Jump to content

Hvor stor motorbåt må man ha for å gå "utaskjærs"? Tenker f.eks. fra Stavanger til Shetland.


Capt. Morgan

Recommended Posts

Jeg leser stadig om seilbåter som har vært på riktig så lange turer og har inntrykk av at mange er mellom 30 til rundt 40 fot. Som et eksempel, hvor stor båt må man ha for å gå til Shetland og muligens videre til Færøyene?

 

For å snu spørsmålet litt. Hvor langt ville folket gått med Targa/NordStar/Sargo på rundt 30 fot?

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller gått til Shetland i en 30-fots seilbåt enn motorbåt pga sjødyktiget og evne til å tåle bølger, vær og vind. 
 

Men treffer man perfekt på været så er det vel omtrent som en tur fra Oslo til Son på en solskinnsdag, og da funker vel hva som helst.

Redigert av Popeye70
Stavefeil (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Ragnar Thorseth gikk til USA med en standard Viksund Sjark, 

Ja.

 

Så rodde han til Shetland som 19 åring i en femten fots færing.

og med færing igjen tur retur Shetland som 65 åring.

 

Og nordvestpassasjen i en Mørebas 7200 med påhengsmotor i 1978.

 

Så det kan gjøres enkelt.

Link to post
Share on other sites

Ga noen stikkord på chatBOT.

dette var svaret jeg fikk.

På 70-tallet fant det sted en eller to Shetland-konvoier for fritidsbåter. Blant båtene som deltok var det noen Saga 27, og det oppsto problemer med vindusinnfatningen på de første modellene som var laget av gummi.

 

Under overfarten hadde man sikret seg ved å ha en Redningsskøyte med som følgefartøy. Dette var en klok beslutning, da det kunne oppstå farlige situasjoner eller behov for assistanse underveis.

 

Saga 27 var en populær fritidsbåt på den tiden, og den deltok trolig i konvoien for å nyte en felles seilas og sosialt samvær med andre båtentusiaster. Det var imidlertid uheldig at noen av båtene opplevde problemer med vindusinnfattningen, spesielt når man var på sjøen og kunne møte uforutsigbare værforhold.

 

Gummimaterialet som ble brukt for vindusinnfattningen på de tidlige Saga 27-modellene viste seg å ha begrensninger når det gjaldt holdbarhet og stabilitet. Dette førte til at noen av båtene fikk problemer med vinduene under konvoien. Vindusinnfattningen kunne bli sprø og sprekke, og dermed mistet båteierne den nødvendige beskyttelsen mot vær og vind.

 

Til tross for disse utfordringene var båtene heldige som hadde Redningsskøyte med som hjelpende hånd. Redningsskøytene er kjent for sin evne til å rykke ut og assistere båter i nød, og de kunne derfor bidra til å avhjelpe situasjonen og sørge for at alle kom trygt frem.

 

Dette er et eksempel på hvordan arrangementer og seilaser for fritidsbåter kan ha sine uforutsette hendelser. Det er viktig å være forberedt og ha nødvendige sikkerhetstiltak på plass, som for eksempel følgefartøy eller kontakt med redningstjenesten. På den måten kan man håndtere eventuelle problemer eller farlige situasjoner på en trygg og effektiv måte.

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 6 timer siden:

Ja.

 

Så rodde han til Shetland som 19 åring i en femten fots færing.

og med færing igjen tur retur Shetland som 65 åring.

 

Og nordvestpassasjen i en Mørebas 7200 med påhengsmotor i 1978.

 

Så det kan gjøres enkelt.

På deler av Nordvestpassasjeturen blei båten frakta over land. 

Link to post
Share on other sites

Mye av problemet med Targa lignende båter er tank kapasit når man skal gå 250+++Nm

Med dårlig vær og litt varierende kjøring bør man regne ca 3 l/ Nm.

Kan man ligge jevnt i 25 knop er ikke forbruket så galt, men må man ned i halvplan så er forbruket stort.

Man kan jo også gå i 6 knop, da når man langt med et forbruk på 1 l/Nm, men er jo dørgende kjedelig.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på båten er ikke nødvendigvis proposjonalt med sjødyktighet! det finnes plenty dyre store båter som kan være katastrofale ved fylling eller brottsjø! uten høye dørterskler og uten oppdelinger med skott. De fleste motorbåter som selges er ikke CE katergori A-B! de fleste er vel kategori C.

Neste pungt er skippers kunnskaper og ferdigheter på navigasjon, nødvendig sikkerhetsutstyr som flåte, overlevingsdrakter osv. så noe av det viktigste er jo på en motorbåt rekkevidden. Tanking i rom sjø har ofte vist seg mer problematisk i virkeligheten enn teoretisk. Viktig også at skipperen behersker navigasjonsnsterumenter og komunikasjonsutstyr.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

løve skrev for 8 timer siden:

På 70-tallet fant det sted en eller to Shetland-konvoier for fritidsbåter. Blant båtene som deltok var det noen Saga 27, og det oppsto problemer med vindusinnfatningen på de første modellene som var laget av gummi.

