Jump to content

Lekkasje på zf-gear HSW 630A


kalle2012

Recommended Posts

Når jeg stopper motoren siver det ut en del olje rundt lokket til filteret, men når motoren går er det ingen lekkasje å se.

Har sjekket o-ring i lokket og trekt etter på skruen uten forandring. Observerer også at lokket ikke er helt fast da o-ringen ikke presser hardt nok i sporet den ligger i,

om dette er normal vet jeg ikke. Noen her som har noen erfaringer med dette?  IMG_3064.HEIC(2).jpeg.526c8e5cfffc1f3b9f966674291c9075.jpeg

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, kalle2012 said:

O-ringen og sporet er sjekket rengjort og ser helt ok ut

 

sikker på at o-ringen er riktig størelse?

Kjøper dy nytt filter (fåes omtrent overalt) følger o-ring med.

Lenge siden filter/ olje ble byttet?

 

15 minutes ago, Hulda said:

Nei, det er ikke normalt. Lokket skal sitte dønn fast. 

 

Erfarer også at det sitter fast, men vil vri seg når man begynner å skru i motsatt retning og stopper på "ATF" merket

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, kalle2012 said:

Når jeg stopper motoren siver det ut en del olje rundt lokket til filteret, men når motoren går er det ingen lekkasje å se.

 

Det er rart da oljenivået er langt under dette lokket. 

-Har du peilet olja?

- har du sjekket at den lille o-ringen som som tetter mellom senter av filter og holderen er intakt? hvis ikke kan det lekke opp gjennom senter og hullet til skruen

- viktig at filter sitter riktig i holderen og at man ikke begynner å stramme før filter er dyttet helt ned og sitter rett.

 

Se bilde

14215.gif

tranny.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt båten så lenge, så jeg tror forrige eier muligens har benyttet for tykk oring mot filteret slik at lokket ikke kommer langt nok ned. Prøvde uten filteret på og da sitter lokket fast. Så i morgen må jeg teste en tynnere oring mot filteret. Det er fint å få innspill fra dere så man ikke låser seg fast i et spor:)

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, kalle2012 said:

Så i morgen må jeg teste en tynnere oring mot filteret.

 

Om du ikke vet sikkert hva forrige eier har gjort/ ikke gjort og når hadde jeg uansett byttet olje, filter og disse o-ringene.

 

Men skjønner fortsatt ikke at det kan renne ut der ved avstengt motor da oljenivået er langt under dette lokket.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Filteret sitter på sugesiden av girets oljepumpe. Om det blir overtrykk i filteret må dette da skyldes overtrykk i selve girhuset. Dette kan oppstå som følge av temperaturendring. Det sitter en pusteventil på toppen av girhuset som skal avlaste trykket om dette blir for høyt. Kanskje lurt å demontere/rengjøre/sjekke denne. 
 

Men filteret må som allerede nevnt skikkelig ned på sugerøret ved montering, ellers kan lokket være vrient å få på plass. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...