Jump to content

Robertson AP 100


Astor

Recommended Posts

Jeg har en styrmann ombord med navn Robertson, født i 1984. Robertson og jeg samarbeider godt. Han gjør de kjedlige jobbene, jeg tar manøvrering og kursendingene.

 

Kan Robertson gjøre noe mer for meg? Er han for gammel til å bli koblet opp mot min PC?

 

Jeg vil gjerne beholde Robertson i mange år fremover. Men noe må jo en aldrene styrmann kunne lære?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde vert interesant å lese manualen til den, den første autopiloten med mikroprossessor. Såvidt jeg vet kan den kobles til fjernkontrol (med tråd) til flybridgen, men om den takler nmea er vel tvilsomt...

 

Jeg har fjernkontroll med ledning. Kan sitte bak i solen og varmen (når den kommer engang i april-mai) å styre.

 

Tror heller ikke den har NMEA. Den er jo produsert lenge før DOS og Windows.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Spørs det ja, det eneste gøye du eventuellt kan gjøre er muligens å ha en joystick på armlenen til små kursforandringer :wink:

 

Den første ecdisen i rute ble instalert i 1991 og hadde en SPS og AP9, men så ble jo AP9 oppgradert mange ganger siden den kom på markedet like etter AP100. Det er vel tvilsomt om en AP100 har vert oppgradert siden den kom.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en engelsk bruksanvisning, men for en som er født i steinalderen hadde det vært bedre med en på nordisk språk.

 

Er ganske fornøyd med AP 100 så det kommer ikke på tale å bytte denne. Den vil sikkert gjøre jobben i mange år enda.

Den kan brukes i tre trinn:

1: Gå på kompaskurs.

2: Bruke det lille rattet som styreratt.

3: Styre med styrbord og babord knapp.

 

Holder lenge for meg.

 

Har i tillegg 5 meter ledning på fjernkontrollen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har selv en slik autopilot i min NordWest, men opplever at den ikke klarer å styre beint etter at jeg satte in større motor og marsjer på 20 - 21 knop. Dette gjør seg spesiellt gjeldende i enkelte kompassretninger.

Jeg mangler manualen, så det kan jo være at jeg ikke har justeret den rett, selv om jeg synest jeg har prøvd det meste .... :rolleyes:

 

Hadde vært fint hvis noen hadde en manual som kan scannes e.l.

Jeg mangler også fjernkontroll, men vet ikke hvorvidt det er mulig å få tak i noe som kan brukes...

Kunne godt ha tenkt meg en slik selv om jeg har styreposisjon ute også..

 

En fortsatt fin jul til dere alle :santcheers:

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv en slik autopilot i min NordWest, men opplever at den ikke klarer å styre beint etter at jeg satte in større motor og marsjer på 20 - 21 knop. Dette gjør seg spesiellt gjeldende i enkelte kompassretninger.

Om motoren er større skal spørs det hvilken pumpe du har om den er god nok, øker du farten vil en ikke-adaptiv autopilot (uten gps inngang) ikke kunne styre like godt på alle hastighetene, har du rorbegrensning kan dette brukes aktivt for å redusere utslagene i høy hastighet.

Link to post
Share on other sites

Gjør det, finnes en formel for hvor stor pumpen skal være, men gjelder det kun hastigheter høyere enn hva du hadde før så gir svaret seg selv.

Men som jeg skrev tidligere er det umulig å få en autopilot til å styre bra ved alle hastigheter med mindre den får fartinformasjon fra gps eller at du selv bruker parametrene aktivt (noe de færreste gjør).

Link to post
Share on other sites

En pumpe for hydraulisk styring koster 5000-10000 mens en mekanisk styring koster 15000 og oppover, så jeg ville heller begynt med å bytte til hydraulisk styring og så tenkt på autopilot.

 

Har selv mekansik styring i dag, så det blir ikke noe autopilot på meg før dette er skiftet ut...

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Henter opp denne tråden -- den har gått meg hus forbi tidligere. Jeg har full manual etc. til AP 100. Skal få den scannet og lagt inn i dok. arkivet.

 

Jeg kan bekrefte at AP 100 ikke tar NMEA. Men det trenger man strengt tatt ikke. Det er like enkelt å endre kurs manuelt som å bekrefte kursendring.

 

Dersom noen har en F100 eller F200 fjernkontroll de ikke trenger lenger, står jeg klar til å overta ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...