Hekri Svart 31.Mai Link til dette innlegget Svart 31.Mai Her er det vel våte fóringer @pappa_wolf ? De er hele, men godset har kjent på isens krefter? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
pappa_wolf Svart 31.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai Jeg sliper den ned, og så ser vi. En sprekk der er ikke så farlig, da det er uten trykk i blokken. Og de kan sveises, forsiktig. Men jeg tror at det bare er en støpefeil. Dette med tanke på at forrige eier kjørte med motoren i bil i flere år. Så den har stått med glykol, og ikke vann. Men nå ser vi. Skal en tur på butikken først da jeg mangler slipemateriell. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 31.Mai Link til dette innlegget Svart 31.Mai Det kan være at det bare er en illusjon altså? La oss nå håpe det... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai Link til dette innlegget Svart 31.Mai Sønnen min har den største V8-motoren fra AMC i Jeep'en. Der var det hull/sprekk i bakkant av blokken. Det ble sveiset av en eller annen smie i Østfold, har holdt tett i mange år nå. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 31.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai Har slipt den ned nå, og det ser ut til å være en støpefeil. Jeg vasket den grundig med bremserens. Tørket bort, og satte en fyrstikk på. Hadde det vært en sprekk, ville det være bremserens i sprekken, og det ville ha tatt fyr. Det gjorde det ikke. Så jeg fyrte opp MAP brenneren og varmet opp området. Ingen misfarging. Så jeg tror at det går bra. Men jeg kommer til å starte motoren i benk, og bruke litt tid på å sjekke om det lekker. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 31.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai Stakk inspeksjons kameraet ned i blokken og sjekket. Ikke sprekk gjennom. Men dyp for det. Skal bestille sveisepinner til støpejern på tess. Og så tar vi den derfra. Akkurat nå fortsetter jeg med å fjerne gammel lakk og støpeskjegg. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni En kompis stakk innom i går. vi knertet et par øl, og pratet motor. Så kvelden endte på gode toner, og en liten tur på fjorden. Startet hvor jeg slapp i går, i garasjen med vinkelsliper. Fjerne kanter og gammel lakk. Og så må jeg finne kamlager verktøyet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni Fant det. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni Interessant. Originale camlagre!! Tok ut bakre cam plugg. Og det første lageret. Pitting på toppen og slitasje i bunnen. Den motoren har gått mye på tomgang. Skal se hvordan de andre ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 1.Juni Link til dette innlegget Svart 1.Juni Den sprekken der, hadde det ikke vært vel så bra å fikse med silisiumbronse heller enn reell sveis? Mindre varme gir mindre fare for at ting slår seg og/eller sprekker mer? Eller er det kanskje silisiumbronsepinner du har bestilt? Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni Cam lagrene er ute. Alle er puttet på toppen. Snudde motoren opp/ned, og driver nå å fjerner støpeskjegg inne i motoren. Dette er små metallpartikler som enkelt kan fjernes med en skrutrekker, og absolutt ikke noe som man har lyst til å sende gjennom oljepumpen. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni Dette er skumle greier å ha i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 1.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni Renset alle gjenger på blokken, og hadde planlagt å hone sylindrene. Men min hone trenger nye stein. Så må pent vente til mandag før jeg kan komme videre Sitter også å vurderer å bytte frostplugger i hele blokken. Hmmm. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 7.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni Har jobbet hardt hele uken, og akkurat fått til en time i garasjen nå. Målte ovalitet i sylindrene og de er litt ovale, men ikke mer enn at jeg slipper å bore opp. Så det ble honing av sylindere og jeg ser at jeg må ta en runde til samt måle enda en gang. Men det er greit. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni Link til dette innlegget Svart 7.Juni Det er jo gøy å drive med sånt. Så på bildene over at honing nok var påkrevet. Hadde jeg fått fornuftige deler til aggregatmotoren min skulle den fått samme behandlingen. Fordelen med den er at den motoren bare har 1/4 antall sylindre :-) Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 7.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni Det var dumt. Jeg glemte å dobbeltsjekke min bestilling på RA. Så jeg har bestilt feil camlagre. Og så med 7 dagers leveringstid fra usa, blir det en ganske stor forsinkelse. Så det blir å plukke ut lagrene fra den andre motoren først, og se om de kan gjenbrukes. Fankern. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 15.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni Det ble en mye lengre prosess enn jeg hadde planlagt. Først ut med de gamle lagrene og kontrollmåle. Deretter ut til en kompis og sjekke lageret hans. Etter 4 kopper kaffe og like mange timer hadde jeg endelig 5 lagre som passet. Så var det hjem og banke de på plass. Smøre inn kammen og få den inn. Så ble det til å flytte de nye veiv lagrene over og kontrollmåle at de faktisk passer. Og deretter få på plass veiven. På med timingkjedet og her står jeg nå. Må nå se om råde lagrene passer, eller om jeg må flytte stempler over på de andre rådene. Dette blir en Franken motor. Satt sammen av 3 forskjellige motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 15.Juni Link til dette innlegget Svart 15.Juni @pappa_wolf, du kan være glad du ikke har en MAN V10. Men du er såpass dyktig på det du gjør, at det kanskje hadde blitt samme prosess..... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
pappa_wolf Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni On 6/15/2025 at 3:23 PM, Hekri said: @pappa_wolf, du kan være glad du ikke har en MAN V10. Men du er såpass dyktig på det du gjør, at det kanskje hadde blitt samme prosess..... Takker. Stort sett samme prosess ja Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Utrolig pågangsmot og kunnskap!!!😊 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.