Jump to content

Fjerning av utslitt fabrikkpålimt laminatdørk i skjærgårdsjeep.


helgehelge

Recommended Posts

Prøver å fjerne 5mm tykk laninatdørk i 2007 modell Nordkapp, fordi den flasser og har løsnet i 2 kanter. Vanlig riflet dørk under, laminat over var tilvalg. Viser seg å være et h_lvete å få av! Brekker opp biter og knekker dem av, Mulig det hadde hjulpet med varmluftpistol og blåst under når jeg når vipper opp litt, prøver det i morgen 😊

 

MEN: 

Gummilimet sitter igjen. Par millimeter tykt «Tec7-aktig». Sitter SVÆRT godt fast i den rillede dørken. Noen som har tips om hvordan fjerne dette? Løsemiddel som ikke tar plasten? Ønsker ikke å legge på ny laminat, men bruke rilledørken som nå kommer frem uten lim og laminat oppå! 😉

IMG_0763.jpeg

IMG_0762.jpeg

IMG_0761.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk av plata hel ved å bruke kiler som jeg slo inn litt og litt langs hele plata. Mulig jeg var heldigere med at den var dårligere limt. Fjerning av restlim var mye jobb. Fungerte best med mekanisk fjerning. Brukte bla trepinne som jeg dro i sporene, og litt forsiktig bruk av rustfri stålbørste.  Prøvde div tynner og løsemiddel, Lynol var det eneste jeg syntes hjalp noe. 

Link to post
Share on other sites

Et skudd i mørket, men kanskje verdt et forsøk med varmepistol for å mykgjøre limet og så en slik gummirondell (dekalfjerner)? Det finnes også noe som kalles ‘silikonfjerner’ sol virker noenlunde når det er små rester som skal bort men dette limet er vel neppe silikon så spørs om det fønker her. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill!

Varmet opp laminatet med en Speedheater i dag, egentlig beregnet for å «koke opp maling» som skal fjernes. Ble lettere å tvinge opp laminatet med kiler da. Men sitter fortsatt godt…

 

Prøver å få tak i den Tec7 fjerneren!

Hvordan er det med Lynol -vil det angripe / løse opp glassfibergulvet jeg skal beholde…?IMG_0820.jpeg.712bd0183490005de7916c5660797d2b.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da er laminatet på ene siden fjernet. Så gjenstår det å få av det rundt 2mm tykke laget med gjenstridig gummilim…

 

Oppvarming av laminatet med SpeedHeater og tvinge det opp  i biter med kiler var det som funket best.

Kunne trolig oppnådd det samme ved å varme opp overflaten med varmluftpistol.
 

Vanvittig godt limt, hadde ikke vært lett å få laminatet opp i ett stykke. (Kanskje med lange flate jern banket inn under laminatet tett i tett?) Men laminatet var slitt og skulle kastes uansett.

 

Spent på å prøve hvordan Tek7 fjerner funker på gummilimet! Vanskelig å skrape av limet med huggjern uten å ta litt av toppene i mønsteret på gulvet under…

IMG_0821.jpeg

Link to post
Share on other sites

helgehelge skrev 1 time siden:

Takk for gode innspill!

Varmet opp laminatet med en Speedheater i dag, egentlig beregnet for å «koke opp maling» som skal fjernes. Ble lettere å tvinge opp laminatet med kiler da. Men sitter fortsatt godt…

 

Prøver å få tak i den Tec7 fjerneren!

Hvordan er det med Lynol -vil det angripe / løse opp glassfibergulvet jeg skal beholde…?IMG_0820.jpeg.712bd0183490005de7916c5660797d2b.jpeg

Lynol gjorde ikke skade hos meg hvertfall

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...