Jump to content

Diesel som drivstoff i fremtiden?

Pønk 63

Recommended Posts

tobixen skrev for 2 timer siden:

Dieseleksosutslipp og støyforurensing av denne størrelsen er veldig merkbart når bilen kommer kl 4 på natta i et ellers svært rolig nabolag, når man ligger for anker med båten sin i en stille, avsidesliggende uthavn og det plutselig legger seg et svært dieseldrevent fartøy rett foran

Jeg tenkte på luftforurensing her, ikke støy. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Utfordringen er at Norge har forpliktet seg til å redusere utslippene med 40% fra 1990 nivå frem til 2030. Ref Paris-avtalen. Det sammen med de fleste andre land i verden. 

Foreløpig er vi ned 4.7%....

Så i løpet av 7 år må vi ned drøye 35%. Uavhengig av hvilket parti som styrer. Så regjeringen begynner å bli litt stressa nå virker det som. Uavhengig  av hvilket farge de har på slipset. Hvis en slutter med oljeboring, som noen mener er løsningen, så er en vel i mål. Av to grunner. Oljeboring står for en stor del av samla utslipp , samt hvis en slutter med olje, så forsvinner velferden som vi alle er blitt vandt til. Jeg vil nå si det er en kortsiktig løsning. Hvilke andre aktiviteter de ønsker å forby, for å komme nærmere målsettingen blir spennende å se. 

Samla utslipp har jo vert jevnt økende i landet, proporsjonalt med økt velferd i landet siden 50-60-tallet. Det samme kan jo sees på andre land som har vert fattig, og som nå får økt økonomi og velferd. Alle ønsker jo økt velferd. Vanskelig å fjerne når en er blitt vandt til det. Det må jo også sies at norsk økonomi er avhengig av forbruk. Moms og avgifter er en fin ting når statsbudsjettet skal settes opp. 

Hva som er løsningen vet ikke jeg. Men regjeringen, uavhengig av farge på slipset, mener vel at de som har utslipp skal betale for det. Basert på det så er det kanskje et tidsspørsmål på hvor lenge diesel til båtbruk er avgiftsfri. 

Vi i Norge er heldige som kan leke oss med båt uten særlig mange avgifter. Håper bare det kan vare. 

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Så i løpet av 7 år må vi ned drøye 35%. Uavhengig av hvilket parti som styrer. Så regjeringen begynner å bli litt stressa nå virker det som. Uavhengig  av hvilket farge de har på slipset. Hvis en slutter med oljeboring, som noen mener er løsningen, så er en vel i mål. Av to grunner. Oljeboring står for en stor del av samla utslipp , samt hvis en slutter med olje, så forsvinner velferden som vi alle er blitt vandt til. Jeg vil nå si det er en kortsiktig løsning. Hvilke andre aktiviteter de ønsker å forby, for å komme nærmere målsettingen blir spennende å se. 

Nei velferden forsvinner ikke i det hele tatt, man kommer bare til å øke skatter og avgifter på samme måte som man har gjort hittil. Kutte i ulike ordninger kommer man ikke til å gjøre, det er det ingen som tør.

Sørlandet2 skrev 48 minutter siden:

Utfordringen er at Norge har forpliktet seg til å redusere utslippene med 40% fra 1990 nivå frem til 2030. Ref Paris-avtalen. Det sammen med de fleste andre land i verden. 

Foreløpig er vi ned 4.7%....

Så i løpet av 7 år må vi ned drøye 35%. Uavhengig av hvilket parti som styrer.....

Norge har valgt å forplikte seg.

Det foreligger ingen straff for ikke å nå målet.

Vi har også valgt å avvike EU sin rapporteringspraksis for CO2 utslipp, ved at Norge holder skogens opptak utenfor.

Om vi valgte EU's modell for rapportering, ville Norge vært netto-0 ift CO2 utslipp.

Akkurat nå tror jeg regjeringen tenker på 55% reduksjon. Men nei, Norge ingenting. Norge kan selvfølgelig endre vårt mål når som helst uten å spørre noen som helst når vi mener det er riktig å tenke på et annet tall. Vi kan også trekke oss fra avtalen.

