Jump to content

Baug thruster - virker ikke lenger..


Knut-princess

Recommended Posts

Hei dere. Lurer på om noen kan ha forslag til feilsøking på thruster. Jeg tror det er en Sleipner, men usikker. En av de er Sleipner, men det kan være den bakre. 

 

Uansett, sist tur da jeg skulle legge til var den livløs. Prøvd både fast og fjernkontroll, ingen reaksjon på noen. 

 

Jeg har sjekket sikringen, den er like hel. 

 

Den har virket fint i hele sommer siden jeg overtok båten.

 

Jeg har to motorer og klarer meg forsåvidt greit med det, men vil gjerne få den fikset som en ekstra sikkerhet. 

 

Kan noen ha forslag til feilsøking jeg kan forsøke? Vil helst unngå å bytte thruster. 

 

Taknemmelig for svar 😊

 

Knut 

 

IMG_1292.jpeg

Link to post
Share on other sites

Gunnar Knutsen skrev 44 minutter siden:

Min stoppet også, sikring ok. Banket med gummihammer på motoren og den virket da fint igjen. Et råd jeg fant her på båtplassen.

Ellers er det ofte  termosikring som kan være gåen og må skiftes.

Takk for svar. Skal prøve med hammer først, det hadde vært fint om det var så enkelt 🤔

 

Termosikring, sitter den i selve motoren? 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Prøv med litt service. Først må du finne ut hva den heter, navn og modell.

Takk. Jeg var nok ikke klar over at den trenger service. Jeg får google og se hva som må gjøres. Hvilken modell det er, hvordan finner jeg ut det....🤔

Link to post
Share on other sites

Knut-princess skrev for 1 time siden:

Takk. Jeg var nok ikke klar over at den trenger service. Jeg får google og se hva som må gjøres. Hvilken modell det er, hvordan finner jeg ut det....🤔

Når det gjelder TLC, bør slike motorer plukkes opp og rengjøres med med jevne mellomrom. TLC på en Sleipner 95-et-eller-annet kan du lese om her. Den du har avbildet likner ikke mye på den jeg har. Min motor sviktet grunnet krypstrømmer forårsaket av kullstøv fra børstene. Etter rengjøring, som vist, fungerte motoren prikkfritt igjen. Og har fungert siden. Til vinteren har jeg ambisjon om å plukke ut motoren igjen for en ny omgang med rengjøring. 

 

For å finne ut hva du har, mulig du kan koble fra strømmen til motoren og plukke vekk 'kappen' som sitter rundt motoren. På Sleipner er 'styreboksen' et høyamp. relé som sitter på motoren. I følge Sleipner serviceavd. er dette reléet meget overdimensjonert, og det er sjelden at det svikter. Så langt har det ikke sviktet hos meg. Min baugpropell ble montert rundt 2003. 

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 3 timer siden:

Send meg en PM så kan jeg veilede deg videre 

Dette synes jeg er en merkelig måte å hjelpe trådstarter på. Hvorfor ikke komme med råd og veiledning i denne tråden? Litt av poenget med baatplassen er vel at også andre kan nyttiggjøre seg av det som skrives her.

Link to post
Share on other sites

Komodo likte ikke at jeg ikke ga råd her,jeg vet ingenting om kunnskapen til TS når det gjelder strøm.Med hovedkabel direkte til batteri fra trøster er jeg mer komfortabel med kontakt direkte slik at informasjonen blir forstått.Er trøster pluss eller minus styrt ,er det motor ,betjening eller kontaktor som er defekt? Jeg er ikke typen til å feilsøke med hammer eller svar som kan feiltolkes når skadepotensiale er tilstede.

Link to post
Share on other sites

Så, så, nå må vi ikke bli såre her ;-) Jeg vil anta at TS sin kompetansen ikke er helt 100, ellers ville han ikke spurt.

 

Det første ville kanskje vært å bestemme fabrikat og type. Den som er avbildet er ukjent for meg. Derfor linket jeg til min egen baugpropell. Som hadde samme symptomet. Den gikk den ene dagen, gikk bare en vei den andre dagen. Og stoppet fullstendig den tredje dagen. Sånn omtrentlig, full stopp kom brått og uventet. Og det var bare grunnet kullstøv.

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev for 3 timer siden:

Komodo likte ikke at jeg ikke ga råd her,

Du står selvsagt fritt til å hjelpe trådstarter på den måten du ønsker, men dialog på IM mellom to medlemmer gir lite verdi til resten av forumet.

 

mawilu skrev for 3 timer siden:

Med hovedkabel direkte til batteri fra trøster er jeg mer komfortabel med kontakt direkte slik at informasjonen blir forstått.

Føler du at det er vanskeligere å gi råd i åpent forum enn på interne meldinger? Uansett hva du gir råd om her inne så er det mottageren som er ansvarlig for det han selv gjør. Du påtar deg ikke noe ansvar ved å gi råd her. Og blant de rådene TS får, står han jo fritt til å velge hvilke råd han ønsker å følge. 

 

mawilu skrev for 2 timer siden:

Feilsøking går raskt uten demontering

Hvis du har raske og gode råd på hvordan dette skal feilsøkes, så er det jo veldig interessant informasjon for resten av forumet også. Foreslår at du deler dine råd til alle, ikke bare på IM.

 

Jeg har mottatt drøssevis av IMer om hvordan man gjør ditt og datt, dette er selvsagt basert på mine postinger her inne. Jeg hjelper gjerne til så godt jeg kan i den grad jeg har noe å bidra med, men standardsvaret mitt er som regel at jeg ber vedkommende å ta det opp på forumet. Da kan flere få glede av å lese svaret, samtidig som andre kan komme inn med alternative løsninger. Og det er vel det dette forumet handler om, er det ikke?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Greit med en avslutning på tråden siden ikke TR har avsluttet.Etter direkte kontakt med ts på mobil med et par bilder til startet feilsøking standar kontaktor med pluss styring minus på motor avdekket mangler strøm . Batteribanken var fulladet  alså et brudd mellom sikring ble sjekket ok  .Hele feilen var en skjult hovedstrømbryter som var defekt  byttet denne og trøster var ok Raskt å feilsøke med spenning på men ingen feilmargin med tykke kabler direkte til batteriene derfor tryggest med mobilkontakt for å unngå big bang 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...