helgehelge Startet 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2023 Prøver å fjerne 5mm tykk laninatdørk i 2007 modell Nordkapp, fordi den flasser og har løsnet i 2 kanter. Vanlig riflet dørk under, laminat over var tilvalg. Viser seg å være et h_lvete å få av! Brekker opp biter og knekker dem av, Mulig det hadde hjulpet med varmluftpistol og blåst under når jeg når vipper opp litt, prøver det i morgen ? MEN: Gummilimet sitter igjen. Par millimeter tykt «Tec7-aktig». Sitter SVÆRT godt fast i den rillede dørken. Noen som har tips om hvordan fjerne dette? Løsemiddel som ikke tar plasten? Ønsker ikke å legge på ny laminat, men bruke rilledørken som nå kommer frem uten lim og laminat oppå! ? Link to post
Gullfisk Svart 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Jeg fikk av plata hel ved å bruke kiler som jeg slo inn litt og litt langs hele plata. Mulig jeg var heldigere med at den var dårligere limt. Fjerning av restlim var mye jobb. Fungerte best med mekanisk fjerning. Brukte bla trepinne som jeg dro i sporene, og litt forsiktig bruk av rustfri stålbørste. Prøvde div tynner og løsemiddel, Lynol var det eneste jeg syntes hjalp noe. Link to post
Fantino Svart 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Et skudd i mørket, men kanskje verdt et forsøk med varmepistol for å mykgjøre limet og så en slik gummirondell (dekalfjerner)? Det finnes også noe som kalles ‘silikonfjerner’ sol virker noenlunde når det er små rester som skal bort men dette limet er vel neppe silikon så spørs om det fønker her. Link to post
Jens_P Svart 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Fjernet tilsvarende med messingbørste på drill. Men skulle legge nytt dekk oppå. Fikk frem rillemønsteret, men børsten slet på det. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bellil Svart 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Denne brukte jeg på Tec7 og ble overrasket over hvor godt den virket https://bad.no/products/tec7-remove-all-rengjoringsmiddel Tek7 har også en annen sak som nok ikke er like kraftig. Biltema har en spray som heter Label off som jeg synes fungerer greit til fjerning av mindre limrester A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Grufolf Svart 8.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Jeg har brukt denne nylon børsten for drill å fjerne noe rester med. Forholdsvis snill mot underlaget. https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/nylonrondell-2000017838 Link to post
pipe Svart 8.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Ville kanskje tro sitrus rens gjorde en forskjell Link to post
helgehelge Svart 8.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Takk for gode innspill! Varmet opp laminatet med en Speedheater i dag, egentlig beregnet for å «koke opp maling» som skal fjernes. Ble lettere å tvinge opp laminatet med kiler da. Men sitter fortsatt godt… Prøver å få tak i den Tec7 fjerneren! Hvordan er det med Lynol -vil det angripe / løse opp glassfibergulvet jeg skal beholde…? Link to post
helgehelge Svart 8.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Da er laminatet på ene siden fjernet. Så gjenstår det å få av det rundt 2mm tykke laget med gjenstridig gummilim… Oppvarming av laminatet med SpeedHeater og tvinge det opp i biter med kiler var det som funket best. Kunne trolig oppnådd det samme ved å varme opp overflaten med varmluftpistol. Vanvittig godt limt, hadde ikke vært lett å få laminatet opp i ett stykke. (Kanskje med lange flate jern banket inn under laminatet tett i tett?) Men laminatet var slitt og skulle kastes uansett. Spent på å prøve hvordan Tek7 fjerner funker på gummilimet! Vanskelig å skrape av limet med huggjern uten å ta litt av toppene i mønsteret på gulvet under… Link to post
Gullfisk Svart 8.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 helgehelge skrev 1 time siden: Takk for gode innspill! Varmet opp laminatet med en Speedheater i dag, egentlig beregnet for å «koke opp maling» som skal fjernes. Ble lettere å tvinge opp laminatet med kiler da. Men sitter fortsatt godt… Prøver å få tak i den Tec7 fjerneren! Hvordan er det med Lynol -vil det angripe / løse opp glassfibergulvet jeg skal beholde…? Lynol gjorde ikke skade hos meg hvertfall Link to post
Bellil Svart 9.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2023 Får man fortsatt kjøpt Lynol? Spør fordi jeg ikke har sett det på noen år og er veldig forsiktig med å bruke opp den siste slanten jeg har igjen A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Timmeeh Svart 9.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2023 https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/sagblad/sagblad-til-multiverktoy/skrape-029018/ Verdt forsøket med en slik, jeg har brukt det til fjerning av gulvbelegg på betonggulv. Ta det grovste og prøv kjemi på siste hinne..? Link to post
LM 605 Svart 9.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2023 Bellil skrev 56 minutter siden: Får man fortsatt kjøpt Lynol? Spør fordi jeg ikke har sett det på noen år og er veldig forsiktig med å bruke opp den siste slanten jeg har igjen Trodde også de var sluttet å selge lynol? Link to post
Eika Svart 9.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2023 Høytrykkspyler med roterende dyse Link to post
pipe Svart 9.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2023 Bellil skrev for 8 timer siden: Får man fortsatt kjøpt Lynol? Spør fordi jeg ikke har sett det på noen år og er veldig forsiktig med å bruke opp den siste slanten jeg har igjen Ja på finn.no ... men er ikke sikker på om du får med Lynol eller det bare er embalasjen https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=lynol Link to post
Bellil Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Eika skrev On 9.10.2023 at 21.50: Høytrykkspyler med roterende dyse Det er jo mer kos med Lynol og pussegarn. Spesielt hvis man er så heldig å ha litt dårlig ventilasjon A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Bellil skrev 52 minutter siden: Det er jo mer kos med Lynol og pussegarn. Spesielt hvis man er så heldig å ha litt dårlig ventilasjon ?? Link to post
Eika Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Bellil skrev for 3 timer siden: Det er jo mer kos med Lynol og pussegarn. Spesielt hvis man er så heldig å ha litt dårlig ventilasjon Slipper øl, den kvelden i allefall Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn