Jump to content

Solceller på rekkewire - seilbåt


Kappa

Recommended Posts

@quantumduck mine har klart seg bra gjennom 3 sesonger uten tegn til slitasje. Mens et 100watt fleksibelt (av et annet merke) jeg hadde på sprayhood taket på forrige båt begynte å flasse og så utslitt ut etter ett år så noe kan også være forskjell i kvalitet.

 

Når det er sagt er kanskje vanlige faste paneler i en del tilfeller vel så bra løsning. Rekka mi er helt rett bak der så faste paneler ville passet, vare vært litt mer ruvende.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Morten_L skrev On 15.11.2023 at 23.19:

@quantumduck mine har klart seg bra gjennom 3 sesonger uten tegn til slitasje. Mens et 100watt fleksibelt (av et annet merke) jeg hadde på sprayhood taket på forrige båt begynte å flasse og så utslitt ut etter ett år så noe kan også være forskjell i kvalitet.

 

Ingen spenning ut fra panelene, så jeg tror de konka ut. Tror jeg skal satse på fast panel og en litt mer forseggjort montering uansett.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 2 timer siden:

Ingen spenning ut fra panelene, så jeg tror de konka ut. Tror jeg skal satse på fast panel og en litt mer forseggjort montering uansett.

Kjedelig! 

Men ser den, godt mulig jeg ville gått for faste med mulighet for å tilte opp om jeg skulle kjøpt i dag 

Håper de nye panelene dine blir holdbare!

Link to post
Share on other sites

Angående faste paneler på rekken ... jeg har antageligvis nevnt det over et sted, men dersom man lett kan flytte panelene etter sola på rekka (samt også gjerne justere vinkelen noe), så tror jeg dette er beste løsning når sola står lavt på himmelen.  Jeg har hatt flere paneler langs rekka, men jeg har enn så lenge ikke fått til noen løsning hvor panelene kan flyttes uten at det involverer en urimelig mengde arbeid.

 

Jeg fikk nylig tips fra besøkende mannskap om hvordan dette var blitt gjort på en annen båt - det var montert rør på ulike steder langs rekka, og solcellepanelene var utstyrt med "påler" i treverk som passet neddi rørene, slik at panelene står ganske så støtt så lenge kjølen på båten peker sånn nogenlunde nedover, samtidig som at de enkelt kan løftes ut av holderene sine.  Vi har jo en tilsvarende løsning på flaggstangen, og jeg har aldri mistet båtflagget ... så dette prinsippet burde vel kunne fungere.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Angående faste paneler på rekken ... jeg har antageligvis nevnt det over et sted, men dersom man lett kan flytte panelene etter sola på rekka (samt også gjerne justere vinkelen noe), så tror jeg dette er beste løsning når sola står lavt på himmelen.  Jeg har hatt flere paneler langs rekka, men jeg har enn så lenge ikke fått til noen løsning hvor panelene kan flyttes uten at det involverer en urimelig mengde arbeid.

 

Jeg fikk nylig tips fra besøkende mannskap om hvordan dette var blitt gjort på en annen båt - det var montert rør på ulike steder langs rekka, og solcellepanelene var utstyrt med "påler" i treverk som passet neddi rørene, slik at panelene står ganske så støtt så lenge kjølen på båten peker sånn nogenlunde nedover, samtidig som at de enkelt kan løftes ut av holderene sine.  Vi har jo en tilsvarende løsning på flaggstangen, og jeg har aldri mistet båtflagget ... så dette prinsippet burde vel kunne fungere.

Ingen dum ide, man kan jo montere et par ekstra rekkestøtter, og ha rør på solsellepanelet som går uten på rekkstøttene. De ekstra rekkestøtter vil ikke være i veien når de ikke er i bruk, og vil kanskje heller ikke skjemme båten utseendemessig så mye heller.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hiver meg med da jeg går med planer om å montere et par solcellepaneler på pushpiten, har planer om faste paneler grunnet kost/watt. Har ikke den største pushpiten, og har bare ca 60cm med overrør langs skutesiden, dvs noa fester el lign. blir stående cc ca 55cm 

Noen som har vet/har erfaring med hvor mye et rammepanel kan stikke på utsiden av festene?

evt om noen vet om det er et produkt som kan erstatte øvre wire mellom pushpit og 1.rekkestøtte?   