Verden som helhet har forpliktet seg til en økning av CO2 utslippene på 300% til 2030, og 500% til 2050.

En konsekvens av det grønne skiftet ser man på strømregningen, samtidig som man reduserer påliteligheten i forsyningen. Det får som konsekvens at industriproduksjon flytter ut av Norge og EU og til områder som kan tilby stabil og rimelig energiforsyning. Da først tror jeg flere vil oppdage at Parisavtalen egentlig er en bjørnetjeneste* både for miljø og klima. Samtidig så svekkes vestens velstand, inntekter og verdensherredømme. Det er heller ikke sikkert man vil like alternativet som kommer som erstatning.

Forunderlig nok er det som du sier, uavhengig av hvem som styrer. Jeg undres mange ganger på hvorfor.

Det er nok lettere for folk å la seg lure en gang til, enn å bli overbevist om at man er blitt lurt.

* Bjørnetjeneste: En tjeneste har til hensikt å hjelpe, men som blir til skade.

Verdens energimix idag består av 80% energi fra fossile brensler. Verdens energibehov er spådd å øke med 50% (fra noen år siden, husker ikke hvilket, men det er ikke lenge siden) mot 2050. Dette går det ikke an å erstatte med dagens teknologi med unntak av kjernekraft som ingen av våre styrende politikere vil ha.

Hvilken sinnsykdom våre politikere har blitt rammet av vet ikke jeg. Klimapolitikken som føres er 100% uten fotfeste i realiteter. Norges klimamål er komplett umulig. Og ja, dersom vi hadde tatt med CO2 opptak i skog, så hadde vi her til lands vært ferdige med det grønne skiftet flere ganger. Dessuten, hadde Norge sunket i havet imorgen, så hadde det ikke utgjort en forskjell på klimaet.

Ja, Norge har valgt å forplikte seg. Norge ledes også av ignorante tusseladder som ikke vet noe som helst om denne saken. Det grønne skiftet kommer til å ruinere oss.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Havarita skrev for 21 timer siden:

Norge har valgt å forplikte seg.

Det foreligger ingen straff for ikke å nå målet.

Vi har også valgt å avvike EU sin rapporteringspraksis for CO2 utslipp, ved at Norge holder skogens opptak utenfor.

Om vi valgte EU's modell for rapportering, ville Norge vært netto-0 ift CO2 utslipp.

Akkurat nå tror jeg regjeringen tenker på 55% reduksjon. Men nei, Norge ingenting. Norge kan selvfølgelig endre vårt mål når som helst uten å spørre noen som helst når vi mener det er riktig å tenke på et annet tall. Vi kan også trekke oss fra avtalen.

Verden som helhet har forpliktet seg til en økning av CO2 utslippene på 300% til 2030, og 500% til 2050.

En konsekvens av det grønne skiftet ser man på strømregningen, samtidig som man reduserer påliteligheten i forsyningen. Det får som konsekvens at industriproduksjon flytter ut av Norge og EU og til områder som kan tilby stabil og rimelig energiforsyning. Da først tror jeg flere vil oppdage at Parisavtalen egentlig er en bjørnetjeneste* både for miljø og klima. Samtidig så svekkes vestens velstand, inntekter og verdensherredømme. Det er heller ikke sikkert man vil like alternativet som kommer som erstatning.

Forunderlig nok er det som du sier, uavhengig av hvem som styrer. Jeg undres mange ganger på hvorfor.

Det er nok lettere for folk å la seg lure en gang til, enn å bli overbevist om at man er blitt lurt.

* Bjørnetjeneste: En tjeneste har til hensikt å hjelpe, men som blir til skade.

Jeg sier ikke hva jeg tror er rett eller galt, jeg har heller ikke peiling på hva som skal til for å fortsette liv på denne kloden i noen milliarder år til, men felles for alle de store partiene, som mest sannsynlig skal styre resten av min tid på kloden, er at de vil redusere utslippene. Det i referanse til dere partiprogram.

Hvor de skal kuttes vet ikke jeg, men jeg tror det vil føre til noen små eller store endringer, uavhengig av hvem som styrer. 

