Lazyjack Startet 3.November.2023 Del på Facebook Startet 3.November.2023 Har motor ute og benytter anledningen til å shine opp under motor. Beddingen består bla av to eikebord (eller lignende hardtre) som har blitt temmelig innsauset med diesel og olje gjennom mange år. Tørker godt av dem med aceton men de er nok fortsatt ganske feite. For å dempe litt båtlukt, og for å gjøre dem lettere å holde rene, ønsker jeg å lakke eller male dem men er usikker på om det finnes noe som biter på fett treverk. Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Lazyjack skrev 56 minutter siden: Har motor ute og benytter anledningen til å shine opp under motor. Beddingen består bla av to eikebord (eller lignende hardtre) som har blitt temmelig innsauset med diesel og olje gjennom mange år. Tørker godt av dem med aceton men de er nok fortsatt ganske feite. For å dempe litt båtlukt, og for å gjøre dem lettere å holde rene, ønsker jeg å lakke eller male dem men er usikker på om det finnes noe som biter på fett treverk. Tips mottas med takk! Hva som får feste på innsauset treverk er jeg usikker på. Hvorfor ikke skifte det til nytt treverk som kan behandles på en god måte ? Tror du vil slite med å finne noe som hefter på innsauset materiale. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Jeg tror det er best å bare olje de med noe som ikke lukter for mye. Hvis du forsegler de med maling eller lakk, så øker bare risikoen for råte. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.November.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2023 Boatmad skrev 43 minutter siden: Hva som får feste på innsauset treverk er jeg usikker på. Hvorfor ikke skifte det til nytt treverk som kan behandles på en god måte ? Tror du vil slite med å finne noe som hefter på innsauset materiale. De er montert med gjennomgående bolter før innredning så jeg kommer ikke til mutterne på undersiden uten å rive fastplastet innredning. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 kan prøve jotuns shipolin, men de selges kanskje bare i 3 liter /2,5 Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Hulda Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Jeg hadde latt dem være som de er. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Lazyjack skrev for 4 timer siden: De er montert med gjennomgående bolter før innredning så jeg kommer ikke til mutterne på undersiden uten å rive fastplastet innredning. Hva med å bore ut rundt boltene med hullsag, da kan du bare løfte ut plankene. Så kan du splitte de trepluggene som vil sitte igjen rundt boltene og skru av muttrene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Hulda skrev 1 time siden: Jeg hadde latt dem være som de er. Er de gjennomsausa med olje så råtner de i hvertfall ikke! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
paxo Svart 3.November.2023 Del på Facebook Svart 3.November.2023 Det som biter på det meste er god gammeldags kvistlakk. Skjellakk basert. Hvis det ikke biter som grunning, ville jeg gitt opp å male/lakke. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.November.2023 Del på Facebook Svart 4.November.2023 Hulda skrev for 8 timer siden: Jeg hadde latt dem være som de er. Det var også min tanke. Godt impregnert med motorolje. Bør holde seg veldig bra. Jeg tipper at eventuell lukt fra disse trestykkene drukner i annen lukt fra motor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 4.November.2023 Del på Facebook Svart 4.November.2023 Det er nok heller isolasjonen som lukter pyton. I trebåten (Caroline), som vi hadde på 70-tallet, hadde det en gang i tiden vært montert semidiesel. Motorfundamentene i furu var like friske etter 50 år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.November.2023 Del på Facebook Svart 4.November.2023 Du kan prøve å legge en varm klut på treverket etter 10 min lukt på kluten og kjenn om det er samme lukten. Fett treverk prøv Aliminiums maling , det var eneste maling som satt på noen vinduer som var laget av feit Malmfuru på 50 tallet, Aseton først. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.