 

mener at året ette måtte de båtene med Gummi lister  ha finerplater bolta fast over vinduene.

 

her en konvoi i 95 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-finnes/norsk-invasjon-pa-shetland/684780

 

-Interessen var enorm fra første stund. 300 båter meldte seg på, men vi måtte sette en grense ved 120 båter og ha et minstemål på 25 fot.

Da hadde fire båtpuljer med varierende fartspotensiale lagt ut på overfarten, som for de raskeste var beregnet å ta ca 14 timer og for de langsomste ca 35 timer. 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 12 timer siden:

Jeg ville heller gått til Shetland i en 30-fots seilbåt enn motorbåt pga sjødyktiget og evne til å tåle bølger, vær og vind. 
 

Men treffer man perfekt på været så er det vel omtrent som en tur fra Oslo til Son på en solskinnsdag, og da funker vel hva som helst.

Jeg er helt enig med deg der. Ikke har jeg fått kjøpt meg båt enda, og ikke hadde jeg planer om å gå til Shetland med en 28 fots motorbåt heller😂 Spørsmålet var mer for å tilfredstille min egen nysgjerrighet og forhåpentligvis lære noe nytt og nyttig☺️

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 10 timer siden:

Ja.

 

Så rodde han til Shetland som 19 åring i en femten fots færing.

og med færing igjen tur retur Shetland som 65 åring.

 

Og nordvestpassasjen i en Mørebas 7200 med påhengsmotor i 1978.

 

Så det kan gjøres enkelt.

Syke folk finnes over alt, men de bør kanskje ikke lede ann for massene? 😂

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 2 timer siden:

..

Kan man ligge jevnt i 25 knop er ikke forbruket så galt, men må man ned i halvplan så er forbruket stort.

Man kan jo også gå i 6 knop, da når man langt med et forbruk på 1 l/Nm, men er jo dørgende kjedelig.

 

Sant, og ikke minst, at etappen tar 4 ganger så lang tid. En time blir til 4... en dag blir til 4. Jeg tror jeg ville valgt en halvplaner til å gå slike stykker. En som bare tordner på i 15-18 knop uansett. Ikke en som stadig ramler ut av plan. 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 4 timer siden:

Syke folk finnes over alt, men de bør kanskje ikke lede ann for massene? 😂

 såså.. 

 

Nå startet du Capt tråden med å spørre hvor stor båt man må ha for å krysse..  Svaret er kort og greitt, den trenger ikke være særlig stor..

 

Mark Twain er tillagt ordtaket: Action speaks louder than words but not nearly as often. Han var sikkert litt syk han også. De friskeste, siden de er flest? hamrer løs på et tastatur i sofaen i ro og fred :-)

 

Personlig ville jeg lurt på hensikten med å blåse 1,5 kubikk fuel til ca 30K i en Sargo el Targa for et slikt strekk? fullstendig meningsløst! Om det er for å bevise at en båt av det kaliberet greier dette er det allerede hevet over enhver tvil under rette forutsetningene, men ikke uansett.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

Ufint å karakterisere en ung Thorseth som "syk" men at han er laget av et annet materiale enn de fleste av oss andre medfører nok riktighet. 

Når du ror til Shetland så er du syk, ferdig snakka..  For ordensskyld så vil jeg få si at her i Rogaland så er ikke det å være "syk" så veldig negativt ladet, selv,- som i dette tilfellet- legger jeg nok mer positivitet i ordet en negativitet. 

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

dude skrev 48 minutter siden:

 såså.. 

 

Nå startet du Capt tråden med å spørre hvor stor båt man må ha for å krysse..  Svaret er kort og greitt, den trenger ikke være særlig stor..

 

Mark Twain er tillagt ordtaket: Action speaks louder than words but not nearly as often. Han var sikkert litt syk han også. De friskeste, siden de er flest? hamrer løs på et tastatur i sofaen i ro og fred :-)

 

Personlig ville jeg lurt på hensikten med å blåse 1,5 kubikk fuel til ca 30K i en Sargo el Targa for et slikt strekk? fullstendig meningsløst! Om det er for å bevise at en båt av det kaliberet greier dette er det allerede hevet over enhver tvil under rette forutsetningene, men ikke uansett.

Teknisk setts så kan en sikkert krysse over i kano. La oss si at jeg hadde lagt ut i kano på denne ferden, ville du fortsatt bruk samme ordtak fra Mark Twain, eller ville du brukt mitt ord valg-"syk"? 

