Hulda Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 Slett ikke dum filosofier, @Bjørkski. Til og med Hulda går fra ku i hengemyr til 8 knop med forbausende små justeringer. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 lr-80 skrev On 20.10.2023 at 18.40: Takk for gode tips. First - kjenner etterfølgeren 40, dører og interiør er veldig … lett. 40.7 er kanskje mer klassisk (?) og har noen rating-fordeler? 40.7 har nok mer treverk i innredningen, mer enn den nyere versjonen (40) X40 ser veldig fin ut. Hva med X37? (Begge drømmebåter for meg, uten at jeg kan forsvare det veldig godt). Du får vel ikke 3 lugarer i X37 ? Nevnte du ikke at det var et must ? Arcona og Swedestar har jeg ikke sett real life, sjekker ut. Det begge de har jo mer eksklusiv treinnredning enn alle de andre nevnte båtene, swedestar er jo reneste Linjetten i innredningen, smykkebåter som seiler veldig bra. Lå en Swedestar 370 til salgs på finn nylig. Dufour har jeg ikke tenkt på, men ser fin ut. Kan være på linje med andre velseilende «fabrikkbygg» som Hanse og Dehler? Min mening er at den er over Hanse i dekksutstyr og treverk i innredning, Dufour 40 seiler vel 8tall rundt Hanse 400 som er sammenlignbar eller ? Dehler Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 25.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2023 Enzo skrev 58 minutter siden: Du får vel ikke 3 lugarer i X37 ? Nevnte du ikke at det var et must ? Godt mulig at det er vanskelig å finne på bruktmarkedet, men det var ihvertfall mulig å bestille. X-35 ble jeg veldig betatt av, men ikke ståhøyde eller dører til akterkøyer - derav spørsmålet om X-37. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 Bitteliten skrev On 21.10.2023 at 9.13: Når roret slipper har du for mye seilføring. 20-25 graders krenging er optimalt. På bildet i første innlegg krenger dere for mye. storseilet gir deg høyde. Forseilet gir deg fart. flat ut storseilet ved å stramme akterstaget og bøye mastetoppen bakover, rev storseil. Slipp ut skjøtet til du får litt «bakvind» i seilet inne ved masta. Enig med @Bitteliten, du må reve nok og trimme riktig. logjerrig og roret slipper høres ut som for mye seilføring og det ser ut som du krenger for mye. Men det er jo begrenest hva du får ut av et rullestorseil om du vil ha bedre racingegenskaper i lite og/eller mye vind. Å kombinere hytte på sjøen med gode seilegenskaper er jo alltid et kompromiss og det spørs hvor du vil legge deg. Hvis du ikke prioriterer komfort i havn, kan du å gå «all in» og velge en ren racingbåt med akkurat god nok innredning under dekk . Drømmer selv om en Pogo 30, Jeanneau Sun Fast 3300 e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 Pogo30 fremstår for meg som en litt kjedelig båt, i hvertfall i moderate vindstyrker. Men flott layout, og absolutt noe for offshore-seiling. SF3300 er en veldig vellykket båt, men det kan @Indy si mer om :-). Men det er jo dyre leketøy om formålet er i hovedsak å seile regatta, og de fleste må vel bruke "hytte på sjøen" argumentet for å få plass i familieøkonomien. En annen kompis har en svær Bavaria som han bruker som hytte, og så har de kjøpt seg en Express for regattaseilingen, det er et annet godt alternativ. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
J-Å Svart 26.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 Framtia skrev 31 minutter siden: Pogo30 fremstår for meg som en litt kjedelig båt, i hvertfall i moderate vindstyrker. Ja, det skal nok endel vind til før det begynner å bli morsomt. I 6- 10 knops vind går for eksempel en X-99 omtrent like bra: Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 26.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 Det skrives en del om seiltrim og om å reve nok. Er enig i at hvis roret slipper så er det for mye krenging. Men etter å ha seil en god del forskjellige båter så er det stooor forskjell på hva som skal til av krenging før roret slipper. Noen båter tåler nesten "alt" mens andre slipper bare det kommer en liten vindrosse. Selv i medvindseilas med godt redusert seilareal har enkelte båttyper problem med for dårlig rorvirkning. Dårlig rorvirkning medfører usikkerhet og dermed forsvinner seilgleden. Båter med grunn kjøl har ofte også kortere ror som gir dårligere rorvirkning. Mitt råd er derfor å velge båt med dyp kjøl hvis det er kjølakternativer. Det er nevnt mange gode alternative båttyper. Det er ikke nødvendig å velge regattaoptimaliserte båter for å få en båt med gode seilegenskaper. Det finnes gode turbåter som også seiler godt. Dessverre så har mange produsenter hatt modeller som ikke har vært vellykket med hensyn til seilegenskaper. En utfordring med Bavaria er at f.eks. Bavaria 36 finnes i mange utgaver alt etter årsmodell. En årgang kan seile godt mens en annen årgang har dårlige seilegenskaper. Husk derfor å prøveseil i friske forhold hvis det er mulig før kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 26.