Jump to content

En løpende test av Shipfix - mirakeltilsetningen mot groe


Hakkannen

Recommended Posts

Tenkte å foreta en aldri så liten test av Joker-Jan sitt tilsetningstoff mot groe. Har blandet inn 10% Shipfix i bunnstoffet da jeg stoffet båten for et par dager siden. Så skuta bør nå være godt beskyttet for en stund, skal vi tro det som blir sagt om stoffet. Tenkte først på å legge et testfelt uten Shipfix på båten, men kom fram til at det blir lettere å følge med underveis om jeg heller stoffer ei plate som jeg kan ta opp og sjekke med jevne mellomrom.

 

Da jeg skulle flekke over etter støttene i forbindelse med sjøsettingen i dag åpnet jeg et nytt spann med svart bunnstoff fra Maritim. Rørte godt opp slik at det seige bunnslammet ble blandet med resten. Rullet så på rent bunnstoff på venstre del av metallplata på bildet (stoffet forsiden og baksiden av plata).

 

Blandet så i de foreskrevne 10% med Shipfix i spannet med bunnstoff og rørte det godt inn. Påførte dette på høyre siden av plata, forside og bakside. Plata har noen huller i den siden som er påført Shipfix, så da trenger jeg ikke forholde meg til hvilken side som er høyre eller venstre lengre (predemens er et kjent fenomen i mitt yrke).

 

La merke til at den siden med Shipfix innblandet i bunnstoffet tørker merkbart senere enn den siden med rent bunnstoff. Så lengre tørketid enn vanlig  er påkrevet, gjerne lurt å stoffe et par dager før sjøsetting? Overflaten blir i tillegg litt kornete, til forskjell fra det rene bunnstoffet som blir jevnt silkematt. Boksen med Shipfix inneholder tyntflytende væske på toppen og seig masse i bunn, så også her må det røres godt om for å få det blandet skikkelig (før innblanding i bunnstoffet). Lukter interessant, men har da luktet på verre ting:giggle: Shipfix er løst i glykol, det var i lett å spyle vekk søl på betongen der jeg holdt på.

 

Plata henges nå godt nedsenket i vann på den ene utriggeren på brygga. Da får den sol morgen og formiddag, men ikke på kvelden. Det er for øyeblikket en del groe på flyteelementene under utriggerne, så grønska ligger over meteren og svaier i vannet rundt disse, alt etter hvor mye strøm det er. Tenker ta opp plata med jevne mellomrom og sjekke eventuell groe, legger da ut bilder i denne tråden. Tenker at plata skal få henge på slep noen ganger når jeg er ute og seiler, gjerne også når jeg dorger rundt etter makrellen med jolla. Tanken er at den skal få oppleve strømmende vann av og til (bunnstoffet er selvpolerende). Da tenker jeg testen blir litt mer reell i forhold til bruken på en båt som er i bevegelse i ny og ne, selv om plata gjerne ikke får bli med på absolutt alle turene. 

 

Skal bli interessant å se om Shipfix virker som forespeilet. I så fall er det en veldig grei investering. Både økonomisk sett og med tanke på miljøet (naturlig stoff, tilsynelatende spisbart). Det koster 150kr foten å slippe båten min i nærmeste havn (vel 44 fot). Har derfor ikke ønsker eller planer om å ta opp båten årlig (en kamerat dykker ned og skifter anoder en gang i året).

 

IMG_5960.JPG

IMG_5962.JPG

IMG_5963.JPG

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tommel opp for initiativet! :-) 

 

Hadde I shipfix selv i våres og så groe  på de første 20 cm før vi la ut på sommerferie. Ikke så bra tegn. 

 

Forøvrig lå all gugge  sedimentert I bunnen av shipfix spannet.. Så stapp nedi tørepinnen og sjekk ordentlig før en blander. 

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

Høres ikke så bra ut med groa du opplever da, kanskje det er andre forhold lengre sør for Bodø? I følge diverse artikler jeg har lest har de opplevd riktig så gode resultater der nord. Blir spennende å se hva det går i, det er jo et litt annet klima lengre sør. Her rundt Stavanger er temperaturen stort sett rimelig jevn, ikke veldig kaldt, men aldri veldig varmt heller. Mye og jevnt tilsig av nedbør. Gror likevel som bare juling i sommermånedene, og resten av året fester disse "kondomene" seg i hopetall (er vel en eller annen form for anemone). 

