Code0 Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 lr-80 skrev 7 minutter siden: ikke gir mindre krenging. Med det skjøtesystemet er det viktig å bruke kick’en, så du holder bommen nede når du slakker på skjøtet for å få bommen ned i le. En bred båt og ingen på rekka og vindkast på 12-13 m/s vil nødvendigvis legge seg over. Svingkjøl er vesentlig dyrere. En ‘hytte på sjøen’ i den størrelsen med to akterlugarer vil bli full av kompromisser. Gode kryss-egenskaper i kuling gir smal båt, da ryker en lugar, godt ror-bitt på kryss med bred hekk gir to ror, men de bremser i lett vind. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Når roret slipper har du for mye seilføring. 20-25 graders krenging er optimalt. På bildet i første innlegg krenger dere for mye. storseilet gir deg høyde. Forseilet gir deg fart. flat ut storseilet ved å stramme akterstaget og bøye mastetoppen bakover, rev storseil. Slipp ut skjøtet til du får litt «bakvind» i seilet inne ved masta. forseil, flat det ut ved å flytte skjøtevogna bakover. seil litt lavere bavaria er en familiebåt, ikke en racer. Men sjekk at riggen din står godt. Jeg liker ikke slakke rigger. Liker heller ikke at riggen heller bakover, noe som gir logjerrig båt. Rett rigg satt tight liker jeg. Jeg har opplevd det samme som deg på en Bavaria 30. lite storseil, stor genoa. I et vindkast krenger båten fort, baugen graver seg ned og roret suger luft. Jeg seilte B30 som jolle. Hadde storseilskjøtet i hånda. Hadde noen 8-9 knops slører med den. Morsomt. Men den må seiles med våkenhet når man er på grensen, for den broacher om grensen passeres. Om det jeg skriver over ikke holder så må du se på seil. Er de gamle og du ikke får flatet de ut så er det nye seil som er løsningen. Originalseilene på Bavaria er ikke lagd for max seilglede.. Jeg byttet seil på min. De gamle så helt ok ut, men det var som natt og dag på båten. For å seile bra i lettvind kjøpte jeg gennaker. jeg hadde heller brukt 100.000 på nye seil og gennaker enn å kjøpe ny båt 😊 Vet om Bavaraier som har lagt på 20cm på roret for bedre grep også. Det er ikke SOG som teller på seilbåt. Det er VMG. Du kan seile fort over grunn og høyt opp mot vind, men ha mye avdrift som gir deg mindre VMG. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 21.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Takk for mange nyttige svar! Seilte båten hjem til vinterhavn, skarp kryss 60 nm med 8-10 m/s sann middelvind, og det gikk jo fint men var altså årsaken til at jeg luftet mine tanker om en oppgradering her. Fikk drøye 5 knop snitt (seilt distanse, ikke VMG). Svarene fordeler seg slik: 1. Mange forslag til båter som seiler bedre. Og «have-syken» fôres. 2. Gode tips til å seile egen båt bedre. Et bytte skjer ikke i morgen. Så jeg skal lære å seile egen båt bedre. Jeg har allerede byttet originalseilene til «cruisinglaminat» med stående spiler fra Boding. Oppgraderer akterstag med mer utveksling (kan jeg i det hele tatt bøye en Seldén rullemast, eller blir det bare mer stramming på forstag’et?). Og åpenbart eksperimentere mer med skjøtevogner på fokka, siden halvt storseil med helt stramt uthal og bommen godt i le fortsatt gir krenging som er vanskelig å styre. Når det gjelder lettvindsegenskapene, så har jeg en gennaker på GX10-rulle, tror den går 90-140(?) grader. Så optimal tilnærming vil være å lære egen båt bedre. Jeg er jo glad i den. Og i tillegg kan jeg drømme om en X-Yachts eller liknende performance cruiser - det er mye glede i en god og kanskje en gang oppnåelig drøm 👍 Boding Cruisinglaminat (ja, jeg har strammet fallet etter bildet ble tatt). