Jump to content

Nesten ulykke med minerydder i Vatlestraumen


-morten-

Recommended Posts

39 minutes ago, Duppe said:

25 knop i mørket og så hardt babord i møte med annen båt er som andre sier håpløst, men må gi honnør for at selve marinesjefen gir rask tilbakemelding til TV2 om saken.

Det har vel litt med tilliten å gjøre etter hendelsen som var med Helge Ingstad!  Under de fleste tilfeller har jo Marine og kystvakt full kontroll og veldig bra kunskap samt flinke folk ombord. Men skjønner at tiliten til forsvaret fikk seg et skudd for baugen under Helge Ingstad havariet. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 36 minutter siden:

skjønner at tiliten til forsvaret fikk seg et skudd for baugen under Helge Ingstad havariet. 

Fikk seg vel egentlig et skudd i baugen...

 

..jeg stoler i alle fall ikke på at marinens folk på brua ser meg når jeg ligger og fisker og de dukker opp i dagslyset. Hiver opp snøret og kommer meg vekk, selv om de fleste burde se min gule båt :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Virker som om denne båtføreren har blitt vandt til, og tatt det for gitt at fartøy han møter ser ut som lysorgler i mørket slik mange skip gjør i dag. 

Ofte når man ser et annet fartøy langs kysten utenfor sommersesongen ser man en haug av lys men ikke selve lanternene. Det har blitt vanlig.

Men man kan jo absolutt ikke ta det for gitt og ture frem i 25 kn blandt masse lysforstyrelser fra land uten hverken radar eller AIS samt kunnskapen til å tolke disse.

 

At fyren ble overrasket over å plutselig se "svake lanterner" sier egentlig bare at han forventet noe med mer lys (som mange ferger, skip og fiskebåter går med). Jeg føler meg ganske sikker på at denne mineryddere hadde lanternene i orden.

Bildene av skjærgårdsjeepen bare viser en grønn og rød (og ikke noen hvit rundtlysende eller topp/ akterlanterne) slik at han da gir inntrykk for å være en seilbåt for de som møter han. Og de forventer neppe at "seilbåten" holder 25 kn i nesten stille vær. Tar forbehold om at de muligens kjørte med stang med hvitt rundtlysende lanterne, men hadde fjernet denne før bildet i reportasjen ble tatt. Men erfaringsmessig dropper de fleste denne, dessverre.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 38 minutter siden:

Ofte når man ser et annet fartøy langs kysten utenfor sommersesongen ser man en haug av lys men ikke selve lanternene. Det har blitt vanlig.

Husker godt da jeg vokste opp at ferjene dro ned gardinene i salongen om kvelden for å ikke slippe ut "lysforurensing"...men det var i gamle dager...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette med at båter ikke er satt opp med riktig lanterneføring synes jeg er ganske alvorlig. Løse stenger er egentlig ikke en god løsning. Kan man virkelig finne det på en CE merket båt? Jeg mener å ha sett at en båt som er CE merket klassifisert for natt skal ha korrekte lanterner. 

 

Mange går nok bare unntaksvis i mørke, og da er det gjerne noe som ikke er planlagt. Så tenner de det de har. For oss som seiler er det jo uheldig hvis det blir vanlig at andre båter bruker "vår" lanterneføring.  Jeg pleier å seile med "tricolor" i mastetoppen, da er det litt tydeligere at det er en seilbåt. Før var det jo et poeng å ha tricolor for å spare strøm. Men med LED lanterner er vel det på vikende front.

 

På dagtid forstyrrer det meg også at mange ganske store motorbåter legger seg bevisst på feil side når de møter meg. At mange ikke helt forstår hvordan de skal plassere seg i forhold til en seilbåt som bauter er nå så, men når begge går langs en led  synes jeg man kan prøve å gå riktig, 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, J-Å said:

 

 

På dagtid forstyrrer det meg også at mange ganske store motorbåter legger seg bevisst på feil side når de møter meg. At mange ikke helt forstår hvordan de skal plassere seg i forhold til en seilbåt som bauter er nå så, men når begge går langs en led  synes jeg man kan prøve å gå riktig, 

 

Ganske elementært om man har en hviss interesse for å tilegne seg kunskap!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev On 13.10.2023 at 17.10:

Det er nesten slik at D5L-sertifikatet skulle fått statsstøtte for deler av kursavgiften, da hadde kanskje flere tatt seg råd til å få utvidet horisonten sin litt.

