Jump to content

Bavaria 36 mister rorgrepet, hvilken seilbåt skal jeg bytte til?


lr-80

Recommended Posts

Jeg kunne skrevet mye og langt, slik at innlegget ikke blir lest, men har kortet litt ned:

Jeg ønsker meg en båt med «hytte på sjøen»-kvalitet som min Bavaria 36, men jeg kan styre meg for dens egenskaper utenom passe vind - den seiler ikke i lite vind, eller i litt over middels blir den tung på roret, logjerrig, mister grepet selv om vi rever og er aktive på storseilskjøtet (som dessverre er uten løygang, kun to skjøtepunkter på hyttetak). Jeg vil både se lus i forseilet, og styre båten. Og jeg vil ha 3 lugarer med dører, gjerne uten at de og resten av interiøret er laget i «papp». 

Forslag?


————/////————

 

En Xp38 ser ut som en drømmebåt, men jeg må nok godt ned i pris. Ca en million +/-. Tipper jeg vil bruke litt god tid på å skaffe erfaringer før bytte til min andre båt, for tur med familien og en og annen regatta. 
 

Forslag?

IMG_8903.jpeg.7c31760c1c878b20a5f251dfefea029b.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kanskje Elan 37, eller First 40.7. Men båter som seiler godt stikker gjerne litt dypt.

 

Dvs det er  endel båter med to ror, som  tåler mye krengning før le ror slipper. Elan S4 for eksempel. Men siden propellvannet da går mellom rorene, kan de være litt utfordrende å manøvrerere i havn.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå har du fått nyttige erfaringer i hva som er viktig for deg / dere. Det er jo masse å velge i. Så gjelder det å finne noe innen sine økonomiske rammer. Vi er på vår fjerde båt, skifter fra regatta til mer turorientert hver gang. Lykke til. Det sies det er kjøpers marked nå, men dere skal jo også selge. Det betyr vel kanskje at omsetningshastigheten går ned, så du har litt flere dager til å vurdere hver nye båt som dukker opp på finn. Vi ser jo at Bavariaforhandleren (Claes) i Oslo seiler en ny C38 i regattaer og får den til å gå fort, med samme ‘løygang’løsning, men dyre seil.  Så det kan jo være dere har noe å hente, vi kjenner ikke din regatta ‘ track record’. Claes seiler både short hand og fullt mannskap med den båten, jeg tror han har det gøy. Så om du er en fersk seiler så kanskje få med en god en en dag, evt på en regatta og se om det hjelper på performance.

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 20 minutter siden:

Har også hatt ein Bavaria 36. Kjenner ikkje igjen problema du beskriv. Vi hadde rett nok nye seil, og oppgradert løpande rigg. Hadde også løygang. Seilegenskapane var heilt greie. Dette var ein 2003 modell. 

Det er kanskje mer forskjellige egenskaper enn problem, og vektes forskjellig avhengig av preferanser for familie og skipper. 
Jeg begynner på 5. år med min Bavaria, som jeg i det store og hele er godt fornøyd med. Men etter å ha vært med i en X35, skjønner jeg at denne kan seiles i vind som knapt flytter Bavariaen. Samtidig er den én fot mindre og oppleves som halvparten så stor feriebåt, med en beskjeden bysse og ikke separate akterlugarer. 
Likeledes er det slik at noen båter lan du slippe roret på kryss og de fortsetter samme kurs slik min Bavaria gjør i 7 m/s. Aktenfor tvers går det godt i 10-15 m/s. Men når det er jevnt 8-10 m/s og en god del mer i kastene på bidevind blir den tung på roret og jager mye for hver vindkule. 
Jeg har nye seil i cruisinglaminat med spiler og det er bedre enn med de gamle. De kan flates relativt godt ut, og jeg kan slippe ut krefter i toppen. 
 

