Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

9 hours ago, Chilli Solbris said:

Håper dere kommer dere av gårde og får utnyttet finværet litt!??

Vi gjorde det takk. Vi fikk et par timer på solsengen i fred å ro.

Men det ble humping av gårde i tre knop. Den likte ikke å gå fortere.

Jeg skal plukke av forgasseren og se om jeg kan rense den. Det virker nemlig som om den går tom for bensin, når man gasser på.

Men på tomgang ute av gir, går den som den skal. Kan jo være giret også, som øker motstanden med turtallet.

Link to post

Tette eller for små tomgangsdyser? Da vil den jo gå på trynet i transisjonen. Men da burde det spilt når du åpner kranene for fullt…

 

Det sies jo at 90% av verdens forgasserproblemer er elektriske, du er sikker på at du ikke fortsatt har noe tenningstull?

Link to post
13 hours ago, subwoofer said:

Tette eller for små tomgangsdyser? Da vil den jo gå på trynet i transisjonen. Men da burde det spilt når du åpner kranene for fullt…

 

Det sies jo at 90% av verdens forgasserproblemer er elektriske, du er sikker på at du ikke fortsatt har noe tenningstull?

 

Nei. Det er vanskelig å finne ut av uten å sette motoren i benk. Men jeg har den gamle fordeleren fortsatt, og det ikke lang tid å montere den og teste. Grunnen til at jeg byttet, var at jeg ikke liker stiftfordelere. Men jeg har rotet litt i mine skuffer, og funnet ny stift og kondenser. Så tester først med den gamle, så bytter jeg til den nye, og hvis det er likt på begge oppsett, så vet jeg at HEI fordeleren trenger nytt lokk og modul. Og sikkert en coil.

Link to post
  • 3 uker senere...
15 hours ago, Chilli Solbris said:

Hvordan går det med motor og båt? 

Jeg har plukket av forgasseren og tatt den med hjem. Den har blitt plukket fra hverandre og alle kanaler har blitt blåst gjennom. Eneste jeg ser, er acc pumpen er alt for myk i gummien. Så har bestilt en ny.

Så snart den er på plass, skal jeg bolte forgasseren tilbake på plass.

Så må jeg sjekke bensin trykket inn på forgasseren, og se om pumpen faktisk leverer det den skal. Hvis ikke kan jeg teste med en elektrisk. Og se om det hjelper.

 

Jeg kan ha så uflaks, at det er HEI modulen som kødder, men jeg har mine tvil. De lever som regel lenger enn fordeleren. Men for en sikkerhet skyld, har jeg et par stykker på lager.

Link to post
  • 1 måned senere...

Så er sesongen over for i år. 

Og det har vært en fin sesong, til tross for motgang og styr.

Båten trenger et par oppgraderinger hist og her, og jeg har så lyst på dieselmotor.

Men først skal vi få henne ut av vannet og hjem.

Og siden Subaru'en ikke har klutsj til det lenger, har jeg måtte låne en bil.

Båten starter ikke, fordi forgasseren ligger i garasjen. Så må kaste litt tau å dra henne til hengeren. Får hjelp av en god kompis til det.

Link to post
pappa_wolf skrev for 7 timer siden:

Men først skal vi få henne ut av vannet og hjem.

Og siden Subaru'en ikke har klutsj til det lenger, har jeg måtte låne en bil.

Du får si ifra hvis du ikke har fått opp båten enda og vil ha litt drahjelp opp fra vannet. Har 2 tonns firehjulstrekker med lavserie, og var bare noen få km unna da du skrev dette, men jeg leste det først nå.

 

Tipper jeg har tid og er i området lørdag ettermiddag om ei uke. Kan også hjelpe andre tider, men det passer sannsynligvis litt dårligere for meg.

Link to post
18 hours ago, 19 fot said:

Du får si ifra hvis du ikke har fått opp båten enda og vil ha litt drahjelp opp fra vannet. Har 2 tonns firehjulstrekker med lavserie, og var bare noen få km unna da du skrev dette, men jeg leste det først nå.

 

Tipper jeg har tid og er i området lørdag ettermiddag om ei uke. Kan også hjelpe andre tider, men det passer sannsynligvis litt dårligere for meg.

