Jump to content

Hvit stripe på blå gelcoat


Waldemar93

Recommended Posts

Har en Ibiza fra 2009/2010 som de siste årene har fått en hvit stripe ned mot vannlinjen. Siden stripen ligger på er siden som mottar sjø når den ligger fortøyd. 
Har prøvd å polere bort dette uten hell.

 

Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få utbedret dette? Eller er det slik det dessverre bare blir over tid?
IMG_7919.jpeg.d8043adf5cd83f8163f3ae32cd889136.jpegIMG_7918.jpeg.d7e2a86e35037d0a59ddd9af1835fd0e.jpegIMG_7926.jpeg.2d3995611b9a30746df6d438c99a4f66.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takk for gode forslag. Som beskrevet har jeg prøvd å polere dette med en rubber for så å legge på beskyttelse uten at det har fungert. Har også prøvd syre for å vaske av, samt ovatrol.

 

Den hvite stripen på gelcoaten ser ut til  ligge dypere inn enn hva en maskin kan polere.

 

Er det noen av dere som har hatt samme problem jeg beskriver og klart å få det fint igjen?

Link to post
Share on other sites

Tror mange har slitt med dette, og fått det fint igjen med tipsene over. Før du går på med hardere metoder som sliping så fortell gjerne hvordan du har polert/rubbet.

 

Hvilken maskin har du brukt? Roterende eller oscillerende? Roterende tar mye bedre enn oscillerende.

 

Hvilken type pad har du brukt? De finnes i flere grovheter, selv har jeg best erfaring med ull. Det tipser også @Eika om her. Han vet hva han snakker om!

 

Hvilken rubmiddel har du brukt? 

 

Link to post
Share on other sites

Maskinen jeg brukte var en oscillerende poleringsmaskin fra Carwise med ullpad. Rubmiddelet jeg brukte var Marine One Step Compund fra Meguiars. Noen betenkeligheter rundt det?

 

Grunnen til at jeg brukte en oscillerende maskin er fordi den brukes på bilen og jeg føler meg mer trygg med en slik en enn med en som kun roterer, men så skal det sies at det er vanskeligere å drite seg ut på en gelcoat enn på billakk. 

 

Er det mulig å fikse opp i dette med den poleringsmaskinen jeg har?

 

Link to post
Share on other sites

Marqies skrev On 1.10.2023 at 11.41:

pensle på saltsyre, ladet virke ett par minutter, skyll av.

Jeg tror det hvite ved vannlinje på denne båten er bleket gelcoat. I så fall hjelper ikke metoden med syrevask som benyttes for å fjerne gult belegg ved vannlinje på båter med lys gelcoat. 

Link to post
Share on other sites

Hei jeg hadde en utfordring da jeg kjøpte båten at de sortte blanke detaljene var helt melkehvite og utrolig skjoldete! gikk så drastisk til verks at jeg brukte våtslipepapir, rubbet og polerte oppå der. resultatet ble fint, men brukte opp to grovpadder på poleringsmaskina!!

IMG_7272.jpeg

IMG_7274.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev On 9.11.2023 at 7.30:

Hei jeg hadde en utfordring da jeg kjøpte båten at de sortte blanke detaljene var helt melkehvite og utrolig skjoldete! gikk så drastisk til verks at jeg brukte våtslipepapir, rubbet og polerte oppå der. resultatet ble fint, men brukte opp to grovpadder på poleringsmaskina!!

IMG_7272.jpeg

IMG_7274.jpeg

Knallbra resultat!! Hvor mye slipte du?

Link to post
Share on other sites

Dro ganske lett over med våtslipepapir og passa på å bruke nok vann! ble helt hvitt skumm!  brukte så maskin på rubbing og polering. Dette tar litt tid!  Tok enda lengre tid på de større detaljene! men det er jo utrolig lekkert. men krever sikkelig polering hvert år

IMG_7316.jpeg

IMG_7294.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...