Men isteden for trefotssyke har jeg altså fått seilegenskap-syke. Som kanskje blir trefotssyke om jeg vil beholde komforten. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 1 time siden:

Nå har du fått nyttige erfaringer i hva som er viktig for deg / dere. Det er jo masse å velge i. Så gjelder det å finne noe innen sine økonomiske rammer. Vi er på vår fjerde båt, skifter fra regatta til mer turorientert hver gang. Lykke til. Det sies det er kjøpers marked nå, men dere skal jo også selge. Det betyr vel kanskje at omsetningshastigheten går ned, så du har litt flere dager til å vurdere hver nye båt som dukker opp på finn. Vi ser jo at Bavariaforhandleren (Claes) i Oslo seiler en ny C38 i regattaer og får den til å gå fort, med samme ‘løygang’løsning, men dyre seil.  Så det kan jo være dere har noe å hente, vi kjenner ikke din regatta ‘ track record’. Claes seiler både short hand og fullt mannskap med den båten, jeg tror han har det gøy. Så om du er en fersk seiler så kanskje få med en god en en dag, evt på en regatta og se om det hjelper på performance.

Det virker som min er lett omsettelig, alle på Finn siste sesong opptil helt nylig forsvinner på en uke. Men jeg har ingen hast. 
 

Har sett den C38, så det kan være keg kan få mer erfaring og gjøre mer med egen båt. Det var planen i utgangspunktet, og ikke dumt å prøve seg sammen med erfarent mannskap på tilsvarende oppsett. Har foreløpig bare seilt regatta som mannskap på annen båt, men har kjøpt seilnummer, nye seil og planlegger å få målt inn utstyret i vinter. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 1 time siden:

Kanskje Elan 37, eller First 40.7. Men båter som seiler godt stikker gjerne litt dypt.

 

Dvs det er  endel båter med to ror, som  tåler mye krengning før le ror slipper. Elan S4 for eksempel. Men siden propellvannet da går mellom rorene, kan de være litt utfordrende å manøvrerere i havn.

 

 

Elan ser ut til å være fine båter. Seiler som mannskap på en First 40, den er en maskin seilmessig. Litt kjip innredning og innvendig størrelse som min B36. Dyptgående er vel neppe problem med mindre man har grunn havn eller en favorittankringsplass under to meter?

 

Jeg skal prøve å få sett på noen Elan. 

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev 1 minutt siden:

Beneteau first 40.7 seiler som et olja lyn med 3 lugarer men stikker 2,4meter.

X-yacht 40, Arcona 400 og Swedestar 370 men de er vel 2-lugars ?

Bavaria cruiser 42 seiler knallbra, rikelig med plass.

Dufour 40, de får du til hyggelig pris, seiler knallbra og er ellers gode båter.

 

 

Takk for gode tips. 
First - kjenner etterfølgeren 40, dører og interiør er veldig … lett. 40.7 er kanskje mer klassisk (?) og har noen rating-fordeler?

 

X40 ser veldig fin ut. Hva med X37? (Begge drømmebåter for meg, uten at jeg kan forsvare det veldig godt). 
 

Arcona og Swedestar har jeg ikke sett real life, sjekker ut. 


Dufour har jeg ikke tenkt på, men ser fin ut. Kan være på linje med andre velseilende «fabrikkbygg» som Hanse og Dehler?

 

Hadde tenkt å ta steget «opp» fra Bavaria, men de har en veldig bra merke-klubb. Og som jeg har svart et tidligere innlegg kan jeg nok også lære mer om trim og muligheter med egen båt, som var tenkt å vare lenge i mitt eie. 

Link to post
Share on other sites

Sun Fast 37 på samme alder som din er veldig bra i mye vind. Vær obs på at mange er engelske ex-charterbåter. Disse skal være billigere enn de som er kjøpt hos Heitmann. I lite vind er de litt seige. Er first 36,7 for liten?

Ellers finnes også Salona 37. Elan har en 40-foter som er bra. Og litt nyere modeller på 35, 38 og 41 fot. Dufour 40 fra tidlig 2000-tall er også bra. Dehler har alltid laget velseilende båter uansett epoke.

Hvis du trives i bavaria er jo match 35, 38 og 42 kjekke båter.

Det høres kanskje ekstremt ut, men X-41 ligger ofte ute til god pris. Og de er like store til tur som en fyldig 38-foter. Seiler fantastisk. Egentlig seiler alle X-båtene fra forskjellige epoker bra. Mye fint dukker opp på finn innimellom.