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev On 21.2.2024 at 16.35:

Jeg har vært inne på samme tanke, men bare for den del som er ved cockpiten. Jeg fant denne artikkel hvor de har løst det på en elegant måte. 

P1030548-e1504663354573.jpg?resize=800%2

UPGRADED STERN RAILS AND LIFELINES

September 6, 2017
 
We recently completed upgrades to the aft lifelines of Alembic. Our goal was to add a mounting place for solar panels as well as to increase safety and security. First we added a stanchion just aft of the mizzen shrouds. We then added top and mid rails using 1″ SS tube and associated fittings. We connected these rails to the stern pulpit using hinged connectors (see photo).  After locking everything together with the mechanical set screws at the fitting joints, we took the stanchion and rail assemblies to a local welder to weld solid all the joints between tube and fittings.  The overall stern railings and pulpit are comprised of 3 sections.  There are the two aft quarter sections that are the stanchion and rails as a welded assembly and the original stern pulpit.  The side rails connect to the stern pulpit at the hinged connectors shown in the photos.  The rail sections on the aft quarters provide an excellent place to mount solar panels on hinged mounts.
P1030549.jpg?resize=300%2C225&ssl=1

100 Watt solar panel mounted to stern rail

 

 

fullsizeoutput_1.jpeg?resize=300%2C260&s

Hinged Connector to connect side rails to existing pulpit

P1030708.jpg?resize=300%2C225&ssl=1

Rail connection to existing stern pulpit

 
We terminated the rail sections with anchor points to support the attachment of lifelines.  We replaced the wire lifelines with Dyneema line. Finally, we added a section of 1″ SS tube along the cockpit exit for additional security when entering and exiting the cockpit. This is a fairly easy installation using “90 deg T fittings” placed on top of existing stanchions to connect the 1” SS tube.  The Dyneema line extends through the center of this tubing section for added security.  A key fitting in this assembly is the “90 deg T fitting with anchor” (see photo) to support the connection of the lifeline gate.  This particular fitting is supplied by Sea-dog and was a special order item at my local marine store.
P1030548.jpg?resize=300%2C225&ssl=1

Solid section of lifeline at the exit of the cockpit to the side deck

P1030551.jpg?resize=300%2C225&ssl=1

The Dyneema line extends through the SS tube

P1030550.jpg?resize=300%2C225&ssl=1

Dyneema line connects to a turnbuckle then to the stern rail

fullsizeoutput_3.jpeg?resize=292%2C224&s

T Fitting with Anchor for Connecting Lifelines

The upgraded stern rails and lifelines enhance the  safety and security of Alembic.  Support solar panel mounting was also very important to us.  With our mizzen mast, adding an arch to hold solar panels is not a simple installation.  We also have a canvas bimini so adding panels over the cockpit is also not an easy solution.  Given these constraints, the stern rail mount is a great option.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært inne på samme tanke.

 

Egentlig har jeg tenkt litt på det så lenge jeg har hatt båten.  Løsningen med cockpittelt, og etterhvert også babystag gjør det noe komplisert å komme seg fra cockpit til dekk, valget står mellom å åpne tre(!) glidelåser eller å gå ut akter og rundt cockpitteltet.  På utsiden av cockpitteltet er man noe sårbar, man har  ingenting å holde seg fast i bortsett fra rekketauene.  Jeg ville ha følt meg tryggere med faste rekker her, gjerne solid festet i pushpit.  Det har blitt ekstra aktuelt nå da jeg har kjøpt inn holder til solcellepanel som kan festes til faste rekkestøtter.  Så kan man jo innvende at dersom man fester solcellepanel til en fast rekkestøtte, så blir det igjen vanskelig å finne noe sted å holde seg fast ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...