Jump to content

Diesel som drivstoff i fremtiden?


Pønk 63

Recommended Posts

Diesel er nok det siste fossile drivstoffet som fases ut, da det er av stor samfunnsnyttig betydning.

Og foreløpig er det i mange tilfeller uerstattelig.

 

Det som skjer først, er at de tynger dieselen ned med avgifter slik at det kun er de færreste som har råd til å bruke den.

 

De er jo allerede godt igang.

 

Så store planende cabincruisere kommer vi nok ikke til se så mye til fremover, ihvertfall ikke i planfart.

 

Flere produsenter leverer jo nå flotte båter med små motorer og energieffektive skrog, gjerne kombinert med hybriddrift.

 

Det går nemlig an å nyte båtlivet med ett forbruk på 5-6 liter i timen også, det vet jeg for jeg har gjort det i 10 år😉

 

Riktig nok gikk forbruket opp med "ny" båt i år, men det er bare fordi jeg ikke har blitt knekt av avgifter, rentehevinger og inflasjon...enda🙄

 

 

Men jeg deler din bekymring, og tenker at man får nyte båtlivet så mye og lenge man kan, er ikke så mye mer man får gjort desverre.

 

Klimagalskapen og symbolpolitikken ser ikke ut til å stoppe, og det vil vi alle lide under etterhvert.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fossile energikilder kommer til å være viktig i 50 år til. Hvordan utviklingen blir i Norge er vel i stor grad styrt av avgiftspolitikken, men resten av verden kommer ikke til å klare seg uten fossilt. Man ser jo litt av det samme hvis man går på polet. Napper man ut ei flaske brennevin i hylla der får man en bot til staten på kjøpet.

 

Er på Kypros nå, og her er øl i butikken billigere enn brus. Ingen biler går på strøm, og det kommer ikke til å skje på lang tid heller. 90% av strømmen i stikkontaktene her nede er produsert i kraftverk som brenner olje eller gass. Kjernekraft har de ikke, og nesten ikke sol- eller vindkraft heller. 

 

Dette var bare et eksempel, men det er nok relativt representativt. Ser man på de fattige delene av verden er situasjonen langt mørkere enn dette igjen når det gjelder utfasing av fossilt.

 

Norske politikere mangler i stor grad virkelighetsorientering. Hadde en diskusjon om dette med ordføreren vår hjemme på Hvaler (utdannelse; kunst samt kirkeverge, deretter gått gradene i AP). Hun var sterk i troen på at "Det Grønne Skiftet" vil være gjennomført på fem år. I mine øyne kommer det til å ta 30-50 år i Norge, lenger tid i resten av verden. Første steg må være en storstilt utbygging av konvensjonell kjernekraft, deretter satsing på utvikling av thorium som energikilde, så enda mer FOU på fornybar energi. Et alternativ til fossilt drivstoff kan være hydrogen. Men det er ekstremt energikrevende å fremstille (les elektrisk strøm), og så mye strømproduksjon er det ikke i verden i dag. Og skal det ha noen hensikt i å produsere hydrogen, så må det gjøres med ren, grønn strøm. Hvis ikke kan vi like godt kjøre på diesel. Dette er ikke gjort over natta. 

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med krav renseutstyr på nye dieselmotorer i båt? Tenker på partikkelfilter og annet? Er det fortsatt "fri eksos"? 

 

Jeg mener Volvo innenbords bensin leveres med katalysator. 

 

Til sammenligning så er vel alle nye traktorer med mer enn 25 hk krav til eksos-rensing. 

Link to post
Share on other sites

Diesel er langt mer energi effektiv enn bensin.
Etter hvert vil moderne dieselmotorer slippe ut mindre farlige stoffer, enn de motorene vi har i dag. Vent litt. Er det ikke slik at visse politikere i et ganske stort bil produserende land har drept utviklingen av nye renere og mer energi vennlige motorer!!? Jo, det var jo Tyskland. 

