Jump to content

Septikslange/ septiktank tilbakeslag.


Dani acrona

Recommended Posts

20231103_180106.jpg.7d91b15ecf99c423658096edfbf0e328.jpgHeisann,  har søkt på emnet å finner ingen hjelp på Google.. Jeg kjøpte i sommer en Acrona 32, båten har septiktank montert over toalett og nå viser det seg at jeg har pumpet alt inn i septiktank hele tiden. Har heldigvis ikke gått nr 2 (bor i båten å bruker toalett på marina), og nå i dag fikk jeg et enormt trykk i pumpe toalettet.  Kuleventilen er ødelagt så HVILKET VERKTØY  kan brukes for å kvele slangen??

 

Jeg må slippe båten slipe av flensen og bytte bend å hele pakken, men har ikke lyst på, hvor enn stor den tanken er å få hele tanken tømt inn på badet. Så ja, er det noen her som har opplevd det samme? Og hvilket VERKTØY er sterkt nok til å strupe slangen slik jeg får tømt den i et kar eller stamp? 

 

Hjelp!!  🤪🙈

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mye plass som er til rådighet, men hva med to gode stykker flat stål, et på undersiden av slangen og et på oversiden. Så to kraftige limtvinger til å klemme slangen flat ??

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

1) Tror du bør fikse emnetittel, ellers kommer det nok en mod og stenger tråden. Skjønner desperasjonen, men greit å lese regler og retningslinjer før man poster. 

 

2) Tror du skal slite godt med å klare å kvele slangen. De er ganske solide. Ta deg en tur utpå, eller om nødsituasjon dump det i havna (i og med du ikke har så mye nr. 2 skulle vel det gå ganske greit). 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 27 minutter siden:

Skikkelige skrutvinger med platebit på hver side vil knuse slangen og tette sånn passe. To tvinger er bedre. 

Denne metoden fungerer. Det kan være lurt å runde av plankene litt for å skåne slangen. Men septilslanger er stive, så jeg ville kanskje gått for 2"4".

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Slangen er vel spiralarmert, og er kass etterpå.

Ja er nok standard septik slange. Vet ikke hva du mener med kass?  Om du mener kast/ødelagt til kassering så ja, den skal byttes ut uansett så bryr meg ikke om slangen blir ødelagt i prosessen.  Båten er nesten like gammel som meg, så det beste er å få byttet det som er av ventiler å slanger.

Link to post
Share on other sites

EiSvIn skrev for 1 time siden:

1) Tror du bør fikse emnetittel, ellers kommer det nok en mod og stenger tråden. Skjønner desperasjonen, men greit å lese regler og retningslinjer før man poster. 

 

2) Tror du skal slite godt med å klare å kvele slangen. De er ganske solide. Ta deg en tur utpå, eller om nødsituasjon dump det i havna (i og med du ikke har så mye nr. 2 skulle vel det gå ganske greit). 

Jeg prøver å finne disse reglene å retningslinjer,  uten hell. Hva er galt med tittel? Eller har jeg lagt en post i feil forum? 

 

Nytter ikke å gå utpå når ventilen er ødelagt slik at det ikke slipper ut, så derfor må hele rør og flens byttes. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 21 minutter siden:

Røyrleggarar har hydrauliske jekkar som kan klemma slangar heilt flate slik at ein kan opna nedstrøms ende utan at vatnet renn forbi punktet der jekken klemmer saman slangen.

 

Slike jekkar er lette å bruka, men tek litt plass. 

 

Eit anna alternativ er sjokkfrysing. 

Godt alternativ ja 👍👍

Link to post
Share on other sites

Du har ikke noe bedre oversikt over tank, utak etc? Har selv akk fikset både tett lufting og tett rør fra septik til hav. Var en dritt jobb 😅 For min del tok eg av slangen inn på septik som gikk inn på topp av tank, fikk så en hageslange inn her og en slamsuger (våtstøvsuger) til å suge med i andre enden av hageslangen, fikk tømt så si hele septiken med denne hageslangen. 

 

Deretter stor stamp under slangen der eg tok av og barre lirka slangen litt av så det randt moderat imenst slamsugeren sugete opp fra stampen.

 

Som sakt, usikker hvordan ditt oppsett ser ut. Hoss meg var det lett tilgjengeligt nede ved pumpa. 

 

20230923_143110.jpg.a113845d1db384016c3967a03e7fa834.jpg

Link to post
Share on other sites

SverreOlsen skrev 9 minutter siden:

Du har ikke noe bedre oversikt over tank, utak etc? Har selv akk fikset både tett lufting og tett rør fra septik til hav. Var en dritt jobb 😅 For min del tok eg av slangen inn på septik som gikk inn på topp av tank, fikk så en hageslange inn her og en slamsuger (våtstøvsuger) til å suge med i andre enden av hageslangen, fikk tømt så si hele septiken med denne hageslangen. 

 

Deretter stor stamp under slangen der eg tok av og barre lirka slangen litt av så det randt moderat imenst slamsugeren sugete opp fra stampen.

