Jump to content

Fire danske sejlere dræbt ved bådulykke i Portugal


MajorAndy

Recommended Posts

En ulykke ud for Portugals kyst krævede fire liv idag. Ifølge medierne sendte båden et nødsignal fredag formiddag. En redningsbåd blev send ud. Tracket viser, at redningsbåden vendte om og sejlede tilbage. En hjemmevideo fra stranden viser den danske båd sejle under en sømil fra stranden, da en stor bølge rammer båden og vælter den. Vraget skyller op på stranden, hvor man finder fire lig - ingen af dem med redningsvest. 
 

https://ekstrabladet.dk/krimi/tre-danskere-doede-i-baadulykke-i-portugal/10013676

 

https://www.cmjornal.pt/multimedia/videos/detalhe/imagens-do-momento-em-que-veleiro-naufraga-na-praia-em-santa-cruz?ref=HP_PrimeirosDestaques&fbclid=IwAR3wPdxghfIA4JdjphekOsroEMGnu36sQICdgtxPWs24Gi2bjPjIfWmlIPs_aem_Ac-YgI_aqcYT7HuBdYIJQeB5RuiHbKCxaEcLvzkFLA8mjPIq6LOGm_oF-S611CK-WK8

 

 

Link to post
Share on other sites

Huff, tragisk :sad:.

 

Undrer på hva som fikk de til å gå ut og holde seg så tett på kysten i de sjøene?

Noen som har navnet på båten og om den hadde AIS?

 

De gikk ut fra Peniche med kurs sydover. Fant et track på redningsskøyta som også gikk ut fra Peniche og gjorde vendereis. De var nede ved Santa Cruz før de snudde, men holdt seg klokelig et par-tre nm av kysten. Var sikkert friskt nok det også...

IMG_1623.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Orca protokoll. Seil langs 20m dybdekurven. Det er vel omtrent der de seilte

 

orca situasjonen er krevende. 150-200 båter i året blir angrepet og mister roret. Vi valgte å gå langt til havs så lenge som mulig for å unngo orca områder. 

 

 

vi gikk et godt stykke på utsiden her. Vi kunne se Berlengas øyene i kikkert innenfor oss på vei inn mot Cascais. Fra Cascais til Gibraltar gikk vi tett på kysten. 

 

atlanterhavskysten er krevende til tider. Jeg tenker erfaringen vår  fra norske og svenske kysten er en fordel å ha når man går tett på land her. 

IMG_1052.png.0087dbcdd2293f4df4f8046799469ee5.png

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

Undrer på hva som fikk de til å gå ut og holde seg så tett på kysten i de sjøene?

Ja, det kan du si. Med såpass sjø og så grunt at bølgene bryter er jo en "disaster waiting to happen"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Viser faren med å komme på le kyst. En av grunnene til at vi gikk vest av TSS så lenge som mulig fra England til Portugal. Minimum 50nm fra land var ruta. Lavtrykk dannes svært raskt og er kraftige her. Vanskelig å finne værvinduer. Hvilket vi også fikk erfare. 5 m krapp strømsjø i baugen på 5000m dypt vann overrasket oss. Men heller dårlig vær til havs enn le kyst var min vurdering. Orcas var fra Peniche og nord opp i Biscaya da vi seilte. 
 

6-7m bølger bryter på 20m dyp. Bølger bryter når bølgehøyden er 1/3 av dybden. 
 

Orca  posisjon rapporteres daglig, men er uforutsigbart. Da vi gikk langs Algarve var alle rapprter at orcas var nord i Spania. 6 timer før oss ble en båt angrepet på Algarve kysten på 40m dyp der vi gikk lenger inn. 
Dvs Enzo sendte oss melding og ba oss gå lenger inn for han hadde fått info om angrepet før oss. Vi gikk maks fart inn på grunna. Vi var litt sløve fordi alle rapporter var at orcas var nord.. vi fikk blåst rein turboen ..😉

 

til tider måtte vi svært nære land for å holde 20m dybde. Men vi hadde fint vær på den delen av turen 😊

Vi måtte avvike planlagt rute på bildet og gå til Cascais pga flere døgn m dårlig vær utefor Biscaya. 
 

Situasjonsbildet med vær ukjent kyst og orcas er krevende. 
 

