Jump to content

Suzuki DF115: Rusten styrebrakett/-arm - Skifte eller reparere?


Fantares

Recommended Posts

Styrearmen på min Suzuki DF115 er rusten og ser ikke bra ut.
Mistenker at den ser verre ut enn den egentlig er, men er usikker og spør derfor folket her hva som bør gjøres.
Slik jeg vurderer det har jeg 2 muligheter:
1. Skifte styrearm/brakett

2. Pusse/sandblåse og lakke den uten demontering.

Alternativ 1 ville vært det aller beste, men mistenker at det vil medføre mye arbeid og mekanikerevner som jeg kanskje ikke har.
Alternativ 2 vil fornye styrearm/brakett uten mekanikerarbeid, men medfører mye pirkarbeid og veldig vanskelig tilkomst.

Noen som har erfaring med samme problem og har fikset dette før?

 

IMG_3594.jpeg

IMG_3659.jpeg

IMG_3595.jpeg

Link to post
Share on other sites

 

Fantares skrev for 2 timer siden:

Noen som har erfaring med samme problem

Ja 

 

Fantares skrev for 2 timer siden:

og har fikset dette før?

Nei :giggle:

 

Har inntrykk av at alle påhengere blir slik. Årsaken er at dette er en komponent i støpestål som ikke blir skikkelig rustbeskyttet. Det er utrolig irriterende at denne delen blir rusten og stygg uansett hva du gjør av vedlikehold. Hadde produsentene ønsket det kunne de sendt denne til galvanisering før montering. Da ville den holdt seg pen mye lenger, og det ville blitt små galvaniske spenninger i forhold til aluminiumen i motoren. 

 

Fantares skrev for 2 timer siden:

1. Skifte styrearm/brakett

2. Pusse/sandblåse og lakke den uten demontering.

Alternativ 1 ville vært det aller beste, men mistenker at det vil medføre mye arbeid og mekanikerevner som jeg kanskje ikke har.
Alternativ 2 vil fornye styrearm/brakett uten mekanikerarbeid, men medfører mye pirkarbeid og veldig vanskelig tilkomst.

Alternativ 2 har jeg liten tro på, men tror heller ikke alternativ 1 er ideelt. Jeg tror det ideelle å demontere den, sandblåse, og sende den til galvanisering. Evt sandblåse og lakkere med 2komp epoxyprimer først.

 

Men hvis du sjekker ut hvor mye jobb det er å demontere denne dingsen tipper jeg du slår dette prosjektet fra deg. 

 

Men du bør neppe bekymre deg for komponenten, det skal veldig mye til for at den rustet av. Et kompromiss kan være å skrape vekk litt løs rust, pensle to ganger med Owatrol mot rust, og male over med Powercoat. 

Link to post
Share on other sites

Her er det blandet tre materialer som 'ikke tåler trynet på hverandre' : Aluminium, stål og A4 (rustfritt stål). Poenget er å galvanisk isolere de tre materialene fra hverandre. Eller periodisk bytte dem ut. Jeg ville rengjort stålet og grunnmalt med epoxyprimer og toppstrøk med polyuretan. A4 bolt ville jeg klint inn med aluminiumpasta. Da holder det mye lenger, men er ikke perfekt- det blir det aldri.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å rengjøre og male denne på plass på en god måte. Tenkt deg f.eks hvordan du skal sandblåse uten å ødelegge lakken på komponentene i nærheten. 

 

Den eneste måten å gjøre dette grundig er å demontere den og sandblåse. Men har du sjekket hvor mye du må demontere for å få den av? Tror det kan være en gylden middelvei å skrape av det løse og pensle på Owatrol. Du kan trøste deg med at det er kosmetisk, ingen fare for at den ruster av.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Det er mulig å rengjøre og male denne på plass på en god måte. Tenkt deg f.eks hvordan du skal sandblåse uten å ødelegge lakken på komponentene i nærheten. 

Her mangler det en u, det skulle stått umulig. 

Og som nevnt, det er en sabla jobb å få av denne. Hvis du skrur motoren helt i deler er dette omtrent den siste delen du får av. Du må løfte av blokka, av med undervannshuset, av med motorfestene osv. osv. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

I dag demonterte jeg det som skulle til for å løfte av motoren for bedre tilkomst til styrearmen.
Dette arbeidet gikk greit. 
Etter å ha løftet motoren av, håpet jeg å kunne ta av styrearmen slik at jeg kunne få den sandblåst og behandlet før montering igjen.
Imidlertid ser det ut til å være vanskelig å få av nederste motorfeste som er festet til styreakslingen.  
Motorfestet er tredd inn på styreakslingens spor og er låst nederst med en låsering.  
Låseringen var enkel å ta av.
Motorfestet sitter likevel kubb fast på akslingen og jeg vet ikke om det lar seg demontere.
Har rengjort, pusset og dynket i rustløser for deretter forsøkt presse det av uten å lykkes.
Noen tips?

