Jump to content

Krympeplast over båten - et forsøksprosjekt fra okt 23 til april 24 - oppdateres...


Hekri

Recommended Posts

Med sunn skepsis takket vi ja til å legge krympeplast over skuta.

Et par nabobåter hadde "krympa" toppen av båtene i fjor vinter med godt resultat. 

 

Vi ligger i boblehavn der det kan blåse ganske godt vinterstid, og sogar komme et par snøfall.

20231028_154752.jpg.95e843e6f71aa9322b0bd9f4135df957.jpg

 

Vi satt igang og sveisa støtter til et "møne" midtskips. 

Fikk dette på plass, og venta på "Magikeren fra Tryll" som har nødvendig utstyr. 

 

20231028_102242.jpg.bdc208cd16518e0460f078e451787986.jpg

Mønet er en ca 6 meter lang 40x40 galvanisert firkant. Støttene samme dimensjon.

Som "lim" sveisa vi på 35x35 firkant som gikk akkurat inni 40x40. 

 

20231028_102525.jpg.ded534d225c4873da4944563c4db7812.jpg

I akterenden over radaren, ble det en snodig konstruksjon som ligger lett an på de fastmonterte bøylene.

Joda, det ble satt under ei ekstra støtte. Det hviler ikke mange gram på den spinkle bøyla. 

20231028_110315.jpg.571efb23d01505d94f827a8b7b36fef1.jpg

 

Hele greia ble spent opp med stropper. Ikke veldig stramt, men nok til at det står urørlig. 

 

20231028_102456.jpg.f7ab69410bcd249d1f67459a4965f2f1.jpg

 

20231028_102330.jpg.2670e37067da78871ac1db794d3e98d7.jpg

 

Gamle engelske skruer og bolter tåler jo ikke allverdens belastning....

 

Denne relativt solide konstruksjonen kunne vi absolutt lagt en presenning over, men nå er altså prosjektet å se om krymping holder tett, og om det er solid nok. 

Og da kom plasten.....

 

20231028_141717.jpg.b258726fb1c958b82af6fc5c0cf55929.jpg

 

...mens vi tetta maskinrommet med rørisolasjon.....

20231028_121547.jpg.4bdad2aba5c8eee492b6be2dc9bba23b.jpg

 

Det kommer mer om plasten etterhvert som prosjektet skrider fremover og blir tettet. 

Og gjennom vinteren 23 - 24.

 

I mellomtida hadde det vært interessant å høre om dere andre har erfaringer med krympeplast.....

 

20231028_102505.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at dette er veldig mye plast som blir søppel etter en enkelt vinter. Selv om dette kanskje til en viss grad kan gjenvinnes en gang eller to så blir det likevel søppel etter relativt kort tid. Det samme er forsåvidt tilfelle med lettpresenninger men investerer man i en ordentlig presenning så holder den i 10-20 år. 

I en tid hvor man forsøker å minske forbruket av plast vet jeg ikke om dette er en riktig løsning. 🙄

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Lazyjack said:

I en tid hvor man forsøker å minske forbruket av plast vet jeg ikke om dette er en riktig løsning. Overbevis meg gjerne om jeg tar feil🙄

Spørsmålet blir da: hvor mye avfall utgjør en kvalitetspresenning som varer i 20 sesonger sammenlignet med 20x "ark" med krympeplast? Miljømessig tror jeg ikke forskjellen er stor.

Link to post
Share on other sites

@Hekri, hvor er hjemmehavnen? Hvilket klima ligger båten i?

Ser ut som du bor i Oppland, men regner med at denne ligger på sjøen et sted. 

Hva er grunnen til at dere skal prøve krympeplast i stedet for presenning eller havnekalesje på en slik båt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Prøveprosjektet er kun for min egen del for å høste litt erfaring med dette. 

Mange nabobåter bruker, og har brukt dette i flere år med godt resultat. 

 

Finner lite om erfaringer her på Bp. 

Ikke sikkert at dette er en glimrende løsning, men jeg prøver, og deler selvfølgelig erfaringene med dere. 

 

Miljøaspekter, kvaliteten og kostnaden, er faktorer som tas med.

