Steihy Startet 1.November.2023 Del på Facebook Startet 1.November.2023 Jeg installerte solcelle med 280 Ah lithium i juli 2020 og har brukt det uten problemer siden. Første bilde viser typisk dahboard på BMS under drift. Leverandøren av disse cellene garanterte at de var så godt matchet at det ikke var nødvendig å toppbalansere, så hverken det eller full kapasitetstest ble gjort. Uten annen grunn enn at dette blir anbefalt av "alle", tok jeg nå batteriet med hjem, og startet med å paralellkoble og toppbalansere til 3,65V. Cellene var helt like etter et døgns hvile hver for seg. Koblet så BMS (200A QUCC) nøyaktig slik den var før frakobling, og fikk helt ville verdier, se bilde 2. Målt manuelt viste cellene det samme som før sammenkobling. Koblet fra pluggen til BMS ledningene og fikk riktige mål der. Alt er altså riktig fram til BMS. Byttet BMS til en Overkill 120A med samme resultat, se bilde. Det er ikke sannsynlig at begge BMS er ødelagt. Det er muligens noen nullstilling eller reset jeg ikke har funnet..? Noen som har råd? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
SveinHa Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Ta en nøye titt på pluggen, er der bøyde pinner eller pinner som ikke står like langt ute som de andre? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Steihy Svart 1.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2023 SveinHa skrev 46 minutter siden: Ta en nøye titt på pluggen, er der bøyde pinner eller pinner som ikke står like langt ute som de andre? Ser jevne og fine ut, og det er likt på pluggene på begge BMS'ene. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
SveinHa Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Er den pluggen som henger på batteriet også fin? Hvis du måler riktige spenninger der og begge BMSene har nøyaktig samme feilmåling tyder det på feil i pluggen på et eller annet vis. Tror ikke BMSene er feil siden begge viser NØYAKTIG samme verdier, da må det være noe i retning av batteriet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Steihy Svart 1.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2023 Det er ingen plugg på batteriet. Balanseledningene går fra batteriet til BMS. Jeg har nå skrudd av kjøleribba på den ene og målt direkte på loddepunktene til BMS. Der er det riktige verdier - nå ca 3,6V pr celle og 14,4V på pakken. Da er det vanskelig å se at det er noe galt med batteriet. BMSen får riktige verdier inn, men fordreier signalet på et vis og oppfatter det som noe annet. Den opererer også i forhold til det den oppfatter, og forsøker å balansere ned celle 4, som etter siste test måler ca 30 mV mindre enn de andre - som altså nå alle måler rett under 3,6. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Komodo Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Steihy skrev for 5 timer siden: Byttet BMS til en Overkill 120A med samme resultat, se bilde. Det er ikke sannsynlig at begge BMS er ødelagt. Det er muligens noen nullstilling eller reset jeg ikke har funnet..? Noen som har råd? Steihy skrev 29 minutter siden: Jeg har nå skrudd av kjøleribba på den ene og målt direkte på loddepunktene til BMS. Der er det riktige verdier - nå ca 3,6V pr celle og 14,4V på pakken. Pussig problem. Det første jeg ville gjort var å koble fra BMSen igjen og sjekke polspenningen på alle cellene. Ville også belastet alle cellene litt separat og sett at de oppførte seg normalt ute BMS. Da kan du 100% friskmelde cellene. Uansett høres det usannsynlig ut at det skal ha oppstått en feil på cellene, men det samme gjelder for så vidt BMS. Men når det er sagt så er nok elektronikken i en BMS mer følsom for små feilkoblinger. Hvis du ikke kan løse problemet med noen settings så holder jeg en knapp på sårbar elektronikk. Sikkert andre som kan hjelpe deg mye mer konkret med dette, men jeg ser at viljen til å gi av seg selv og bidra på forumet har sunket betraktelig den siste tiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Komodo skrev 3 minutter siden: jeg ser at viljen til å gi av seg selv og bidra på forumet har sunket betraktelig den siste tiden. Hø? Det er ikke mitt inntrykk. Men dette er et så spesielt/sjeldent problem at det nok ikke er mange som har noe å bidra med. Jeg skulle gjerne hjulpet, men jeg aner ingenting om BMS og slike batterier. Jeg har faktisk aldri sett et slikt batteri. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Lars H. skrev 9 minutter siden: Hø? Det er ikke mitt inntrykk. Men dette er et så spesielt/sjeldent problem at det nok ikke er mange som har noe å bidra med. Jeg skulle gjerne hjulpet, men jeg aner ingenting om BMS og slike batterier. Jeg har faktisk aldri sett et slikt batteri. Det er jo en egen gjeng her inne som har bygget seg lithium batterier med separate celler og separat BMS. Er en del kompetanse i den gruppa der. Jeg har også bygget meg et slikt batteri, men er ikke en av dem med spisskompetanse på BMS. Når det gjelder tilbakemeldinger så synes jeg det ble et skifte etter den tråden om at folk starter opp tråder uten å følge dem opp. Der ble jo bla vi som har mange innlegg på forumet beskyldt for å skrive innlegg kun for å briefe med egen kunnskap, ikke for å hjelpe andre medlemmer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Komodo skrev 32 minutter siden: Der ble jo bla vi som har mange innlegg på forumet beskyldt for å skrive innlegg kun for å briefe med egen kunnskap, ikke for å hjelpe andre medlemmer. Vedkommende som skrev det sitter nok ikke med fasiten for alle her, heller for et svært beskjedent mindretall om noen i det hele tatt... Jeg stusser på at målingene i loddepunktene i BMS er normale og likevel viser BEGGE BMSene IDENTISK feil... Jeg kjenner ikke QUCC BMS og dette ser en smule gresk ut for meg... Kan det ha med settings å gjøre? Antall celler e.l.? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Christianl Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Har du forsøkt å koble minus polen til bms'en også? burde jo holde med balanseledningen, men kan jo være et forsøk. Har også hatt BMS'er som har egen drifts spennings kabler i tillegg til balanseringen. Christian Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Denne var en skikkelig grubler, tricky å forklare hvorfor en får identisk feil på to BMS’er. Når det er sagt er veldig mange av disse basert på samme chip/innmat, også selv om app ikke er identisk. Men innlegget til @Christianl fikk meg til å tenke på dette med rekkefølge av tilkopling: Balanseledninger skal aldri være tilkoplet uten at BMS B- er tilkoplet, da dette kan/vil ødelegge AD-konverter i BMS, som måler cellespenningene. Slik var det i alle fall beskrevet i manualen til Heyo/Daly BMS vi brukte og jeg har inntrykk av at dette er gjengs. Så en litt kjip, men plausibel mulighet er at begge BMS-er er ‘toast’. ADC blir også ‘toast’ om en er uheldig og kopler balanseledningene feil, mener @Dreufvar borti dette. Jeg sliter litt med å forstå fullt ut hvordan dette fønker da BMS vel ikke har noen annen + tilkopling enn balanseledningen men det er mulig at den må ha - via B- før kopling for å ikke skade AD-konverter. Jeg tenker også på at BMS vel har vært frakoblet og kanskje trenger en eller annen form for aktivering? Feks ved å sette på lading? En skulle jo tro at den var aktivert så lenge den responderer i app da, men gjerne verdt et forsøk? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Jeg greide å bytte polaritet en gang. Da var bms bare sort.. Ingen reaksjon på noe. Har også vært borti rare avlesninger på cellespenninger og da har det vært dårlig kontakt på balansekablene, enten mellom celle og kabelsko eller kabelsko og balansekabel. Ville gransket alle kontakter og pusset litt på kabelsko og kontaktpunkt på cellene. Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Hei. Jeg har ikke erfaringer med denne typen batteri, men har bygd elsykkelbatteripakke fra bunn med bruk av punktlodding og satt på en BMS, så prinsippene kjenner jeg. Jeg også tror battericellene trolig er ok, men det burde du kunne finne ut av ved å måle følgende: Bruk et multimeter på spenningsmåling med DC og putt negativ / sort på A i bilde og positiv på hhv BCDE. Det burde gi målinger i sona: A-B = 3,6V A-C = 7,2V A-D = 10,8V A-E = 14,4V Videre så tenker jeg også at en må sjekke ledninger mellom bms og batteri og primært da de de to jordingsledningene og de to positive for lading / utlading. Dersom noe er koblet feil der så får en trøbbel. Det er ikke urimelig å anta at BMS ikke klarer å rapportere riktig før den brukes både med lading og med bruk, men det er synsing og ikke noe jeg vet. Mine BMS'er har ikke webgrensesnitt, men feilkobling vil kunne få de til å dø. Det har jeg opplevd selv også. Ifht potensiell dårlig kontakt så kan du jo prøve å bevege litt på kablene mellom bms og batteri i begge ender, og primært da nært endene uten å koble de fra og se om det gir utslag / endring på bms for potensielt å finne vakkelkontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 1.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2023 Christianl skrev for 1 time siden: Har du forsøkt å koble minus polen til bms'en også? Gjorde det nå, etter ditt forslag. Det er løsningen. Jeg trodde det var nok med balanseledninger, det var det ikke. Takk skal du ha. Men jeg holdt på, har andre tenkt på det samme. Forumet funker! Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart 1.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2023 Har stått paralellkoblet en 1/2 times tid og balansert ut før jeg koblet serie og bms. Nå ser det sånn ut. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Fantino Svart 1.November.2023 Del på Facebook Svart 1.November.2023 Så bra at det løste seg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.