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 lr-80 skrev for 21 timer siden: [bilde X-37 med to akterlugarer...] Godt mulig at det er vanskelig å finne på bruktmarkedet, men det var ihvertfall mulig å bestille. X-35 ble jeg veldig betatt av, men ikke ståhøyde eller dører til akterkøyer - derav spørsmålet om X-37. Da vi kjøpte båten vi har nå, en X-35, om noen lurer ;-) hadde vi mange av de samme ønskene som du har. X-37 ville blitt for dyrt, ingen ville selge Elan 37-ene sine, men First 36.7 og First 40.7 fantes på markedet innenfor budsjett og vi kikket på begge. De viktigste grunnene til at vi landet på X-35 var: Høy kvalitet og solid konstruksjon. Kjøl og rigg er festet i en solid stålramme, som gjør oss trygge på at kjølen ikke faller av selv etter en kraftig grunnstøting. Letthåndterlig størrelse og vekt. Gode seilegenskaper. Dette er det største plusset med båten for min del. Blåser det mye kan vi seile helt fint med bare fokk med sprayhooden oppe og lite krengning, men likevel seile fortere og mer behagelig på kryss enn mange som seiler med full duk. Vi kan også seile når andre har startet motoren for lenge siden; vi brukte vel 2-3 timer fra Malmøya til "Skauern" utenfor Langåra en dag det "egentlig ikke var vind". Jeg ofrer gjerne litt såhøyde for det og de andre i familien er ikke så høye, så de har ståhøyde ;-) Når de gjelder de andre alternativene: First 36.7-en vi så på var veldig fin i innredningen, men det var sprekker i gelcoaten under dørkeplatene i akterkant av kjølen. Eieren svarte med "unnvikende svar 4b" da forhørte oss om evt. grunnstøtningshistorikk, så det ble ikke noe bud til prisantydning på den. First 40.7 har samme svakhet i kjølkonstruksjonen som 36.7, og eksemplaret vi så på var priset litt for høyt. 40.7 hadde også en mer komplisert rigg, og generelt vedlikehold samt å holde seilgarderoben oppdatert ville nok blitt vesentlig dyrere enn på en mindre båt. Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Bjørkski Svart 26.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 J-109 synes jeg er et godt alternativ til X-35. Jeg har riktignok kun seile om bord på X-35, men jeg har seil mott J-109... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 Veldig interessante båter for de som prioriterer seiling, og ikke trenger tre lugarer. Men vi har vel beveget oss et hakk ned i størrelse fra det trådstarter ønsker. Det er spesielt seilegenskaper i lite vind jeg synes mangler på mange turbåter. Jeg pleide å studere polardiagrammer da jeg var ute etter ny båt. Et av mine krav var at båten skulle kunne seile i 6 knop med 6 knops sann vind rett tvers (det gir relativ vind ca. 8.5 knop i 45 grader, altså en fokkeslør). Det er omtrent det en X-35 klarer. Beat VMG og Run VMG er også interessante tall, altså hvor fort man kommer fram med og mot vinden. Da er det gjerne fra 8-10 knops vind det begynner å bli interessant på tur. Her finnes ORC sertifikater for mange båter, med polardiagrammer (i tabellform). https://orc.org/sailors/active-certificates-database Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 26.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 J-Å skrev 54 minutter siden: …Men vi har vel beveget oss et hakk ned i størrelse fra det trådstarter ønsker. … Det er spesielt seilegenskaper i lite vind jeg synes mangler på mange turbåter. … Her finnes ORC sertifikater for mange båter, med polardiagrammer (i tabellform). https://orc.org/sailors/active-certificates-database Litt unna det jeg spurte om men gøy likevel. Hytte-kravet står, men mulig behovene er annerledes om noen år når ikke barna er med. X35 var ihvertfall en drøm å seile. Og jeg tror X-Yachts, Swedestar, Arcona etc appellerer mer enn First (som får min IKEA-Bavaria til å virke luksuriøs). Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2023 lr-80 skrev 51 minutter siden: Litt unna det jeg spurte om men gøy likevel. Hytte-kravet står, men mulig behovene er annerledes om noen år når ikke barna er med. X35 var ihvertfall en drøm å seile. Ja, man bør egentlig holde seg unna slike båter, hvis man skal tilbake til en tung turbåt :) Det som kan være et dilemma med båter langt ute på racing siden er hvor mye man vil dra ombord av turutstyr, hvis man også skal seile regatta. Spesielt i entypeklassene er det vanskelig å hevde seg hvis båten blir for tung. