Jump to content

Cotech batterilader lader ikke


christianhl

Recommended Posts

Hei

 

Batteriet i båten har tømt seg, forsøker å lade med denne cotech laderen som jeg har vedlikehold ladet samme batteri med tidligere. Laderen går ikke fra stanby mode, får ikke ladet. Er sannsynligheten stor for at batteriet er ødelagt eller er det denne laderen som ikke klarer et tomt batteri?

20231018_081708.jpg

20231018_081640.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis batteriet er helt tomt vil ikke en slik "inteligent" lader alltid klare å starte. Hvis du har mulighet å prøve med en en enklere lader uten elektronikk er det mulig du kan få ladet. Batteriet vil nok uansett være svekket av en slik full utlading, men hvis du får ladet det uten at det står tomt så lenge kan du forhåpentligvis redde en ok restekapasitet.

Link to post
Share on other sites

Även om du skulle "få fart" på laddningen med en annan laddare så är det nog ingen bra idé.

 

Precis som nämns i inlägget ovan så kommer ett bly/syrabatteri som laddats ur ordentligt (under 10V) och inte omedelbart laddas upp igen, bli "skadat för livet".

 

Ditt batteri verkar dessutom ha så låg spänning att det inte ens detekteras av din laddare, och även om du lyckas "ladda" det och det verkar fungera igen kommer det med största sannolikhet inte vara ok. Ofta får det väldigt hög självurladdning, dålig kapacitet och blir allmänt opålitligt.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Parallellkoble sammen to batterier, og sett på lading på begge to. Da løfter du spenningen mye fortere og mer enn å bare koble dem i parallell. Etter en halv time kan du koble vekk det friske batteriet og kun lade det som var tomt. Men som andre påpeker her, det blir nok aldri helt seg selv igjen. Om du skal fortsette å bruke det kommer jo da an på hva du skal bruke det til, og hvor kritisk det er. 

Link to post
Share on other sites

Selv om batteriet har vært "flatt", kan det fungere greit i mange år. Bruk metoden til Jonas forklart ovenfor. Koble et annet batteri i parallell med det som er flatt. Sett på ladingen, og fjern deretter tilleggsbatteriet. Laderen vil trolig nå lade normalt. Lykke til. Gi gjerne tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

christianhl skrev 30 minutter siden:

Takk for alle svar. Har testet laderen på annet batteri og det fungerer. Planlegger nå å koble pluss til pluss og minus til minus på begge batteriene, og samtidig koble ladern til det dårlige batteriet, er det riktig oppfattet?

Det er riktig oppfattet. Bare følg litt med på batteriet de første timene etter at du evt får gang på ladingen. Skulle det bli dårlig lukt eller varme så ville jeg avsluttet. Du gav ikke noe info om hvorfor batteriet hadde ladet seg ut - og kjenner gjerne ikke årsaken heller (?) - men dersom det har noen år på baken kan det gjerne også skyldes kortsluttet celle eller lignende og da er det greit å være litt på alerten mhp det. Bare i tilfelle ullfille

Link to post
Share on other sites

Jeg skrur alltid av hovedbryteren til strømmen på båten etter bruk så slipper jeg å tenke på at noe trekker strøm når den ikke er i bruk, dette etter råd fra forrige eier. Jeg glemte det sist jeg brukte båten for noen uker siden, og resutlatet er flatt batteri når jeg nå skulle ta opp båten. Har forøvrig akkurat fått batteriet til å lade på egenhånd nå etter oppskriften over. 

Link to post
Share on other sites

christianhl skrev for 1 time siden:

Jeg skrur alltid av hovedbryteren til strømmen på båten etter bruk så slipper jeg å tenke på at noe trekker strøm når den ikke er i bruk, dette etter råd fra forrige eier. Jeg glemte det sist jeg brukte båten for noen uker siden, og resutlatet er flatt batteri når jeg nå skulle ta opp båten. Har forøvrig akkurat fått batteriet til å lade på egenhånd nå etter oppskriften over. 

