Jump to content

Benji.


pappa_wolf

Recommended Posts

Gårsdagen var lang, og givende.

Og mye av det jeg har gjort, skal plukkes ut og endres etterhvert, da jeg bare har trekt ledninger for å få motoren igang.

Men jeg satt en stund i går og funderte, mens jeg skrudde fast svingeren og fastmonterte batteriene. Og siden jeg har byttet fordeleren til en HEI, så vil jeg at føde strømmen til coilen skal gå via rele.

Som sagt så gjort. Et vanlig 40 amp rele med fødestrøm direkte fra starteren. Og signal direkte fra tenningslåsen.

Tok signal til dynamoen fra samme plass.

Alt ble bygget uten for motorrommet, siden det er litt vanskelig å bevege seg der, samt kneet mitt ikke gjør det enklere. Så etter et par timers knoting, var alt på plass. Og jeg kunne endelig vri på nøkkelen.

 

 

 

Ingenting!!

 

Prøver igjen, den har tross alt ikke vært startet siden høsten.

 

Ingenting.

 

Hmm. Får den ikke bensin. Nei.

Okay. Av med slangen og så suger vi til det ihvertfall kommer til pumpen.

Yess. Der kommer det bensin.

Så prøver vi igjen 

 

Men hva f...n. Hvorfor starter den ikke? Jeg kan da ikke være så mye feil på tenningen.

 

Og da slo det meg. Jeg hadde glemt å koble ledningen til fødestrømmen på starteren.

Etter en halv time med knoting, fordi det er trangt å jobbe der, var kabelen endelig på, og jeg kunne prøve igjen.

 

Denne gangen var det liv. Hun hostet et par ganger. Så jeg brukte en liten times tid på å gå frem og tilbake og justere tenning. Men til slutt fyrte hun, og gikk ganske bra.

Yess, tenkte jeg. Og vrei nøkkelen til stopp.

Motoren fortsatte å gå. Hva pokker????

Dro ut kabelen til coilen og hun stoppet.

 

Så nå må jeg finne ut av det. Det eneste jeg kan forestille meg, er at det er en feedback gjennom tenningslåsen fra dynamoen, som holder releet åpent.

Men det er heldigvis ikke nede i motorrommet.

 

Nå skal jeg drikke litt kaffe, og deretter skal jeg en tur ut å kjøre.

IMG_20240427_113610019.jpg

IMG_20240427_115919099_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Har tatt meg noen dager fri fra båten.

Men i dag var det på den igjen. Også for å løse problemet med at motoren ikke vil stoppe, når man skruer av tenningen.

Det var som jeg mistenkte. Feedback gjennom dynamoen. Så der må jeg enten koble dynamoen på noe annet, eller coilen.

Jeg har et par tanker omkring det, men vi får se hva jeg får til.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 7 timer siden:

Har tatt meg noen dager fri fra båten.

Men i dag var det på den igjen. Også for å løse problemet med at motoren ikke vil stoppe, når man skruer av tenningen.

Det var som jeg mistenkte. Feedback gjennom dynamoen. Så der må jeg enten koble dynamoen på noe annet, eller coilen.

Jeg har et par tanker omkring det, men vi får se hva jeg får til.

Det der er motorteknikk jeg ikke ville skjønt noe av! Men da har jeg lært noe nytt i dag også!👍😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Chilli Solbris said:

Det der er motorteknikk jeg ikke ville skjønt noe av! Men da har jeg lært noe nytt i dag også!👍😃

Det er enkelt, når man vet det. Men det kan ta en stund å komme dit.

Jeg har hatt gang i motoren mye i dag. Med diverse utvalgte gloser, når den ikke vil som jeg.

Men jeg ble da ferdig. 

Jeg endte opp med å koble coilen via motorromsviften. Har jo viften på uansett, når motoren kjører.

Jeg hadde en lengere biltur på søndagen. En tur til Lillesand, og hjem.

På veien hjem stakk jeg innom Kragerø og hentet en original topp-lanterne brakett.

Ikke enkel å finne eller få tak i.

 

Så vi nærmer oss sjøsetting.

IMG_20240430_145232290_HDR.jpg

IMG_20240430_150338966.jpg

Link to post
Share on other sites

Oliver hadde bursdag i går, såååå.... Han fikk en båt.

