Jump to content

Bytte baugpropell fra Max Power til Sleipner, må jeg støpe?


Kjelli

Recommended Posts

Kjelli skrev for 17 timer siden:

Hei, noen som har byttet fra Max Power til Sleipner? Må en støpe? Ønsker å montere Sleipner 100kg i båten. Er 175mm tunell. 

Kjenner ikke Max Power, hvis du har litt flere data og fullstendig navn på baugpropell så kan sikkert flere hjelpe.

Men hvis du har 175mm tunnel så må du uansett støpe, Sleipner SE100 har 185mm tunnel.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 57 minutter siden:

Men hvis du har 175mm tunnel så må du uansett støpe, Sleipner SE100 har 185mm tunnel.

Kanskje en mulighet å trimme propellen ned til 175mm . . ?

Dvs. ta av 5 mm på radien. Ny tunnel er en ganske stor jobb . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Uffda, bomma litt på talet, er 185mm på tunnelen, så den er lik, men er stor forskjell på monterings arbeidet om en må støpe eller om en slipper 

Jeg har funnet litt mer info når jeg Googlet, skal se litt mer på det når jeg kommer meg på pc

Sleipner sier at tykkelse på tunnellen også er viktig, hvis det ikke er likt så må tunnelen skiftes, det har jeg ikke ønske om 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 23 timer siden:

Kanskje en mulighet å trimme

Når tykkelsen er viktig, er ikke det bare  å støpe på Innvendig  i båten til Rett tykkelse på tunellen der motoren skal stå, og  helt ut til skroget  hvis det har noe med styrken på tunellen å gjøre, @NilsPils

Skudd fra hofta.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tykkelsen på tunnelen er viktig pga høyden akselen ,det følger normalt med en pappkloss med min max merker.Har du for tykk støp får aksel dårlig inngrep i motor.om du må støpe blir det i tilfelle kun hvis ikke de to skruehull passer med de gamle .På se 30/40 er det et slingringsmonn på 3,5 mm

16979712431666955631314468165475.jpg

Link to post
Share on other sites

Men, når jeg sjekker mer, med bilde jeg har tatt tidligere, så viser det seg at jeg har Max Power CT125, og den er nok kraftigere en det Sleipner E100 er, så da vil jeg få mindre kraft ved bytte.

 

Har et ønske om å bruke de nye E100, med innebygget hastighetsstyring, men det er jo dumt å få en som ikke er så kraftig som den som står montert i dag.

Har, eller hadde, plan om å montere en slik både framme og bak for enklere å håndtere båten alene, og litt mer krefter når en skal gå inn i båsen, er ofte sidevind, og trangt der jeg skal inn.

Link to post
Share on other sites

Kjelli skrev 17 minutter siden:

Men, når jeg sjekker mer, med bilde jeg har tatt tidligere, så viser det seg at jeg har Max Power CT125, og den er nok kraftigere en det Sleipner E100 er, så da vil jeg få mindre kraft ved bytte.

Hvis det er mer kraft som er behovet, så bør du gå resten av installasjonen litt i sømmene. 

 

Ting som er viktig for å få maksimal skyvekraft er 

  • Så høy spenning målt på motorens klembrett under drift som mulig.
  • Store radier på overgang mellom tunell og skrog.
  • At tunellen sitter dypt nok, slik at propellen ikke suger luft.
  • Demontere motoren og rengjøre for børstestøv.

 

Det første punktet er lett å måle med multimeter. Sett på krokodilleklemmer og lange ledninger helt framme ved trusteren, så nærme klembrettet du klarer å feste ledningene. Et hvert koblingspunkt representerer et potensielt spenningsfall. Så kjører du trusteren i 30 sekunder en vei uavbrutt. Noter deg hvordan spenningen faller og hva den slutter på. Dersom spenningsfallet er uakseptabelt er det mange måter å angripe problemet på, alt fra tykkere kabler, kortere kabler, flere batterier, og parallellkobling av banker. Det kan også være at du har spenningsfall i koblingspunkte. 

 

Det andre punktet er veldig viktig for å unngå turbulente strømninger i tunellen, og er meget underkommunisert. Her slurver de aller fleste ved installasjon, det gjelder også anerkjente verft som Princess og Viknes. De velger rett og slett å ikke følge produsentens råd. Radius på tunellingangen skal ikke være mindre enn 10% av tunellens diameter. Er den det bør du slipe ned, spakle opp, og støpe. I mange tilfeller vil det bety at man først må støpe opp flere lag med duk innvendig slik at tunellen ikke løsner. Dette punktet representerer et mye større effekttap enn de fleste tror, så her er det ofte mye å hente. 

 

Det tredje punktet er det verre å gjøre noe med, det betyr jo i praksis at hele tunellen må flyttes. Men det er nok størst problem på små båter.