Mange vil anbefale Hanse. Men du misser lettvindsegenskaper her.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 21 minutter siden:

Sun Fast 37 på samme alder som din er veldig bra i mye vind. Vær obs på at mange er engelske ex-charterbåter. Disse skal være billigere enn de som er kjøpt hos Heitmann. I lite vind er de litt seige. Er first 36,7 for liten?

Ellers finnes også Salona 37. Elan har en 40-foter som er bra. Og litt nyere modeller på 35, 38 og 41 fot. Dufour 40 fra tidlig 2000-tall er også bra. Dehler har alltid laget velseilende båter uansett epoke.

Hvis du trives i bavaria er jo match 35, 38 og 42 kjekke båter.

Det høres kanskje ekstremt ut, men X-41 ligger ofte ute til god pris. Og de er like store til tur som en fyldig 38-foter. Seiler fantastisk. Egentlig seiler alle X-båtene fra forskjellige epoker bra. Mye fint dukker opp på finn innimellom.

Mange vil anbefale Hanse. Men du misser lettvindsegenskaper her.

Mange gode innspill. Takk. 
X er jo drømmebåter, så må få tatt en titt på disse. Prøvde som sagt en X35, det akselererte bra, for å si det slik. Men ikke ståhøyde, bare stikklugarer og lite plass til feriestæsj, da faller det litt gjennom som «hytte». Større X er høyt på lista, men vil gjerne være med på en test. 

Link to post
Share on other sites

Er jo noen performance cruisere på finn.no:

 

First 40 seiler vel bra, men synes den virker billig i interiøret. Me  mange liker jo IKEA-looken. Da vil jeg mene at Bavaria ligger godt over i utseende...

https://www.finn.no/323805228

 

Match 38 seiler bra, men blir den for trang for dere? Veldig fornøyd med vår 42-foter...

https://www.finn.no/324383050

 

X-40 er jo kul, men teakdekk trekker ned. Er det ikke skrudd så er det mulig å fjerne å male dekket når teaken er kaputt...

https://www.finn.no/315008593

 

Elan 40, liker ikke køyeløsningen i forlugaren...

https://www.finn.no/311977051

 

 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 2 timer siden:

men har kjøpt seilnummer, nye seil og planlegger å få målt inn utstyret i vinter. 

Det var jo bedre takter!! Mye penger spart å få orden på den båten man har. Ser du bor i ‘Oslo’ , da kan du melde deg inn i den lokale seilforeningen. Der er det trolig seilere som har medaljer og pokaler i skapet og lyst til å lære bort noen triks. Ta gjerne en prat med Claes, han har nok lært en hel del av sitt prosjekt. Få gjerne med en rutinert seiler på onsdagsregatta i egen båt, lærerikt og gir trygghet i tette situasjoner. Om du er medlem i Bavariaklubben så kopler vel de deg med andre eiere med tilsvarende båt. (Det gjør kanskje Claes også).

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 7 minutter siden:

Men er ikke Bavaria 36 en båt med to kjølalternativer? Det var ihvertfall sånn på noen modeller. Hvis det er det med grunn kjøl er det stort sett lost case uansett. Hvis den har dyp kjøl er det håp.

Det er en 36 Cruiser Farr, altså den med stor badeplattform og mye bredde helt bak, angivelig samme skrog men uten to ratt og ror som 37. Den er 1.95 dyp og alle har (tror jeg) samme kjøl. Har ikke sett denne på hverken onsdagsregatta eller Færderen/Skagen/Hollænderen, men den har sikkert gunstig rating, så må jo prøve litt. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 28 minutter siden:

Det var jo bedre takter!! Mye penger spart å få orden på den båten man har. Ser du bor i ‘Oslo’ , da kan du melde deg inn i den lokale seilforeningen. Der er det trolig seilere som har medaljer og pokaler i skapet og lyst til å lære bort noen triks. Ta gjerne en prat med Claes, han har nok lært en hel del av sitt prosjekt. Få gjerne med en rutinert seiler på onsdagsregatta i egen båt, lærerikt og gir trygghet i tette situasjoner. Om du er medlem i Bavariaklubben så kopler vel de deg med andre eiere med tilsvarende båt. (Det gjør kanskje Claes også).