Det er en 8-9 fot selvbygger, som trenger en kjærlig hånd. 

Av erfaring vet jeg, at ting man får, ofte ikke blir tatt vare på, på samme måte, som hvis man har bygget det selv. Så Oliver skal lære å pusse og polere. Montere fenderliste. Trekke styrekabler og kontrollkabler.

Lage sete, og selv vedlikeholde båten sin.

Håpet er at han kommer til å sette større pris på den, noe som kan være vanskelig, når man har ADHD. Men vi prøver.

Etter de 20 ungene hadde reist hjem, fikk jeg en time i egen båt, og den ble brukt på rydding og vasking.

Og en liste over ting som må gjøres ferdig innen sjøsetting er på plass 

Nå skal jeg bare ha en kaffe til, så begynner dagen.

IMG_20240501_190811786.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter et par timers jobb (eller 5) føler jeg at jeg er nesten i mål.

Akkurat nå ligger jeg i lugaren og slapper av i 10 minutter, innen jeg skal på den igjen.

Mye støvsuging og vasking. Og rydde diverse verktøy ut av båten.

Og i dag er det strålende sol, så det er litt lunt for skrotten å være ute.

Jeg har fortsatt en del jobb, men nå skal jeg bare bli ferdig nok, til at hun kan gå på vannet.

Og med litt flaks, er det i morgen.

Link to post
Share on other sites

I går ble en følelsesmessig berg og dalbane.

Jeg hadde planer om en tur til Oslo for å hente en stol til stuen. Men været var så godt, så jeg besluttet å få Benji på vannet.

Ringte en kompis som gjerne ville gi en hånd med. Og da var det bare å spenne for Subaruen og komme seg ned på havnen. Jeg kjenner at jeg må justere båten bedre på hengeren. Hun er alt for tung foran. Men vi kom frem. Og hadde publikum. En gjeng med folk satt å koste seg med kaffe i solen, og det hadde akkurat blitt løftet en båt ut. 

"Jaja" tenkte jeg. Selvsikkerheten var på topp.

Kompisen min dukket opp og vi rygget til rampen. Jeg burde ha brukt litt av ventetiden på å koste grusen bort fra båt rampen.

Så jeg fikk kjenne på en lettere irritasjon, mens jeg skled bakover uten styring.

Jeg skryter gjerne av at jeg til dags dato aldri har hatt et uhell under rygging med henger.

I går var intet unntak, men det beror mer på flaks enn mine evner.

Heldigvis ligger det en litt større stein for enden av rampen ute i vannet, som stopper hengeren, hvis du er rett på kanten. Hvilket jeg var. Heldigvis.

Så var det å få festet et tau i fronten på båten og dyttet henne ut i vannet. Det var den enkleste delen av jobben.

Kjente at hun løsnet og ga tauet til kompisen mens jeg klatret opp baugen, og inn i båten.

Kommer til å foreslå at de lager en brygge til sjøsetting. Ellers må jeg begynne å sette henne ut en annen plass, å kjøre henne til havnen.

Kneet likte ikke at jeg lekte apekatt.

Etter en liten stund, mens jeg sjekket alle gjennomføringer og hadde på utlufting skulle jeg starte motoren. Og ikke pokker om hun ville fyre. Tok nesten 5 minutter med king og diverse gloser, før jeg endelig hørte tegn til liv.

Etter ca 5 minutter på tomgang testet jeg gass og gir. Og måtte le. Jeg har byttet rundt på giret. Så skyver jeg spaken bakover, går båten fremover, og omvendt. Jaja. Det kan fikses forholdsvis enkelt.

Jeg listet båten bort i båsen vår, og ventet på kompisen. På med vesten, og ut på fjorden.

Etter litt småprat, ga jeg gass. Holy shit. Var både min og hans reaksjon. Vi gikk fra å putre rundt i 6 knop til 26 knop, på veldig kort tid. Jeg besluttet å ta en litt lengre testtur rundt øya.

Og lå egentlig å lekte meg på vannet, testet trim og flaps, full gass gir i øvrig ca 27 knop. Så jeg har litt justering av tenning og forgasser fortsatt. Men vi kom oss tilbake til havna, og fikk henne fortøyd. Satt å skravlet i en halv time, før han måtte reise. Jeg hadde naturligvis tatt en video og sendt til min kone.

