Erik7250 Startet 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2023 Jeg har fått ny båtplass. Ligger med ene siden til en flytebrygge i metall (med små huller inn i mellom). Der var det en sjakkel av stål montert i da jeg kom. Har montert båten ved å bruke de 3 stedene for montering (alle andre sider er det klargjort) og siste side inn i stål sjakkelen som er festet til flytebrygga. Men fikk nå beskjed om at metall sjakler ikke skal benyttes. Er det andre alternativer for fortøying på denne siden? Er ikke noen lommer på den siden jeg kan tre tauet inn på, blir alternativt å binde fast til flytebryggen direkte men det virker temmelig upraktisk. På forhånd takk for hjelp! Link to post
Komodo Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Erik7250 skrev 3 minutter siden: Ligger med ene siden til en flytebrygge i metall (med små huller inn i mellom). Der var det en sjakkel av stål montert i da jeg kom. Erik7250 skrev 3 minutter siden: Er det andre alternativer for fortøying på denne siden? Er ikke noen lommer på den siden jeg kan tre tauet inn på, blir alternativt å binde fast til flytebryggen direkte Kan bare snakke for meg selv, men jeg tror jeg må se noen bilder av dette hvis jeg skal klare å si noe lurt. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Du har jo alltids disse, men hvor solide de er, vet jeg ikke. https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/sjakler/lettvektssjakkel-8-x-230-mm-2000049823 Men synes det høres rart ut at sjakler i metall er forbudt? Det jeg har hørt er at man ikke skal blande syrefaste og galvaniserte. Men dette vet nok andre her på forumet mer om enn meg. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
enslagsgjest Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Hvis du får en sjakkel igjennom burde du også ha muligheten til å lage en bøyestikk eller et dobbelt halvstikk rundt egen tamp. Eventuelt kan du bruke en rundslynge hvis du ikke vil ha tau rett i brygga: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/loftetaljer/rundslynge-2000-kg-2000030954 Jeg er en slags gjest Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Ett eller flere bilder hadde vært fint å se for å kunne komme med konkrete forslag. Ofte ønskes ikke metall sjakler pga enten lyd eller slitasje på bryggene. I de tilfellene er det ofte bra med tau inne i feks en vannslange. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Taskeladden Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Be havna du leier plass hos sørge for at du har skikkelige fortøyningsmuligheter i alle 4 hjørner, om de ikke kan stille det til disposisjon og alternativet er en sjakkel, ja så har de bedt om det sjøl. Sjekk kontrakten, gjetter på det står at utleier er ansvarlig for bryggeannlegget. Pequod skrev 1 time siden: Du har jo alltids disse, men hvor solide de er, vet jeg ikke. https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/sjakler/lettvektssjakkel-8-x-230-mm-2000049823 Men synes det høres rart ut at sjakler i metall er forbudt? Det jeg har hørt er at man ikke skal blande syrefaste og galvaniserte. Men dette vet nok andre her på forumet mer om enn meg. Hos oss er sjakler forbudt av 2 grunner, bråk, og de sliter av galvaniseringen på fortøyningøynene slik at man lettere får ett rustproblem. A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Roger jo Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Erik7250 skrev for 3 timer siden: flytebrygge i metall (med små huller inn i mellom). Der var det en sjakkel av stål montert i da jeg kom. Da burde en slik fungere med skive og 2 mutre på undersiden Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn