BMF Svart 8.November.2023 Link til dette innlegget Svart 8.November.2023 Her er lidt mere info..... https://minbaad.dk/nyhed/archive/2023/08/november/article/ven-til-skipper-paa-forulykkede-baad-i-portugal-han-var-typen-der-undersoegte-alt-og-lidt-til/ Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Code0 Svart 8.November.2023 Link til dette innlegget Svart 8.November.2023 Og her: her fremkommer det at alle fire var med fra Danmark. Og skulle til Tenerife. Da er det rart at de var misfornøyd med båtens redningsvester men ikke hadde eget privat utstyr. https://minbaad.dk/nyhed/archive/2023/07/november/article/den-forulykkede-baad-fra-ishoej-hvor-fire-omkom-i-portugal-var-paa-vej-mod-tenerife/ Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 10.November.2023 Link til dette innlegget Svart 10.November.2023 Fra minbaad.dk i dag: https://minbaad.dk/nyhed/archive/2023/09/november/article/erfaren-sejler-om-doedsulykken-i-portugal-fredag-var-ikke-en-rigtig-god-dag-at-sejle/ Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.November.2023 Link til dette innlegget Svart 10.November.2023 Quote Tror de havde tænkt sejlene som lidt støtte og så ellers gå for motor. Da de så får motorhaveri kalder de kystvagten fordi de ikke aner deres levende råd, og tror det måske kun handler om at blive slæbt retur i havn. Tror desværre ikke de havde idé om hvad der ventede dem Så det er mulig at de faktisk ikke ante at de var i livsfare, men allikevel ba om assistanse. De anså at bølgene var såpass ille ifht vindstyrken at det var vanskelig å styre båten for seil. De forutsatte at de kunne gå for motor med litt assistanse fra seilene. De hadde en seilføring som tilsynelatende gav dem styrefart, men hvor de ikke var tilstrekkelig oppmerksom på at presset fra bølgene og vinden førte dem stadig nærmere land. Ja, det blir en slags kombinasjon av mine to tidligere hypoteser. Vi får antageligvis aldri vite riktig svar. Moralen er uansett at man bør holde seg langt unna land, ha rikelig med plass under båten når det er mye bølger, og ikke se isolert på vindvarselet på værmeldingen uten å også vurdere bl.a. størrelse og retning på dønninger. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 10.November.2023 Link til dette innlegget Svart 10.November.2023 tobixen skrev for 8 timer siden: Så det er mulig at de faktisk ikke ante at de var i livsfare, men allikevel ba om assistanse. Det at de satt inne i cockpitteltet, med sjøsprøyt på plastvinduene gjorde det nok ytterligere vanskelig å vurdere situasjonen, og å arbeide med seilføring. Å rydde bort alt slikt er for meg en del av forberedelene til seilas i hardt vær. Selv en sprayhood kan skape problemer, hvis den får en sjø og kollapser over vinsjer og avlastere. For oss er det også 100% fastspenning, med doble sikkerhetsliner og løpeliner. PÅ dypt vann tror jeg det skal det mye til å bli tatt av brytende bølger, ihvertfall i forhold med "gammel" langdønning, Selv en tsunami går vanligvis bra for de som er ute på dypt vann. Men det er dette fenomenet som kalles kryssende bølger, som Kystverket har en ganske god forklaring på: https://www.kystverket.no/navigasjonstjenester/bolge--og-stromvarsel/ Sitat ...Fenomenet oppstår når bølger endrer retning på en slik måte at bølgene krysser hverandre. Dette skjer oftest i le av grunner, som fungerer som en linse for bølgeenergien... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.November.2023 Link til dette innlegget Svart 11.November.2023 tobixen skrev for 12 timer siden: Vi får antageligvis aldri vite riktig svar. Det er nok det eneste som er sikkert etter denne ulykken! Det og at de var på feil sted under de rådende værforhold når det gikk galt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Arne Henriksen Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Ingenting av det denne eksperten sier tilfører noe nytt som jeg ser det, utenom at det nevnes at de har kontaktet kystvakten? Er det noen som har sett noe om det? At bølgehøyden øker når dybden minker dramatisk er ikke spesielt for Portugal.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Azor Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Hvilken type båt var dette? Ser flere steder at det var en Bavaria, men vet man hvilket år og modell? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Azor skrev 21 minutter siden: Hvilken type båt var dette? Ser flere steder at det var en Bavaria, men vet man hvilket år og modell? Sitat https://minbaad.dk/nyhed/archive/2023/07/november/article/den-forulykkede-baad-fra-ishoej-hvor-fire-omkom-i-portugal-var-paa-vej-mod-tenerife/ Flere billeder af den forliste sejlbåd med navnet 'Dorado', en Bavaria 38, viser, at båden kommer fra Ishøj Havn. Det bekræfter havnefogeden i Ishøj Havn, Frank Carlsen overfor TV 2 Kosmopol. https://sicnoticias.pt/pais/2023-11-03-Golpe-de-uma-onda-provoca-naufragio-e-quatro-mortes-em-Torres-Vedras-af6fd7da Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Bavaria 38 Cruiser. Båttypen er vel ganske irrelevant, det meste ville blitt knust der. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
