Jump to content

Yamaha F70 plutselig totalskadet


Sunnfjordmann

Recommended Posts

Hei,

takk for medlemskap !

 

Hadde en plutselig motorstopp på min Yamaha F70, som bare er 18 måneder gammel. Årsaken er fortsatt ukjent. Ingen garanti fra Yamaha.

Yamaha henviser bare til forhandleren, som heller ikkje kjenner årsaken.

 

Er det noen som vet hva som kan være årsaken ? 

DSC_4557.JPG

DSC_4558.JPG

DSC_4559.JPG

DSC_4561.JPG

DSC_4562.JPG

DSC_4563.JPG

DSC_4564.JPG

DSC_4549.JPG

DSC_4591.JPG

DSC_4554.JPG

DSC_4555.JPG

DSC_4556.JPG

Link to post
Share on other sites

Siste service var i mai i år, og oljenivået var også ok. Skaden førte til lekkasje av motorolje.

 

Autoriserte Yamahaverkstedet vet ikkje hva årsaken er, og nevner flere muligheter, for eksempel at motoren kan ha stått under vann - men det stemmer ikkje ! motoren stoppet plutselig under kjøring.

 

Finnes det et nøytralt autorisert verksted eller en ekspert som kan finne årsaken?

Link to post
Share on other sites

Bildene var ikke lette å tyde, men ser ut som en råde har knekt og så slått hull i blokka. 

Kan ikke skjønne annet enn at dette burde være en opplagt garantisak med mindre de kan bevise annen ytre påvirkning som årsak, feks, tom for olje, feil olje, vann i olja osv). Overvarving skal ikke være mulig. 

 

Viker rart at yamaha og forhandler avslår garanti uten å grunngi det. Mulig du bør kjøre dette ett hakk videre for å få riktig behandling/ vurdering. Kan være verdt å bruke noen kr på feks  @Båtadvokaten, ta kontakt med forbrukerrådet, evt høre om media vil ta i saken.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Sunnfjordmann said:

Autoriserte Yamahaverkstedet vet ikkje hva årsaken er, og nevner flere muligheter, for eksempel at motoren kan ha stått under vann - men det stemmer ikkje ! motoren stoppet plutselig under kjøring

 

Hadde den ståttt under vann ville den vært full av rust innvendig. Er ikke noen rusekspert, men mener importør og forhandler snurt ting på hodet her. For å avvise en reklamasjon eller garanti må de kunne vise at skaden er opstått av en annen grunn enn det som gir de ansvar for skaden. Mener det er slik og at det ikke holder med å si "vet ikke". 

De har garanti og reklamasjonsansvar for denne motoren. Å avslå uten grunn er det samme som å si at våre produkter aldri kan feile.

 

Ta kontakt med forbrukerråd eller advokat å få litt råd på hvordan du bør gå frem. Kan godt hende motparten blir mer lydhør om de forstår at dette kan koste dem mer enn en motor eller gi dårlig PR.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sunnfjordmann skrev 41 minutter siden:

Er det noen som vet hva som kan være årsaken ? 

Her må du fortelle litt mer om diverse detaljer, ikke bare bilder. Mange her inne som har god kompetanse på motorer, f.eks. @dieselfan, @Skrotnisse mm. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 18 minutter siden:

Hvis motoren er under to år gammel spiller ikke garanti noen rolle da reklamasjonsretten gjelder.

Båten (modell22) med helt ny motor ble kjøpt for utleie i april 2022 og har derfor bare ett års garanti ifølge Yamaha. Privatkjøp tre års garanti. Men det egentlige problemet er den ukjente årsaken til skaden. Kanskje det var en materialfeil eller noe slikt ? 

Link to post
Share on other sites

Sunnfjordmann skrev 11 minutter siden:

Båten (modell22) med helt ny motor ble kjøpt for utleie i april 2022 og har derfor bare ett års garanti ifølge Yamaha. Privatkjøp tre års garanti. Men det egentlige problemet er den ukjente årsaken til skaden. Kanskje det var en materialfeil eller noe slikt ? 

Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Kjøpsloven gjelder mellom profesjonelle, og det kan reklameres over mangler i to år uavhengig av hva slags garanti selger har gitt. Men det bunner jo til sjuende sist ut i spørsmålet om det er en «mangel». Men en motor skal jo ikke gå i oppløsning etter 18 mnd under normal bruk … 

Link to post
Share on other sites

Sunnfjordmann skrev for 1 time siden:

Båten (modell22) med helt ny motor ble kjøpt for utleie i april 2022 og har derfor bare ett års garanti ifølge Yamaha. Privatkjøp tre års garanti. Men det egentlige problemet er den ukjente årsaken til skaden. Kanskje det var en materialfeil eller noe slikt ? 