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Nå heter det seg at masten skal logge noen få grader akterover for bedre kryssegenskaper. Ellers er jeg enig med Bitteliten. Hulda seiler best på kryss når krenging begrenser seg til 15 grader. Dette er naturlig nok forskjellig for de forskjellige båtene. Det skjer ikke at vi seiler rekka i vannet, unntatt når vi får en vindkule som brekker oss ned. Ellers har vel ofte seilkunnskapene like mye å si som båten. Vi hadde en her i Son som alltid kom sist i onsdagsregattaen, selv om han hadde en av de hurtigste båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Jeg trimmer min rullemast hardt bakover. Hvor hardt vet jeg ikke, for jeg har akterstagstrammer med vinsjhåndtak. Men masta bøyer godt i toppen. jeg tar i det som føles rett. Poenget med å bøye toppen er at midten på masta skyves fremover,og da flates storseilet ut. En bieffekt er strammere forstag som gir mindre sagg. Men forstaget ditt skal sagge, det gir rett form på genoaen. jeg bytta uthal lina på rulleseilet mitt til dynema tau. Jeg opplevde at det gamle tauet strakk seg, og ga mer og mer bus jo mer det blåse.. jeg bytta til dynema fall da jeg bytta løpende og stående rigg. på bildet ser det ut som om du skal stramme opp storseilfallet mer. jeg lar heller storseilet blafre litt enn å krenge for mye. Regina 43 som jeg seiler er en helt annen båt enn din. Vi har masse bly i en bulb langt nede, dypt ror. Har seilt alt jeg kan og den stopper når ripa kommer i vannet. Blir tung på roret og søker litt opp i vinden , men alltid kontrollert. Rever når rortrykket blir for stort, eller fortsetter bare og lar autopiloten styre 😊 Seilte en natt i Østersjøen 16-18 ms med fulle seil, vind inn litt foran halv vind (70-80 grader) og hadde 9-10 knop fart og 30-35 grader krenging. Hadde vi gått på 50-60 grader måtte vi revet og satt på lensetaklen. Så bortsett fra at Regina 43 koster 3-4ganger budsjettet ditt hadde den nok gitt deg alt du vil ha pluss muligheten til å være inne og se ut når man seiler i dårlig vær 😊seiltøyet vårt blir ikke utslitt her ombord Jeg hadde heller kjøpt Swan enn X. Ligger en lekker 48 på finn Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Jeg ville få tak i et polar-diagram, så vet du hvor raskt du bør kunne seile under de forskjellige forhold. Det kan også være til hjelp når du sammenlikner din båt med andre. Her er polar-diagram til en 37.7 som eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 lr-80 skrev 1 time siden: Oppgraderer akterstag med mer utveksling (kan jeg i det hele tatt bøye en Seldén rullemast, eller blir det bare mer stramming på forstag’et?). Det er enkelt å doble utveksling på akterstag med en kaskade til, du trenger en blokk ( min har 600 kg SWL) og tre meter dyneema (jeg har 6 mm fra biltema). Fest den nye blokka i enden på den eksisterende wire-enden. Fest ny dyneema i toppen på den øverste 3-doble blokka, dyneema videre gjennom den nye blokka og ned til feste på akterstaget der utvekslingen er festet. Da har du 6 x utveksling som drar i 2x utveksling, totalt 12 ganger utveksling i stedet for 6. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 lr-80 skrev for 1 time siden: kan jeg i det hele tatt bøye en Seldén rullemast, eller blir det bare mer stramming på forstag’et?) Ett rulleseil er vel ikke sydd med ett buet forlik. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Ut fra bildet syns jeg seiler ser bra ut, men at det er sydd ut fra at du skal klare å bøye masten mer på kryss. Er derfor enig med bitteliten, sett akterstaget hardere i mye vind. Hvis den ikke bøyer seg kan du evt slakke undervantene en anelse. Ser at mange anbefaler gennaker for fart i lite vind. Det er riktig, men du kan ikke krysse med den. Derfor er det begrensende med treer som største forseil på en litt tung båt, mens det er perfekt på en lett båt med høy rigg. Noen sier da at du skal ha en code 0. Det er riktig, men du får ikke maks høyde med en sånn uansett, klarer kanskje 45-50 grader på relativ vind. Å kunne krysse effektivt mellom holmer og skjær i 2-3 m/s er en egenskap jeg har måttet gi slipp på etter at jeg byttet til katamaran.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
