-morten- Svart 13.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 39 minutes ago, Duppe said: 25 knop i mørket og så hardt babord i møte med annen båt er som andre sier håpløst, men må gi honnør for at selve marinesjefen gir rask tilbakemelding til TV2 om saken. Det har vel litt med tilliten å gjøre etter hendelsen som var med Helge Ingstad! Under de fleste tilfeller har jo Marine og kystvakt full kontroll og veldig bra kunskap samt flinke folk ombord. Men skjønner at tiliten til forsvaret fikk seg et skudd for baugen under Helge Ingstad havariet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 -morten- skrev 36 minutter siden: skjønner at tiliten til forsvaret fikk seg et skudd for baugen under Helge Ingstad havariet. Fikk seg vel egentlig et skudd i baugen... ..jeg stoler i alle fall ikke på at marinens folk på brua ser meg når jeg ligger og fisker og de dukker opp i dagslyset. Hiver opp snøret og kommer meg vekk, selv om de fleste burde se min gule båt Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sap_2000 Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 Virker som om denne båtføreren har blitt vandt til, og tatt det for gitt at fartøy han møter ser ut som lysorgler i mørket slik mange skip gjør i dag. Ofte når man ser et annet fartøy langs kysten utenfor sommersesongen ser man en haug av lys men ikke selve lanternene. Det har blitt vanlig. Men man kan jo absolutt ikke ta det for gitt og ture frem i 25 kn blandt masse lysforstyrelser fra land uten hverken radar eller AIS samt kunnskapen til å tolke disse. At fyren ble overrasket over å plutselig se "svake lanterner" sier egentlig bare at han forventet noe med mer lys (som mange ferger, skip og fiskebåter går med). Jeg føler meg ganske sikker på at denne mineryddere hadde lanternene i orden. Bildene av skjærgårdsjeepen bare viser en grønn og rød (og ikke noen hvit rundtlysende eller topp/ akterlanterne) slik at han da gir inntrykk for å være en seilbåt for de som møter han. Og de forventer neppe at "seilbåten" holder 25 kn i nesten stille vær. Tar forbehold om at de muligens kjørte med stang med hvitt rundtlysende lanterne, men hadde fjernet denne før bildet i reportasjen ble tatt. Men erfaringsmessig dropper de fleste denne, dessverre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SveinHa Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 sap_2000 skrev 38 minutter siden: Ofte når man ser et annet fartøy langs kysten utenfor sommersesongen ser man en haug av lys men ikke selve lanternene. Det har blitt vanlig. Husker godt da jeg vokste opp at ferjene dro ned gardinene i salongen om kvelden for å ikke slippe ut "lysforurensing"...men det var i gamle dager... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
J-Å Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 Dette med at båter ikke er satt opp med riktig lanterneføring synes jeg er ganske alvorlig. Løse stenger er egentlig ikke en god løsning. Kan man virkelig finne det på en CE merket båt? Jeg mener å ha sett at en båt som er CE merket klassifisert for natt skal ha korrekte lanterner. Mange går nok bare unntaksvis i mørke, og da er det gjerne noe som ikke er planlagt. Så tenner de det de har. For oss som seiler er det jo uheldig hvis det blir vanlig at andre båter bruker "vår" lanterneføring. Jeg pleier å seile med "tricolor" i mastetoppen, da er det litt tydeligere at det er en seilbåt. Før var det jo et poeng å ha tricolor for å spare strøm. Men med LED lanterner er vel det på vikende front. På dagtid forstyrrer det meg også at mange ganske store motorbåter legger seg bevisst på feil side når de møter meg. At mange ikke helt forstår hvordan de skal plassere seg i forhold til en seilbåt som bauter er nå så, men når begge går langs en led synes jeg man kan prøve å gå riktig, Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 4 minutes ago, J-Å said: På dagtid forstyrrer det meg også at mange ganske store motorbåter legger seg bevisst på feil side når de møter meg. At mange ikke helt forstår hvordan de skal plassere seg i forhold til en seilbåt som bauter er nå så, men når begge går langs en led synes jeg man kan prøve å gå riktig, Ganske elementært om man har en hviss interesse for å tilegne seg kunskap! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hakkannen Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 Det er nesten slik at D5L-sertifikatet skulle fått statsstøtte for deler av kursavgiften, da hadde kanskje flere tatt seg råd til å få utvidet horisonten sin litt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Ref kunnskap, det er forskjell på 50 års erfaring, og 1 års erfaring 50 ganger. Noen kommer aldri over den første kneika… Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Capt. Morgan Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Grand Banks jr skrev On 13.10.2023 at 9.37: Fikk seg vel egentlig et skudd i baugen... Tror vi må skrote hele det utrykket. Det nye bør være "Gikk et tankskip i baugen" eller, "Fikk ett tankskip i siden" Sitér dette innlegget I Got What It Takes Link to post
