Jump to content

Hvor stor motorbåt må man ha for å gå "utaskjærs"? Tenker f.eks. fra Stavanger til Shetland.

Capt. Morgan

Recommended Posts

4 hours ago, julietkilo said:

Off topic, men jeg har hatt gleden av å bli litt kjent med Ragnar Thorseth gjennom noen prosjekter i en tidligere jobb (var bl.a. med og sponset den siste roturen til Shetland), og har vært hjemme hos han på besøk ved en eller to anledninger (fikk en 5-litersdunk med hjemmelaget vin som takk for besøket en gang!).

Syk er ikke ordet jeg ville brukt om han, verken i positiv eller negativ forståelse av ordet.

Derimot: Totalt uredd, ekstremt målbevisst, strateg og planlegger, personifiseringen av pågangsmot, født viking, helt rolig uansett hvor mye det stormer (både bokstavelig og overført), full av eventyrlig levd liv de fleste av oss bare drømmer om, genuint opptatt av arktis og nordområdene, samt en enorm kapasitet som formidler og historieforteller.

Og kanskje viktigst: som forbilde er han en diametral motsats til f.eks. fotballspillere med hjemleverings-abonnement på hårgelé, som legger seg ned og filmer hvis noen toucher såvidt borti 300-millionerkroners panneluggen deres.

On-topic: jeg har for moro skyld regnet på tankkapasitet i sjarken min og funnet ut at jeg kunne gått svært økonomisk fra ytre Sogn til Lerwick på ca 30 timer og hatt ca 25% diesel igjen i tankene ved ankomst der borte.

Dessverre har Master 740 altfor lavt fribord til denslags eventyr, og lukene over motorrom og lasterom er bare hengslet i bakkant (ingen lukking eller låsing som holder dem nede i tilfelle fritt vann på dekk), og det er jo i praksis å be om å få rommet fullt av vann ved første og beste brottsjø når væromslaget kommer (og det kommer!). Men det er moro å regne :smiley:

Morsomt å høre!  Jeg har forøverig kjørt mye Mørebas 7200, men kunne ikke tenkt meg å gått Nordvestpasasjen med den! . hadde ikke påhenger da, var diesel og duoprop. Dønn solid båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Capt. Morgan skrev for 19 timer siden:

Jeg er helt enig med deg der. Ikke har jeg fått kjøpt meg båt enda, og ikke hadde jeg planer om å gå til Shetland med en 28 fots motorbåt heller? Spørsmålet var mer for å tilfredstille min egen nysgjerrighet og forhåpentligvis lære noe nytt og nyttig☺️

Båtens verden har en kort beskrivelse av de ulike designkategorier

Sjøfartsdirektoratet har også tilsvarende info.

Designkategori, maks motor og nyttelast skal fremgå av merkeskiltet.

Kravene til de ulike kategorier finner du i Forskift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy vanncootere mv 

De tekniske kravene er i vedlegg 1.

Uten at jeg har noen mening om hva som er fornuftig størrelse så kan du jo få litt innsyn i overfarten og hvordan den er med en båt av en slik størrelse som innledningsvis blir nevnt. Fin video av en som gikk over med en NB på 29 fot. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...