J-Å Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Arne Henriksen skrev 20 minutter siden: Bavaria 38 Cruiser. Båttypen er vel ganske irrelevant, det meste ville blitt knust der. Men en kan jo ikke utelukke en sammenheng mellom båttype og sjømannskap. Ville det ha skjedd med en VO70? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 Veldig vanlig turbåt, mange av dem. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 12.November.2023 Link til dette innlegget Svart 12.November.2023 J-Å skrev for 3 timer siden: Men en kan jo ikke utelukke en sammenheng mellom båttype og sjømannskap. Ville det ha skjedd med en VO70? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
J-Å Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 enslagsgjest skrev for 12 timer siden: VO65 Vestas ja. Godt poeng. Men forskjellen var at de overlevde. Og situasjonen var ikke helt sammenlignbar. De gikk på et rev langt til havs. Dette var ikke synlig på de digitale kartene deres, uten at de zoomet inn. Forsåvidt en viktig påminnelse. Jeg kjenner til en båt som hadde grunnberøring i posisjon 70° 59.250' N 23° 24.978' E , med samme årsak. https://youtu.be/lmw7_DzM2JI Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 J-Å skrev for 14 timer siden: Men en kan jo ikke utelukke en sammenheng mellom båttype og sjømannskap. Ville det ha skjedd med en VO70? Uansett om man betrakter seilasen og havariet til dette danske turfølget som uflaks eller udyktighet; Når de først havnet der inni brenningene på tvers, så gjetter jeg på at også vesentlig større båter ville blitt kastet rundt i samme situasjon. Det var store krefter i sving som antakelig også ville kastet en 65-70-foter rundt på omtrent samme måte. Men sannsynligheten for at noen ville havne der er jo uansett svært lav, gitt at det krevdes at en skipper valgte en slik rute under slike forhold, trosset alle advarsler osv. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 2 hours ago, J-Å said: Dette var ikke synlig på de digitale kartene deres, uten at de zoomet inn. Det er i såfall et programvareproblem, etter mitt skjønn. Det burde ikke være nødvendig å zoome inn - dersom havområdet er hvitt (eller hva nå enn slags farge som benyttes på kartplotteren for å vise "rent" vann), så burde det ikke være noen overaskelser der. (På min kartplotter må man zoome langt inn for å se muren ved Oscarsborg - og enda man har zoomet langt inn er det eneste som indikerer fare der noen små tall av typen "1.1"). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 2 hours ago, HansH said: ... trosset alle advarsler ... Jeg tipper at risikoviljen generelt sett er høyere hos et regattamannskap enn hos et turfølge - og at de værforholdene som var ikke ville satt en stopper for en profesjonell havsregatta. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 tobixen skrev 13 minutter siden: Det er i såfall et programvareproblem, etter mitt skjønn. Her er Skippo kartet for stedet jeg nevnte utenfor Finnmark. Det er riktignok et blått felt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.November.2023 Link til dette innlegget Svart 13.November.2023 Det blå feltet gir vel en indikasjon på at at farvannet er "urent" og at man må zoome inn for å sjekke om det er mulig å finne en passasje ... så da er det mannskapsfeil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
skagenekspressen Svart 11.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 Fant dette maleriet på det maritime museet i Belem. Det ser ut til at portugiserne er kjent med at skip ruller over i brytende bølger Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 11.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 Maleriet er ikke snudd på hodet da?😊kunne like vært at skipet blir skylt inn på stranden. Måtte bare. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 11.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 Med litt velvilje er dette en seilskute som er i ferd med å bli slått inn på stranden, antakelig rett før den ruller over. Og det er faktisk ingen ironi i det fra min side. Det er vel all mulig grunn til å tro at dette er noe de har sett mange ganger,. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 11.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 Det er vel neppe noen bombe at det er forlist mange skip opp gjennom årene langs den kysten, som overalt ellers. Men det er også stor forskjell på hvor godt en sånn skværrigget balje kunne seile opp mot vinden sammenlignet med en moderne seilbåt .. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2023 Særlig når 'balja' har fralandsvind :-) Tror ikke man skal ta slike malerier særlig alvorlig. Uansett, le kyst er noe man skal være oppmerksom på i dårlig vær. Selv med moderne båter. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2023 Jeg har veldig stor respekt for å gå nære land. Her på Trøndelagskysten spessielt utenfor Hitra og Frøya har vi enorme grunnområder med masse brott. Her har det vært mange ulykker med Fisketurister som ligger nært der å fisker. De skjønner ikke helt hvor mye krefter det er i sving. Hjelper ikke med stor og stødig båt man har. Har kjørt litt båt uti øyene og ute ved Sula, men har stor respekt for brott. Naturligvis lettere å komme unna med motorbåt i slike situasjoner. De i Portugal var nok habile seilere, men det viser jo hvor små marginer det er! RIP! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.