Eika Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Hakkannen skrev On 13.10.2023 at 17.10: Det er nesten slik at D5L-sertifikatet skulle fått statsstøtte for deler av kursavgiften, da hadde kanskje flere tatt seg råd til å få utvidet horisonten sin litt. Eller at man skulle hatt ett sertifikat som er like strengt som d5l/bilsertifikat, uansett hvordan båt man kjører eller uansett hvor gammel man er. En enkel versjon fram til man blir 16 og kan kjøre mer enn 9.9, etter det så full førerprøve Da hadde man fått luka vekk svært mange landkrabber eller folk som bare kjører av gammel vane Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Eika skrev 1 time siden: Da hadde man fått luka vekk svært mange landkrabber eller folk som bare kjører av gammel vane Det hadde nok hjulpet betraktelig på ja, har tenkt lignende tanker flere ganger når jeg ser idiotisk oppførsel på sjøen. Stort sett, heldigvis, ter folk seg fornuftig og med vett, men de få unntakene kan utgjøre så betydelig med ugang, hvis de bare får anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Hakkannen skrev for 21 timer siden: Det hadde nok hjulpet betraktelig på ja, har tenkt lignende tanker flere ganger når jeg ser idiotisk oppførsel på sjøen. Stort sett, heldigvis, ter folk seg fornuftig og med vett, men de få unntakene kan utgjøre så betydelig med ugang, hvis de bare får anledning. Ta en tur inn til Oslo, så skal du se at andelen idiotførere kan være vesentlig større. Trafikken mellom øyene i Bærum er spektakulær - i negativ forstand. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Havelle skrev 1 time siden: Trafikken mellom øyene i Bærum er spektakulær - i negativ forstand. Ja, vil tro det er en smule verre i det området. Mye folk = større sjans for å treffe på dem som ikke burde vært på sjøen uten støttekontakt. I Ryfylke er det heldigvis forholdsvis langt mellom båtene, med mindre man oppsøker enkelte partyhavner😊 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Havelle skrev for 3 timer siden: Ta en tur inn til Oslo, så skal du se at andelen idiotførere kan være vesentlig større. Og andelen verdensmestre kan være vesentlig større også. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Når man er verdensmester, og er omgitt av idioter på alle kanter, kan det være vanskelig å forestille seg at man egentlig er i godt selskap og blant likemen... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Nå har jeg også tatt båtførerprøven ... så for min egen del kan den godt gjøres obligatorisk for alle. Men hjelper det? En teoretisk eksamen, som man kanskje har tatt for mange år siden, vil det gjøre at man greier å se lanterner i mørket bedre? Jeg sliter også ofte med å bli oppmerksom på lanterner i mørket (heldigvis har jeg radar). Jeg vet heller ikke om jeg er noe særlig tilhenger av en praktisk prøve - det er så veldig stor forskjell på båter, båttyper og båtbruk, det man lærer på en praktisk prøve vil ikke nødvendigvis være relevant for den båttypen man senere skal bruke. 25 knop er mye. Jeg har kjørt en del i 15-20 knop i planende jolle/rib, det synes jeg også er mye. Tidvis har man allikevel tilstrekkelig nattesyn til at det oppleves som forsvarlig å plane. Er det lys fra land som reflekteres i bølger eller fullmåne, så vil man være i stand til å se objekter før det er for sent, uansett om de har lanterner eller ikke. I dette tilfellet ... nei, jeg er enig i at dette ikke er en avissak. 57-åringen har etter eget utsagn "vært på sjøen i 50 år", synes det er helt greit å plane rundt i 25 knop uten å se noe som helst, og har så langt aldri hatt noen nestenulykker av denne dimensjonen - fint for ham, men det er vel mest flaks da. Og ja, dersom det føles tryggest å vike mot babord, så ligger man antageligvis ikke på styrbord side som man burde. Men kan vi stole på at marinen sier rett? Båtfører i småbåten hevder at de kjørte på tilsynelatende uten å ense den lille båten, tilsynelatende uten å tørne styrbord, og forsvaret sier selv at de var "midtfjords", og ikke mot styrbord side. (Uten at jeg helt vet om det er bredt nok her for en såpass stor båt å velge side). Det kunne vært at noen lå med motorstans midt utti der - både minesveiperen og skjærgårdsjeep'en må i såfall være i stand til å sense situasjonen før det er for sent, og styre unna eller stoppe farten. Det later til at ingen av partene helt hadde mulighet for dette. