Lillef0t Startet 5.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2023 Hei, Jeg har et bravo 3 drev duoprop, transom, trimpumpe og litt annet uten særlig mer kjennskap til det. Det ser ut til å være i god stand og ligger for salg for en rimelig penge. Men.. jeg får stadig spørsmål om modell og utvekslingen på det. Hvordan finner jeg ut av dette? ingen ‘tag’ eller synlig merke å se, men noen nummer i godset her og der, men de er veldig vanskelig å tyde. Har dere her peil eller noen råd på veien for å finne svaret alle lurer på? Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 5.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2023 Hei. I forhold til utveksling så kan du dreie inngående aksling. Utveksling er hvor mange ganger inngående aksel må dreies for å få utgående aksling til å dreie en gang. Tell omdreininger som må til for å få propellaksling til å gå rundt 10 ganger Økt kraft men mindre omdr på propell. Hvis inngående aksling må dreies eksempelvis 21,4 ganger så har du en utveksling på 2,14:1. 21,4/10=2,14 Økt omdr men mindre kraft på propellaksling Inngående 5 omdr og propellaksling 10 omdr = 5/10 = 0,5:1 Mener det er slik ihvertfall 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Lillef0t Svart 5.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2023 @tnlu Det kan jeg forsøke å gjøre, takk! Men når jeg nå roterte på akslingen roterer ikke propellaksling. Er frigjort på en måte... er det en "spline" eller lignende som skal dras ut ? Var nemlig en slik jeg klarte å dytte inn en dag tidligere, men den er litt vrien å fiske ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 6.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2023 Hei. Kjenner ikke dette drevet, men du må se hvor gearshifter mekanisme er og få satt det i gear. Sitér dette innlegget Link to post
Lillef0t Svart 10.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2023 Dreide nå inngående aksling 2 runder MED klokken for å få første propellaksel(største aksling innerste propell) 1 runder. 1:2 MED klokken MOT klokken 1. gang : ca 8:1 2. gang: ca 11:1 3. gang: ca 10,8 ganger:1 hva sier dette ? jeg er forvirret Sitér dette innlegget Link to post
Lillef0t Svart 10.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2023 Nei.. dette stemmer jo ikke. Andre gangen jeg dreier mot klokken får jeg ca 11:1 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2023 De mest vanlige utvekslinger er 1,81:1 og 2,0:1, mens 1,65:1 også er relativt vanlig (på bensinmotorer). For å få en eksakt måling må du nok utføre ca 10 omdreininger (hvis det da ikke er eksakt 2,0:1). Skal vel ikke ha noe å si i praksis hvilken vei man dreier. En gradskive på propellakslingen vil jo hjelpe. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.