BØstrøm Startet 21.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2023 Jeg har fortalt om bytting fra dieselmotor til elektrisk fremdrift i annen tråd. Nyinstallasjonen har 2 seildrev, og propellen jeg hadde på aksel er demontert. Jeg tenkte å la akselen stå i hylsa, med volvokondomet som tetting innvendig. Imidlertid tenkte jeg det ville vært fint å helle inn fett som stivner, og holder seg stivt opp til 30grader, som jeg bare kan varme opp hvis jeg skal ha akselen ut igjen, eller i bruk. Melange, eller kokosfett er vel brukelig, men hva skjer når det eldes? Jeg vil jo nødig at det skal begynne å lukte dritt av rumpa på båten. Noen gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Jeg ville ikke brukt melange, det kan være hissig mot gummi. Det sveller og svekker enkelte typer gummi. Hilsen eks frityroljesjåfør. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Animalske produkter inneholder gjerne syrer som må unngås. Jeg hadde gjort kort prosess, plukket ut akslingen og blindet propellhylsen fra sjøsiden. Fylle med et eller annet blir en kvasiløsning. Der man blir gående og lure på hvilke galvaniske reaksjoner som foregår inni der. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 He he. Kvasiløsning er også løsning. Tenkte å fordele merarbeidet på slippen litt utover. Men jeg har jo ett thrustelager og en aksel, samt kardang og propell rimelig til salgs. Kjempeløsning, som du lærte meg om for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Den gang, for en evighet siden da jeg jobbet i NRK TV service/vedlikehold måtte vi mange ganger ty til provisoriske løsninger for å få et program på luften. Men disse provisoriske løsningene ble gjerne permanente og fikk ordet "permasoriske"! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Skru ut hylserøret og skru inn en plugg fra innsiden. Å plugge stevnelagret fra utsiden er ikke lett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BØstrøm Svart 21.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Dette hylserøret er av bronse, og loddet til stålskroget vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Tanken var jo også at det skulle være lett å sette inn en motor med normal aksel, en gang i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Hvis du har et påboltet Cutlesslager, skru det av og bruk gjengene til å skru fast en blinding. Hvis du må beholde akslingen i hylserøret, hadde jeg ikke gjort noen ting. Akslingen kan låses inne i båten, slik at den ikke sklir ut. Uten propell vil den ikke rotere. Så kan du inspisere hvert 25- ende år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 BØstrøm skrev 41 minutter siden: Dette hylserøret er av bronse, og loddet til stålskroget vil jeg tro. Alle hylserør er vel av bronse ,Tviler sterkt på at det er loddet, de er normalt skrudd inn. Har du Stevnelager med Curtislager eller som jeg hvitmetall og fettsmurt Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Jeg kan bekrefte at røret er slaglogget til skroget. Beste måten å demontere er med vinkelsliper. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2023 Hulda skrev 1 time siden: Jeg kan bekrefte at røret er slaglogget til skroget. Beste måten å demontere er med vinkelsliper. Er det ISO 4711 Hulda standard Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.