Jump to content

Moringstau tvinner seg!


sjøulv

Recommended Posts

Hei alle! 

Har en 15 fot båt med motor som ligger på reden med moringstau og blåse. Da blåsa ligger relativt nært fjære sjø strammer jeg opp så mye jeg tør mht flo sjø. Problemet er at noen ganger tvinner tauet seg ganske hardt fra karabinkrok ved baugfestet,antagelig fordi båten dreier med vær og vind. Noen ganger vikler også tauet seg rundt toppringen på blåsa. Heldigvis har jeg fått løsnet dette fra land slik at jeg får dratt den inn. Hva kan jeg bruke ved baugfestet for å unngå tvinn? Vurderer "løfteøyer" i syrefast med bolt gjennom som kan rotere, men vet ikke hvor bra det blir mtp slitasje. En "svirvel-karabinkrok" må være solid nok til å tåle denne type belastning. Noen tips/råd tas imot med stor takk. 

Link to post
Share on other sites

Jonas skrev 59 minutter siden:

Prøve lodd/daumann på landtauet hvis langt nok, eller på tauet ut til blåsen, slik at det alltid er litt stramt. Hvis den ikke ligger på svai da.

Takk for tips! Men vil det hindre båten å rotere og dermed tvinne lina? Ikke på svai nei, landtau ut til blåse. Det er altså løkka m. karabinkrok som forbinder båtbaug til landtauet som tvinner seg. 

Link to post
Share on other sites

Da jeg  la ut moringen  var det ingen som sa at en måtte ha  svivel i opplegget 

denne trossa ble klippet tvers av etter 3 mnd fordi båten snurret samme vei.

 

Du må ha en svivel som passe til båtens vekt

 

moring_27.jpg

 

Litt kraftig , men en tar det en har .båt 17 tonn

svivel.jpg

 

Denne trossa kunne hvert brukt videre , men ny er ny og siden den er gratis er det bare å bytte.

Fra denn tråden

 

 

trosse.jpg

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...