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2023 Santa_Claus skrev for 21 timer siden: Er enig i at hvis roret slipper så er det for mye krenging. Men etter å ha seil en god del forskjellige båter så er det stooor forskjell på hva som skal til av krenging før roret slipper. Man skal jo ikke fiske etter hvem som er bak de ulike brukernavnene her på BP, men om det stemmer at du i dag seiler en 50-fots båt hadde det vært interessant for meg å vite hvor godt du synes den tåler rorpress. Min båt er ikke spesielt god på den måten, krever mye å ta ut krefter fra riggen. Båten leveres i dag med et annerledes ror, og jeg har vurdert å justere mitt også. Men heldigvis har jeg blitt flinkere til å trimme seil, og det hjelper enormt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 27.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2023 Framtia skrev On 25.10.2023 at 9.27: En ting jeg synes er viktig er at båten har en "layout" som gjør at man har en god arbeidsplass når det seiles. Enig, og min erfaring er at "racing-layout" ikke nødvendigvis strider imot cruising-comfort eller til og med komfort i havn. Det er jo liten tvil om at cruisere er litt mer bollete i forskipet, så der får man ubestridelig mer plass under dekk, den slipper vi ikke unna. Men behagelig i motsjø, selv under motor, det er det jo ikke. De har også trang cockpit, så enda mer plass under dekk. Men hvor irriterende er det ikke med trang cockpit når man skal spise i cockpit-teltet, for eksempel? Eller når man skal utpå med hele avdelingen på jobben og spise reker en fin ettermiddag? På min båt er overbygget/hytta veldig smal, og vantene går ikke helt ut i borde. Så der er ståhøyden i sofabenkene ofret. Veldig leit for meg som elsker å hoppe i sofaen, altså. Til gjengjeld kan jeg bære en ølkasse på tvers når jeg passerer på utsiden av vantene, noe en gammel sjøulk en gang fortalte meg at er et viktig kriterie når man vurderer en seilbåt. For ikke å snakke om hvor behagelig det er både for meg og alle andre som ligger utenpå når bikkjer, handleposer, barnevogner og whatnot skal bæres ombord og i land. Og sist men ikke minst, hvor bra arbeidsforhold det blir på dekk når man seiler. Til slutt så er det jo alltids med noen som lider av krengeangst, og med en cruiser med grunn kjøl og dårlige trimmemuligheter så er man jo mer prisgitt elementene. Ok så blir det enkelte havner som ikke er dype nok da, men hvor ofte skjer det egentlig? Stod på bunn i gjestehavna i Stenungsund i sommer, men det er vel også eneste gang jeg kan huske. Alt i alt så synes jeg det jevne cruising-segmentet faller litt mellom alle stoler. Passer veldig bra for de som ikke helt vet hva de vil ha og derfor kompromisser på alt. Spesielt nå som alle har bredde i akterskipet uansett, så skjønner jeg ikke helt hva man har å vinne på disse kompromissene, annet enn at prisen kan være lavere pga. dårligere utrustning da. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2023 det absolutt verste for meg er bord midt i cockpit som man ikke kan fjerne.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lr-80 Svart 4.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Nesten et år har passert. Seilte Skagen Race DH, kom inn omtrent sist, men mestring å gjennomføre. Mye takket være stødig seilkompis. Vi tok nok et for langt sørlig rutevalg etter Sörgrundsberget og fikk strømmen mot opp igjen mot Skagen. I 15 m/s var det krevende å fart i skuta, men vi var også slitne etter nærmere 30 timer. Færderen gikk bedre. Middelvind, folk på ripa og skarp slør gav en 4. plass i vår klasse NorRating med spinnaker. Beregnet tid betydelig bedre enn seilt tid, og morsom seilas med turbalja. Hollænderen? Blæhhh. Prøvde å vekte mot le, vekselvis skjære og spri, ingenting hjalp og ble liggende å drive på flere plasser og kom langt bak. Jeg har ikke egentlig regattaambisjoner, men vil heller seile enn kjøre motor. Så har jeg meldt meg på noen regattaer for å lære. Seilte til Strömstad med 14-åringen, nattseilas, opp mot 18 m/s, da klarte vi å beholde styringa. Og når det slipper er det udramatisk. Vi droppet utsiden av Hvaler og la oss på anker mot Kjøkøysund i rådende forhold og det var nok lurt. Så alt i alt er det greit å seile turseiler, bortsett fra i lite vind. Heldigvis kan jeg seile tur når det er vind. Så får vi se om det blir flere regattaer, eller om jeg fortsetter som mannskap på First’n. Finn-trålingen fortsetter, tror jeg kan ofre litt plass når det en gang blir bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.