Da er du nærmere målet men for all del ikke la batteriet lade i natt eller uten tilsyn i morgen mens du er på  jobb.
Det er fare for att batteriet ikke har tålt utladningen og den indre motstanden i batteriet er for høy.
(sulfatering)
Da blir batteriet varmt og begynner å koke.
Lukter død og grønne erter i tillegg er knallgassen som utvikles særdeles eksplosjonsfarlig
Dessverre skjønner ikke batteriladeren dette og vil bare trykke på med det den har slik att vondt blir være

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, christianhl said:

Jeg skrur alltid av hovedbryteren til strømmen på båten etter bruk så slipper jeg å tenke på at noe trekker strøm når den ikke er i bruk, dette etter råd fra forrige eier. Jeg glemte det sist jeg brukte båten for noen uker siden, og resutlatet er flatt batteri når jeg nå skulle ta opp båten. Har forøvrig akkurat fått batteriet til å lade på egenhånd nå etter oppskriften over. 


Jeg tror du har litt flere problemer enn et utladet batteri.
Hvis noe trekker strøm, og såpass mye at batteriet er utladet på et par uker, så har du litt feilsøking foran deg.
Anbefaler litt feilsøking på strømtyver.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Ingper skrev On 18.10.2023 at 9.12:

Även om du skulle "få fart" på laddningen med en annan laddare så är det nog ingen bra idé.

 

Precis som nämns i inlägget ovan så kommer ett bly/syrabatteri som laddats ur ordentligt (under 10V) och inte omedelbart laddas upp igen, bli "skadat för livet".

 

Ditt batteri verkar dessutom ha så låg spänning att det inte ens detekteras av din laddare, och även om du lyckas "ladda" det och det verkar fungera igen kommer det med största sannolikhet inte vara ok. Ofta får det väldigt hög självurladdning, dålig kapacitet och blir allmänt opålitligt.

 

Det du forteller her, er en gammel myte - og helt feil! Tvert imot har bly/syre-batterier godt av total utlading en gang iblant, hvilket er fast rutine på enkelte større batterier, for eksempel på ubåter.

Link to post
Share on other sites

Dreamer skrev 5 minutter siden:

 

Det du forteller her, er en gammel myte - og helt feil! Tvert imot har bly/syre-batterier godt av total utlading en gang iblant, hvilket er fast rutine på enkelte større batterier, for eksempel på ubåter.

Nej, du blandar ihop det med NiCd m.fl. batterityper. De behövde en rejäl urladdning då och då för att behålla full kapacitet och motverka den s.k. "minneseffekten".

 

De "vanliga" bly/syra av typerna vi talar om börjar väldigt snabbt sulfatera vid låg syravikt (=urladdade) och skall därför inte laddas ur för mycket.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Dreamer skrev for 10 timer siden:

 

Det du forteller her, er en gammel myte - og helt feil! Tvert imot har bly/syre-batterier godt av total utlading en gang iblant, hvilket er fast rutine på enkelte større batterier, for eksempel på ubåter.

Om dette er helt rykende ny viten må du dokumentere den@Dreamer. Jeg har alltid trodd det er slik @Ingper hevder. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Om dette er helt rykende ny viten må du dokumentere den@Dreamer. Jeg har alltid trodd det er slik @Ingper hevder. 

Mener det har vært lagt ut om å lade blybatterier ut til en viss (lav) spenning en gang i året og at de ikke tar særlig skade av det i form av sulfatering dersom de umiddelbart lades opp igjen, og at de ‘har godt av’ å lades ut for å rette opp evt ubalanse mellom cellene. Som vi nå til dags måler på Lithium og bekymrer oss for, men som ingen måler på bly og dermed er lykkelig uvitende om. Om batteriet tappes helt ned og blir stående er min oppfatning at det har fått en alvorlig skade og mest sannsynlig vil ha veldig redusert kapasitet. Mulig jeg har fått dette feil inn men er i alle fall mitt referat av alt jeg har lest her på BP etter å ha kastet bort mye tid her i mange år 😄😂

Link to post
Share on other sites

Det som i alle fall vel er et faktum, er at om man lader blybatterier skikkelig ut vil man slite med å få ladet det opp med mange moderne ladere. Slike ladere krever en viss spenning for å starte ladeprosessen. Jeg fikk ladet opp et utladet bilbatterier en gang ved å koble det sammen med et 20 amp fritidsbatteri slik at ladeprosessen startet. Dermed fikk jeg startet bilen, som var målet. Men ingen av de batteriene ble helt seg selv igjen etter det … 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...