VW hadde utviklet en ny type forbrenningsmotor, som gikk både renere og billigere enn konvensjonelle motorer. De var i gang med de siste tester før den skulle testes i bil. Dessverre kom de ikke lenger på grunn av de nye EU direktiver, som skal forby forbrennings motor i kjøretøy etter 2035.

Jeg skjønner at verden går fremover, og at vi utvikler metodene for fremdrift. men jeg mener fortsatt at det bør være opp til hver enkelt, hvordan deres fremkomstmiddel skal drives.

Vi kommer ikke til å legge ned produksjonen av olje, da det brukes petroleumsprodukter i nesten alle former for produksjon. Og et biprodukt av det blir jo da gass.

Så hvor mange båter blir konvertert til å kjøre på gass fremover?

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, nomen said:

Det går nemlig an å nyte båtlivet med ett forbruk på 5-6 liter i timen også, det vet jeg for jeg har gjort det i 10 år😉

 

6 minutes ago, eivindch said:

Eller 1,5 liter i timen når det ikke blåser. Har hatt det slik i 32 år.

 

Visse typer båtliv på visse steder med stor lokal skjærgård, helt klart ja.

Hadde selv 12 tonns motorbåt med snittforbruk på 6-7 liter i timen i mange år i indre oslofjord. Funket fint det så lenge man var innforstått med at aksjonsradiusen utenom ferier var innafor drøbak.

 

Bor man langt inni en fjord eller annet sted utpå et værhardt nes eller øy på Vestlandet eller nordover og enten bruker båten som transportmiddel eller som hytte og vil komme seg noe sted, er planende båt med 20 kn+ det eneste som gjør det mulig.

 

Jeg ser mange folk har et helt annet bruksmønster på vestlandet og nordover enn det den typiske Mai til August-brukeren har her inni oslofjorden eller nede på Sørlandet.

Båten brukes i større grad hele året og delvis også som transportmiddel ett en kombo.

 

Bare se hvor mange gjestebåter som kan ligge i Vågen i Bergen eller Ålesund en helg i November eller Februar. Som regel er det litt større planende båter som kommer fra hele regionen for å få seg helg i byen med "hytta" si.

 

Så man bør være litt forsiktig med å si båtlivet "jeg" har ville funket fint for alle andre. Vi er alle forskjellige, bor på veldig forskjellige steder og har forskjellige behov.

 

Båtlivet jeg hadde her funket fint for meg, men hadde jeg bodd langt inn hardangerfjorden eller sognefjorden, utpå Austevoll eller Sollund hadde jeg ikke orket å ha en deplassemnetbåt utifra hvordan jeg likte å bruke båt. 

Savnetetterhvert mer og mer muligheten for å av og til kunne spise 30-50 nm på en time eller to.

 

Som andre sier, så tror jeg vi vil ha fossilt brennstoff i mange år til. Vi er ikke i nærheten av å kunne løse behovene for transport av folk og varer (feks store mellom- og langdistanse fly, og alt av bulk og containerskip som frakter varer verden rundt osv).

Dessuten er det noen milliarder av mennesker i resten av verden som er på vei opp i levestandard som vil reise, ha biler etc som ikke engang har hørt om en elbil klimakrise eller global oppvarming og enda mindre vil bry seg om noen forteller de om det.

 

Men det vil helt klart bli dyrt for oss i den vestlige verden. Mye dyrere enn vi ser i dag. Det vil helt klart sette en stopper for båtlivet for enda flere som ikke ser ser noe poeng i å bare kunne forflytte seg i gangfart.

 

 

Men vi greier sikkert å løse alt her hjemme på 60+ grader nord med sykkel og kollektivt, spise vegansk og være et forbilde for resten verden mens vi drukner i klimaavgifter på veien tilbake til steinalderen :yesnod:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Hvordan er det med krav renseutstyr på nye dieselmotorer i båt? Tenker på partikkelfilter og annet? Er det fortsatt "fri eksos"? 