J-Å Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 dobsen62 skrev for 2 timer siden: Ett rulleseil er vel ikke sydd med ett buet forlik. De er jo ikke sydd helt flate. Så de vil nok bli flatere hvis masten bøyes.. Sun Flyer skrev 31 minutter siden: Derfor er det begrensende med treer som største forseil på en litt tung båt Det er jo riktig, men samtidig er det veldig mye lettere å slå med en treer. Så i trange sund er forskjellen mindre. Og så er det betydelig mindre blindsone Et alternativ hvis riggen er for lav kan være et "fat-head" storseil. Men det kan ikke rulles. Dvs man kan få litt "fat head" areal med vertikale spiler. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Her er en video fra årets Fastnet-start, litt uti sundet. Det blåste opp mot 20 m/s. Gøy å se forskjellig seilføring, og at (noen) folk har kontroll. Det sank en båt etter start, må ha vært i dette området eller noe lengre ut. Noen båter har doble ror. Du kan også se forskjell på de som her revet tilstrekkelig, og de som har for mye seil oppe. Det er kanskje et par DH båter der også, uten folk på rekka. Jeg tror det finnes en lengre film fra samme området også. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 J-Å skrev for 2 timer siden: De er jo ikke sydd helt flate. Så de vil nok bli flatere hvis masten bøyes.. Det er jo riktig, men samtidig er det veldig mye lettere å slå med en treer. Så i trange sund er forskjellen mindre. Og så er det betydelig mindre blindsone Et alternativ hvis riggen er for lav kan være et "fat-head" storseil. Men det kan ikke rulles. Dvs man kan få litt "fat head" areal med vertikale spiler. Er din 36cr samme båt skrog og rigg som 37cr som kom etpar år senere med en penere vindusdesign? I så fall har jeg en kompis som eide en sånn. Han hadde ikke rullemast, men han kjøpte også et fatfurl forseil som hadde en sinnsykt lang spile og endel større areal. Han var veldig fornøyd med seilegenskapene, egentlig. Men deltok aldri i regatta med den. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lr-80 Svart 21.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Sun Flyer skrev 20 minutter siden: Er din 36cr samme båt skrog og rigg som 37cr som kom etpar år senere med en penere vindusdesign? Samme skrog, men 37 har penere overbygg som du sier, og to ror/ratt. Gir vel bedre grep på kryss, og så kan man sitte ut på siden og styre og se lus samtidig. Jeg bytter nok ikke ut nye cruisinglaminatseil, men skal nok klare å seile båten bedre enn jeg har gjort så langt. Bør kanskje vurdere et opplegg for å justere skjøtevognene til fokka fra cockpit, eller senke terskelen for å løpe frem å justere. I passe vind tror jeg at jeg seiler opp mot det polardiagrammet sier, ihvertfall om jeg skal tro plotteren (gir % performance basert på et polardiagram jeg tror er samme båt som min - men neste år har jeg eget målebrev med mine seil så da får vi se). Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2023 Bavaria har som regel 2 kjølalt. Vår 42 cruiser hadde 2 m kjøl, og den seilte utrolig bra. I liten storm toget den oppover langs DK.. seffern ikke alt var bra, avlaster røyk og autopilot. Det siste skyldes ikke Bav men Raymarine. Den siste var en 44 Vision. Her er maten flyttet fremover. 112 kvm seil fordelt på 2 seil. Denne var mer kinkig stilmessig. 180 cm blykjøl. Her hadde vi noen broacher. Bav cruiser er normalt en bra seilbåt. Hevder seg bra i regattaer. Men ikke bygget som en racer. X - yacht er alltid ett sikkert valg. Men de andre i Bav sjanger, usikker. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