Takker for tilbudet. Fikk låne Amarokken på jobben, og fikk båten hjem. Droppet å kjøre den inn på gårdsplassen, da Amarokken har svingradius som Kiel fergen.

Skal rydde plass ved siden av garasjen, og parkere den der for vinteren. Og sette garasje teltet over den.

Må få unna vinterkonserveringen i løpet av et par uker, må bare finne tid til det.

Det er godt å være i jobb igjen, selv om energien er brukt opp, når jeg kommer hjem.

Link to post
pappa_wolf skrev for 3 timer siden:

Droppet å kjøre den inn på gårdsplassen, da Amarokken har svingradius som Kiel fergen.

Greit det ordnet seg.

Svingradiusen på min bil er nok litt bedre da, så du får si ifra om det evt trengs hjelp etterhvert.

Når jeg kjører med min 6 meters båthenger med V-drag kan jeg krasje støtfangeren i draget hvis jeg legger over maks når jeg kjører forover.

 

Litt dumt det ikke går an å bruke lavserie med kun bakhjulstekk på min bil da det kunne vært kjekt ved tung finmanøvrering der man vil spare clutchen og firehjulstrekken bryter unødig og gjør kjøringa rykkete.

Link to post
19 fot skrev 17 minutter siden:

Når jeg kjører med min 6 meters båthenger med V-drag kan jeg krasje støtfangeren i draget hvis jeg legger over maks når jeg kjører forover.

Det der har jeg gjort et par ganger men sanset meg før vesentlig skade. Vanlig henger er plankekjøring men båthenger og slikt er noe heeeeelt annet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg har CE lappen og har rygget inn på plasser "der man ikke skulle tru at nogon kunne bu!!"
Og det har som oftest gått bra!!!!

Men med Amarokken ble det kjøring i hekken og på veiskulderen for å få båthengeren med på tur.

Vel ankommet båthavnen, ble det litt moro. Uten motor måtte vi dytte båten og til slutt kaste tau fra gjestebryggen til land, for å få båten videre. Litt moro at vinden tok seg opp og dyttet meg de siste ti meter inn til bryggen. (så for meg at jeg måtte svømme!!)
fikk litt våte sko, men alt i alt gikk det bra. og nå står hun på hengeren og venter på vinterkonserveringen.
Skal også få sjekket septiken (gleder meg ikke akkurat til det!!) da jeg mistenker at den er full. og pumpen ikke virker.
Har hatt flere folk med på tur i sommer, og når jeg spør, er alle villige til å hjelpe til med båten. men i samme sekundet at jeg nevner septik, blir det stille!! Trur jeg blir alene om dette! Jaja. det blir en dritjobb uansett.

Såå planer for vinteren.

Bytte instrumentpanelet. må få på flere varsler fra instrumentene.
Fikse septik tanken.
Bytte et par gjennomføringer.
Se over kalesjen. den trenger nye sømmer et par plasser.
Lage ferdig putene i lugaren.
Lys inne i båten er planlagt, har bare ikke kommet meg videre.
 

Link to post
pappa_wolf skrev for 2 timer siden:

Jeg har CE lappen og har rygget inn på plasser "der man ikke skulle tru at nogon kunne bu!!"

Jeg skulle parkere i Oslo en gang med 6 meters båthenger. Fordi jeg skulle rygge rundt et hjørne på ei blokk hvor jeg ikke kan se båthengeren ble det flere turer ut av bilen for å kikke og så rygge litt  til, kikke, rygge osv. Ville jo ikke rygge langt i blinde og heller kikke for ofte enn for sjelden.

 

Mens jeg er ute av bilen kommer det ei dame bort og lurer på om jeg har tenkt å parkere der inne og jeg svarer ja (hadde fått lov av andre i blokka). Hun sier at hun ikke tror det er nok plass der. Jeg svarer at jeg er litt usikker på om det er nok plass eller ikke og at hvis jeg får rygget så fronten av bilen er utafor asfalten så tenkte jeg å stå der, og hvis ikke så må jeg ut og lete etter gateparkering.