 

Ja, tenkte meg ikke om da Shipfix virket så lettflytende og stoffet halve båten uten å ha rørt opp Shipfixen skikkelig:worry: Hadde heldigvis solsiden igjen, så satser på det blir nok av godstoffet der:wink:

 

 

19964694_10155392798907674_1660889210_n (1).jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering etter 2 1/2 måned i sjøen. Plata har fått være med på noen få turer, men ikke over 5 knop. På grunn av været og lange dager på jobb har det ikke blitt så mange turene siden midten av juli, stort sett bare kveldsturer. Så sprakk plutselig blindtarmen for en måneds tid siden, så etter det har både plata og båten fått ligge i ro. Derfor har det ikke blitt lange stykket plata har fått være med, men har regnet meg fram til ca. 75 nautiske før blindtarmen sprakk, da har plata vært med på ca. halvparten av kveldsturene.

 

Trakk opp plata i går for inspeksjon. Siden med hullene gjennom plata er siden med Shipfix innblandet, den andre siden er rent bunnstoff uten ekstra tilsetninger. Bildene er tatt med iPhone 5s og er ikke redigerte i etterkant. Foreløpig kan det se ut som Maritim rent bunnstoff leder. Det var en del slim på siden med Shipfix innblandet. Men jeg la også merke til det at der det kom rene partikler av Shipfix i overflaten på bunnstoffet da jeg påførte nå har grodd mindre enn området rundt. Kan tydelig sees som runde flekker uten slim.

 

 

 

IMG_6800.JPG

IMG_6803.JPG

IMG_6804.JPG

IMG_6801.JPG

IMG_6802.JPG

Link to post
Share on other sites

Ble litt skuffet ja, må innrømme det. Nå ble båten (og testplata) brukt mindre enn vanlig denne sommeren/høsten, gjerne Shipfix er mer avhengig av at bunnstoffet skal poleres vekk underveis? Får ta med plata på slep etter en kamerats båt som går 10-12 knop noen turer når vi kommer oss i bedre form (han måtte ta blindtarmen forrige torsdag, må være noe som går:giggle:). Da vil forhåpentligvis plata få kjørt seg litt, skal bli interessant å se resultatet:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Eg har et område på båten eg ikke smurte med shipfix. Har ikke sett noen nevneverdig forskjell. 

 

Det eg er mest spent på er bakpå mtp rur rundt trimsylinderne etc.

Men der smurte eg med shipfix hele området så får jo ingen sammenligning bortsett ift hvordan det var i fjor. Dessverre....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ruren fester seg vel mest på vårparten? Synes å huske noen snakket om det her inne i en annen tråd. Holdes ruren vekke kan i alle fall jeg leve lenge med litt slim:smiley:

 

Ja, resultatet foreløpig er ganske trist, men vil ikke avskrive Shipfix enda, får ta opp plata når det nærmer seg jul og se om det er noen forandring da. Det mest spennende blir gjerne mot våren når det begynner gro kraftig igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Glimrende. Blanda selv i bunnstoffet, og gjorde samme "feilen" som du når jeg oppdaget at alt godstoffet lå som ei kake i bunnen av shipfix boksen. Men vannstripa fikk desto feitere blanding ;-) 

 

Er på toårs intervall så det er litt om å gjøre å finne noe som fungerer. 

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra plata med Shipfix-innblandet bunnstoff på den siden med hull i plata, rent Maritim bunnstoff på den siden av plata uten hull. Dette ble altså påført plata den 14. juli 2017. Ser disse «kondomene» vokser godt der det ikke er påført noe bunnstoff. Plata har fått være med på slep noen få turer etter seilbåten i kosefart. Så den har stort sett hengt i ro.