 

Du går langt i å snakke ned meg og andre som sitter på bak et tastatur i stede for å ro til Shetland, samtidig som du stiller spørsmål ved bruken av drivstoff på en slik tur? Vel, nå er all bruk av båt et økonomisk tapsprosjekt i seg selv. Personlig ville jeg sett på det som en kjekk tur. Båt er jo noe en skaffer seg for å bruke, da er det kjekt å kunne dra til nye og ukjente steder i egen båt?

 

Jeg vil legge til at "syk" nok har en noe mer negativ oppfattelse utenfor mitt nærområde, ikke minst har det nok blitt mer negativ oppfattet en hva jeg mente. Jeg skal være mer påpasselig med ord som kan mistolkes i fremtiden😂 Det var absolutt ikke negativt ment☺️👍

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

 

Ville ikke hatt de store bekymringene for å gå til Shetland med motorbåt sommerstid på en god værmelding med en slik type motorbåt som TS skisserer.

Men alt teknisk må være 100%, nødvendig sikkerhetsutstyr være på plass samt det man kan komme til å trenge av verktøy, filtre og deler. Båt og skipper bør være godt kjent med hverandre fra før.

 

Utfordringen for endel av dagens båter er rekkevidde i real life når man må ta høyde for ugunstig fart pga sjø.

Motorbåter kan ha en rekkevidde på alt mellom 100 og 1000 nm avhenging av type og fart.

 

Feks trawleren jeg hadde kunne greie 1000 nm i marsjfart med 20% reserve. Over til shetland er det ca 190-210 nm avhengig av hvor man går fra.

 

Det er flere måter å gjøre det på.

- Man kan fyke over i 25-30 kn på en veldig god værmelding med endel reservekanner/ fat og være fremme så man rekker middag på restaurant. Dette alternativet ville jeg valgt med en mindre og rask båt si 28-35 fot.

-Man kan sette avgårde i deplassementfart for å så øke til marsjfart når man er sikker på å komme over med god margin. Dette alternativet hadde jeg vurdert med en litt større og tørst båt, feks en princess type på 35-50+ fot.

- Man kan beregne hele strekket i deplassementfart på en god og stabil værmelding. Da vil de fleste båter ha rekkevidde i massevis.

 

Som andre sier, det har gått alt fra Saga 27, Viksund, viknes, Princesser og styrehusbåter over dit. Ikke noen stor sak om ting blir gjort trygt og riktig.

 

20 hours ago, Capt. Morgan said:

For å snu spørsmålet litt. Hvor langt ville folket gått med Targa/NordStar/Sargo på rundt 30 fot?

 

På riktig dag og værmelding hadde jeg glatt gjort det med en Sargo 28. Tankkapasitet 500 liter og erfart forbruk på under 2 l/nm på langtur i ikke-ideelle forhold.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dere kan jo lese litt om hva Guy Waites har gjort med sin Betsy. 
Han krysset Atlanteren to ganger med en 20 fots seilbåt uten motor. 
Alt går med riktige forberedelser. Guy er forresten det mest avbalanserte og rolige menneske jeg kjenner. 😊

https://corribee.org/author/scorribee/

https://guywaitessailing.com

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Off topic, men jeg har hatt gleden av å bli litt kjent med Ragnar Thorseth gjennom noen prosjekter i en tidligere jobb (var bl.a. med og sponset den siste roturen til Shetland), og har vært hjemme hos han på besøk ved en eller to anledninger (fikk en 5-litersdunk med hjemmelaget vin som takk for besøket en gang!).

 

Syk er ikke ordet jeg ville brukt om han, verken i positiv eller negativ forståelse av ordet.

 

Derimot: Totalt uredd, ekstremt målbevisst, strateg og planlegger, personifiseringen av pågangsmot, født viking, helt rolig uansett hvor mye det stormer (både bokstavelig og overført), full av eventyrlig levd liv de fleste av oss bare drømmer om, genuint opptatt av arktis og nordområdene, samt en enorm kapasitet som formidler og historieforteller.

 

Og kanskje viktigst: som forbilde er han en diametral motsats til f.eks. fotballspillere med hjemleverings-abonnement på hårgelé, som legger seg ned og filmer hvis noen toucher såvidt borti 300-millionerkroners panneluggen deres.

 

On-topic: jeg har for moro skyld regnet på tankkapasitet i sjarken min og funnet ut at jeg kunne gått svært økonomisk fra ytre Sogn til Lerwick på ca 30 timer og hatt ca 25% diesel igjen i tankene ved ankomst der borte.

 

Dessverre har Master 740 altfor lavt fribord til denslags eventyr, og lukene over motorrom og lasterom er bare hengslet i bakkant (ingen lukking eller låsing som holder dem nede i tilfelle fritt vann på dekk), og det er jo i praksis å be om å få rommet fullt av vann ved første og beste brottsjø når væromslaget kommer (og det kommer!). Men det er moro å regne :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...