Og fikk dette svaret.

"Du henter ungene og tar med litt mat. Vi møtes på havna."

Det var cirka da, at jeg oppdaget at hengelåsen til min låsewire var borte. Ok. Det er jo bare en tur på Biltema og hente en ny. Men hjem med hengeren først.

Fikk hentet hengelås og unger og fikk overtalt min kone til å handle. Og vi møtes da på havnen. Ungene får på redningsvest og fiskestengene sine. Og jeg fikk tid til å legge puter i båten, og alt det andre jeg hadde pakket i bilen.

Igjen så måtte jeg bruke lang tid på å få henne til å starte. Noe jeg synes var rart. Men vi fikk putret oss ut av havnen og ut på fjorden.

Det som var mest moro, var å gi full gass, og se ansiktene til både kone å barn. Dette var moro.

Og da kom så bildet av Benjamin som satt ved siden av meg med det største gliset, og råpte "Fy fa.n. Så rått.  Fortere..." Og jeg dro nesten spaken ned i gulvet. En liten stund så var øyeblikket over, og jeg slakket av igjen.

 

Vi lå å koste oss på vannet og putret i 7-8 knop, da motoren plutselig stoppet.

Etter litt feilsøking oppdager jeg at den pisser bensin inn i forgasseren. Så etter all sannsynlighet, så må forgasseren overhales.

Selv om jeg har fått grønt lys til å kjøpe en ny.

Jeg tenker at jeg bare plukker den av og fra hverandre, og ser om jeg kan finne noe åpenlyst feil.

Etter ti minutter med knoting startet hun igjen og vi listet oss tilbake mot havnen. Men stoppet likevel opp, kastet anker og fisket litt med ungene. Vi var ikke lenger fra havnen, enn at jeg kunne dra oss til land med dreggen, og dra båten på plass med tauet. 

 

Jeg regner med at jeg må bytte oljen på motoren nå, med tanke på al den bensinen som har rent gjennom forgasseren. Men det sjekker jeg i løpet av dagen. Lukter oljen ikke bensin, så har jeg hatt mer flaks enn godt er.

 

Men for en tur det var. Helt fantastisk og uendelig trist på samme tid.

IMG_20240503_162157131.jpg

IMG_20240503_171747381_HDR.jpg

IMG_20240503_173544793_HDR.jpg

IMG_20240503_183251857_HDR.jpg

IMG_20240503_183259058_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Det hørtes ut som en ganske fin teknisk prøvetur selv om den ikke var helt 100%. Kjenner en som kjørte både bil, båt og henger på sjøen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke et sekund i tvil om at Benjamin satt på din venstre skulder og gliste godt!!! 
Ble helt rørt her jeg sitter!❤️❤️❤️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har hatt ett par dager fri fra båt, bil og andre prosjekter i et par dager.
men har hatt med topplanterneholderen. Likte den ikke. Føler at den tar mye plass, samt at jeg mangler alle braketter til å holde den på plass.
Så etter litt tenking, ble jeg enig med meg selv om å bygge en, i teak.

Jeg har brukt et par timer, men er så langt ganske fornøyd.
Og den skal bare ha et par lag til med lakk, så er den klar til å gå på båten.

 

Link to post
Share on other sites

En kjapp tur i båten. Forgasseren er litt vrang, så jeg har kjøpt en "ny" overhalt forgasser.

Justert litt på diverse instrumenter og ser at hun går litt høyt på tomgang.

Regner med at litt fersk bensin og litt justering på tenning samt den nye gasserne vil hjelpe på det.

IMG_20240507_150354780_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en enkelt kose/test tur etter monteringen av forgasseren.
Den starter enklere, turtallet er litt lavere på tomgang.
Jeg har "testet" topphastigheten. som ligger rett under 29 knop, når jeg er alene i båten.
Her i fjorden er det max 25 knop som gjelder, så det var bare opp, og rett ned igjen.
Og husker selv at jeg ble litt småirritert, når jeg lå ute med mini og fisket, og folk brølte forbi i både halv og helplan.
Så jeg senket farten når det var fugler, fiskere eller andre på fjorden i lavere fart.
Flagget var oppe og jeg storkoste meg.
Fikk montert lås på sikringsboksen, topplanterneholder. forgasser og oppdaget en oljelekkasje.

