Jump to content

landstrøminstallasjon


webbo

Recommended Posts

Hei, min nye for meg båt hadde bare to elektriske punkter for landstrøm uten sikringsskap eller noe. Jeg vil sette inn en ny kabel og ha to punkter til i motorrommet for en batterilader og en reserve, så jeg har kjøpt en ny sikringsboks, kabel og jeg får også en galvanisk isolator, har noen et diagram jeg kan bruke å gjøre dette? Jeg har en god idé, jeg vil bare ha rett

Link to post
Share on other sites

Beklager hvis eg høyrest ut som en surpomp, men at du ikkje kan svare på desse spørsmåla sjølv er ein god indikasjon på at du heller ikkje bør gjera jobben sjølv. Som index påpeiker er det heller ikkje lov om du ikkje har papir i orden.

 

Har du for eksempel valgt riktig kabel for miljøet den skal brukast i? Tverrsnitt, temperatur, oljebestandigheit, vibrasjonsmotstand (fintrådet) osv? Har du valgt riktige sikringar, med eller uten jordfeilvern, er det galvaniske skillet av den typen som feiler til sikker tilstand eller feiler til åpen tilstand? Har du tenkt på forlegningsmetode? Det er mange feller å gå i.

 

Skal du gjera det sjølv uten papir er det kun plug and play som kan forsvarast, båtbutikker på nett har mengder av slikt fra ulike fabrikantar. Men sjølv med plug and play bør du få assistanse av fagfolk om du ikkje har tilstrekkeleg kunnskap sjølv.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...