Jump to content

Forbruk Nordstar 26


tnlu

Recommended Posts

Hei. 

Er litt på jakt etter ny båt og da er det Sargo 25 og Nordstar 26 som peker seg ut.

Er det noen her inne som har en Nordstar 26 som kan skrive litt om dieselforbruk?

Eksempelvis liter pr time / nm ved 20 og 25 knop?.

Fint om det opplyses om hvilken motor som står i.

Har lest en test mellom Minor 27 og Nordstar 26 der Minoren var oppgitt med 1,1 lnm. (260 hk) Synes det var lavt. Minor og Nordstar har nesten samme mål og vekt så skulle vært sammenlignbare men....

 

Håper noen tar seg tid her 😊

 

Link to post
Share on other sites

Ville vurdert å se på produsentenes datasheets så får du en ganske god pekepinn på forbruk.

 

Det er mange usikkerhetsmomenter med de forbrukstallene du får av brukere også.
For tung propell.

For lett propell.

Tung båt. (masse greier i båten)

Beregnet forbruk etter tankmåler

 

se på denne om du ikke allerede kjenner den, du velger motor ved å klikke på pil knappen under turtelleren...

https://www.boat-fuel-economy.com/volvo-penta-diesel-d4-260-300-fuel-consumption-liters

 

https://www.volspec.co.uk/engines/47709213.pdf

 

Dette sammen med propellanbefaling for båten gir deg svaret..

 

 

Link to post
Share on other sites

I regnestykket totalkostnad på båt gjennom et år, hvor interessant er egentlig forbruket? I min verden - totalt uinteressant. Det er noen fysiske lover som definerer forbruket, det blir ikke veldig store avvik fra den ene modellen og/eller motoren til den andre. Har selv en båt med to motorer og to drev, bruker den mye, men det blir sjelden mer enn 100 timer per år når sesongen oppsummeres. 
 

Det er for så vidt det samme med bil (om vi går noen år tilbake, før el-bilene). Alle spør om forbruk, er det 0,6 eller 0,8? I det store regnestykket - totalt uinteressant! Verditap og servicekostnader utgjør for de aller fleste en mye større kostnad, forbruket er av ren akademisk interesse.

Link to post
Share on other sites

steib skrev 16 minutter siden:

I regnestykket totalkostnad på båt gjennom et år, hvor interessant er egentlig forbruket? I min verden - totalt uinteressant. Det er noen fysiske lover som definerer forbruket, det blir ikke veldig store avvik fra den ene modellen og/eller motoren til den andre. Har selv en båt med to motorer og to drev, bruker den mye, men det blir sjelden mer enn 100 timer per år når sesongen oppsummeres. 
 

Det er for så vidt det samme med bil (om vi går noen år tilbake, før el-bilene). Alle spør om forbruk, er det 0,6 eller 0,8? I det store regnestykket - totalt uinteressant! Verditap og servicekostnader utgjør for de aller fleste en mye større kostnad, forbruket er av ren akademisk interesse.

Hei.

Mener nå at forbruk er av interesse jeg da. Men i forhold til totalkost ser eg hva du mener men... Hvis eg skulle fulgt den tankegangen så hadde eg kanskje gått for en utenbords motor. Er mye flotte båter i 26 fot pluss med påhenger, men ønsker primært diesel grunnet drivstoffutgifter, og da blir jo og lm relevant😊

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 40 minutter siden:

Ville vurdert å se på produsentenes datasheets så får du en ganske god pekepinn på forbruk.

 

Det er mange usikkerhetsmomenter med de forbrukstallene du får av brukere også.
For tung propell.

For lett propell.

Tung båt. (masse greier i båten)

Beregnet forbruk etter tankmåler

 

se på denne om du ikke allerede kjenner den, du velger motor ved å klikke på pil knappen under turtelleren...

https://www.boat-fuel-economy.com/volvo-penta-diesel-d4-260-300-fuel-consumption-liters

 

https://www.volspec.co.uk/engines/47709213.pdf

 

Dette sammen med propellanbefaling for båten gir deg svaret..

 

 

Takker for god info. Skal sjekke ut denne 👍

Link to post
Share on other sites

tnlu skrev 9 minutter siden:

Takker for god info. Skal sjekke ut denne 👍

Ser ut for at denne gir 

 

Fann i en test at med en 260 hk og ved 2700 o min går den 24,6 knop.

med å bruke tabell for 260 hk så gir det ca 29 liter i timen.

Eller ca 1,2 lnm. 