 

Legger til at i tidligere år har denne og flere, ligget kun med gamle kalesjer. Ikke helt genialt det heller @Grand Banks jr , når du bor nær Gjøvik og har båten 3 - 4 timer unna 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Fint med test. Da ligger båten i ytterste Oslofjorden eller mot Sørlandet/ Østfold et sted?

 

Jeg har sett at det er flere båter her nede på Sørlandet som bruker krympeplast. Oftest ca 20 fots daycruisere på land, men også en og annen stor båt. Har vel til gode å se en av disse som er blåst i stykker, så de tåler nok mye.

 

Har også sett campingvogn og campingbil med det.

 

Hva koster det å få lagt på krympeplast?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

To lokale helter tilbød krymping av 4 - 5 båter i boblehavn for stk-pris på to solide presenninger. 

Men nå har jo båten fått et solid "møne" og stativ til presenning.......

 

Så vi får se hva værgudene i Vestfold / Færder varter opp med i løpet av vinteren, og om plasten tåler norsk vinter-storm.

20231029_101041.jpg.8dcb04ecf3e71a01cab7134ea07564f5.jpg

 

Båtplassen-vimpelen blafrer godt allerede..... plasten ligger stødig. 

20231028_171525.jpg.6ec8cf3006143bdb65d1a3e2dc763a0e.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror krympeplast fungerer bra. Flott at du tester og deler erfaringer:smiley:.

 

Dette har jo vært benyttet av profesjonelle aktører med utendørsopplag i en del år allerede, så det har nok vist seg kostnadseffektivt. Gjort på en skikkelig måte krever det nok mindre ettersyn og fører til mindre bekymring gjennom vinteren også. Presenning på stativ og mye vind kan jo være en utfordrende kombo..

 

Man bør nok være oppmerksom på krympeplast blir veldig tett dersom hele båten dekkes, med fare for kondens og jordslag osv. Dette løser vel de profesjonelle ved å sveise inn ventiler ved montering.

 

En annen ulempe er jo at det blir vanskelig tilgang inn i båten i de tilfeller hele båten dekkes. Jeg synes det er kjekt å kunne slakke litt på et tau og ha tilgang til båten inne i "teltet". Men her finnes det også løsninger ved at det kan sveises inn en "luke/dør" med glidelås i krympeplasten som gjør det mulig å komme inn uten å ødelegge plasten.

 

Miljøaspektet har jeg så ikke mye grunnlag for å uttale meg om, men forutsatt at krympeplasten gjenvinnes er det ikke sikkert det er noe verre enn blafrende lettpresseninger og flisete 6mm surretau av billigste sort som mange benytter.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 23 minutter siden:

Er det innebygget "kant tråd" i den, som gjør at den kan festes med tau/ strikk? Synes det ser slik ut. Det har jeg ikke sett før.

 

Den tråden legger man inn selv, så bare varmer man litt på krympeplasten, bretter den rundt tråden, så smelter det sammen. 

 

Litt jobb i starten, men øvelse gjør mester 

Link to post
Share on other sites

Etter ett døgn med regn og sludd og 12-15 m/sek, er det tett, bortsett fra et liiite hull på bb hjørne akter. 

Tetta i dag med armert tape.

(Bilde tatt "oppover").

20231030_085802.jpg.eeb605bf5b04c92150935046c7c5d3c8.jpg

 

Ang miljøaspekter, @Lazyjack og @Snacks, joda mange båter, mye plast, ikke bra. 

Naboen vår hjemme "i dalen" lager hver sommer mer enn 200 rundballer som pakkes i plast.

Båten vår utgjør mindre enn 1/2 rundball.

Rundballe-plast går selvfølgelig også til resirk, men det blir veldig store mengder plast mot slutten av sesongen. Klart at plast er en miljø-utffordring. 

 

Frostskader @Fru Jacobsen, har vi ikke opplevd her på Vestfold-siden, selv uten tildekket båt utover kalesjer. Rekkestøtter og rør har dreneringshull som er åpne, og som funker. Luker har ikke vært fukt under eller på gummipakninger. 