Etterhvert sier hun: "Oisann, du har jo tilhenger også". Jeg svarer at det var pga den 6 meter lange hengeren (bak 4,7 meter bil) jeg var litt usikker på om det var nok plass (fasiten ble at det var plass nok til bil og henger).

 

Det viste seg altså at hun var usikker på om det var plass til bare bilen der jeg etterpå parkerte bil og henger som er over dobbelt så lang som bare bilen.

 

Jeg har også CE lappen, men det er ikke blitt så mye rygging med lastebilhengere, men ganske mye med personbilhengere av ulike slag. Kan trekke 3,5 tonn lovlig med bilen min og har passert på veien du må krysse for å komme til fjorden med ca 2,5 tonn henger etter bilen min for 3 uker siden.

Link to post
SveinHa skrev for 4 timer siden:
19 fot skrev for 4 timer siden:

Når jeg kjører med min 6 meters båthenger med V-drag kan jeg krasje støtfangeren i draget hvis jeg legger over maks når jeg kjører forover.

Det der har jeg gjort et par ganger men sanset meg før vesentlig skade. Vanlig henger er plankekjøring men båthenger og slikt er noe heeeeelt annet...

Vanlig henger blir så kort at det ikke er noe problem.

 

Når jeg skal snu med båthenger ved å ta U-sving (uten å rygge) hender det at jeg stopper opp og setter bilen i revers for å se etter på ryggekameraet hvordan det ligger an i forhold til støtfangeren, så jeg ikke svinger for mye og krasjer støtfangeren. Hadde vært kjekt om man kunne hatt på ryggekameraet når man kjører forover også. Det ser jo litt klønete og nølende ut for evt tilskuere som ser jeg kjører fremover, stopper, setter bilen i revers, og så skulle jeg ikke rygge likevel og kjører fremover. Folk kan jo tro jeg er litt amatør og ikke helt vet hva jeg skal gjøre for å få snudd der, mens fakta er jo at det er eneste måten å få slått på ryggekameraet.

 

Når jeg skal snu på annen båtrampe (hvor det står på Baatplassen at det er umulig å snu med henger, men hvor jeg har funnet ut at det går fint med 5,3 meter bil med 6 meter båthenger) som krever rygging er det først ved rygging jeg kommer nærme støtfangeren, men da ser jeg det jo greit og kan justere rattutslaget så jeg hele tiden holder draget tett ved støtfangeren uten å treffe.

Link to post
20 hours ago, 19 fot said:

 Hadde vært kjekt om man kunne hatt på ryggekameraet når man kjører forover også. Det ser jo litt klønete og nølende ut for evt tilskuere som ser jeg kjører fremover, stopper, setter bilen i revers, og så skulle jeg ikke rygge likevel og kjører fremover. Folk kan jo tro jeg er litt amatør og ikke helt vet hva jeg skal gjøre for å få snudd der, mens fakta er jo at det er eneste måten å få slått på ryggekameraet.

 

 

Hvis ikke jeg tar helt feil, så er det ryggelyset ditt, som skrur på rygge kameraet.
Du kan jo koble en bryter til ryggelyset, og teste om det er slik

Link to post
  • 2 uker senere...

Sitter her en søndags kveld mens nabo barna går halloween. (Vet det var torsdag, men vi tar det i fellesskap, slik at alle får være med)

Men jeg sitter å vurderer å montere dieselmotor i båten, og mistenker at jeg må bytte utveksling i drevet, da dieselmotoren har lavere turtall og en del høyere moment. Det blir ca samme antall hk, ca 300. Men for å få samme hastighet må jeg bytte utveksling. Men til hva?

Jeg har på nåværende tidspunkt VP290SP vet ikke hva utveksling er på denne, men mistenker at den er tilnærmet original på V8 bensiner.

 

Forslag mottas med takk.

Link to post
  • 2 måneder senere...

I guder hvor jeg venter på våren. Suburban står litt på vent, da jeg ikke har fått den fraktet til verkstedet enda. (Har fått lov å låne løftebukk til girkassebytte!) Og i påvente av våren har jeg satt på varmen i båten, og tatt noen kopper kaffe mens jeg venter.
Det nærmeste jeg har kommet å jobbe på båten er å måke snø av teltet. Og sett litt på diverse motorer jeg kan montere i båten.