Chiefengineer skrev for 22 timer siden:

Nei velferden forsvinner ikke i det hele tatt, man kommer bare til å øke skatter og avgifter på samme måte som man har gjort hittil. Kutte i ulike ordninger kommer man ikke til å gjøre, det er det ingen som tør.

Tja. En av fem kroner i årets statsbudsjett kommer fra oljenæringen. 
Mulig du har rett at det tapet vil bli kompensert av økte skatter og avgifter, noe som for alle som er i arbeid må bidra mer. Noe som vil det føre til mindre penger til gøy(båt)…

Sørlandet2 skrev 33 minutter siden:

Tja. En av fem kroner i årets statsbudsjett kommer fra oljenæringen. 
Mulig du har rett at det tapet vil bli kompensert av økte skatter og avgifter

Skrekk og gru.

Stakkars de som kommer etter oss, og da skal belastes med skatter og avgifter på nivå med inntektene fra olje/gassproduksjon og statens pensjonsfond (oljefondet).

Det er vel bare MDG og SV som kan foreslå noe slikt.

Eller Amish-sekten. Hest og kjerre. Og kanskje robåt og seil. 

Men seriøst, hva skal vi gjøre med våre TAMD-motorer? Bytte til hybrid?

Båtmagasinet skriver jo noe om dette nå. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev for 16 timer siden:

Men seriøst, hva skal vi gjøre med våre TAMD-motorer? Bytte til hybrid?

Det vil nok bare være å forlenge smerten tenker jeg. Det fornuftige vil nok være å holde liv i dieselmotorene så lenge som mulig, for så å gå for helelektrisk når den tid kommer. Jeg kunne godt ha tenkt meg elektrisk fremdrift i min båt, det hadde passet helt utmerket for min bruk. Men det er nok enda noen år til det kan forsvares økonomisk. At det kommer, er jeg dog ikke i tvil om. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Uansett drivstoff, jeg tror fremtiden ligger i langt mer energieffektive båter, f.eks. hydrofoil eller mindre båtstørrelser.  Jeg tror det er eneste mulighet man har for å kunne ferdes i høye hastigheter i båt i en fremtid hvor drivstoff er dyrt og effektiv batterikapasitet fortsatt ikke er i nærheten av energitettheten man kan få i en dieseltank.  Som en bonus - det meste av energien man putter inn i raske båter i dag går med på å lage bølger, med mer energieffektive båter blir det mindre problemer med hekkbølger.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Akkurat dét våger jeg ikke spå noe om.  Fremtiden er notorisk vanskelig å spå noe om - og jeg har en følelse av at fremtiden blir stadig mer uforutsigbar.

En annen ting, endringene skjer stadig raskere - både når det gjelder teknologisk utviklingsrate og miljøendringer.  Endringer som før tok noen hundre år skjer nå på tiår.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hekri skrev for 22 timer siden:

Jeg er redd du har rett. Vi får rusle avgårde på tomgang i 6-8 og håpe at fremtida ligger noen år foran oss....

Om du er fornøyd med 6 til 10 knop på motorbåt, så tror jeg ikke elektrifisering av båt er så veldig langt vekke..

Men 25 til 30 knop på 15 tonns båter... det tror sakte men sikkert vil forsvinne.. vist ikke noe helt uventet, og fantastisk nye energiform kommer på banen... en vet jo aldri..

Rekkeviddeangst folkens, rekkeviddeangst! 

@Havarita, Micro thorium hvordan vil det funke i en ombygd P460 på non-stop tur fra Tønsberg til f.eks. Flåm? 

Tenker å prøve den strekningen med diesel og 2xTAMD72 sommeren 24. 

Hvilket år kan jeg ta den turen med Micro Thorium? 

@Framtia har svaret? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Ja, si det.

Ikke sikkert den er oppfunnet ennå, eller om det er mulig eller hensiktsmessig i fritidsbåter.

Men de riktig store 'lekebåtene' har jo atomkraft.

Og det snakkes om mindre modulære thoriumkraftverk for energiproduksjon på land.

Den som har lever får se hva teknologi morgendagen bringer.

Diesel er pr i dag det beste alternativet når du vokser ut av 'påhengersegmentet'.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...