Jump to content

Benji.

pappa_wolf

Recommended Posts

Har faktisk en 5.7DX chevy diesel på lager. verdensberømte for to ting. dårlig byggekvalitet og elendig konstruksjon.

Jeg fikk den for 400 kroner og får 1600 i skrotpremie.

Jeg gidder ikke engang spille min tid på å sjekke om den funker.

Jeg har altid vært en stor fan av Detroit Diesel og IH motorene. Og det hadde da vært gøy å få fingrene i en Peninsular.
Det ligger en på finn, men litt vel langt unna.

Jeg hadde egentlig en plan om å snike meg i båten i helgen. men grunnet den eldste katten vår (19 år) måtte avlives, ble vi enige om å distrahere barna med familiebesøk i hele helgen i stedet.
Og søndag ettermiddag gikk med å bytte hjullager på kompisens bil.
Nå sitter jeg her og håper på at neste helg blir fin og solrik, slik at jeg kan snike med ombord, og begynne jobben med å ta ut septiktanken. Jeg vet ikke om den er full, eller om alt har blitt massivt. men både toalett-pumpen og tømmingen fungerer ikke. og jeg sitter med en følelse av at det vil bli lettere å løfte ut en dypfrossen tank, enn å forsøke å ta samme jobben på vårparten med tinte rør og stanken av septik i hele båten.
Og når den jobben er unnagjort, vil det bli motorjobb igjen.

Har funnet den originale fordeleren frem igjen, og skrudd ut stiftene. Korroderte og ikke pene å se på.
Kjøpte en Pertronix elektronisk ombyggings kitt og smettet det på plass. Gleder meg til å starte opp motoren igjen og høre litt godlyd. Har dog fått litt V8 lyd, da kompisen stakk innom med C10 med 454BB og manuell kasse. Hadde det moro i et par timer, både med å kjøre litt bil, men også justere tenning, forgasser og drikke kaffe.

Med solen som var i dag, og at fjorden ikke er frosset helt til i år, kommer håpet om en tidlig start på sesongen.

Verdens beste melding tikket inn på telefonen i dag.

Melding fra havna om vi fortsatt ønsket å beholde plassen vår i år. 

Naturligvis. Og jeg kjenner at energien begynner å komme tilbake. Og at dagene blir lengere.

• 2 uker senere...

Da kom solen. Og dieselvarmeren går. Og jeg sitter i båten og vurderer mine muligheter.

Jeg vil egentlig gjerne bytte septiktank, men den sitter litt vanskeligere til enn beregnet.

Så hvordan skal jeg få det til uten å måtte demontere hele gulvet.

Jeg har funnet ut av hvor lukten kommer fra. Pakning på inspeksjonsluke er borte. Så skru av lokket og bytte pakning og håpe det er nok.

Eller bite tennene sammen og demontere alt og bytte.

Må uansett gi meg om ti minutter, da skal mindsten hentes på playdate.

IMG_20250215_123516261_HDR.jpg

pappa_wolf skrev for 22 timer siden:

Jeg har funnet ut av hvor lukten kommer fra

God lufting i tanken er alfa og omega. Har hatt tanker med 1 stk 10-ish mm lufteslange som har luktet død og pine men etter å ha montert 2 slanger slik at der blir litt gjennomtrekk så har lukten forsvunnet.

Samme med bossbøtta på badet: Tett lokk lukter kuler og krutt men etter å ha laget luftehull i lokket forsvant lukten.

IMG_20250216_105225_700.jpg.5477e3b4445f8e0e1e4b3bb2020fc591.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

2 minutes ago, SveinHa said:

God lufting i tanken er alfa og omega. Har hatt tanker med 1 stk 10-ish mm lufteslange som har luktet død og pine men etter å ha montert 2 slanger slik at der blir litt gjennomtrekk så har lukten forsvunnet.

Godt tips. Tror jeg monterer ekstra utlufting på selve lokket. Gjør det litt enklere å sikre at det er tett. 

Må finne frem slagtrekkeren og få løsnet skruene. Bytter de til hex når det skal monteres igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...