Jump to content

Hvordan løsne syrefast stål fra sjøbestandig aluminium? Mine stolsøyler har satt seg helt fast.


sjøkriger

Recommended Posts

sjøkriger skrev for 4 timer siden:

Båt og stoler kun et par år gamle, men det meste av instillingsfunksjoner har satt seg helt fast.

Litt sent å starte med vedlikehold.

Tror jeg hadde demontert stolene og varmet  de i en krabbekoker til 90 grader og bråkjølt, noen tekniske slag mulig du har flaks. 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

sjøkriger skrev for 6 timer siden:

Båt og stoler kun et par år gamle

Da er det kanskje en garantisak. Da er det lurt å spørre forhandler om råd. Det er ikke sikkert rådet fra forhandler er noe bedre enn det du får her, men hvis noe går istykker har du hvertfall fulgt fremgangsmåten til forhandler og da er de litt mer ansvarlig for skaden enn om du har fulgt råd fra et nettforum.

Link to post
Share on other sites

Manglende vedlikehold er ikke garantisak. Blanding av aluminium og stål som utsettes for sjøvann kan vel strekkes til å kalles en designblemme. Det beste er nok penetrerende/korrosjonsløsende produkter sammen med moderat varme. Og om det løsner, sett delene inn med egnede produkter. Og følg et vedlikeholdsprogram.

Link to post
Share on other sites

Amoniakk (høy konsentrasjon) kan løsne opp den korrosjonen som kommer mellom stål og alu (en prosess som aksellererer i salte omgivelser). Ellers har jeg brukt penetrerende olje som jeg har best erfaring med. Aldri fått til varme/kulde trikset (selv med varmepistol, gassbrenner, kjølespray eller snø). Googler du sykkel løsne setepinne aluminium så får du en del tips. Er samme prinsipp. 

Link to post
Share on other sites

Skru ut stolene og plasser i en murebalje.

Diesel er effektivt i en spalte mellom stål og aluminium. Kun penetrant middelet som brukes til sprekksøking er bedre. Kjenner du noen som driver med NDT kan det være verdt et forsøk. Men, vær klar over at det er et meget sterkt rodt fargestoff, men heldigvis vannløslig.

Det som gjør det ekstra ille her er vel at det er eloksert?

Link to post
Share on other sites

Spray alle kriker og kroker med Jamaica olje (google). La det stå et døgn, spray igjen, så dunker du rundt med en hard gummihammer, plasthammer eller treklubbe. Da skal det løsne. Trikset er at du "knuser" korroderinga. Når du har fått løsnet det, så er det viktig å rengjøre skikkelig, så sette inn alle bevegelige deler med saltvanns bestandig smøring. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...