Jump to content

Sveise targabøyle til seilbåt? Spørsmål om både estimert kostnad og praktiske råd .


Hedwig

Recommended Posts

Vi har en Bavaria 42 Cruiser. Har i dag noen davitere som nok egner seg best til motorbåt og ønsker å bytte. Alternativet er enten nye davitere egnet for seilbåt, eller om vi ikke skal gå helt ut på "buy once, cry once" og skaffe oss en targabøyle der vi kan heise opp jolla og også montere solceller etc.

 

I den forbindelse lurer jeg egentlig på to ting: For det første, tanker om targa vs daviter? Er det noen fordel å i stedet ha davitere?

 

Og hvis vi går for targa frykter jeg at dette må spesiallages. Er det noen som har tanker om hva det kan koste? Mulig jeg gjennom en kontakt kan få syrefast stål ganske billig, men hvor kan man finne noen som kan ta på seg en slik jobb? Da både sveise og også planlegge. Og, ikke minst, hva kan noe slikt koste?
Selv er jeg helt amatør med sveising og har kun et enkelt pinnesveisapperat, og har forstått at syrefast er krevende greier. Så har ikke engang vurdert å gjøre det selv.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 5 timer siden:

Og hvis vi går for targa frykter jeg at dette må spesiallages. Er det noen som har tanker om hva det kan koste? Mulig jeg gjennom en kontakt kan få syrefast stål ganske billig, men hvor kan man finne noen som kan ta på seg en slik jobb? Da både sveise og også planlegge. Og, ikke minst, hva kan noe slikt koste?

Hva dette vil koste kommer helt an på hvor komplekst det skal være. 

 

Men hvis du sender meg en IM kan jeg sette deg i kontakt med en bekjent som kan hjelpe deg med dette på et proft nivå, og samtidig mest sannsynlig til en uslåelig pris. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 31.10.2023 at 20.51:

Hva dette vil koste kommer helt an på hvor komplekst det skal være. 

 

Men hvis du sender meg en IM kan jeg sette deg i kontakt med en bekjent som kan hjelpe deg med dette på et proft nivå, og samtidig mest sannsynlig til en uslåelig pris. 

Hjertlig takk.

 

Det vet jeg rett og slett ikke, men skal forsøke å lage en grei beskrivelse og så sender jeg deg DM. Tusen takk igjen. 

Fisk å kos skrev On 31.10.2023 at 20.02:

:fishing:

Dette forsto jeg ikke?

Link to post
Share on other sites

NorSiglar skrev 2 minutter siden:

Om du skal få sveiset så tenk på hvor du skal føre kabler. Og doble det. Og plass nok til de tynneste konnetorene

Hulda har bøyler av 32 mm rør. Selv de har så liten dia at vi måtte terminere i hver ende av rørene. Å få gjennom kladaskene av noen terminaler fra Garmin og andre, kan man bare glemme. 

 

Jeg fikk sveiset og montert mitt opplegg av et verksted ved Kungshamn. Rimelig og topp opplegg. Det er så lenge siden at SEK 20000 den gangen ikke er det samme som SEK xxx er i dag. Den gangen var vel ikke svenskekrona verd mer enn 80 øre. Men det var en formidabel jobb med targa, rekker på hyttetaket og beskyttelse over ankerwinchen. 

Link to post
Share on other sites

Vi har targa med plass til 660W solceller + eksterne daviter som tar 40kilo pr side, altså ikke rare greiene men hele driten kostet oss 26000.- inkl solcellene og det fungerer helt topp, vår 36kilos dingy med elmotor henger fint der uten problem.

 

https://www.instagram.com/p/CPEV4LuLWil/?img_index=3

 

Sjekket pris på syrefast bøyle med jolleheng osv og fikk et par tilbud som lå på 100-140 000.- Personlig synes jeg ikke det er verdt det.

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, Enzo said:

Vi har targa med plass til 660W solceller + eksterne daviter som tar 40kilo pr side, altså ikke rare greiene men hele driten kostet oss 26000.- inkl solcellene og det fungerer helt topp, vår 36kilos dingy med elmotor henger fint der uten problem.

 

https://www.instagram.com/p/CPEV4LuLWil/?img_index=3

 

Sjekket pris på syrefast bøyle med jolleheng osv og fikk et par tilbud som lå på 100-140 000.- Personlig synes jeg ikke det er verdt det.

Jeg jobber i oljeindustrien og jobber tett opp mot verksteder. Prisene har økt veldig på material. en 10"rørflens rustfri koster 37000, så man får ikke rare rørbiten for 200000. å sveise en rustfri Targabøyle kan jeg godt tenke meg at den havner på plussiden av 100000 ja!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...