 

Som sakt, usikker hvordan ditt oppsett ser ut. Hoss meg var det lett tilgjengeligt nede ved pumpa. 

 

20230923_143110.jpg.a113845d1db384016c3967a03e7fa834.jpg

20231104_000319.jpg.eafa3f431a69eb0ab26f291af50d8ccd.jpg20231104_000310.jpg.437806e291d3e2c695f1bd624d465590.jpg

Link to post
Share on other sites

Dani acrona skrev Just now:

20231104_000319.jpg.eafa3f431a69eb0ab26f291af50d8ccd.jpg20231104_000310.jpg.437806e291d3e2c695f1bd624d465590.jpg

Det merkelige er at tanken virker tom når jeg "trommer" på den. Men alikevel så står spruten ut ventilen som sitter rett under dekkslinja ute.. Jeg hører det boble i tanken når jeg pumper med flush å sjøvann og kjenner på overslags slangen at det går væske igjennom, og selvfølgelig sprang opp på dekk å så strålen ut ventilen der.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Om du skal dumpe det i havna, det er sikkert enklere i Longyearbyen enn Aker Brygge i Oslo sentrum. Skikkelige skrutvinger med platebit på hver side vil knuse slangen og tette sånn passe. To tvinger er bedre. Noe søl blir det uansett. 

Har kun gått nr 1 på toalettet etter kjøp, så har hatt hendelen i posisjon for direkte ut pumping hele tiden. Men opplevde at det kom tilbakeslag etter en stund og kjente at dette var gammelt, så satt i gang med å prøve å pumpe godt med vann og da ble det etter en stund et kraftig trykk i håndpumpa og som nevnt tidligere så står spruten ut lufteventil på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev for 2 timer siden:

Vet ikke hvor mye plass som er til rådighet, men hva med to gode stykker flat stål, et på undersiden av slangen og et på oversiden. Så to kraftige limtvinger til å klemme slangen flat ??

Dette kan nok fungere, har postet noen bilder til der det viser hvordan oppsettet er hos meg. Septiktank er over toalett med slange fra Tbend opp til tanken.

Link to post
Share on other sites

Greia med en del kuleventiler er at spindelen som dreier kula ruster i stykker. Og da blir kula stående der den er. Ett triks for å få det til å holde, er å tømme en liter ferskvann ned på septiktanken etter tømming og før bruk. Hulda har hatt samme, velfungerende ventilen siden jeg installerte septiktanken (ca. 2005).

Link to post
Share on other sites

Dani acrona skrev for 10 timer siden:

20231103_180106.jpg.7d91b15ecf99c423658096edfbf0e328.jpg

 

Dani acrona skrev for 7 timer siden:

..., har postet noen bilder til der det viser hvordan oppsettet er hos meg. Septiktank er over toalett med slange fra Tbend opp til tanken.

 

Nå er nok ikke jeg blant kjappeste, men jeg forstår ikke helt hvordan opplegget ditt er. 

 

Er bildet av kuleventilen i bunn av båten? Går det en slange fra den og opp til septiktanken? 

 

Ser du skriver T-stykke, og det synes jo så vidt på bildet. Hvor går den andre slangen på T-stykket? 

 

Som @Hulda skriver så kan spindelen ryke på slike kuleventiler. Når du beveger på hendelen, får du en følelse av om ventilen fungerer eller ikke? Har spindelen røket så drar du ikke med deg kula. Da blir det også en helt annen motstand. 

 

Hulda skrev for 8 timer siden:

Slangen er vel spiralarmert, og er kass etterpå.

Ja, det er klart 👍

 

Dessuten, mest sannsynlig så er det vel et greit belegg med urinstein i de slangene. Da blir det vel bortimot umulig å klemme dette så det blir tett. 

Link to post
Share on other sites

Hei velkommen på Baatplassen.

Ligger du på vannet  og ikke vet om ventilen lar seg stenge må du klemme slangen flat på to steder og kutte imellom.

Antar at det er ventilen i skutebunn  som er på bilde.

 

20231103_180106.jpg.7d91b15ecf99c423658096edfbf0e328.jpg

 

Dani acrona skrev for 12 timer siden:

Jeg må slippe båten slipe av flensen og bytte bend å hele pakken, men har ikke lyst på, hvor enn stor den tanken er å få hele tanken tømt inn på badet.

Tolker det som at båten er på vannet enda?

 

Dani acrona skrev for 9 timer siden:

Septiktank er over toalett med slange fra Tbend opp til tanken.

 

Klemme slangen flat Kan gå selv med urinstein ha et par bøtter klare.

Er enig med @komondo  kan du ta noen flere bilder eller lage en enkel tegning, så en forstår opplegget ,  kan ane at det er en frittfall tank.

Suge tanken tom fra toppen blir mindre søl.

 

Dani acrona skrev for 10 timer siden:

Jeg prøver å finne disse reglene å retningslinjer, 

Ikke lett å overse  reglene.

image.png.be08a50002d9d3d9303216bb876292e3.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...