I første omgang hadde jeg planlagt en 6.5 turbodiesel. Meeen de begynner å dra på årene, og har en del kjente feil å mangler. Ja de kan sikkert fikses, men vi snakker fortsatt om en 30 år gammel motor.
Så var det vurdert en VP, men jeg har ikke råd til det nå.
Den siste på listen er en mercedes OM606. det viste seg at den er 7 cm for lang. Hvilket betyr at jeg ikke kan bytte reim på den uten å måtte løfte motoren. Hvis jeg da ikke kapper i veggen i motorrommet for å lage plass. Og da må jeg flytte septik tanken.
Så jeg endte opp med å se på OM605 som er i rette størrelse, og med turbo, leverer den glatt 250hk og ca 350 nm
Igjen så må jeg bytte utveksling i drevet, ( Og jeg har null peiling på til hva!)

Så det blir sikkert til enda et år med V8 bensin mens jeg sanker deler og finner frem det jeg trenger.

Link to post

@pappa_wolf, du husket kanskje at @Hulda har en "gammal sliter" som dytter jevnt og trutt - små dimensjoner, men det blir kanskje ikke nok power - Og motoren, GM 6,2L NA av Fuel Injection trimmet ned til 140 hk v/ 3200 rpm. 

Husker ikke type gearkasse Hulda har, men tråden kan kanskje gi deg noen tips. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Imponert @Hekri! Du vet nesten mer enn meg :-) 

Første gearet var PRM 402 (?) som jeg giret om til 3:1. Det giret, som fungerte helt utmerket, ble byttet med et 'hva det nå heter igjen' med utveksling ca. 2,5:1. Hvilket også kjører utmerket. Når det gjelder (lettvekts) V8'ere, de har generelt utfordring med kjøling av topplokkene og smale rådelagere når det blir tatt ut høye effekter. Til og med CAT 3208/3408 sliter med det. Dessuten liker V8 bilmotor dårlig å befinne seg ute av water under gange. Rekkemotorer er etter min mening i så måte å foretrekke. 

 

Grunnen til at min GM V8 ser ut til å trives, er at den stort sett suller rundt og produserer 40- til 70 hk. Uten turbo og uten å sote. Vann- og oljetemp nær 80 grader. 

 

Det som er coolt med disse V8'ere er motorens kjappe akselerasjon og skikkelig trøkk (moment) langt ned i turtallsområdet. Når vi skal legge til, kan jeg slå bakk slik at Hulda går et par meter sidelengs. Det er bare et lite vipp med gasshendelen. GM'en til Hulda går til vanlig mellom 1500- og 1800 rpm.

Link to post

Originalt har 6.2 motoren 150 hk (skal vi holde oss til de korrekte tallene har den 146.7 hk!)
De kan trimmes til snaue 180 uten det tar livet av de. Men det er som Hulda skriver. de sliter med kjølingen.
For en del år tilbake, var jeg moderator og Admin på V8dieseltech.no
Et norsk forum dedikert til Diesel motorene fra USA. Dessverre døde eieren av forumet, og det forsvant.

Men på det forumet var det greie og tydelige forklaringer på hvordan man hentet ut litt ekstra billige HK og samtidig tok vare på kjølingen.
En av tingene jeg husker, var å bore opp de bakre hullene i toppakningen for å slippe gjennom mer kjølevæske.
Gi IP'en 1/8 omdreining på styrepinnen med klokken, og du økte mengden med diesel den sendte til dysene.
Skulle jeg gjøre det i dag, med å preppe en V8 diesel, måtte det bli en 6.5, da den har 20 hk mer enn 6.2 og har litt andre ting som gjør den mer egnet for bruk i en motorbåt.
Og da hadde jeg kjøpt kobberpakninger til motoren. ARP studs til toppene. Kjørt lukket kjølesløyfe på kjølevannet og en sekundær kjølesløyfe til oljen. Ny cam og løftere og nye marinedyser. Ny balanser og delte reimhjul. Og bare delene her ligger på 25.000,- Og da vil det fortsatt være en 30 år gammel motor, med 30 års slitasje og ukjent bruk. Den kan holde 15 år til, eller 15 timer.
Ikke for det. det er det samme med bensinmotoren. men den har jeg allerede. og jeg skal ikke bygge om noe.
Så jeg kan koste de 25K på bensin i stedet, og ha en hyggelig sommer, mens jeg leter etter den perfekte motoren å sette i båten.

