Jump to content

båtplass i bergen


ola

Recommended Posts

Billige båtplasser er et stort gode mange har i Norge, men det er ikke noe man har krav på. Siden det er et begrenset antall slike plasser er det svært vanskelig, eller umulig, å fordele dem rettferdig som et samfunnsgode. Å leie plasser til markedspris er kan på ingen måte sammenlignes med å handle på kreditt.

Det var egentlig mitt poeng: Hvem F.... vil vel stille et slikt område til disposisjon "gratis" dersom man kan tjene noen kr. på det. Og som du sier: Dette er ikke noe en har krav på - noe de fleste av oss er enig om (bortsett fra de Rød/Grønne da..) :blush: Dessuten er det vel slik at for de fleste av oss er utgiftene til en båtplass med de bekvemeligheter de oftest har - en liten (svært liten) del av utgiftene vi har på båten i løpet av et år.

For investorer: Askøybroen er nedbetalt om ca. 10 mnd - her er mye ubenyttet strandlinje - og enn så lenge er kommunen relativt positiv til bl.a. etablering av båtforeninger/havner så lenge man aner at prosjektene er seriøse.

Et riktig godt nytt år til alle BP`medlemmer :newyearcheers::newyearsign:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så farlig, for jeg har ikke noe problem med å betale markedspris for leie av båtplass.

Dessuten er det vel slik at for de fleste av oss er utgiftene til en båtplass med de bekvemeligheter de oftest har - en liten (svært liten) del av utgiftene vi har på båten i løpet av et år.

Problemet med slike utsegner er at det bygger opp under myten om at båtfolk er pengesterke rikingar som klarer å betala det meste (inkl. div. avgifter...). Dei fleste av oss her inne veit at det er feil.

 

For min del er ca 1000 kroner pr månad (12 mnd i året) for båtplassen ein betydeleg del av utgiftene til båthaldet (og familiens økonomi generelt).

 

Men skal ein få til rimelege fellesskapsløysingar, er det kommunane som må gjennomføra det (gjerne med båtforeningar, KNBF, BP og andre som pressgrupper). Og det skulle vera unødvendig å ta av privat eigedom. Det er rikeleg med offentleg kai/strandlinje som kan nyttast.

 

Elles: Takk for det gamle og godt nytt år til alle! :fireworks3::newyearsign:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter meg til janb.

 

Båtplassene har steget mye de siste årene, ja alt for mye.

For ikke mer en 6 år.siden betalte jeg 1000 kr. i året ( 12 mnd.) for leie av båtplass i flytebrygge og det var på søreide.

Jeg er ikke villig til å betale kr.4-5000 i leie for sommer-sesongen, da finner jeg meg heller en fin plass hvor jeg kan hiver ut en bøye og det gratis. ( der finnes mange gratisplasser langs hovedveiene som staten eier ) Sjøen er fri for alle, det er låv å hive ut en blåse og la båten ligge på svai.

Godt nytt båtår !!!

Redigert av ola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min del er ca 1000 kroner pr månad (12 mnd i året) ein betydeleg del av utgiftene til båthaldet...

Dette er vel egentlig en diskusjon som er verd et eget emne: Hvor mye koser båthold. Mitt inntrykk fra en rekke diskusjoner er at mange undervurderer hva det koster å holde båt. Særlig de som drømmer om seilbåt tror at dette er ekstra billig, ettersom de bruker så lite drivstoff. :rolleyes: De har som regel ikke satt opp budsjett, eller glemt en god del poster.

 

Litt lenger sør i Europa er det en god tommelfingerregel at båthold per år kan koste 10 prosent av båtens verdi. (Du kan selvsagt slippe unna billigere, men har du en gammel båt kan det fort bli betydelig dyrere i prosent.) Heldigvis er vi langt fra dette i Norge, men det kan være en god ide å se prisen for båthold i forhold til hvor mye man har brukt til båtkjøp.

 

Jeg er ikke villig til å betale kr.4-5000 i leie for sommer-sesongen, da finner jeg meg heller en fin plass hvor jeg kan hiver ut en bøye og det gratis. ( der finnes mange gratisplasser langs hovedveiene som staten eier ) Sjøen er fri for alle, det er låv å hive ut en blåse og la båten ligge på svai.

Legger du deg et sted det er mer enn 2 meter dypt så har du statens grunn under kjølen uansett. Dessverre er det ikke alle steder vi kan legge oss til på denne måten.

 

I indre oslofjord er du heldig om du får en båtplass i sommersesongen til 4-5.000 kr uten innskudd. Det blir heldigvis bygget ut en god del nye plasser i området nå, og forhåpentlig legger det en demper på de høyeste leieprisene og en del uryddig framleie neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...