J-Å Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 baatsman skrev for 13 timer siden: Bav cruiser er normalt en bra seilbåt. Hevder seg bra i regattaer. At båter gjør det bra i handicapregatter sier gjerne mer om hvor godt de er tilpasset målereglene som om hvor raske de er. Men selve ratingen gir jo en pekepinn. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 24.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2023 Ser du har fått mange gode tips til båter som seiler bra i 40-fots-størelsen. Mange ser ut til å tro at mer regatta-orienterte båter er skumle og/eller vanskelige å seile, selv om snarere det motsatte er tilfelle. Dermed kan man få ganske mye seilbåt for pengene når man kjøper brukt. X-41 OD er et veldig godt tips. Båten du har nå er nok optimalisert for komfortabel sløring mellom øyene i Egeerhavet i 7 m/s med genaker og kommer muligens ikke til sin rett på skarp kryss i mye vind eller ved seiling i lite vind. Jeg har en mistanke om at ror og kjøl har en moderne og tynn profil. Slike profiler er veldig effektive når de er rene og vannstrømmen rundt dem er laminær, men de kan miste mye effekt når vannstrømmen blir turbulent på grunn av groe. På min egen båt (både forrige og nåværende) opplever jeg at roret slipper mye lettere når det er en del groe på det, kan det være en slik effekt du har opplevd på henteturen til opplag i høst? Det brede akterskipet på moderne turbåter gir god plass innvendig og gode seilegenskaper på slør i god vind med mulighet til å bære mye seil, men det gir stor våt flate når båten ligger flatt i lite vind. Når farten er lav dominerer friksjonsmotstanden, som er er proporsjonal med våt flate. Det kan hende det hjelper å vekte båten til le og frem for å få mest mulig av akterskipet ut av vannet, men det er muligens ikke så lett å få til hvis båten er veldig tung. Effekten av et bredt akterskip med ett ror i midten ved høy krengning har vært nevnt før i tråden. Til slutt vil jeg nevne at jeg tror man kan få litt feil inntrykk av plassen innvendig når salongen er full av fokker og forpiggen er full av spinnaker på en båt som er satt opp for regattaseiling ;-) Når vi er på tur ligger spinnakeren pent under putene i forpiggen, og vi har bare med en av fokkene. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
lr-80 Svart 24.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2023 Takk for gode betraktninger @Xtian. Mer kjennskap til egen båt, mer erfaring og være i miljøet og kanskje få se noen båter, så er jeg kanskje langt innlegge klar for neste steg 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2023 Det ligger en first 40 på Finn, det er båt som seiler veldig godt ⛵ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
J-Å Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 Xtian skrev for 10 timer siden: Mange ser ut til å tro at mer regatta-orienterte båter er skumle og/eller vanskelige å seile, selv om snarere det motsatte er tilfelle. Dermed kan man få ganske mye seilbåt for pengene når man kjøper brukt. X-41 OD er et veldig godt tips. Jeg har absolutt sansen for å ta utgangspunkt i en regattaorientert båt. Jeg har vel noen av mine fineste seilturer i X-99. Men når en kommer over 40 fot, skal en være klar over noen utfordringer med racingriggede båter. De stikker gjerne litt dypt, og mastene er ganske høye. Det er også ganske store seilareal å forholde seg til. Minimum trengs et rullesystem for fokken, og en lazy-bag for storseilet. På sikt også et sett med gode turseil. Endel av båtene har riktignok transportseil som kan være gode turseil. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 J-Å skrev for 3 timer siden: Jeg har absolutt sansen for å ta utgangspunkt i en regattaorientert båt. Jeg har vel noen av mine fineste seilturer i X-99. Men når en kommer over 40 fot, skal en være klar over noen utfordringer med racingriggede båter. De stikker gjerne litt dypt, og mastene er ganske høye. Det er også ganske store seilareal å forholde seg til. Minimum trengs et rullesystem for fokken, og en lazy-bag for storseilet. På sikt også et sett med gode turseil. Endel av båtene har riktignok transportseil som kan være gode turseil. Et viktig poeng til her er at alt jo blir mye dyrere. Seil, løpende rigg, det å holde båten glatt og pen nedentil osv. Om målet er å gjøre det bra i regatta vil jeg også hevde at det er mer krevende jo større båten er, i hvertfall om man seiler inne i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 Bitteliten skrev On 21.10.2023 at 9.13: bavaria er en familiebåt, ikke en racer. Her må jeg ut og "arrestere" litt, som