 

Link to post

Nå er det et par/tre 'versjoner' av 6,2L. Jeg har shop manual. Peninsular Motors brukte 6,2 og 6,5 til de fleste av sine motorer. Det vil si, de brukte basismotoren. Det var en gjøk i Vaxholm som var forhandler for Peninsular. For SEK 7000, den gangen NOK/SEK var 0,8, kunne vi plukke det vi ville ha av deler fra defekte motorer. Hva jeg oppdaget var at Peninsular hadde oppdaget og korrigert en rekke svakheter ved 6,2 og 6,5. Det som sitter på motoren min nå er en annen oljepumpe og en annen bunnpanne. Og som jeg ikke har montert, en komplett front av motoren støpt i aluminium. Dessuten hadde Peninsular støpt egne manifolder. 

 

I dag er disse motorene mer museumsgjenstander. Man må huske at da jeg var i vurderingsfasen er vi rundt 1995.

 

Gjøken hadde også en GM truck. I den hadde han en 6,2 liter trimmet opp til 400 hk. "Den raklar no jäkligt vid uppstart, går som faen och har begränsad livslängd". 

Link to post
11 hours ago, Hulda said:

Nå er det et par/tre 'versjoner' av 6,2L. Jeg har shop manual. Peninsular Motors brukte 6,2 og 6,5 til de fleste av sine motorer. Det vil si, de brukte basismotoren. Det var en gjøk i Vaxholm som var forhandler for Peninsular. For SEK 7000, den gangen NOK/SEK var 0,8, kunne vi plukke det vi ville ha av deler fra defekte motorer. Hva jeg oppdaget var at Peninsular hadde oppdaget og korrigert en rekke svakheter ved 6,2 og 6,5. Det som sitter på motoren min nå er en annen oljepumpe og en annen bunnpanne. Og som jeg ikke har montert, en komplett front av motoren støpt i aluminium. Dessuten hadde Peninsular støpt egne manifolder. 

 

I dag er disse motorene mer museumsgjenstander. Man må huske at da jeg var i vurderingsfasen er vi rundt 1995.

 

Gjøken hadde også en GM truck. I den hadde han en 6,2 liter trimmet opp til 400 hk. "Den raklar no jäkligt vid uppstart, går som faen och har begränsad livslängd". 

Peninsular var en av de første dieselmotorene jeg skrudde på i båt.
Brukte tre dager på å få den ut av båten, for å bytte bunnpakning på den, og like lang tid på å få den inn i båten igjen.
Etter en 6-7 år kom båten tilbake, da han ville bytte til en mindre krevende motor.
 

Link to post

Her er de tre versjonene av 6.2L:

Skjermbilde1.JPG.bc16669803263ba93bb5cc4317195beb.JPGSkjermbilde2.JPG.eb972cf4092ef3a39f259c39085db8b3.JPG

I Hulda er det montert LL4 og 160 hk. Et problem til med disse var at veivakslingene var støpt og ikke herdet. Veiva til Hulda ble sendt bort for herding. Så var det Fuel Injection Services Inc som trimmet motoren ned til 140 hk. De endret også momentkurven ved å gi 'mer pepper' på lavt turtall. Det var etter spec. fra Standadyne som også leverte pumper for marinemotorer. Og siden har det tikket og gått i 20 år. 

 

Peninsular hadde egne veiver i smidd stål. Og la til turbo og ladeluftkjøler som obtions. De hadde vel egne kammer også, råder, stempler, manifolder, smøreoljepumpe, bunnpanne, motorfront etc alt etter som hvilket kraftuttak de leverte. På en del versjoner forbedret de også kjølingen i topplokkene. 

 

 

Forløperen for motorene over var 5.8L Dette var en konvertert bensinmotorblokk. Og ble kjent som en katastrofemotor. Komponentene holdt rett og slett verken  kompresjonen eller momentkreftene. De siste motorene er 6.5L og senere Duramax 6.7 liter (ikke helt sikker der). 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...