 

Eller at man skulle hatt ett sertifikat som er like strengt som d5l/bilsertifikat, uansett hvordan båt man kjører eller uansett hvor gammel man er. 

 

 

 

En enkel versjon fram til man blir 16 og kan kjøre mer enn 9.9, etter det så full førerprøve 

 

Da hadde man fått luka vekk svært mange landkrabber eller folk som bare kjører av gammel vane 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Da hadde man fått luka vekk svært mange landkrabber eller folk som bare kjører av gammel vane 

Det hadde nok hjulpet betraktelig på ja, har tenkt lignende tanker flere ganger når jeg ser idiotisk oppførsel på sjøen. Stort sett, heldigvis, ter folk seg fornuftig og med vett, men de få unntakene kan utgjøre så betydelig med ugang, hvis de bare får anledning.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 21 timer siden:

Det hadde nok hjulpet betraktelig på ja, har tenkt lignende tanker flere ganger når jeg ser idiotisk oppførsel på sjøen. Stort sett, heldigvis, ter folk seg fornuftig og med vett, men de få unntakene kan utgjøre så betydelig med ugang, hvis de bare får anledning.

Ta en tur inn til Oslo, så skal du se at andelen idiotførere kan være vesentlig større. Trafikken mellom øyene i Bærum er spektakulær - i negativ forstand. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Trafikken mellom øyene i Bærum er spektakulær - i negativ forstand.

Ja, vil tro det er en smule verre i det området. Mye folk = større sjans for å treffe på dem som ikke burde vært på sjøen uten støttekontakt. I Ryfylke er det heldigvis forholdsvis langt mellom båtene, med mindre man oppsøker enkelte partyhavner😊

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg også tatt båtførerprøven ... så for min egen del kan den godt gjøres obligatorisk for alle.  Men hjelper det?  En teoretisk eksamen, som man kanskje har tatt for mange år siden, vil det gjøre at man greier å se lanterner i mørket bedre? Jeg sliter også ofte med å bli oppmerksom på lanterner i mørket (heldigvis har jeg radar).  Jeg vet heller ikke om jeg er noe særlig tilhenger av en praktisk prøve - det er så veldig stor forskjell på båter, båttyper og båtbruk, det man lærer på en praktisk prøve vil ikke nødvendigvis være relevant for den båttypen man senere skal bruke.

 

25 knop er mye.  Jeg har kjørt en del i 15-20 knop i planende jolle/rib, det synes jeg også er mye.  Tidvis har man allikevel tilstrekkelig nattesyn til at det oppleves som forsvarlig å plane.  Er det lys fra land som reflekteres i bølger eller fullmåne, så vil man være i stand til å se objekter før det er for sent, uansett om de har lanterner eller ikke.

 

I dette tilfellet ... nei, jeg er enig i at dette ikke er en avissak.  57-åringen har etter eget utsagn "vært på sjøen i 50 år", synes det er helt greit å plane rundt i 25 knop uten å se noe som helst, og har så langt aldri hatt noen nestenulykker av denne dimensjonen - fint for ham, men det er vel mest flaks da.  Og ja, dersom det føles tryggest å vike mot babord, så ligger man antageligvis ikke på styrbord side som man burde.

 

Men kan vi stole på at marinen sier rett?  Båtfører i småbåten hevder at de kjørte på tilsynelatende uten å ense den lille båten, tilsynelatende uten å tørne styrbord, og forsvaret sier selv at de var "midtfjords", og ikke mot styrbord side.  (Uten at jeg helt vet om det er bredt nok her for en såpass stor båt å velge side).

 

Det kunne vært at noen lå med motorstans midt utti der - både minesveiperen og skjærgårdsjeep'en må i såfall være i stand til å sense situasjonen før det er for sent, og styre unna eller stoppe farten.  Det later til at ingen av partene helt hadde mulighet for dette.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 52 minutter siden:

Jeg vet heller ikke om jeg er noe særlig tilhenger av en praktisk prøve - det er så veldig stor forskjell på båter, båttyper og båtbruk, det man lærer på en praktisk prøve vil ikke nødvendigvis være relevant for den båttypen man senere skal bruke.


Enig med deg der, praktisk prøve blir nok å ta den litt langt. Men en god praksistur, også etter mørkets frembrudd, kunne nok vært lettere å forsvare.
 