 

IMG_0508.png

IMG_0509.jpeg

IMG_0559.jpeg

IMG_0563.jpeg

IMG_0580.jpeg

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 26 minutter siden:

Leser på nettet nå at det var to nordmenn og to dansker ombord.

Ser vg nå rapporterer at det var fire dansker, min opplysninger kommer fra en venn som er portugiser, og han har lest det i lokale nyheter. Så uklare fakta altså enn så lenge.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Der findes video på nettet der tydeligt viser kæntringen. Båden sejler med fuldt rebet fok og storsejl på tværs af bølgerne da en brækkende sø kæntrer båden. Ror og køl knækker sandsynligvis af da båden driver på land. 
 

Hele situationen virker mystisk - især det track, som @sap_2000 viser. Hvorfor returnerer redningsbåden? Er ulykken allerede indtruffet? Man må formode at redningsbåden har sat kursen mod bådens sidst kendte position og det er jo langt fra land, så de debunker vel teorien om at de har sejlet tæt på land af orca-hensyn?

Link to post
Share on other sites

Dette er rapporterte orca interactions i oktober. Kilde er orcas.pt

Som jeg beskrev over vet man aldri hvor de er helt sikkert, så de fleste følger rådet om å gå tett på land. 
det har aldri vært angrep på under 20m dyp. 
 

i følge vær varsel jeg har sett skulle vinden ha løyet mye da de gikk ut. Jeg tenker de ble overrasket av en tilfeldig, stor bølge som brøt under båten. Fra alt ok dette fikser vi til katastrofe på ett sekund. 
 

 

IMG_1065.png

IMG_1064.png

Link to post
Share on other sites

Mange ubesvarede spørgsmål her.

 

Hvorfor gå ud i det hele taget, når prognoserne var som de var?

Hvad lød den første nødmelding klokken 11:08 på? 
Hvorfor havner de så tæt på land? 
Hvorfor kan de ikke evakuere båden? Redningsflåde? Hvornår kommer helikopteren frem?
Hvorfor har de ikke veste på? 
 

Man bør ikke spekulere i sager som disse, men jeg gør det alligevel: En hypotese kunne være, at der har været tale om en defekt på båden. Måske en rorskade (orca?) eller fx tamp/skøde i roret, der gør, at de ikke kan styre væk fra land? Og dermed ender der hvor søerne bryder? Efter hvad folk på sociale medier her siger, så skulle skipperen være meget erfaren. Så man havner ikke en halv sømil fra land på en luv kyst frivilligt.

 

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, MajorAndy said:

Hvorfor returnerer redningsbåden? Er ulykken allerede indtruffet? Man må formode at redningsbåden har sat kursen mod bådens sidst kendte position og det er jo langt fra land, så de debunker vel teorien om at de har sejlet tæt på land af orca-hensyn?

 

Jeg gjetter på at de holdt noe avstand til land pga fare for brytninger. Når de kom frem var antagelig seilbåten altfor langt inn og/ eller ulykken hadde allerede inntruffet. De hadde risikert veldig mye om de hadde beveget seg for langt inn i den tunge sjøen. Selv der hvor redningsbåten gikk er det ikke mer enn 15-20 meter dypt .

 

Vi har eksempel på at en redningsbåt ble slått rundt under tilsvarende forhold på Lista hvor topografien ikke er helt ulik. 

Kort historie: Vestlig storm som sendte bølger på 10 meter+ mot land. Mann som var ute for å se på naturkreftene ble feid på havet fra moloen på Borshavn.

RS Ægir setter fart ut fra Farsund. De begynte i 25 kn, men farten sank raskt til 16-12-10 og til slutt 8 knop da de kjempet i mot bølgene i de 67 fot store og 50 tonn tunge redningskøyta. 

 

Etter ca 1,5 time kom de frem og gikk inn mot moloåpningen for å begynne søk. dybde 10-15 meter. De finner raskt ut at det er risky business å være der. På et tidspunkt er de inne på ca 10 meter relativt nærme land. Det kommer en brottsjø som feier hele skøyta rundt. Det blir kaos i styrehuset da et brannslokningsapparat går av og hvertfall den ene motoren er ute av drift pga slepetrosse som var lagret på akterdekk ble med rundt.

