" propell diameter, det står tilogmed merka på esken at man må være 2 mann eller ha løfteutstyr, når den skal bæres eller monteres :giggle:

 

En sånn, med 30" stamme, kunne nok fungert overaskende godt. Men trur heller jeg hadde satsa på en diesel med 18-25" propell diameter 

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar:D 

jeg skjønner når slaget er tapt og ser argumentene i kommentaren over og har valgt å finne en innenbordsmotor. 
 

da kommer vi til spørsmålet om hvilken. 
jeg har en yanmar 12hk som jeg kan få billig. Hva tenker dere om denne? 
 

alternativt en Volvo penta 40hk. 
se bilder. 
 

takker igjen for alle innspill og engasjement👌🏻

IMG_6051.png

IMG_6050.png

IMG_6049.png

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 50 minutter siden:

Erfaringsmessig ville jeg hatt mer enn 12hk. Det er jo nok til å daffe rundt, men jeg synes det er forskjell på å marsje i 5 knop og marsje i 7.

Enig. Og i tillegg til marsjfart er det greit å ha litt krefter på lur. Trådstarter skriver jo at båten skal brukes i Hvaler-området, og det første bildet i tråden ser jeg at er tatt på Skibstadsand. Opp Løperen kan det være en del strøm, og i utløpet av Løperen mellom Røsshue og Vikertangen kan det bli skikkelig rufsete! Dette er kanskje et av de verste stedene i Oslofjorden, da strømmen fra Glomma møter uvær fra syd-vest og lager skikkelig rotete strømsjø. Skal man farte i dette området er det viktig å ha en motor man kan stole på, og litt ekstra kraft for å manøvrere båten i dårlig vær.

 

Jeg ville sett etter en liten firesylidret diesel som kan gå på lavt turtall med lite støy. 

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som en Sandvik/malo 22. Ut fra bildet der den henger i stroppa ser det ut som du har en 3 blads propell. Om du fortsatt har propellanlegg, evt gear ville jeg tatt utgangspunkt i dette mtp valg av motorinnstallasjon.Om dette er en ombygd notlettbåt var vel de utstyrt med ganske store motorer,ca 100 hk om jeg ikke husker feil. Vil tro at det vil fungere med alt fra Sabb 22-30 hk , men mest optimalt med en 4 sylindret motor på rundt 50-70 hk. Ville lagt litt tid på å finne en god motor da det er en del jobb og kostnader med installasjon av motor spesielt om du tenker å sette bort arbeidet. Båten vil dessuten få betydelig høyere verdi med riktig motor både rent bruksmessig men også mtp den dagen du evt velger å selge.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 8.10.2023 at 11.01:

Jeg ville sett etter en liten firesylidret diesel som kan gå på lavt turtall med lite støy. 

 

tiltredes.   

Feks noe ala dette: 
https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=321720592

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...