Tilkomsten for å få behandlet styrearmen er nå uansett mye bedre, så hvis jeg ikke får av nedre motorfeste, så vil jeg gjøre jobben så bra det lar seg gjøre med styrearmen på plass.

 

IMG_0111.jpeg

IMG_0112.jpeg

IMG_0110.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantares skrev for 7 timer siden:

Imidlertid ser det ut til å være vanskelig å få av nederste motorfeste som er festet til styreakslingen.  
Motorfestet er tredd inn på styreakslingens spor og er låst nederst med en låsering.  
Låseringen var enkel å ta av.
Motorfestet sitter likevel kubb fast på akslingen og jeg vet ikke om det lar seg demontere.

Her må du legge ved noen bedre detaljbilder av problemet. Jeg har nettopp gjort dette på min motor, men her er det litt annerledes. 

 

Link to post
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg :thumbsup:

Dette kan du trekke rett av når du har fjernet låseringen. Dersom det sitter hardt, så har det rustet. Da må du bruke større kraft, og i verste fall skjærebrenner for å varme. Men en solid avtrekker vil nok gjøre susen. Du må dreie en propp som passer innvendig i røret og truster mot enden, i den proppen skal det være et senterhull som du bruker for å sentrere spindelen på avtrekkeren. Spenn på avtrekker, og slå skrått fra oversiden av braketten med en dor av messing, aluminium eller kobber. Når jeg sier dor så mener jeg det folk flest vanligvis kaller en akselbit. 

Link to post
Share on other sites

Fantares skrev On 10.3.2024 at 16.15:

Låseringen var enkel å ta av.
Motorfestet sitter likevel kubb fast på akslingen og jeg vet ikke om det lar seg demontere.

Kom meg nøyaktig dit på en 30hk. Prøvde litt forskjellig men ga opp da det ikke var verdt arbeid og risiko (I mitt tilfelle, gammel motor så ingen deler å skaffe). Er begrenset hvor mye krefter man kan bruke på nedre feste da det er aluminium, og for mye varme så smelter plastforingene lenger opp. Får man den ikke løs med metoden til Komodo, så kan man som siste instans ofre nedre feste med å klyve/sage det i to og kjøpe en ny, ca 1500,- Men anbefaler å bare pusse rent slik det er å få på noe overflate behandling. Du har en 2009 4-takter, den holder nok ikke evig uansett..

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips!

Skal forsøke med varmluftpistol på motorfestet i morgen. Kombinerer det med å tette akslingen nederst for så å fylle den med is-slush for nedkjøling når motorfestet er oppvarmet. Deretter forsøker jeg slå den forsiktig ned fra oversiden.

Løsner den ikke da, så blir jeg å gjøre så god jobb som mulig med styrearmen slik den er montert, selv om tilkomsten på undersiden er vanskelig.

 

Link to post
Share on other sites

Fantares skrev for 2 timer siden:

Løsner den ikke da, så blir jeg å gjøre så god jobb som mulig med styrearmen slik den er montert, selv om tilkomsten på undersiden er vanskelig.

 

Når du først har skrudd deg helt ned hit bør du absolutt få den rorkulten helt av, det er ikke noe å lure på! Det som skal til her er den største avtrekkeren du kommer til med og et par kontante slag med ei lita slegge. 

 

Her ser du et eksempel på en dor som jeg bruker til slikt. Det er en flat profil i messing som måler 30x10mm. Men du kan egentlig bruke en stålaksel eller hva som helst. Den sitter nok i rust, så her er det bare rå kraft som gjelder.

 

20240312_194126.jpg.983520a85c8e0e414a87a1faf7edd733.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser i fra side 89 i denne tråden, så kan du se hvordan min styrearm så ut da jeg fikk demontert den. Sandblåste og malte opp med 2-komp. epoxyprimer, så regner med at den holder seg en stund nå. Men siden denne ruster på alle kanter og bauger, så er det ikke sjans å få stoppet rusta uten å demontere den. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for link til tråden der du utfører samme arbeidet med din styrearm.
Det har vært så dårlig vær siste 2 dager at jeg ikke har gjort flere forsøk på å demontere nedre motorfeste.

Oppdaterer tråden igjen når jeg fortsetter arbeidet..
:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...