Jeg har seilt (mannskap på annen båt) i Bundefjorden, satser på å ta steget opp med egen båt. Skal høre med Bavariaklubben, det er jo medlemsmøte om riggtrim allerede på mandag. 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev 10 minutter siden:

Det er en 36 Cruiser Farr, altså den med stor badeplattform og mye bredde helt bak, angivelig samme skrog men uten to ratt og ror som 37. Den er 1.95 dyp og alle har (tror jeg) samme kjøl. Har ikke sett denne på hverken onsdagsregatta eller Færderen/Skagen/Hollænderen, men den har sikkert gunstig rating, så må jo prøve litt. 

 

Akkurat. Det er ein heilt annan båt enn den Bavaria 36 AC eg hadde. Farr-utgåva har eg ikkje erfaring med.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 24 minutter siden:

Du seiler jo katamaran, grunnere kjøl kjøler får du vel ikke. Når båter tilbys med to dyptgående, så er det fordi det er marked for begge.

Stemmer, og det er sjelden jeg klarer bedre enn 95 graders vinkler på trackingen når jeg krysser. Uansett så er jo problemet med grunn kjøl mye større på halvbåt. På kat er jo kjølen og roret nedi uansett. Min forrige halvbåt hadde dyp racingkjøl på 2.55 og da fikk vi 80-85 graders vinkler på trackingen når vi krysset. Det var normal høyde for våre konkurrenter også. Farr-bavariaen burde kunne klare såvidt under 90 grader.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Tipper det stemmer. Den får ok ytelse med 30 grader relativ vind, så blir jeg med på noen løft. Men må være godt forberedt for å klare kastene på 12-13 m/s uten å miste roret. Litt overrasket over at det ikke er større forskjell med revet seil, det ser bedre ut enn de gamle posene men det krenger fortsatt godt med påfølgende dårlig rorgrep. 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 8 timer siden:

klare kastene på 12-13 m/s

Hvor mange har du på rekka? Du har bred hekk, som også leveres med to ror, og syns den krenger mye i vindrosser på 13 m/s (på kryss?), Om dere er to ombord, bena i cockpit, så bør du nok ha to rev, lite forseil og bommen ute i le. Et ror midt under båten, bred hekk og krenging så blir geometrien slik at roret blir vippet ut av vannet. 

Link to post
Share on other sites

Trådstarter har vel egentlig to viktige krav her. Det ene er å kunne seiie i  lite vind.  Det synes jeg  også er viktig, jeg har mange fine seilopplevelser i lite vind. Da er det stort seilareal og lav vekt som gjelder, først og fremst. Pluss gjerne en letthåndterlig genaker.

 

Men for turseiling  må en også få slike båter til å seile godt i mye vind, uten at det blir for komplisert. Jeg har en bøybar mast med rette salingshorn, som gjør at jeg kan flate ut storseilet. Men moderne båter har gjerne stive master  med bakoversvepte  salinger. Da må det reves tidlig. For mange vil da rulleseil med vertikale spiler være en god løsning, både for fokk og storseil. 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev for 14 timer siden:

Men isteden for trefotssyke har jeg altså fått seilegenskap-syke. Som kanskje blir trefotssyke om jeg vil beholde komforten.

Seilmagasinet har vel testet de fleste aktuelle båtene, de har to tester av din, her et par skjermdump. Vil du lese mer får du logge inn. Om du er medlem i Bavariaklubben så har du vel abo.

 

IMG_0440.jpeg

IMG_0439.jpeg

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Hvor mange har du på rekka? Du har bred hekk, som også leveres med to ror, og syns den krenger mye i vindrosser på 13 m/s (på kryss?), Om dere er to ombord, bena i cockpit, så bør du nok ha to rev, lite forseil og bommen ute i le. Et ror midt under båten, bred hekk og krenging så blir geometrien slik at roret blir vippet ut av vannet. 

Ingen på rekka på tur. 
Overraskelsen er stor over at godt revet rullestorseil med stående spiler (som ser bra og flat ut i forhold til utblåste dakronseil) ikke gir mindre krenging. Men kunne nok også revet den lille fokka litt, samt slippe ut mer i toppen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...