kalle2012 Startet 26.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2023 Når jeg stopper motoren siver det ut en del olje rundt lokket til filteret, men når motoren går er det ingen lekkasje å se. Har sjekket o-ring i lokket og trekt etter på skruen uten forandring. Observerer også at lokket ikke er helt fast da o-ringen ikke presser hardt nok i sporet den ligger i, om dette er normal vet jeg ikke. Noen her som har noen erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 Ikke normalt. Har du sjekket om det er noe rusk eller riper i anleggsflate o-ringen etter mot? Enten i godset eller lokket? Sikker på at o-ring er riktig dimensjon? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 Nei, det er ikke normalt. Lokket skal sitte dønn fast. Sitér dette innlegget Link to post
kalle2012 Svart 26.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 O-ringen og sporet er sjekket rengjort og ser helt ok ut Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 En gang til: Lokket skal sitte dønn fast. Hvis ikke er det feil på strammeanordningen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 11 minutes ago, kalle2012 said: O-ringen og sporet er sjekket rengjort og ser helt ok ut sikker på at o-ringen er riktig størelse? Kjøper dy nytt filter (fåes omtrent overalt) følger o-ring med. Lenge siden filter/ olje ble byttet? 15 minutes ago, Hulda said: Nei, det er ikke normalt. Lokket skal sitte dønn fast. Erfarer også at det sitter fast, men vil vri seg når man begynner å skru i motsatt retning og stopper på "ATF" merket Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 34 minutes ago, kalle2012 said: Når jeg stopper motoren siver det ut en del olje rundt lokket til filteret, men når motoren går er det ingen lekkasje å se. Det er rart da oljenivået er langt under dette lokket. -Har du peilet olja? - har du sjekket at den lille o-ringen som som tetter mellom senter av filter og holderen er intakt? hvis ikke kan det lekke opp gjennom senter og hullet til skruen - viktig at filter sitter riktig i holderen og at man ikke begynner å stramme før filter er dyttet helt ned og sitter rett. Se bilde Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
kalle2012 Svart 26.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 Har ikke hatt båten så lenge, så jeg tror forrige eier muligens har benyttet for tykk oring mot filteret slik at lokket ikke kommer langt nok ned. Prøvde uten filteret på og da sitter lokket fast. Så i morgen må jeg teste en tynnere oring mot filteret. Det er fint å få innspill fra dere så man ikke låser seg fast i et spor:) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 19 minutes ago, kalle2012 said: Så i morgen må jeg teste en tynnere oring mot filteret. Om du ikke vet sikkert hva forrige eier har gjort/ ikke gjort og når hadde jeg uansett byttet olje, filter og disse o-ringene. Men skjønner fortsatt ikke at det kan renne ut der ved avstengt motor da oljenivået er langt under dette lokket. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
kalle2012 Svart 26.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 for meg virker det som det blir trykk i filteret når pumpen slutter å gå. Det renner bare litt i ca 2 min. Tror bestemt løsningen ligger i tynnere oringer mot filteret Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2023 Filteret sitter på sugesiden av girets oljepumpe. Om det blir overtrykk i filteret må dette da skyldes overtrykk i selve girhuset. Dette kan oppstå som følge av temperaturendring. Det sitter en pusteventil på toppen av girhuset som skal avlaste trykket om dette blir for høyt. Kanskje lurt å demontere/rengjøre/sjekke denne. Men filteret må som allerede nevnt skikkelig ned på sugerøret ved montering, ellers kan lokket være vrient å få på plass. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hanto1 Svart 27.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2023 Prøv med ny original O-Ring først, om ikke det funker så hadde jeg kjøpt nytt lokk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.