Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

On 4/27/2025 at 6:15 PM, pipe said:

Med dieselmotor må man vel ha nytt drev også?
En longblock v8 koster jo litt i dag.
Er jo ikke så mange år siden man fikk de for 25k i marine utgave men nå er det vel fort dobbelt ? eller noe.
Det er vel like greit å finne ut hva som lager ulyden er jo en ganske skuddsikker konstruksjon og billige deler til motor å være.
 

Slipper å bytte drev, men må bytte utveksling i drevet, for å få opp farten i båten. Dieselmotoren leverer max turtall på 4000, hvis jeg ønsker at den skal overleve. AQ271 klarer 5500 uten de store problemer. så litt høyere utveksling gir meg samme fart som med bensinmotoren. Med annen propell kan jeg vel også senke turtallet og ha samme hastighet.
Hvilket er ønskverdig, da 6.5TD ikke liker å ligge på høyt turtall over tid.

Link to post
  • 3 uker senere...

Ny personlig rekord. Motoren ute av båten på 2 timer og 23 minutter, og på plass i garasjen. 

Nå begynner den skumle delen. 

Demontering og finne ulyden.

 

Ja jeg kunne ha sjekket i båten, men skal jeg overtale fruen til bytte til dieselmotor, er det enklere når den andre er i deler, og jeg kan peke på feilen.

IMG_20250518_104023112_HDR.jpg

IMG_20250518_111002246_HDR.jpg

IMG_20250518_115333237_HDR.jpg

IMG_20250518_120341872_HDR.jpg

Link to post
pappa_wolf skrev 25 minutter siden:

Fankern.

Som betyr? Jaja, altså.. jeg kjenner ordet da :fniser:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Demontert. Og jeg tror jeg har funnet feilen.

Ett stempel er vasket på toppen. (Vann!)

Jeg har et par tydelige merker etter stempler som har stått med fukt i sylinderen. (Rust!)

Og et par sylindre med skår i veggene!

 

Er det nok til å lage dunkelyden? Tror ikke det. Men det er nok til at jeg vil bytte blokk.

 

Drevet plukker jeg av i løpet av uken. Og må nå på jakt etter en annen brukbar blokk.

IMG_20250518_124618932_HDR.jpg

IMG_20250518_162413004.jpg

IMG_20250518_162416403_HDR.jpg

IMG_20250518_162627721.jpg

IMG_20250518_162638382.jpg

IMG_20250518_163500198.jpg

IMG_20250518_163708178.jpg

IMG_20250518_163710702.jpg

IMG_20250518_163816007.jpg

IMG_20250518_171632196.jpg

IMG_20250518_171634506.jpg

IMG_20250518_174105105.jpg

IMG_20250518_174135129.jpg

IMG_20250518_174146722.jpg

Link to post
pappa_wolf skrev for 6 timer siden:

men skal jeg overtale fruen til bytte til dieselmotor, er det enklere når den andre er i deler, og jeg kan peke på feilen.

Fiks den du har å nytt sommeren....Diesel motor prosjekt gjør deg bare til hage båt eier.
Det er ikke der du vil være denne sommeren.

Link to post
2 hours ago, pipe said:

Fiks den du har å nytt sommeren....Diesel motor prosjekt gjør deg bare til hage båt eier.
Det er ikke der du vil være denne sommeren.

Kjøpte nettopp en brukt blokk. Skal hente den i løpet av uken eller til helgen som kommer.
Diesel blir kanskje neste båt.

Link to post
pappa_wolf skrev 1 time siden:

Kjøpte nettopp en brukt blokk.

Imponert over dine 2t og 23min @pappa_wolf!

Men jeg bare vil spørre; er dette samme motoren som satt i F83 som Fellesmeieriet hadde mengder av på 70-tallet? 

Og lagde Volvo blokka - eller kjøpte de et lass med slike motorer fra annen produsent - og skrev Volvo på toppdekselet? 

Vippearmen ligner på den som sitter på Ford 260 / 289  302 - eller har jeg glemt detaljene og gamle minner? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
20 minutes ago, Hekri said:

Imponert over dine 2t og 23min @pappa_wolf!

Men jeg bare vil spørre; er dette samme motoren som satt i F83 som Fellesmeieriet hadde mengder av på 70-tallet? 

Og lagde Volvo blokka - eller kjøpte de et lass med slike motorer fra annen produsent - og skrev Volvo på toppdekselet? 

Vippearmen ligner på den som sitter på Ford 260 / 289  302 - eller har jeg glemt detaljene og gamle minner? 

Nei. Dette er en Chevrolet 350 cui, eller kansje bedre kjent som 5.7 liter V8.

Både Volvo og mercruiser brukte disse.

Enkle å skaffe deler til, selv om de eldre begynner å bli få.

Skulle jeg en dag vinne i lotto, har jeg lyst til å bygge en 572 cui big block, og putte i en båt.

Link to post
pappa_wolf skrev On 18.5.2025 at 18.25:

Demontert. Og jeg tror jeg har funnet feilen.

Ett stempel er vasket på toppen. (Vann!)

Jeg har et par tydelige merker etter stempler som har stått med fukt i sylinderen. (Rust!)

Og et par sylindre med skår i veggene!

Har du finnet ut hvorfor?
Bare så ikke det lekker inn vann igjen.
Kjenner en som var i hage båt foreningen i flere år pga havarert 5,7 liter.
Tilslutt fikk han bygget seg ny motor men dessverre hadde han ikke brukt noe tid på å fundere hvorfor den gamle motoren stod i syv stein.
Kort tid etter stod den ny bygde motoren også fast i sjøvann.
Ja du har gjettet det...sjekk manifolder og reiser

Link to post

God morgen. 

Feilen er helt og holdent min.

Jeg sverger til vinterkonservering med glykol.

Og jeg er mitt eget beste eksempel på hvorfor.

I fjor tømte jeg bare systemet for vann. Og det var ganske seint på høsten så frosten hadde så smått meldt sin ankomst.

Jeg åpnet alle kraner og plugger på motoren. Tiltet ned drevet og koblet fra alle slanger.

Tømte ut vannet med lensepumpen.

To dager senere kom frosten for alvor.

Og jeg regnet med at alt var i orden.

 

Da jeg hørte dunkelyden under oppstarten, og så frostpluggen i bunnen av båten burde jeg ha skjønt tegningen. Men håpet er lysegrønn så jeg... Ja.

 

Da jeg plukket ut motoren og skulle tømme den for vann innen jeg satte den i garasjen for demontering oppdaget jeg feilen.

 

Tappepluggen på venstre side slipper ut ca. 1 dl med vann før et flak rust tetter igjen hullet.

 

Veldig interessant og dritt irriterende.

 

Men også min egen feil.

 

Så derfor skal jeg aldri vinterkonservere uten glykol igjen.

 

Og tror jeg skal koke den nye blokken.

Link to post

Ai ai ai. Kjedelig med selvforskyldte havarier. Kan ikke si jeg er noen fan av motorer med råvann i blokka, dette er nok en grunn.

Har du stor krabbekoker, eller hva slag remedier bruker du når du skal koke en hel Chevy-blokk i ett stykke? Håper på bilder!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...