Det er som TåT sier: "Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Kjøpsloven gjelder mellom profesjonelle, og det kan reklameres over mangler i to år uavhengig av hva slags garanti selger har gitt." 

Har du fulgt service og vedlikehold på motoren? Hvis du har det mener jeg du bør forlange at Yamaha finner årsaken til havariet. Hvis de skal slippe å ta dette som en reklamasjon, må de jo ha en teori på at skaden skyldes bruk eller manglende vedlikehold eller noe. Dette må de i så fall underbygge. Jeg er ikke god nok mekaniker til å vite årsaken til havariet, men en såpass ny motor burde ikke se slik ut etter 18 måneder med normalt bruk og vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Sunnfjordmann skrev for 2 timer siden:

Båten (modell22) med helt ny motor ble kjøpt for utleie i april 2022


Jeg observerer mye uvettig behandling av utleiebåter (fisketurisme) der jeg ferdes. Av og til kan man undres dersom en motor holder så lenge som 18 måneder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 57 minutter siden:

Jeg observerer mye uvettig behandling av utleiebåter (fisketurisme) der jeg ferdes. Av og til kan man undres dersom en motor holder så lenge som 18 måneder. 

 

er 10 slike utleiebåter på hjemstedet mitt, mener det er 9 med Yamaha F50 og 1 med F70.   Ser ut for meg som at den til tider ukyndige behandlingen går mest utover propeller og undervannshus 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En feilkilde/årsak er 'hydro lock'. Det vil si at det kommer væske inn på stempeltoppen. Om motoren ikke går, vil man vanligvis ikke få start. Merk 'vanligvis'. Skjer det under gange, er tjansen for at veiva knekker og slår hull i blokka en reell mulighet. Dette skjer så fort at om det er vann, blir det ikke spor av rust. Trolig heller ikke spor av vann, ettersom vannet vil dampe vekk i et blaff.

 

Så anbefaler jeg @Båtadvokatenfor utgreiing om hvem som bærer bevisbyrden for årsakssammenhengen.

 

Den gangen jeg var reklamasjonsdirektør, hadde vi en tilsvarende sak. En større sekser (diesel) kom inn med et par råder stikkende ut gjennom blokka. Verftet hadde ikke lest instruksjonsboka, og feilmontert dieseltanken. Det hadde lekket diesel inn på stempeltoppene. Motoren greide å tenne, så smalt det. Null reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 5 timer siden:

En feilkilde/årsak er 'hydro lock'. Det vil si at det kommer væske inn på stempeltoppen.

 

Tenker du da at defekt topp-pakning eller en annen lekkasje har gjort at kjølevann har lekket inn på en sylinder? 

 

Jeg har kun sett ett tilfelle av "hydro-lock" på påhengsmotorer. Det var en dieselmotor, italiensk tror jeg. Den klarte, såvidt vi kunne finne ut, på en eller annen måte å "kaste om" , altså begynne å gå feil vei, og trakk da sjøvann opp gjennom eksosrøret og inn gjennom eksosventilene.  Men jeg ser det som helt usannsynlig på denne motoren.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 13 timer siden:

 

Tenker du da at defekt topp-pakning eller en annen lekkasje har gjort at kjølevann har lekket inn på en sylinder? 

 

Jeg har kun sett ett tilfelle av "hydro-lock" på påhengsmotorer. Det var en dieselmotor, italiensk tror jeg. Den klarte, såvidt vi kunne finne ut, på en eller annen måte å "kaste om" , altså begynne å gå feil vei, og trakk da sjøvann opp gjennom eksosrøret og inn gjennom eksosventilene.  Men jeg ser det som helt usannsynlig på denne motoren.

Det går vel teoretisk å tenke seg at en motor som går med litt turtall av en eller annen grunn havner under vann (brottsjø, uvettig bakking mot stor sjø eller annet). Hvis den da suger vann inn gjennom  luft inntaket kan man vel tenke seg at vannet kan nå en eller flere sylindre før motoren har stoppet helt?  Eller vil dette i praksis være umulig?

Link to post
Share on other sites

Teresa skrev 45 minutter siden:

ikke nødvendigvis! Garantien bortfaller først når det er påvist at manglende service er årsaken til skaden.

  

Kunnskapen om forskjellen på garanti og reklamasjonsrett er på ett lavt nivå der ute.

Selv media og proffe aktører rører og syntes om saken
Produsenten har rett til å knytte krav om service for garantien skal gjelde men reklamasjonsretten  gjelder slik som du har beskrevet.
Men enig att det spiller mindre rolle om hva det heter bare det blir ordnet 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...