Jump to content

Modifisere bunnsmørning?


Fantares

Recommended Posts

Jeg opplever at min båt gror ganske raskt.
Mulig jeg har blitt noe opphengt i dette og har pådratt meg en uvane med for ofte sjekk, men etter ny bunnsmøring i mai, så synes jeg groingen har satt seg veldig når vi er kommet til sensommer i august. 

Jeg arbeider i en bedrift hvor vi sitter igjen med kopperstøv etter produksjon.
Dette er grunnen til at jeg lenge tenkt på å modifisere bunnsmørningen noe, uten at jeg til nå har testet dette.

Ved å tilsette kopperstøv i bunnsmørningen, håper jeg oppnå et mer effektivt og holdbart resultat samt en betydelig arbeidsbesparelse.

Vet at dette er en noe kontroversiell tankegang i disse miljøtider, men klarer ikke slå fra meg om dette ville vært fornuftig eller fysj.
Miljømessig kan en tenke at hvis en tripler tiden til ny bunnsmøring behøves, så vil dette spare miljøet til tross for at ny bunnsmørning er modifisert.

Hva mener dere om dette?

Link to post
Share on other sites

Prøvde å tilsette fint kobberpulver (fikk tak i via et firma som leverer naturfagsutstyr til skoler) i et felt på om lag halvmeteren på tvers av båten et år. Mener på jeg tilsatte rundt et kvart kilo til en liten boks med bunnstoff fra Maritim. Bruker svart bunnstoff, men feltet med ekstra kobber i ble glitrende «kobbersvart», nesten bronsefarget, så vil påstå det var en god del ekstra kobber i testfeltet i forhold til utgangspunktet. Merket dessverre ikke forskjell, både rur, «kondomer»/anemoner og slim grodde likt som på resten av båten etter hva jeg kunne se. Skal ikke si det ikke nytter, men det viste i alle fall ikke hos meg dessverre😕

 

Prøvde også et norskprodusert stoff som var litt i vinden en stund, og som visstnok skulle utføre mirakler, men den gang ei. Ikke noe å skryte av og bortkastede penger.

 

Det som har fungert best er nok hyppigere bruk av båten, ved selvpolerende bunnstoff har det i alle fall hatt mer virkning enn både kobber og Shipfix for min del.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 6 timer siden:

Så lenge det er til eget bruk tror jeg det er greit. Det er ikke noe generelt forbud mot kobber. Dette innholder mye kobber såvidt jeg kan se:

https://www.coppercoat.no/coppercoat

Veldig interessant å lese den linken.

Er det noe her på båtplassen som har egen erfaring med dette bunnstoffet?

Fungerer det også bra på hurtiggående båter. Eller forsvinner bunnstoffet da ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...