210C9C0B-04FC-4462-8A96-BE46BF32770D.jpeg.e7ed3df4420db5addf9eb985ac252f0e.jpeg

 

Nærbilde av overflaten med Shipfix:

06B7423F-7D53-4565-A8FE-6FDDCE27180C.jpeg.67c8b079c18ce2c11b023b641a136191.jpeg

 

Nærbilde av overflaten uten Shipfix:

3B82E822-1427-4A2B-B6CB-9E4ED1363796.jpeg.ce108d3907a7b5757461123e09fd0c88.jpeg

 

Baksiden, altså siden som får mest skygge:

A4A2F1B9-1B02-46E5-83C3-421F34F0D338.jpeg.bd8b1a463eee59ca53d1259f7e81d25e.jpeg

 

Nærbilde av baksiden, med Shipfix:

AA271CF0-9409-4B87-A8BC-DCBC499EA922.jpeg.cb9ac63ca7f1a31c0a7c6a3406f774b5.jpeg

 

Nærbilde av baksiden uten Shipfix:

487B81C2-66B4-473C-B378-7A9B380F2F01.jpeg.a1b5e4a473c7c070e2b0bfcdf68fccf1.jpeg

 

Overflaten ser gjerne ganske lik ut for både siden med rent bunnstoff og den med Shipfix, men det jeg la merke til er at siden med Shipfix føles glattere å ta på. Siden med rent bunnstoff har etter hvordan jeg kjenner det fått et større antall små harde «nupper», mens siden med Shipfix kun har noen få av disse i forhold. Blir spennende å se.

 

Tenker gjerne at jeg går over plata med en kost senere i vår, da blir bruken lignende slik jeg også gjør med seilbåten. Har en lang og buet stang med kost og flyteelement i enden som jeg skrubber bunnen med et par ganger i året (hilsen dårlig samvittighet på grunn av alt for lite turer:giggle:).

 

 

Link to post
Share on other sites

Jo, det kommer alltids noe på propellen og litt spredt på skroget, men er mer plaget av disse anemonene eller hva det nå er (populært kalt «kondomer) som gror godt, spesielt på skyggesiden. Disse kommer i tusentall hvis jeg ikke bruker båten eller lar være å gå over bunn med tidligere nevnte kost. Ligger over sand/mudder, ca. 11-12 meter under bunn av båten, med grei vannutskiftning (flo/fjære er vel vanligvis mellom halv- og helmeteren her i Stavanger-området). 

Link to post
Share on other sites

Eg opplevde vesentlig mindre groe under båten enn de to foregående gangene eg har tatt den opp. Og det selv om den låg over vinteren i tillegg før rengjøring denne gangen. 

 

Opplevde og at det var et glattere belegg i år, av noe brunt glatt som eg tror hadde i stor grad forsvunnet hadde eg kjørt litt fort før eg tok den opp. 

 

Årene før har det vært mye grønt under, lange tråder. I år var det brunt og bare som et belegg. Gikk greit å få bort, de stedene det ikke tørket for meg. Da var det veldig vrient... 

Link to post
Share on other sites

Kjekt hvis det viser seg å faktisk være en forskjell! Hvordan ser nabobåtene ut under? Interessant å se om det faktisk er en reell forskjell eller om det bare er årlige variasjoner ute og går. Derfor forsøket med den plata for min del, selv om det ser ganske likt ut både for vanlig bunnstoff og bunnstoff tilsatt Shipfix. Det kan jo være det viser seg at groa har satt seg bedre fast på det rene bunnstoffet enn på den med mirakelmiddelet iblandet. Får se når jeg tar plata opp om en stund og børster av den litt. I dag tok jeg bare plata opp og la den rett ned på utriggeren før jeg tok bilde, så ser nå på bildene at det virker som en del grønske fra sidene har lagt seg over flaten.