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 tobixen skrev 52 minutter siden: Jeg vet heller ikke om jeg er noe særlig tilhenger av en praktisk prøve - det er så veldig stor forskjell på båter, båttyper og båtbruk, det man lærer på en praktisk prøve vil ikke nødvendigvis være relevant for den båttypen man senere skal bruke. Enig med deg der, praktisk prøve blir nok å ta den litt langt. Men en god praksistur, også etter mørkets frembrudd, kunne nok vært lettere å forsvare. Har vært på sjøen siden jeg var liten, både alene, men også med far min, bestefedre, onkler og andre. Mye bra å kunne plukke med seg for en liten båtinteressert pjokk. Men man blir aldri helt utlært, så fikk heldigvis anledningen til å ta båtførerbeviset på skolen som 15-åring. Selv om det ikke var en del av læreplanen fikk vi praksistur med lærernes båter, både dagtid og kveldstid, i forbindelse med tur til noen holmer med valgfag friluftsliv. Erfaringer og kunnskap jeg tok med meg da jeg fikk egen båt til konfirmasjonen og skulle ferdes innover Ryfylke. Uten bagasjen hjemmefra og fra båtførerkurset hadde det nok blitt en del mer tilfeldig oppførsel på sjøen i ungdomstiden, det skal være sikkert😄 Senere fikk jeg gleden av å gå enda mer i dybden med D5L for å bygge videre på båtførerbeviset. Gikk jo i flere år også med båter opp mot 50 fot (og en sjelden gang litt over dette🫣), men lærte mye og ble langt tryggere etter å ha gjennomført D5L. I den forbindelse hadde vi en lang praksistur der vi fikk prøve oss på å navigere både med papirkart, plotter, radar og AIS. Det å forholde seg til trange sund i mørket etter kart, lykter og andre båter (etter å ha gått grundig gjennom navigasjon og generell sjømannskap i forkant) var lærerikt og interessant. Kunnskap jeg ikke ville vært foruten nå, og som kombinert med tidligere erfaringer sannsynligvis gjør meg til en litt tryggere båtfører. Må i samme slengen rose kursholder for sin dyktighet og pedagogiske evne til å lære fra seg relevant stoff, tilpasset hver enkelt etter hvor disse var i livet i forhold til tidligere erfaringer. Vil anbefale et slikt kurs, egentlig til alle som ferdes på sjøen. Man trenger ikke ha båt over 50 fot for å ha glede av mer kunnskap om elementet man befinner seg i. Men det kunne fint vært subsidiert litt fra høyere hold. Grunnen til at jeg ventet så lenge med å ta D5L var fordi jeg ikke hadde råd tidligere. Vil tro at om flere hadde utvidet horisonten sin litt (mer enn med et lørdagskurs med garantert bestått, slik som enkelte aktører driver), så hadde kanskje ulykkesstatistikken gått noe ned. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Med en påhenger på hekken og en fart på 25 kn, er vel det meste som foregår på utsiden av båten "nesten lydløst" Det er ikke rart at folk tror på falske nyheter, når man ser alt søppelet/røverhistorier såkalte seriøse medier formidler. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2023 tobixen skrev for 5 timer siden: Men kan vi stole på at marinen sier rett? Båtfører i småbåten hevder at de kjørte på tilsynelatende uten å ense den lille båten, tilsynelatende uten å tørne styrbord, og forsvaret sier selv at de var "midtfjords", og ikke mot styrbord side. (Uten at jeg helt vet om det er bredt nok her for en såpass stor båt å velge side). Det kunne vært at noen lå med motorstans midt utti der - både minesveiperen og skjærgårdsjeep'en må i såfall være i stand til å sense situasjonen før det er for sent, og styre unna eller stoppe farten. Det later til at ingen av partene helt hadde mulighet for dette. Nå synes jeg du er litt hard med marinen. De gikk med 15 knop. Sivile hurtigbåter går med over 30 knop der. Hvordan de plasserte seg ser du av Marinetraffic plottet jeg la ut oppi her (riktignok har litt lang avstand mellom plottepunktene). Selv om de nok kunne klart en litt bedre S sving, så må en forvente at større fartøy må rette ut svingen litt. Det viktigste er at de gir nok plass på sin babord side, ikke at de er over midtlinjen i sundet. En stilleliggende båt er jeg ganske sikker på at de hadde observert og klart å styre unna. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2023 Vedkomne i skjærgårdsjeep'en er vel vant med å møte godt opplyste hurtigbåter siden han klager på at minesveiperen var "usynlig" og at de burde brukt "flomlys". (Forsvarets båter er vel generelt også ment å være så usynlige som mulig - de har vel lov å skru av lanterner i øvelsessituasjoner). Det er forsåvidt et poeng (ref også bruken av HIB) at vi generelt sett er i stand til å bearbeide informasjon fra indirekte belysning svært mye bedre enn lanterner (med unntak av da en viss fregatt kjørte rett i en tankbåt og klagde på at de brukte for mye lys), men vi må uansett forholde oss til de internasjonale reglene for forebygging av kollisjoner til sjøs, og da er det å ha riktig kombinasjon av røde, grønne og hvite lanterner som gjelder ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.