 

Så kommer brottsjø nummer 2  og kaster de rundt en gang til. Det hele ender med de måtte hoppe sjøen og ble pukket opp av smaking som heldigvis var på plass.

 

I etterkant kan man lure på hva i all verden de skulle ut der å gjøre. Fyren som ble feid på havet levde antagelig bare i noen få minutter og uansett lite de kunne utrette helt inne ved land i slike forhold. 

De risikerte sine egne liv og en skøyte til mange titalls mill. Det er ærverdig i seg selv selv, men  ikke når det ikke er noe liv å redde.

 

video fra FLIRen på Ægir her https://www.nrk.no/video/video-fra-da-aegir-gikk-rundt-i-bolgene_283486

På bildet under ser man trossen på BB side som gikk i propellen...

b88ca445-ef2b-4428-914f-a58c2614a8eb.jpg.ec8d2eac5c3bcb41dad04dab26c1bdf5.jpg

 

3 hours ago, Bitteliten said:

De gjorde vel vurderingen at det er for risky å gå på grunt vann. 
Da er det helikopter som gjelder

 

Tror jeg også . De er sikkert godt kjent med forholdene der i slik tung pålandssjø.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, MajorAndy said:

Man bør ikke spekulere i sager som disse, men jeg gør det alligevel: En hypotese kunne være, at der har været tale om en defekt på båden.

 

Jeg mener det er helt greit å diskutere mulige/ sannsynlige årsaker så sant man er tydelig på at det er nettop det.

Nå ser det ut som det kan bli vanskelig å få en fasit, men håper vi får mer info ang feks nødmeldingen og øvrig kommunikasjon.

 

 Jeg har også lest noe om teknisk feil på båten. Motor som stoppet eller ikke ville gå. 

 

Hvis jeg skal spekulere litt så er en mulighet at de var utålmodige på å komme videre og tolket varsler og det de så og følte fra Havna på Peniche med veldig positive øyne. Har selv kjent på den tendensen flere ganger da man gjerne skulle vært kommet lengre osv osv...

 

 

Videre spekulasjon er at når de kom seg avgårde fikk de mer enn de hadde håpet på/ regnet med. Bølgene var (noen timer senere når jeg sjekket) i NNV retning mens vinden var mer mot SSV. Det kan ha gjort det tungt å vinne høyde til land samt at det gikk hurramegrundt.

 

Om det er hold i ryktet med motorproblemer kan man jo tenke seg at at det gikk såpass hardt for seg at de fikk tette filtre raskt etter at de fyret opp motoren da de allerede hadde fått litt problemer med forholdene.

 

Ting kan eskalere raskt. En situasjon som i utgangspunktet kan være håndterbar kan bli till full katastrofe på minutter om man slenger på et en eller flere uforutsette (for de ombord) hendelser.

Det er også et mer eller mindre kjent  fenomen hvor man har overtro på at båten takler "alt". 

 

Man lærer én ting uansett årsak. Man skal ha respekt for sjøen og naturkreftene, samt være ydmyk på at man ikke kan forutse eller håndtere alt som måtte komme.

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det lyder plausibelt.

 

Jeg ville dog stadig meget gerne vide hvad den oprindelige nødmelding er. Den kommer ind klokken 11:08 efter hvad medierne siger. Redningsbåden går ud klokken 12:29. Den vender om klokken 13:18. Måske fordi den her får at vide, at ulykken allerede er indtruffet. Hvis det er tilfældet, så giver det et interval på over to timer mellem første nødmelding og kæntringen. Derfor min hypotese om at der har været tale om en fejl på båden (fx på roret eller måske motoren, som de har villet bruge for at komme væk fra land - mod bølger og vind) som har gjort at de er drevet på land.

 

Dette er et scenarie, som jeg har set adskillige gange i mindre målestok i Søredningen: Motorstop i pålandsvind. Fx tamp i propelleren eller roret. Mistet eller begrænset styring = Båden driver på land. 

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, MajorAndy said:

Jeg ville dog stadig meget gerne vide hvad den oprindelige nødmelding er. Den kommer ind klokken 11:08 efter hvad medierne siger. Redningsbåden går ud klokken 12:29. Den vender om klokken 13:18.

 

Kan det være noe med lokal tid vs GMT på marinetraffic? 

Ser Lisboa er GMT, men har de noe DST som slår inn?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...