det heter, og siden TS spør hvilken båt han skal bytte til. Bavaria har Match-serien som er sprekere enn cruiserne. Hvordan de står seg mot de andre forslagene her skal jeg ikke si noe om, men skulle ikke forundre meg om de er noe rimeligere enn X'ene, og man kaster ikke bort penger på skandinavisk "finsnickeri" på innredningen ihvertfall Da får man råd til bedre seil ;-) (Bare vær oppmerksom på kjøl-problematikken, spesielt på 42, de må være forsterket og ikke "fabrikknye".) Har selv 38 med tre lugarer, da blir både badet og forpiggen litt trangt, så muligens to-lugarers-varianten er mer familievennlig. Utover det så er 40.7 en stor klasse hvor det antagelig er et bra marked for pent brukte seil. Gjelder kanskje noen av de andre forslagene også. Match'ene er det antagelig ligg færre av, så der får man ikke den fordelen tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 Framtia skrev 8 minutter siden: Et viktig poeng til her er at alt jo blir mye dyrere. Seil, løpende rigg, det å holde båten glatt og pen nedentil osv. Om målet er å gjøre det bra i regatta vil jeg også hevde at det er mer krevende jo større båten er, i hvertfall om man seiler inne i Oslofjorden. Enig, alt blir dyrere når skonummeret øker. Det er mange som seiler regatta med cruisere og har samme utfordring. Eller omvendt, bare liker å turseile med en båt som seiler bra, og bare deltar på en og annen regatta innimellom. Jeg har ikke budsjett til å holde båten min i strøken regatta-form mht. seilgarderobe uansett. (Alle som har båt og penger til overs anbefales å anskaffe hest i tillegg ) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 En ting jeg synes er viktig er at båten har en "layout" som gjør at man har en god arbeidsplass når det seiles. Det gir også seilglede at det er mange trim-mulighter, at ting er plassert på rett sted, og at det er tilstrekkelige dimensjoner der det er store krefter. En båt skal kunne seiler hardt uten at man trenger være redd for at noe ryker. Selv foretrekker jeg assymetrisk spinnaker fremfor å måtte styre med en symmetrisk, men det er ofte ikke lønnsomt i regatta. Min neste båt blir trolig rundt 35 fot, alt blir en del enklere da mhp regattaseiling. Men for tur er det deilig med mye plass. Båter som går godt er jo i tillegg ofte en del trangere enn rene turbåter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørkski Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 Opp gjennom årene har jeg seil en del doublehanded regatta, og ofte møtt seilere som har mye mer erfaring enn jeg. Og mye av det jeg har tatt med meg videre med hensyn til seiltrim osv har jeg hørt fra disse seilere. En tysk, tidligere proff-seiler, sa på et tidspunkt hvor vi diskutere trim at "det er like så viktig å få vinden fint ut av seilet, som inn i seilet" forstått slik at hans inntrykk var at mange seilte med for lukket seil. Etter å ha seilt første legg av "1000-mile DH" med en for os ny båt, en VQ32, hvor vi ikke fikk fart på kryss, talte jeg med Dick Koopmann, som har designet VQ32 om vår manglende fart. Hans svar var "ikke press båten til noe den ikke vil". Vi hadde bla. seilt båten 3-4 grader for høyt. Seilene stod bra, men båten "døde" for os. Et annet råd jeg ofte minner meg selv, og andre, på fikk jeg fra en dyktig svensk DH-seiler, som sa "husk det er ikke nok å seile raskt du må også seile rett vei". Mitt eget bidrag får være "Det største forbedringspotensialet om bord i båten holder ofte en hånd på rorpinnen/rattet.. " Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 25.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 Bjørkski skrev 21 minutter siden: "Det største forbedringspotensialet om bord i båten holder ofte en hånd på rorpinnen/rattet.. " Denne tar jeg til meg, og satser på å få nok tid i forskjellige forhold til at jeg blir fornøyd med min båt. Den andre hånden skal jeg bruke til å gi seilene mer twist når det trengs. Og noen andre detaljer om seiltrim 😜 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.