 

Jeg mener Volvo innenbords bensin leveres med katalysator. 

 

Til sammenligning så er vel alle nye traktorer med mer enn 25 hk krav til eksos-rensing. 

Man kan få eksosrensing fra Volvo penta med SCR OG DPF, men hvem vil ha slik dritt i båten sin?

 

Dessuten fjerner man jo ikke CO2 med dette, så man er like langt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vi instalere ny dieselmotor i båten nå.

Elektrisk ble forkastet grunnet pris, rekkevidde og tilgang på strøm.

Satser på at det blir greit å få diesel alternativer i framtiden til ein ok pris.

De to nærmeste alternativene i dag er:

2. generasjon biodiesel HVO 100.

HVO 100, laget av organisk avfall.

Syntetisk diesel, GTL

GTL (Gas to liquid) laget av naturgass.

 

Trur tilgang på dagens alternativer,og utviklingen av nye vil øke, da det alltid vil være behov for energi som lett kan lagres og transporteres og brukes uten avansert tenologi.

 

Menneskeheten har vært avhengig av karbon basert energi siden tidenes morgen.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 24 minutter siden:

Visse typer båtliv på visse steder med stor lokal skjærgård, helt klart ja.

Hadde selv 12 tonns motorbåt med snittforbruk på 6-7 liter i timen i mange år i indre oslofjord. Funket fint det så lenge man var innforstått med at aksjonsradiusen utenom ferier var innafor drøbak.

 

Enig i alt du skriver, og som vanlig er det de som er lengst unna "A4-standarden" som må lide.

 

Altså, hvis du ikke tøffer rundt på sørlandet, helst i en elbåt. Så må du enten finne på noe annet å gjøre, eller flytte.

 

Vi skal ikke ha noe av at folk skal bo ute på idylliske øyer langs kysten, det skal det settes opp vindmøller der, slik at vi kan selge strøm til Europa.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Snakket med en på et reperasjons skipsverft for mindre båter her om dagen. Han fortalte at det ikke er lov å installere nye motorer i yrkesbåter uten eksosrensing. Slike motorer var vist veldig dyre, samt lite tilgjengelig. Det som forsatt var tillatt var bytte av motor til samme modell i eldre båter. Har dessverre ikke noe regelverk å vise til her, men varierer nok mye om det er fiskeri, passasjer osv.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Man kan få eksosrensing fra Volvo penta med SCR OG DPF, men hvem vil ha slik dritt i båten sin?

 

Dessuten fjerner man jo ikke CO2 med dette, så man er like langt.

Jo, ting som renser blir ofte sett på som noe dritt. Samtidig hadde det ikke vert for dagens rensesystem på bensin og dieselbiler, så hadde nok fosil-motorer i biler vert forbudt for lange siden. 

 

Så med det, kanskje det ikke hadde vert så dumt alikevel? Slik at bensin og diesel kan leve lengst mulig for oss.  

Link to post
Share on other sites

Det blir nok å fortsette å bruke Trudelutt (Saga 27) til helgeturer og ferieturer mellom Son og Gøteborg fremover også. Jeg bruker litt under 500 liter diesel i sesongen, så jeg tåler nok en god del prisøkning, selv som pensjonist. Saga'n bruker 0,76 l/Nm og 4,6 l/t i gjennomsnitt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, om jeg hadde dradd ned litt på "farten", hadde jeg nok spart en god del diesel. Yanmar'n kan presses opp i 3600RPM og kommet litt over 7 knop, men det gjør jeg kun i spesielle tilfeller, som ved passering av en seilbåt feks. Men for å "komme frem", ligger jeg mest på rundt 3000RPM som gir den "uhyrlige" hastigheten på 7 knop. Slipper jeg opp litt til 2500- 2800RPM er jeg er nede i snaut 6 knop. Men det føles litt håpløst når en legger ut sydover fra Son og skal til Strømstad, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...