 

Men for all del, da vi hadde Baltic'en på Biri, ble den pakka inn i tykk presenning med god lufting.

 

Men der er det fort minus 30..... og is ekspanderer som kjent ved minus 4 C.

Men her "sydpå" har kuldegrader ikke bydd på noe problemer. 

 

Ang stramming og tråd @Grand Banks jr, og @Eika, ble det først strammet en tråd/snor rundt båten, strammet ned, og plasten ble som Eika sier, skåret snitt der det måtte snittes, og flikene ble dratt rundt og opp på utsiden og smeltet fast til undersida. Noe ble også varmet fra undersiden. 

 

So far, so good..... nå kan vinter være vinter, vi reiser vi sydover.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Geb skrev 1 minutt siden:

 

Hull i plasten etter 1 dag lover ikke bra for resten av vinteren.

 

Har krympeplasta noen båter, noen av hullene er vannsklige og se, i tilegg hvis man har varma litt for mye for og få skikkelig strekk, så kan plasten bli veldig tynn på enkelte områder. 

 

Selv liker jeg den som har litt grønnskjær i plasten, den ser helt hvit ut, helt til man han den og den helt hvite side om side. Den var enkel å jobbe med, selv for en amatør som meg 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 28.10.2023 at 19.02:

Jeg tenker at dette er veldig mye plast som blir søppel etter en enkelt vinter. Selv om dette kanskje til en viss grad kan gjenvinnes en gang eller to så blir det likevel søppel etter relativt kort tid. Det samme er forsåvidt tilfelle med lettpresenninger men investerer man i en ordentlig presenning så holder den i 10-20 år. 

I en tid hvor man forsøker å minske forbruket av plast vet jeg ikke om dette er en riktig løsning. 🙄

Plast er et problem - om det kastes i naturen.
Det skjer lite av dette generelt i Norge og plast - også plastposer - er derfor ikke et stort problem.

Plast er et petroleumsprodukt og både fjernvarme- og søppelforbrenningsanlegg har godt av en viss mengde plast for å fungere som det skal. Derfor importerer Norge gjerne noe avfall - vi har ikke nok.
(Det verste for havet er faktisk å kildesortere plast - kast det rett i restavfall (https://www.minerva.no/klima-miljo-plast/om-du-vil-redde-havet-bor-du-slutte-a-kildesortere-plast/191019)

Det er derfor ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å bruke plast, verken her eller til noe annet. Forutsatt at du ikke kaster det i naturen.

 

Ellers kommer om lag 90 prosent av all plast i havet fra ti elver, åtte i Asia og to i Afrika.
https://forskning.no/forurensning-hav-og-fiske-havforskning/90-prosent-av-all-plast-som-renner-ut-i-havet-kommer-fra-10-elver/259405#:~:text=Forskningsstudien som har sett nærmere,To er i Afrika.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kort oppdatering/rapport 1. juledag. 

Det har vært sterk vind i havna i desember. 

I dag et par kuldegrader, noen cm kald snø. 

20231225_134656.jpg.159167caac8cc68d5dbaf21885ba14a0.jpg

 

Snøen ligger på plasten, lette dunk med hånda eller en kost fra innsiden eller utsiden, og snøen sklir av, også på de slakere stedene. 

20231225_141418.jpg.622c4afcb619c14d742ec5d41096ff85.jpg

 

En svakhet er at "krympinga" har gått litt opp i liminga et sted vi tetta med tape og varmet etterpå.  

Kan kanskje se det på bildet.

20231225_141552.jpg.fd32659ef517879537728afb99e70a9e.jpg

Ikke helt bra, dette, men det ser ut til at det er tett, men det får vi ikke vite før det kommer ei regnskur. 

Og det kan jo ta litt tid...... 

 

Så langt er konklusjonen at plasten har tålt myyye vind, men at tettheten mot regn er usikker på "vanskelige" steder. 

Fjerning av snø bør utføres med "lett hånd" eller en myyyk børste/kost.

20231225_134632.jpg.e4fbd9914624401ed79d4b41bd2a78a6.jpg

 

Neste oppdatering ved påsketider.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...