Jump to content

Krympeplast over båten - et forsøksprosjekt fra okt 23 til april 24 - oppdateres...

Hekri

Recommended Posts

Hei @Brigg, er nok innstilt på at dette er bruk og kast.

Miljømessig ikke bra. Og 6000 bols wasted.

Men jeg tenker å skjære den forsiktig av til våren, og bruke den som en mal for å skjære til og tilpasse en ny presenning som passer. 

Hvis jeg får det til........

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Ja, hvorfor ikke? Min båt er fra 1986 og lever i beste velgående. Selv er jeg fra 1943 og har da tenkt å ha båten i 10 år til.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ha Ha @Hulda, i 2070 er det nok færre av oss som driver med båt.

Men kanskje både Hulda og Trudelutt lever i godt velbefinnende. 

Stikkordet er nok at både du og @Lars H. utfører noe som kalles regelmessig vedlikehold. 

Jeg må ta igjen mange års forsømt sådant, noe dere slipper.

Spørs hvor lenge jeg gidder å "kjempe mot vindmøller". 

Men jeg tar ett prosjekt ad gangen, så lenge lommeboka og kjerringa er med "på reisen". 

Krympeplasten er et lite sideprosjekt, men kan kanskje linkes til sammenligning av levetid med presenning. Men det er veldig lenge til 2070....? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Lazyjack skrev On 28.10.2023 at 19.02:

Jeg tenker at dette er veldig mye plast som blir søppel etter en enkelt vinter. Selv om dette kanskje til en viss grad kan gjenvinnes en gang eller to så blir det likevel søppel etter relativt kort tid. Det samme er forsåvidt tilfelle med lettpresenninger men investerer man i en ordentlig presenning så holder den i 10-20 år. 

I en tid hvor man forsøker å minske forbruket av plast vet jeg ikke om dette er en riktig løsning. 🙄

Jeg er helt enig med deg,men det er et MEN.

Jeg er 75 år og har ingen sterke karer å hjelpe meg med å ta presenning på og av. Er derfor gått over til lettvekts presenning. Ser at solcellene lader selv med denne på,og der i perioden oktober-desember.

I Son har jeg liggende to 8x10meters presenninger i garasjen. Den ene er den tykkeste fra Biltema. Avhendes gjerne for en billig penge da det er lite trolig jeg blir sterkere i årene som kommer

• 8 måneder senere...

Trekker frem denne tråden igjen. 

Lenge leve latskapen! Vi krymper i vinter også.

Erfaringen er at det er dyrt, men tåler mye vær og vind og snø. 

En negativ ting i tillegg til plast og miljø:

Tapen som brukes er vanskelig å få av båten og dens detaljer. Unngå å tape på båten. 

Et tips til de som sverger til å dra tung presenning over stativ: 

Træ et plastrør utenpå møne-røret.

Det sviver lett rundt stanga, og da er det veldig lett å trekke en stor og tung presenning over "mønet". 

Dessuten gnager det mindre på presenninger. 

Tips plukket opp på Facebook, tror det var Båthavna. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...