Jump to content

Fire danske sejlere dræbt ved bådulykke i Portugal


MajorAndy

Recommended Posts

Quote

Tror de havde tænkt sejlene som lidt støtte og så ellers gå for motor. Da de så får motorhaveri kalder de kystvagten fordi de ikke aner deres levende råd, og tror det måske kun handler om at blive slæbt retur i havn. Tror desværre ikke de havde idé om hvad der ventede dem 

 

Så det er mulig at de faktisk ikke ante at de var i livsfare, men allikevel ba om assistanse.  De anså at bølgene var såpass ille ifht vindstyrken at det var vanskelig å styre båten for seil.  De forutsatte at de kunne gå for motor med litt assistanse fra seilene.  De hadde en seilføring som tilsynelatende gav dem styrefart, men hvor de ikke var tilstrekkelig oppmerksom på at presset fra bølgene og vinden førte dem stadig nærmere land.  Ja, det blir en slags kombinasjon av mine to tidligere hypoteser.  Vi får antageligvis aldri vite riktig svar.  Moralen er uansett at man bør holde seg langt unna land, ha rikelig med plass under båten når det er mye bølger, og ikke se isolert på vindvarselet på værmeldingen uten å også vurdere bl.a. størrelse og retning på dønninger.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 8 timer siden:

Så det er mulig at de faktisk ikke ante at de var i livsfare, men allikevel ba om assistanse. 

Det at de satt inne i cockpitteltet, med sjøsprøyt på plastvinduene gjorde det nok ytterligere vanskelig å vurdere situasjonen, og å arbeide med seilføring. Å rydde bort alt slikt er for meg en del av forberedelene til seilas i hardt vær. Selv en sprayhood kan skape problemer, hvis den får en sjø og kollapser over vinsjer og avlastere. For oss er det også 100% fastspenning, med doble sikkerhetsliner og løpeliner. 

 

PÅ dypt vann tror jeg det skal det mye til å bli tatt av brytende bølger, ihvertfall i forhold med "gammel"  langdønning, Selv en tsunami går vanligvis bra for de som er ute på dypt vann. Men det er dette fenomenet som kalles kryssende bølger, som Kystverket har en ganske god forklaring på:

https://www.kystverket.no/navigasjonstjenester/bolge--og-stromvarsel/

Sitat

...Fenomenet oppstår når bølger endrer retning på en slik måte at bølgene krysser hverandre. Dette skjer oftest i le av grunner, som fungerer som en linse for bølgeenergien... 

 

Link to post
Azor skrev 21 minutter siden:

Hvilken type båt var dette? Ser flere steder at det var en Bavaria, men vet man hvilket år og modell?

Sitat

https://minbaad.dk/nyhed/archive/2023/07/november/article/den-forulykkede-baad-fra-ishoej-hvor-fire-omkom-i-portugal-var-paa-vej-mod-tenerife/

Flere billeder af den forliste sejlbåd med navnet 'Dorado', en Bavaria 38, viser, at båden kommer fra Ishøj Havn. Det bekræfter havnefogeden i Ishøj Havn, Frank Carlsen overfor TV 2 Kosmopol.

 

https://sicnoticias.pt/pais/2023-11-03-Golpe-de-uma-onda-provoca-naufragio-e-quatro-mortes-em-Torres-Vedras-af6fd7da

image.png.3dcb036f4eb647d650b52affb6c530a3.png

Link to post
enslagsgjest skrev for 12 timer siden:

 

VO65 Vestas ja. Godt poeng. Men forskjellen var at de overlevde. Og situasjonen var ikke helt sammenlignbar. De gikk på et rev langt til havs. Dette var ikke synlig på de digitale kartene deres, uten at de zoomet inn. Forsåvidt en viktig påminnelse. Jeg kjenner til en båt som hadde grunnberøring i posisjon 70° 59.250' N 23° 24.978' E , med samme årsak.

 

https://youtu.be/lmw7_DzM2JI

 

Link to post
J-Å skrev for 14 timer siden:

Men en kan jo ikke utelukke en sammenheng mellom båttype og sjømannskap. Ville det ha skjedd med en VO70?

 

 

Uansett om man betrakter seilasen og havariet til dette danske turfølget som uflaks eller udyktighet; Når de først havnet der inni brenningene på tvers, så gjetter jeg på at også vesentlig større båter ville blitt kastet rundt i samme situasjon. Det var store krefter i sving som antakelig også ville kastet en 65-70-foter rundt på omtrent samme måte.

 

Men sannsynligheten for at noen ville havne der er jo uansett svært lav, gitt at det krevdes at en skipper valgte en slik rute under slike forhold, trosset alle advarsler osv.

 

Link to post
2 hours ago, J-Å said:

Dette var ikke synlig på de digitale kartene deres, uten at de zoomet inn.

 

Det er i såfall et programvareproblem, etter mitt skjønn.  Det burde ikke være nødvendig å zoome inn - dersom havområdet er hvitt (eller hva nå enn slags farge som benyttes på kartplotteren for å vise "rent" vann), så burde det ikke være noen overaskelser der.  (På min kartplotter må man zoome langt inn for å se muren ved Oscarsborg - og enda man har zoomet langt inn er det eneste som indikerer fare der noen små tall av typen "1.1").

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg har veldig stor respekt for å gå nære land. Her på Trøndelagskysten spessielt utenfor Hitra og Frøya har vi enorme grunnområder med masse brott. Her har det vært mange ulykker med Fisketurister som ligger nært der å fisker. De skjønner ikke helt hvor mye krefter det er i sving. Hjelper ikke med stor og stødig båt man har. Har kjørt litt båt uti øyene og ute ved Sula, men har stor respekt for brott. Naturligvis lettere å komme unna med motorbåt i slike situasjoner. De i Portugal var nok habile seilere, men det viser jo hvor små marginer det er!  RIP!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...