 

Utfordringen med seilbåt som min er at når det brune slimbelegget først har gjort sin ankomst går det sjelden an å seile raskt nok til at det forsvinner av seg selv. Derfor bruker jeg å koste under skroget av og til. Nå skal ikke båten opp i år, men tenker sende ned en kamerat til å skifte anodene. Så får han si fra om han ser lignende tilstander som for et par år siden, da vokste det nok prevensjon under båten til å beskytte en middels stor by de neste ti årene, eller lengre:giggle:

5ae4d40be0a62_Underbt.jpg.b1ffb51c19e3b409bf9ada3d642f9664.jpg

 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvde kobberpulver (ikke West sitt, fikk tak i noe fra der vi handler naturfagkjemikalier på jobb) forrige gang jeg hadde båten på land (gangen før Shipfix). Da smørte jeg ei 40-50cm brei stripe på tvers av bunnen med svart bunnstoff tilsatt så mye kobberpulver at fargen ble mørk bronseaktig. Mulig det hadde effekt, men etter to og et halvt år på vannet var det likevel godt grodd under:wink: Blir spennende å se hvordan det fungerer for deg hvis du går for det. Tar du båten opp årlig? Du skulle jo nesten prøvd deg med ei slik plate du også, hadde vært tøft å se om det virkelig var forskjell:yesnod:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ligger ute annenhver vinter sånn ca. Går fint sommer nr 2, men høsten etter sommer 2 så pleier det å gro som besatt, så det blir en del arbeid, som jeg gjerne skulle ha fått redusert noe. 

 

Husker forrige gang så holdt båtnaboen på å flire seg skakk når groa i vannlinja nesten grodde i sammen med brygga ;-) Men nå er vannlinja "shipfixed", så får vi se. Går inn i sommer 2 nå, til høsten får jeg en slags fasit. 

--

Tenkte på kobberpulver på rorene mine som en test. Kunne kanskje likegodt kjørt epoxy... 

Link to post
Share on other sites

Ser det for meg:lol:

 

Men rart og interessant hvordan det gror forskjellig etter hvor man ligger, hos meg er vannlinja alltid nesten ren, mens nede i mørket gror det over av disse tidligere nevnte kondomene. Mulig vannlinja holdes i noenlunde sjakk av fuglene i havna, våkner rett som det er av «rullingen» til ærfuglen som beiter langs skroget (liker ærfugl, men å våkne tidlig om morgenen av at de høylydt spiser groe får meg som regel til å skrubbe vannlinja rimelig kjapt, søvnen er hellig:giggle:).

 

Blir interessant å se om du ser noe forskjell til høsten ja.

 

Når det gjelder epoksy med kobberpulver i la naboen i havna dette på for noen år tilbake. I følge ham dyrt og veldig mye arbeid, men ellers er han fornøyd med resultatet. Han har katamaran og kan derfor lett snorkle seg rundt skrogene med en slik svamp man skrubber grillrister med, det frisker opp overflaten slik at ny kobber blir eksponert. En slik epoksybehandling skal visstnok vare +/- 10 år, så kanskje det er verdt det? For min del må nesten skuta opp av og til, stikker over to meter dypt, vanskelig å komme skikkelig til under kjølen og rundt propellen uten å ha båten på land.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sensommern 2016 lå vi på svai ved Hvasser og jeg drev å skrapa bunnen. Dvs fridykking med dykkerbriller, i shorts. Var da begynt å komme noe rur. 

 

Kjente jo at det lugga litt når jeg fløyt opp og lå og rubba mot bunnen. Men det så jo ut som jeg hadde sloss med en tiger når jeg var ferdig og kom opp i båten. Knallfornøyd og blid helt til kona nekta meg adgang pga rennende blod fra stort sett overalt. Så neste gang tar jeg våtdrakta på :-) 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Fasit for meg etter to sesonger på sjøen (sommer, vinter og sommer), dvs ca 18 mnd på sjøen i strekk med Shipfix er at jeg ikke kan se noen forskjell ifht når jeg ikke hadde Shipfix i bunnstoffet. 

 

Mao så er bunnen, som vanlig, dekket med rur og jeg har mistet et par knop på maxfart for motor, en fart som ikke er veldig høy fra før.  

 

Så nå må båten opp for spyling, skraping av rur og stoffing. Denne gangen er ei bøtte med Jotun nonstop supreme, til brennevinspris, kjøpt inn. Så får vi se. 

 

Hadde tenkt å legge Hempels silicone, men det var utsolgt så det ble ikke noe av. Pluss at jeg da måtte til med primer osv mens min plan egentlig er kjapt opp og kjapt ut igjen. 

 

Men om Jotun supreme ikke gjør susen så blir det Hempels silicone neste gang. Det virker ekstremt lovende. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...