Så etterhvert, må jeg demontere fronten på motoren, og bytte simring på timingdekslet. Men det tar vi senere.
Nå fyller jeg en halv liter olje, og så rusler vi ut en tur i ettermiddag, når solen titter frem.

IMG_20240508_125233295_HDR.jpg

IMG_20240508_125908776_HDR.jpg

IMG_20240508_143508339_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 3 timer siden:

Jeg har "testet" topphastigheten. som ligger rett under 29 knop, når jeg er alene i båten.
Her i fjorden er det max 25 knop som gjelder, så det var bare opp, og rett ned igjen.

Er max 30 knop her i nærområdet men kunne ikke brydd meg mindre om farten skulle være noe mer til tider.
Har enda tilgode å høre om noen som har blitt tatt men vet om noen som ønsker seg bøter så store som hus og masse UP med laser på lur alla det vi er vandt til på land.
Jo lengre man er i fra å drive med båtliv jo strengere vil man ha det men det finnes jo endel konservative i båtmiljøet også. Har man selv en båt som ikke går i plan skal helst alle andre rundt en også gå i gangfart 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Chilli Solbris said:

Gratulerer med vel gjennomført arbeid! Det er en kar med panoramautsikt som er svært så fornøyd med resultatet og far sin!😊😉🙏

 

Jeg er helt sikker på at han koste seg på turen i dag også. Tok en liten sving med svoger og svigerinne.
 

2 hours ago, pipe said:

Er max 30 knop her i nærområdet men kunne ikke brydd meg mindre om farten skulle være noe mer til tider.
Har enda tilgode å høre om noen som har blitt tatt men vet om noen som ønsker seg bøter så store som hus og masse UP med laser på lur alla det vi er vandt til på land.
Jo lengre man er i fra å drive med båtliv jo strengere vil man ha det men det finnes jo endel konservative i båtmiljøet også. Har man selv en båt som ikke går i plan skal helst alle andre rundt en også gå i gangfart 

Jeg er ikke helt fri for misunnelse jeg heller. Vivi ble ganske sliten på slutten, og var ikke helt villig til å komme i plan.
Så jeg følte litt på irritasjonen, når vi ble forbikjørt av større båter i halvplan, en armslengde eller tre fra siden på båten.
Men jeg har så fått en god oppdragelse hjemmefra, og prøver å være mot andre som jeg ønsker de skal være mot meg.
Så føler det egentlig er greit, å slakke litt av på farten, når jeg passerer mindre båter eller de som generelt bare ikke kjører like fort som meg.

Link to post
Share on other sites

Havari i dag. Lå å putret på fjorden sammen med naboen, og etter et par timer med prat og hyggefiske, vendte vi baugen mot havnen.

Lå vel i 5-6 knop, da temperaturen plutselig bikket over 104 grader. Skrudde av motoren med en gang, og begynte å grave oss ned til motoren. Så snart luken var åpen, kunne vi se problemet. Braketten til sjøvann pumpen hadde knekt i sveisingen. Og pumpen hadde hoppet ut av sporet. 

Så vi kastet dreggen og satte oss til å vente på at motoren kjølte seg nok ned til at man kunne jobbe på den. Mens vi ventet, satt vi å pratet om hvordan vi skulle få pumpen tilbake på plass, og sikre at den ikke "poppet" ut igjen.

Endte opp med å bruke stopp klossene til ryggstøtte på setet, skrudde de ut, og siden de er trekantete, så kunne de settes mellom pumpe og vegg.

Som sagt så gjort. Vi brukte skaftet på hoven til å dytte pumpen på plass, bumper motoren rundt på nøkkelen og en stor skrutrekker til å banke klossene på plass.

Etter ca 20 minutter, gikk turen hjemover i 4 knop. Temperaturen holdt seg på 67 grader, med et par hopp til 84 hvis jeg gasset på litt.

Så i morgen er det ned på havnen, og bolte fra hverandre braketten, og ta den med hjem og se hvorfor den ga seg i sveisen. Første gang på 20 år det har skjedd, så jeg er ganske nysgjerrig.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...