Kan sikkert stemme sånn ca det 😊

Link to post
Share on other sites

Du trenger denne også:  (D4-300 står ikke der men bruk D6-310)

 

D6-310 og Yanmar 6LP(A)-STx(xx)har nok lavest forbruk på medium marsjfart, men det skiller veldig lite på disse dieselmotorene. 

Båtvekt, groe og optimal propell er nok en større variabel.

 

At du er opptatt av forbruk synes jeg alle skal respektere. :thumbsup:  Du er ikke alene.

 

Link to post
Share on other sites

steib skrev for 22 timer siden:

I regnestykket totalkostnad på båt gjennom et år, hvor interessant er egentlig forbruket? I min verden - totalt uinteressant. Det er noen fysiske lover som definerer forbruket, det blir ikke veldig store avvik fra den ene modellen og/eller motoren til den andre. Har selv en båt med to motorer og to drev, bruker den mye, men det blir sjelden mer enn 100 timer per år når sesongen oppsummeres. 
 

Det er for så vidt det samme med bil (om vi går noen år tilbake, før el-bilene). Alle spør om forbruk, er det 0,6 eller 0,8? I det store regnestykket - totalt uinteressant! Verditap og servicekostnader utgjør for de aller fleste en mye større kostnad, forbruket er av ren akademisk interesse.

Om en ikke bruker båten så er drivstoffutgiftene ikke noe å tenke på, for de som har drømmer og planer og et aktivt båtliv, så kan den kostnaden utføre en forskjell. 

 

Om det virkelig er slikt at utgifter på 40 000 til 60 000kr bare en småtteri ila. en båtsesong, da kan jeg droppe drømmen om båt😂😂

 

 

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Sargo/ minor 25 ligger på ca 1,3-1,4 l/nm i marsjfart (25-28kn) med D4 i "real life" Dvs eldre båt, antagelig mer vekt, ujevnt bunnstoff og muligens noe groe.

 

Brosjyre og testtall kan og bør taes med klype salt, spesielt når man snakker om en mange år gammel båt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Sargo/ minor 25 ligger på ca 1,3-1,4 l/nm i marsjfart (25-28kn) med D4 i "real life" Dvs eldre båt, antagelig mer vekt, ujevnt bunnstoff og muligens noe groe.

 

Brosjyre og testtall kan og bør taes med klype salt, spesielt når man snakker om en mange år gammel båt.

Hei.

Takker for realistisk info 👍

Link to post
Share on other sites

On 9/30/2023 at 10:01 PM, steib said:

I regnestykket totalkostnad på båt gjennom et år, hvor interessant er egentlig forbruket? I min verden - totalt uinteressant. Det er noen fysiske lover som definerer forbruket, det blir ikke veldig store avvik fra den ene modellen og/eller motoren til den andre. Har selv en båt med to motorer og to drev, bruker den mye, men det blir sjelden mer enn 100 timer per år når sesongen oppsummeres. 
 

Det er for så vidt det samme med bil (om vi går noen år tilbake, før el-bilene). Alle spør om forbruk, er det 0,6 eller 0,8? I det store regnestykket - totalt uinteressant! Verditap og servicekostnader utgjør for de aller fleste en mye større kostnad, forbruket er av ren akademisk interesse.

 

Forbruk bestemmer to ting, det ene er hvor mye penger man bruker på drivstoff mens det andre er hvor langt man kommer uten å fylle.

For noen av oss er faktisk rekkevidde fort en issue og forbruk på 1,1 eller 1,5 liter pr. mil kan fort være forskjellen på om turen er gjennomførbar eller ei. Det er ikke alle som har en drøss av steder å fylle like i nærheten av der man skal på tur.

 

Jeg er på jakt etter ny båt selv og ønsker meg en rekkevidde på 200 nautiske mil, på den måten kan jeg slippe unna med å ha med meg et titalls kanner.. Alternativet med vesentlig kortere rekkevidde er å ikke få gjennomført turene jeg har lyst til å gjennomføre. Et annet alternativ er å sette ut drivstoffdepot på forhånd slik at man kan fylle underveis på turen.

Link to post
Share on other sites

Anonym skrev On 6.10.2023 at 9.55:

Jeg er på jakt etter ny båt selv og ønsker meg en rekkevidde på 200 nautiske mil, på den måten kan jeg slippe unna med å ha med meg et titalls kanner.. Alternativet med vesentlig kortere rekkevidde er å ikke få gjennomført turene jeg har lyst til å gjennomføre. Et annet alternativ er å sette ut drivstoffdepot på forhånd slik at man kan fylle underveis på turen.

Nå ble jeg nysgjerrig på hva slags turer du planlegger. Håper på en tråd her inne etterhvert!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...