Jump to content

Hjelp til å identifisere dette bravo 3 duoprop drevet?


Lillef0t

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har et bravo 3 drev duoprop, transom, trimpumpe og litt annet uten særlig mer kjennskap til det.

 

Det ser ut til å være i god stand og ligger for salg for en rimelig penge.

 

Men.. jeg får stadig spørsmål om modell og utvekslingen på det. 

Hvordan finner jeg ut av dette?

 

ingen ‘tag’ eller synlig merke å se, men noen nummer i godset her og der, men de er veldig vanskelig å tyde.

 

Har dere her peil eller noen råd på veien for å finne svaret alle lurer på?

 

IMG_4241.jpeg

IMG_4242.jpeg

IMG_4247.jpeg

IMG_4250.jpeg

IMG_4300.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei.

I forhold til utveksling så kan du dreie inngående aksling. 

Utveksling er hvor mange ganger inngående aksel må dreies for å få utgående aksling til å dreie en gang.

Tell omdreininger som må til for å få propellaksling til å gå rundt 10 ganger

 

Økt kraft men mindre omdr på propell.

Hvis inngående aksling må dreies eksempelvis 21,4 ganger så har du en utveksling på 2,14:1.

21,4/10=2,14

 

Økt omdr men mindre kraft på propellaksling

Inngående 5 omdr og propellaksling 10 omdr = 5/10 = 0,5:1

Mener det er slik ihvertfall 😊

 

Link to post
Share on other sites

@tnlu Det kan jeg forsøke å gjøre, takk!

Men når jeg nå roterte på akslingen roterer ikke propellaksling. Er frigjort på en måte... er det en "spline" eller lignende som skal dras ut ? Var nemlig en slik jeg klarte å dytte inn en dag tidligere, men den er litt vrien å fiske ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Dreide nå inngående aksling 2 runder MED klokken for å få første propellaksel(største aksling innerste propell) 1 runder. 
 

1:2 MED klokken

 

MOT klokken

1. gang ca 8:1

2. gang: ca 11:1

3. gang: ca 10,8 ganger:1

 

hva sier dette ?

 

jeg er forvirret 

Link to post
Share on other sites

De mest vanlige utvekslinger er 1,81:1 og 2,0:1, mens 1,65:1 også er relativt vanlig (på bensinmotorer).

 

For å få en eksakt måling må du nok utføre ca 10 omdreininger (hvis det da ikke er eksakt 2,0:1).

Skal vel ikke ha noe å si i praksis hvilken vei man dreier.

En gradskive på propellakslingen vil jo hjelpe.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...