 

Det siste punktet er vel et vedlikeholdspunkt som de færreste gjør noe med, men som ikke er uoverkommerlig. Ta ut motoren, ta ut børstene og sjekk at de går ledig i børsteholderene, blås rent for børstestøv, sjekk at det ikke er kortslutning mellom kommutatorene.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk veldig bra skrevet dette.

Har dessverre lite å gjøre med strøm/batteri, er nokså nye batterier, 2 stk AGM 12v, en på hver side av motoren, motor 24v, så her klarer jeg ikke å redusere spenningsfallet mer. Motor høres også frisk ut i forhold til turtall, og jeg har oppgradert til siste type propeller.

Tunneler, her er der nok muligheter, men krever ganske stort inngrep, så der skal en del til før jeg gjør noe med det.

Baugpropell er ikke veldig svak, men jeg kan ikke bytte til en som er svakere, så jeg har sendt en forespørsel til Progress Ingeniørfirma AS for å høre om de kan levere trinnløs justering til den gamle, samt ny propell til hekk med trinnløs justering, men mister muligens "hold" funksjon som hadde vært kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Kjelli skrev 19 minutter siden:

Hei, takk veldig bra skrevet dette.

Har dessverre lite å gjøre med strøm/batteri, er nokså nye batterier, 2 stk AGM 12v, en på hver side av motoren, motor 24v, så her klarer jeg ikke å redusere spenningsfallet mer. Motor høres også frisk ut i forhold til turtall, og jeg har oppgradert til siste type propeller.

Tunneler, her er der nok muligheter, men krever ganske stort inngrep, så der skal en del til før jeg gjør noe med det.

Baugpropell er ikke veldig svak, men jeg kan ikke bytte til en som er svakere, så jeg har sendt en forespørsel til Progress Ingeniørfirma AS for å høre om de kan levere trinnløs justering til den gamle, samt ny propell til hekk med trinnløs justering, men mister muligens "hold" funksjon som hadde vært kjekt å ha.

Hva er oppgitt skyvekraft da? Husk at Sleipner oppgir skyvekraft ved 10.5volt, andre levrandører oppgir kraft ved 12volt som oftest, den forskjellen er betydelig.

Link to post
Share on other sites

Hei, dette er 24v, de oppgir 115 kg ved 22V og 122kg ved 24v

Det tilsvarer 11v og 12v, så det kan fort være at vi er på 105kg ved 10,5v, så da er de nokså like, så det trenger jo ikke bli dårligere det, nei, greit med innspill ja.

 

Noen som har dårlig erfaring med Max Power?

Link to post
Share on other sites

Kjelli skrev for 6 timer siden:

Har dessverre lite å gjøre med strøm/batteri, er nokså nye batterier, 2 stk AGM 12v, en på hver side av motoren, motor 24v, så her klarer jeg ikke å redusere spenningsfallet mer.

Mulig du ikke klarer å redusere spenningsfallet mer med den installasjonen du har, men det går alltids an å øke spenningen på motoren. Et alternativ er større batterier som klarer å gi mer strøm. Et annet alternativ er å putte inn et lithiumbatteri som både har høyere hvilespenning, og lavere spenningsfall under utlading enn det blybatterier har. 

 

Men først og fremt bør du måle spenningen på motoren under drift hvis du ikke allerede har gjort det. Hvis ikke blir det famling i blinde. 

Link to post
Share on other sites

Hvis det er enkelt å komme til tunellen på innsiden av båten, så vil jeg anta at du får den byttet til en større for ca 10-15 000kr av en som har erfaring og kan sakene sine. Da får du litt overkill effekt, kan kjøre den roligt med trinnløst når det er stille og fint, men har krefter i fleng, når det virkelig trengs 

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å bytte thruster tunell bak, for å få mer skyvekraft, og jeg har jeg fått fatt i Sleipner dwg filer av hekk truster tunellen for 185mm og 250mm og lagt de ca oppå hverandre.

Den som er minst er den på 250mm, så da kan en ikke bytte til større tunell, når denne er mindre mot skroget.

Har ikke truffet 100% på skissen, men viser i hvert fall at dette ikke blir bra.

image.jpeg.c5078cfcbbfc97a3c4e2041d2c0cce6d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kjelli skrev On 27.10.2023 at 15.24:

Fant et bilde fra salgsannonsen, ser der er litt å gå på i forhold til avrunding av kanter

 

image.jpeg.87250ac3475afb6dd9241880b5ace1fa.jpeg kanter.

 

De har redusert tunnellengden, utført inngangen med sylskarp kant og gjort tunnelingangen usymetrisk. Noe av det verste jeg har sett rent strømningsteknisk. Her var det mye på en gang som må redusere skyvkraften betydelig og sannsynligvis også forårsake mer støy.

 

Men det er en fordel her. Man kan enkelt utbedre uten å fjerne materiale ved å bygge på. Jeg ville gjort radien vesentlig større en 10% av tunneldiameteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...