Har vært på sjøen siden jeg var liten, både alene, men også med far min, bestefedre, onkler og andre. Mye bra å kunne plukke med seg for en liten båtinteressert pjokk. Men man blir aldri helt utlært, så fikk heldigvis anledningen til å ta båtførerbeviset på skolen som 15-åring. Selv om det ikke var en del av læreplanen fikk vi praksistur med lærernes båter, både dagtid og kveldstid, i forbindelse med tur til noen holmer med valgfag friluftsliv. Erfaringer og kunnskap jeg tok med meg da jeg fikk egen båt til konfirmasjonen og skulle ferdes innover Ryfylke. Uten bagasjen hjemmefra og fra båtførerkurset hadde det nok blitt en del mer tilfeldig oppførsel på sjøen i ungdomstiden, det skal være sikkert😄
 

Senere fikk jeg gleden av å gå enda mer i dybden med D5L for å bygge videre på båtførerbeviset. Gikk jo i flere år også med båter opp mot 50 fot (og en sjelden gang litt over dette🫣), men lærte mye og ble langt tryggere etter å ha gjennomført D5L. I den forbindelse hadde vi en lang praksistur der vi fikk prøve oss på å navigere både med papirkart, plotter, radar og AIS. Det å forholde seg til trange sund i mørket etter kart, lykter og andre båter (etter å ha gått grundig gjennom navigasjon og generell sjømannskap i forkant) var lærerikt og interessant. Kunnskap jeg ikke ville vært foruten nå, og som kombinert med tidligere erfaringer sannsynligvis gjør meg til en litt tryggere båtfører. Må i samme slengen rose kursholder for sin dyktighet og pedagogiske evne til å lære fra seg relevant stoff, tilpasset hver enkelt etter hvor disse var i livet i forhold til tidligere erfaringer. Vil anbefale et slikt kurs, egentlig til alle som ferdes på sjøen. Man trenger ikke ha båt over 50 fot for å ha glede av mer kunnskap om elementet man befinner seg i. Men det kunne fint vært subsidiert litt fra høyere hold. Grunnen til at jeg ventet så lenge med å ta D5L var fordi jeg ikke hadde råd tidligere. Vil tro at om flere hadde utvidet horisonten sin litt (mer enn med et lørdagskurs med garantert bestått, slik som enkelte aktører driver), så hadde kanskje ulykkesstatistikken gått noe ned. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 5 timer siden:

 

Men kan vi stole på at marinen sier rett?  Båtfører i småbåten hevder at de kjørte på tilsynelatende uten å ense den lille båten, tilsynelatende uten å tørne styrbord, og forsvaret sier selv at de var "midtfjords", og ikke mot styrbord side.  (Uten at jeg helt vet om det er bredt nok her for en såpass stor båt å velge side).

 

Det kunne vært at noen lå med motorstans midt utti der - både minesveiperen og skjærgårdsjeep'en må i såfall være i stand til å sense situasjonen før det er for sent, og styre unna eller stoppe farten.  Det later til at ingen av partene helt hadde mulighet for dette.

Nå synes jeg du er litt hard med marinen. De gikk med 15 knop. Sivile hurtigbåter går med over 30 knop der. Hvordan de plasserte seg ser du av Marinetraffic plottet jeg la ut oppi her (riktignok har litt lang avstand mellom plottepunktene).  Selv om de nok kunne klart en litt bedre S sving, så må en forvente at større fartøy må rette ut svingen litt. Det viktigste er at de gir nok plass på sin babord side, ikke at de er over midtlinjen i sundet. En stilleliggende båt er jeg ganske sikker på at de hadde observert og klart å styre unna. 

Link to post
Share on other sites

Vedkomne i skjærgårdsjeep'en er vel vant med å møte godt opplyste hurtigbåter siden han klager på at minesveiperen var "usynlig" og at de burde brukt "flomlys".  (Forsvarets båter er vel generelt også ment å være så usynlige som mulig - de har vel lov å skru av lanterner i øvelsessituasjoner).

 

Det er forsåvidt et poeng (ref også bruken av HIB) at vi generelt sett er i stand til å bearbeide informasjon fra indirekte belysning svært mye bedre enn lanterner (med unntak av da en viss fregatt kjørte rett i en tankbåt og klagde på at de brukte for mye lys), men vi må uansett forholde oss til de internasjonale reglene for forebygging av kollisjoner til sjøs, og da er det å ha riktig kombinasjon av røde, grønne og hvite lanterner som gjelder ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...